Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De velomobielmarkt [split] Vandaag ben ik niet blij omdat.....
#27
(20-Mar-2022, 11:04 PM)365cycle schreef: Als laatste: PietV heeft een punt met dat we de Roemenen óók fatsoenlijk moeten betalen, maar, Piet, hoeveel weet jij van het salaris van de Roemenen bij Velomobile World? Voor zover ik weet (van één medewerker, al weet ik niet of die er nog steeds werkt) verdienen ze fors minder dan hier, maar is het dáár wel een vrij goed betaalde baan, hebben ze inderdaad allemaal prima te knabbelen, hoeven de kinderen niet te werken, wordt er actief over gezondheid nagedacht, en zetten ze een duurzaam product in de markt. Is het veel beter of veel slechter dan bij een Roemeense autofabrikant? Kan iemand het salaris eens vergelijken met dat van bijvoorbeeld de dames en heren van Ford in Craiova?

De productie verplaatsen naar Oost Europa heeft grote financiële voordelen. De kosten van vestiging en de regelgeving is eenvoudiger. De ARBO regels simpeler. De lonen lager en de sociale voorzieningen minder. In vele sectoren zijn ook de werktijden langer.
Aanwijzingen of vermoedens hiervan komen voort uit de constructies van Roemeense bemiddelingsbureaus die landgenoten uitbuiten in andere EG landen. De voordelen om in Roemenië te produceren hebben er toe geleid dat het velomobiel niet meer in grote aantallen Nederland of Duitsland wordt geproduceerd.

De productie van het velomobiel is erg milieuonvriendelijk en de recycling eveneens. Gelukkig is het een duurzaam product. Voor zover ik weet vraagt het bewerken van polyesters, epoxy en spuiten van de lakken om beschermde maatregelen zoals het dragen van maskers en zijn de oplosmiddelen slecht voor de hersencellen. Ik ken de regels niet in Roemenië.
https://www.youtube.com/watch?v=-YvNdPw5BtE
https://polyestershoppen.nl/informatie/p...escherming
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#28
Van dat alles ben ik op de hoogte Piet. Het is echter wel gevaarlijk om te suggereren dat de mannen van destijds velomobiel.nl en nu Velomobile World de productie verplaatst hebben naar Roemenië om daar niet alleen goedkoper te produceren, maar ook om mensen uit te buiten en/of bloot te stellen aan oplosmiddelen.

Dat ze gebruik maken van de lagere lonen aldaar vind ik begrijpelijk, al voegt het wel een hoop transport en dus uitstoot toe aan het product.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , emgaron
#29
Wat ik mij afvraag is of de vraag naar Velomobielen groter is dan het aanbod.

Mijn antwoord is dat vraag en aanbod wat betreft nieuwe velomobielen redelijk in evenwicht zijn (de wachtlijsten groeien niet), maar dat dat niet geldt voor tweedehands. Die prijzen naderen die van nieuwe soms wel erg dicht. Blijkbaar is de levertijd toch een drempel om maar een nieuwe te bestellen en neemt men genoegen met een tweedehands die helemaal niet zoveel goedkoper is. Begrijpen doe ik het niet helemaal.

Groet,

Marco -begrijpt wel meer niet- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Je bedoelt vraag en aanbod in Nederland? Het aanbod moet dan komen van mensen die stoppen of een andere [meestal nieuwe] velomobiel kopen. Nu is het al een aantal jaren het geval dat op de orderlijsten voor nieuwe velomobielen weinig bestellingen in Nederland staan. Gevolg is dat het aanbod van tweedehands in Nederland dan ook niet erg groot is.
Dan zijn er buitenlanders die rechtstreeks bestellen in Dronten. Wellicht dat hiervan zo nu en dan iemand een velomobiel inruilt?
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Het is toch niet zo dat men in Nederland bijna alleen maar tweedehands velomobielen koopt die bijna even duur zijn als nieuwe? Of verdwijnen Nederlandse velomobielen vaak naar het buitenland. De handel waarover men hierboven spreekt, wijst daar toch niet op.

Groet,

Marco -hoe zit het nu?- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Bij Velomobiel en Intercitybike zijn gebruikte velomobielen een stuk goedkoper dan nieuwe. Een tweedehands Quest of Strada vaak tussen de 3.000 en 4.000 euro, carbon uitvoering iets duurder. Een DF zal wat duurder zijn, maar flink lager dan de nieuwprijs.
Antwoord }
Bedankt door: John70
#33
(21-Mar-2022, 01:22 PM)Roepers schreef: Het is toch niet zo dat men in Nederland bijna alleen maar tweedehands velomobielen koopt die bijna even duur zijn als nieuwe?  Of verdwijnen Nederlandse velomobielen vaak naar het buitenland. De handel waarover men hierboven spreekt, wijst daar toch niet op.
Quest #404 stond recent nog op marktplaats. Kwam oorspronkelijk uit Nederland (Wim Schermer), maar ik haalde 'm uit België.
DF #263 rijdt in Duitsland rond, is inmiddels bij de derde eigenaar.
QV+ #201 rijdt in Zweden.

Op basis van mijn ervaringen verdwijnt 66% naar het buitenland  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(21-Mar-2022, 02:19 PM)365cycle schreef: Op basis van mijn ervaringen verdwijnt 66% naar het buitenland  Big Grin

Je mist je aankopen denk ik bij deze berekening. ;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(21-Mar-2022, 02:19 PM)365cycle schreef: Op basis van mijn ervaringen verdwijnt 66% naar het buitenland  Big Grin

Na alles wat ik op het Duitse forum zo lees liggen de tweedehandsprijzen in Nederland nog steeds lager dan in Duitsland (bij ligfietsen nog duidelijker dan bij VM) - dat maakt het attractief voor Duitsers om hier te komen struinen. Ik zie het ook aan de prijzen die in het Duitse forum gevraagd worden voor een VM - het gebeurt niet vaak dat ik denk "koopje".
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(21-Mar-2022, 02:37 PM)berth9999 schreef: Je mist je aankopen denk ik bij deze berekening. ;-)
Geen commentaar  Angel
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#37
(21-Mar-2022, 01:22 PM)Roepers schreef: Het is toch niet zo dat men in Nederland bijna alleen maar tweedehands velomobielen koopt die bijna even duur zijn als nieuwe?  Of verdwijnen Nederlandse velomobielen vaak naar het buitenland. De handel waarover men hierboven spreekt, wijst daar toch niet op.

Groet,

Marco -hoe zit het nu?- Roepers

Nee, die tijd is geweest. Wel is het denk ik zo dat er met de recente prijsverhogingen in die branche een aantal mensen zullen zijn die dr velomobiel voor relatief weinig afschrijving kunnen verkopen.  

365cycle schreef het al, dat ie 9000 euro als inruil kreeg aangeboden voor een milan gt met lichte schade. De vraag ernaar zal hoog zijn, anders kreeg ie dit bod niet. 

Menig velomobiel verdwijnt nu over de grens richting Duitsland. Zou me ook niets verbazen als PdR daar ook de nodige velomobielen naar verkoopt. Hij zit redelijk dicht bij de Duitse grens, als ik mij niet vergis in mn topografische kennis.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(21-Mar-2022, 05:39 PM)ZoefZoef schreef: Hij zit redelijk dicht bij de Duitse grens, als ik mij niet vergis in mn topografische kennis.
Je vergist je niet. Als je vanuit zijn dorp een paar kilometer naar het Oosten loopt op de Nederlandse kaart val je er gewoon vanaf.
Daar ligt Nordhorn. Best leuk plaatsje trouwens.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Mijn Quest, #34 stond afgelopen zaterdag naast Quest #1, inderdaad bij Hans van de Waterlandse Liggers voor de deur.
Ik denk dat de mijne een bouwdatum in 2001 heeft maar heb het niet recent nagekeken.

Mijn fiets heeft, volgens de verhalen, een aantal jaar stil gestaan bj de vorige eigenaar, wordt nu 5 of 6 dagen in de week gebruikt, zij het voor 50 tot 100 km per week, met uitschieters.

Een reden dat de oudste Questen niet populair zijn is het 20" achterwiel met bijhehorende midden as.
Ik ben er blij mee, maar het is duidelijk niet de snelste VM op de weg en ik durf niet te garanderen dat ik niet overstap naar een lichtere fiets (deze is ruim 40 kg) met een meer efficiente overbrenging.
(Maar eerst die financiele meevaller.)

(21-Mar-2022, 06:03 PM)365cycle schreef: Je vergist je niet. Als je vanuit zijn dorp een paar kilometer naar het Oosten loopt op de Nederlandse kaart val je er gewoon vanaf.

Ook als je een paar kilometer naar het noorden loopt en wat meer kilometer naar het zuiden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#40
(21-Mar-2022, 06:08 PM)Willeke_IGKT schreef: Mijn Quest, #34 stond afgelopen zaterdag naast Quest #1, inderdaad bij Hans van de Waterlandse Liggers voor de deur.
Ik denk dat de mijne een bouwdatum in 2001 heeft maar heb het niet recent nagekeken.
Klopt
Je kan 'm in het overzicht trouwens op je naam laten zetten (een nickname mag volgens mij ook).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
Mijn ervaring;
tijdje contact gehad met Peter de Rond voor een GFK Quest, de prijzen die hij vroeg vond ik redelijk. Ze worden nagelopen en eventuele aanpassingen kan hij ook doen. Kom daar maar om bij een particulier.

Helaas voor Peter toch gegaan voor een zwarte Carbon Quest #817 bij Intercitybike voor 5000,- met 25.000 km. Het punt met velomobielen is, dat als je er een ziet je snel moet zijn, zeker bij de meer gerenommeerde modellen.

Ik heb mijn versatile ooit verkocht (10 jaar oud) voor 2500,- en een Carbon Mango (met gerepareerde schades en nog wat restwerk) voor 1200,-
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Tja, laatst stond er ook een QV+ in de tweedehands sectie van velomobiel.nl
Die was ook in no-time weg.

Wat betreft dat verhandelen van VM's; komt dat dan niet doordat de verkopers te kort wachten? Of omdat de eindkopers iets 'kant en klaar' willen?

Dat is volgens mij op Marktplaats in het algemeen. Ik heb ook wel van die mails bij bepaalde zoekopdrachten. Maarja, dan krijg ik 's middag een mailtje, zit ik begin van de avond achter de computer... en weg advertentie. Dan hebben ze dus maar een paar uur open gestaan voor een bod. Ik vind dan het eBay systeem veel handiger met biedingen en bekende sluitingstijd etc.

Ik zie trouwens ook net dat de Quattrovelo nu Quatrevelo heet.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#43
Dat is inderdaad bijzonder nieuws:

https://www.velomobiel.nl/nieuws/130/onz...evelo.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#44
Wow, da's inderdaad nieuws! Al houd ik het gewoon bij QV. Als dat tenminste mag van de dames & heren bij Stellantis ;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Apart wel. Dacht dat ze die naam eerder juist hadden gekozen om geen gezeur te krijgen met Audi.  En dan opeens na 6 jaar een naamswijziging?

Vraag me dan af  waar de naam een inbreuk op is.  Op een quattro stagione pizza? Of is get toch Audi die na een whopping 6 jaar wakker wordt?

Snap wel dat je als bedrijf zijnde geen zin in gezeik hebt hieromtrent en alles maar offline haalt en de naam verandert bij juridisch gedreig.

.
.
.
.
.
De carbon strada lijkt ook behoorlijk gewild momenteel.  4 jaar oud, nog geen 4dkm gereden en er wordt gewoon 6500 euro op geboden op marktplaats. Zulke prijzen voor een gebruikte strada heb ik nog niet eerder gezien. Dat is ook bijna de nieuwprijs van toen.
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Peter heeft er nu 6 te koop.

http://pdrond.blogspot.com/2022/12/overz...rraad.html

2 (Quest en Strada) komen er helemaal onderuit Zeeland (Philippine). Ik ken de vorige eigenaar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#47
(10-Dec-2022, 03:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Peter heeft er nu 6 te koop.

http://pdrond.blogspot.com/2022/12/overz...rraad.html

2 komen er helemaal onderuit Zeeland (Philippine).

Van die uit Philippine -de oranje exemplaren- staat de Wim Schermer racekap nu op marktplaats te koop.

De fietsen kennelijk ingeruild. Ik heb ze beide niet op marktplaats te koop gezien.

Ik vraag me dan vaak af waarom ze niet eerst zelf te koop zetten eigenlijk.

Toen mijn quest te koop stond, kwam er ook een berichtje van Peter de Rond met interesse. Zn bod lag -meen ik- 1350 euro onder de uiteindelijke verkoopprijs.

Mijn ex,-quest staat  nu weer op marktplaats. Incl een bod van 4000 euro voor quest en deelbare Wim Schermer tourkap. Wel met een verkeerd geadverteerd bouwjaar..
Antwoord }
#48
Welk nummer/bouwjaar was het dan? Nu staat er 2018.

Werden er toen nog vm-en met gelcoat afgeleverd?

Anders is de advertentie/het bouwjaar sowieso ongeloofwaardig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#49
Mij viel zojuist op dat de Quest, de QuestXS en de Strada niet meer genoemd worden op de website van velomobileworld.com.

Ik zie nog de volgende vm-en staan:

Alpha 7
Alpha 9.2
M9

DF/DFxl

Snoek
QV

Bülk
Milan GT
Milan SL


Heeft iemand hier iets over gelezen? Best een beetje vreemd eigenlijk.

Ik zie ook al een aantal bestellingen voor de nieuwe W9 van Daniël Fenn. 
De vrouwelijke versie van de M9, vandaar de W. Dit is geen grap.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#50
Ik denk dat we de site met een korreltje zout kunnen nemen.
Van de genoemde velomobielen zijn er juist 2 die niet meer in productie zouden zijn...
Antwoord }
Bedankt door:
#51
(23-Jan-2023, 12:49 AM)365cycle schreef: Ik denk dat we de site met een korreltje zout kunnen nemen.
Van de genoemde velomobielen zijn er juist 2 die niet meer in productie zouden zijn...

Oh, welke 2 dan?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
Alpha 7 en de SL
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM