Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietshelm (dag van de)
Het nepbont van de Cat-ears zit aan de zijkant van de helmbandjes en zorgt voor aanzienlijk minder windgeruis op je oren. Ze zijn echt gemaakt voor de helmbandjes en ik heb geen bezwaar tegen het dragen van een helm. Wellicht in dit geval  nog meer als bescherming tegen gehoorschade dan "kopschade".
https://www.bikeforums.net/general-cycli...eview.html

En misschien moet je wel ligfietser zijn om ze te durven dragen:
https://forum.wereldfietser.nl/viewtopic.php?t=32264
Antwoord }
Bedankt door:
Zelf rij ik bijna altijd met een helm in mijn DF, maar over vaste obstakels gesproken, hier ben ik vandaag met de voorband van mijn DF in vast komen te zitten. Hoe kan je zo een goot (ca.4 cm breed) langs een fietsstook aanleggen, waar zit je verstand ?  Doh

https://goo.gl/maps/Aqtiir7d8N48LPLn8
Bergweg richting Amerongseberg.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
(26-Apr-2022, 11:35 PM)Ssas DFXL schreef: Zelf rij ik bijna altijd met een helm in mijn DF, maar over vaste obstakels gesproken, hier ben ik vandaag met de voorband van mijn DF in vast komen te zitten. Hoe kan je zo een goot (ca.4 cm breed) langs een fietsstook aanleggen, waar zit je verstand ?  Doh
Dit is nog langs de weg. In Rotterdam hebben we die gewoon midden op straat.
kijk maar

Ik rijd er altijd tussen, maar dat vergt wel enige concentratie.
Als ik ze moet oversteken doe ik dat zo haaks mogelijk (dus met een ruk aan het stuur).
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(27-Apr-2022, 12:38 PM)365cycle schreef:
(26-Apr-2022, 11:35 PM)Ssas DFXL schreef: Zelf rij ik bijna altijd met een helm in mijn DF, maar over vaste obstakels gesproken, hier ben ik vandaag met de voorband van mijn DF in vast komen te zitten. Hoe kan je zo een goot (ca.4 cm breed) langs een fietsstook aanleggen, waar zit je verstand ?  Doh
Dit is nog langs de weg. In Rotterdam hebben we die gewoon midden op straat.
kijk maar

Ik rijd er altijd tussen, maar dat vergt wel enige concentratie.
Als ik ze moet oversteken doe ik dat zo haaks mogelijk (dus met een ruk aan het stuur).

Die Rotterdamse gootjes zijn maar een paar centimeters diep en breed en kilometers lang.
Het gootje op de Bergweg verwacht je daar niet, is slechts 10-15 meter lang, +/- 4 cm breed en 20 tot 30 cm diep.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(27-Apr-2022, 04:47 PM)Ssas DFXL schreef: Die Rotterdamse gootjes zijn maar een paar centimeters diep en breed en kilometers lang.
Het gootje op de Bergweg verwacht je daar niet, is slechts 10-15 meter lang, +/- 4 cm breed en 20 tot 30 cm diep.
Dat maakt weinig uit, ze zijn allebei ontzettend vervelend. Rijd maar eens met je achterwiel in zo'n tramspoor, kan je lachen... Zelfs de QV wilde de achterkant opzij zetten terwijl het andere wiel nog op de weg stond.
Antwoord }
Bedankt door:
En dan heb je nog 3 wielen... Probeer eens met een Baron met je voorwiel in een tramrail te komen (of meer, er weer uit zonder op je plaat te gaan).
Antwoord }
Bedankt door:
(27-Apr-2022, 11:35 PM)Frutsel schreef: En dan heb je nog 3 wielen... Probeer eens met een Baron met je voorwiel in een tramrail te komen (of meer, er weer uit zonder op je plaat te gaan).
Jup. Heb het in precies die straat van Google Maps met de bakfiets gehad, die ook echt brede sloffen heeft. Voor is een Big Ben, volgens mij 55-406. Moest even om een dubbel geparkeerde bezorgknuppel heen en een seconde later dacht ik "whatever happens, m'n ukkie heeft gelukkig een helm op"
Antwoord }
Bedankt door:
Nog even terug naar het topic.

Dan zouden al deze fietsers (zie filmpje) dus een helm moeten gaan dragen. Ergens voelt dit niet heel erg logisch en ook totaal niet passend bij onze fietscultuur. Gewoon even de fiets pakken en ergens heenrijden is zo vanzelfsprekend voor ons. 

https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR0...e=youtu.be

Wat zou het toch interessant zijn om te weten hoeveel fietskilometers er in Nederland per jaar worden afgelegd én hoeveel echt ernstige ongelukken er dan eigenlijk gebeuren per gereden kilometer. En die uiteraard door een helm voorkomen hadden kunnen worden. Dat is wel essentieel.


Of ging het hier al niet meer over de helmplicht? 

Blijft voor ons wel een interessant onderwerp.
Maar goed. 
Iedereen kan en mag natuurlijk gewoon zelf besluiten om wel een fietshelm te gaan dragen.
Of niet.

Oeps, het is pas 7 mei  Rolleyes
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(07-May-2022, 05:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Nog even terug naar het topic.



Dan zouden al deze fietsers (zie filmpje) dus een helm moeten gaan dragen. Ergens voelt dit niet heel erg logisch en ook totaal niet passend bij onze fietscultuur. Gewoon even de fiets pakken en ergens heenrijden is zo vanzelfsprekend voor ons. 



https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR0...e=youtu.be



Wat zou het toch interessant zijn om te weten hoeveel fietskilometers er in Nederland per jaar worden afgelegd én hoeveel echt ernstige ongelukken er dan eigenlijk gebeuren per gereden kilometer. En die uiteraard door een helm voorkomen hadden kunnen worden. Dat is wel essentieel.





Of ging het hier al niet meer over de helmplicht? 



Blijft voor ons wel een interessant onderwerp.

Maar goed. 

Iedereen kan en mag natuurlijk gewoon zelf besluiten om wel een fietshelm te gaan dragen.

Of niet.


Oeps, het is pas 7 mei  Rolleyes


Waarschijnlijk meer dan 18 miljard kilometers per jaar.
https://stadszaken.nl/artikel/3030/feiten-over-fietsen
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
In  Denemarken lukt het met voorlichting, niks geen plicht 

https://www.parool.nl/wereld/vrijwillig-...t~bce8c1c4
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
(09-May-2022, 11:24 AM)Roefie schreef: In  Denemarken lukt het met voorlichting, niks geen plicht 

https://www.parool.nl/wereld/vrijwillig-...t~bce8c1c4

Je moet even je best doen om het artikel te lezen zonder data aan het Parool te overhandigen, maar goed...

Ik zou wel willen zien hoe het staat met de afname van ongelukken in Denemarken sinds meer dan de helft vrijwillig een helm draagt.
Afgezien daarvan vind ik dit een prachtige oplossing. Draag een helm als je wilt, en geen helm als je niet wilt.
Antwoord }
Ik weet niet of het zin heeft om deze weer aan te slingeren, het leverde behoorlijk wat discussie op. Als het weer uit de hand loopt mag een moderator deze op slot doen.

Ik rij sinds kort met helm. Met de Baron reed ik 30-32 max. Ik heb me nooit onveilig gevoeld, en had altijd het idee dat als er iets zou gebeuren ik altijd wat kon remmen tot ca 15-20 en als je dan op een ligfiets valt dan schaaf je waarschijnlijk meer van je heupen en schouders dan van je hoofd. Sinds ik de M-racer heb rij ik meestal rond de 37, met windkracht 3 mee ga ik 40+. Daarmee voel ik me nog steeds niet onveilig, maar dat zijn wel snelheden waarmee je afgelegde afstand met dezelfde reactiesnelheid flink langer is, de snelheid waarmee je de grond raakt dus hoger is, en de kans dat je zover doorglijdt/vliegt dat je wat hards raakt groter is.
Ook de foto die 365cycle laatst postte van het ongeluk van de Kettwiesel die in de flank werd geraakt door de neus van een auto zette me aan het denken, de motorkap van de auto had een flinke deuk ter hoogte van waar mijn hoofd zou zitten.
Om mijn zichtbaarheid te vergroten heb ik een knalgele gekocht. Er zijn een heleboel situaties te bedenken waarin een helm niet helpt, maar ook situaties waarin dat wel zo is. Ik had ook comfortverlies verwacht tijdens het fietsen, maar dat valt me reuze mee.

Wat ik me wel afvraag door de discussie die hiervoor werd gevoerd, zijn er ook situaties waarin een helm dragen gevaarlijker is dan zonder helm? Specifiek voor open liggers bedoel ik dan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Ik vraag me af of een fietshelm wel voldoende gaat helpen tegen de klap van een auto (zoals bij de Kettwiesel); nu geen tijd om het op te zoeken maar heb eerder ook diverse bronnen gezien die beweren dat het vooral helpt bij eenzijdige ongevallen. Denk dat een integraalhelm dan eigenlijk een beter plan is, maar dan verhoog je ook het gewicht van je hoofd aanzienlijk.
Daarnaast: Zoals elders op het forum gisteren te lezen was heb ik zelf nu ook een stevige aanrijding gehad; ik ben dus vol in de flank gereden, door de klap opzij geworpen en over de kop gegaan. Een helm zou geholpen hebben... tegen de schram op m'n hoofd die ik opliep tijdens het uit de fiets klimmen. Verder heb ik niets geraakt, zowel niet tijdens de klap als tijdens de koprol.
Bij een velomobiel is dat wel een ander verhaal dan bij een open ligger, maar het geeft mij op dit moment vooral minder zin om op een open lowracer het drukke verkeer in te gaan, dan dat ik er een helm door op wil zetten.

Als laatste: Let goed op wat voor helm je opzet. Ik denk dat een skatehelm op een M-Racer beter is dan een racefietshelm. De kans dat je op je achterhoofd valt is vele malen groter dan op een wielrenfiets, en dat geldt ook voor als je op een M-Racer ligt  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Hoekie
Het helpt altijd. Vaak wordt er geremd en is de snelheid lager. De helm is altijd een positieve factor, al zijn de percentages dat het leven redt misschien lager. Vind de suggestie van een skatehelm interessant, ook omdat ik ze mooier vind dan de fietshelmen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Een skatehelm zal inderdaad beter beschermen tegen een val op het achterhoofd. Ik weet niet of ze ook ontworpen zijn voor dezelfde snelheden als een fietshelm (niet bedoeld om het daarmee af te schieten, als iemand daar iets van weet dan is aanvulling welkom). Wat mij wel een dingetje lijkt is de ventilatie. Als ik snel zoek op skatehelm dan lijkt het vooral een dichte helm met een paar kleine gaatjes, waar een fietshelm ook gericht is op veel ventilatie. Als het daardoor oncomfortabel warm wordt dan is de kans dat ik die niet ga gebruiken een stuk groter.

@365cycle: het is met een velomobiel inderdaad anders omdat je daarbij in een omhulsel zit met een rollbar. Hierdoor heb je in principe altijd voldoende ruimte rondom je hoofd waardoor je niks raakt. De ongelukken die we tot nu toe met velomobielen hebben gezien onderschrijven dat wel, al zijn er altijd situaties waarbij het toch had kunnen helpen. Bij een velomobiel is het misschien zelfs zo dat je er last van hebt, omdat je hoger wordt en dan eerder boven de rollbar uit komt, en die zijn werk dan niet meer goed doet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
Deze pagina ondersteunt het verhaal van Bob.

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(17-Jul-2023, 09:46 AM)Roepers schreef: Deze pagina ondersteunt het verhaal van Bob.

En helaas ook een berg onzin.



Zo'n fietshelm helpt tegen schrammen en lichte vallen. Tot zeg 10 15 km/u.

Wanneer een helm moet, dan zijn de specifiek voor fietsen fullface helm het beste denk ik.
https://www.bing.com/images/search?q=fie...C4&first=1

Het beste is gewoon auto's en dergelijke (zoveel mogelijk) weren/splitsen daar waar mensen kwetsbaar zijn.
Maar ja, WE willen niet. Beter honderden doden per jaar. Waar mijn vrouw bij had kunnen zitten.

Nee, dan steeds maar weer die helm discussies. Alsof dat iets oplost...
Antwoord }
Mijn ervaring met ongelukken met (lage) liggers is dat je beter kan investeren in elleboogbeschermers dan een helm.
Met mijn Rapto midracer (28") en Baron een keer onderuitgegaan, en beide keren was mijn elleboog de pineut. (En mijn kont, maar een spijkerbroek geeft genoeg bescherming tegen schaafwonden)
Mijn hoofd kwam niet in de buurt van de grond.

Als je aangereden wordt door een auto is het anyone's guess of een helm wel of geen nut heeft...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
In de drie jaar dat ik nu op een open ligger rondrijd heb ik al redelijk wat ervaring opgedaan met onderuit gaan, zo gemiddeld eens per kwartaal denk ik. Mijn ervaring is net als bij Frutsel dat je doorgaans op je kont en een elleboog landt, waarbij vooral de elleboog schaafwonden oploopt.

Bij mijn Challenge Hurricane gaat dat meestal zo snel dat je opeens zomaar op straat zit naast je fiets, en dan het besef doordringt dat je onderuit gegaan bent.

Met spijkerbroeken heb ik al meer dan 25 jaar geen ervaring meer, maar voor mijn wandelbroeken en nette herenbroeken geldt grofweg hetzelfde: broek en achterwerk schadevrij.

In mijn tweede jaar met de hurrie ben ik in het voorjaar een keer heel onhandig terechtgekomen met een been onder de fiets, waarbij mijn voet vervelend klem zat tegen de trapper en nog extra pijnlijk overbelast werd terwijl ik probeerde overeind te komen. Ik heb toen een week of twee niet kunnen fietsen, en er een aantal maanden last van gehad. Daardoor de hele zomer alleen korte afstanden gereden, en de eerste lange tocht pas weer in de herfst.

Als ik naar skateboardhelmen kijk dan zou ik daar eerder voor een klimhelm kiezen.

Het beste soort helm voor een open ligger lijkt me zo'n BMX helm: redelijke ventilatie, een klep zodat je geen pet eronder hoeft te doen, en redelijke bescherming van voorkant hoofd.

Ik vermoed dat als bij een val of aanrijding met een open ligger je hoofd ergens tegenaan komt, dat er dan een redelijke kans is dat het juist met de voorkant van het hoofd is.

Met aanrijdingen heb ik op de open ligger gelukkig geen ervaring.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(17-Jul-2023, 03:34 PM)Martin van Mourik schreef: Als ik naar skateboardhelmen kijk dan zou ik daar eerder voor een klimhelm kiezen.

Het beste soort helm voor een open ligger lijkt me zo'n BMX helm: redelijke ventilatie, een klep zodat je geen pet eronder hoeft te doen, en redelijke bescherming van voorkant hoofd.

Maar dan bedoel je dus een integraalhelm zoals deze:
[Afbeelding: 1952143791.jpg.webp]

Dat lijkt me best een flink apparaat vergeleken met de skatehelm:

[Afbeelding: 1576822474.jpg.webp]
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Hier is ook eens de discussie over de helm door een forumlid aangezwengeld. Laatst werd ik in de trein nog bijna aan de schandpaal genageld omdat ik geen helm droeg en direct niet zo nodig vond. Maar de meningen verschillen nogal dus ...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Het is dus verstandig om de discussie/het gesprek op 1 plek te voeren.

(17-Jul-2023, 06:52 PM)Fietsbennie schreef: Hier is ook eens de discussie over de helm door een forumlid aangezwengeld. Laatst werd ik in de trein nog bijna aan de schandpaal genageld omdat ik geen helm droeg en direct niet zo nodig vond. Maar de meningen verschillen nogal dus ...

Dat is toch gewoon dit topic?  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Op een racefiets of MBT zal ik altijd een helm dragen, op een ligfiets daarintegen ....
Ik heb niks tegen helmen, maar op een ligfiets draagt dat gewoon niet lekker. Zeker als je redelijk ver achterover ligt, spant het bandje onder de kin altijd zo  Cry

Grappige anekdote : enkele maanden geleden had ik voor de eerste keer een helm opgezet toen ik een rondje met de Raptobike Lowracer ging rijden. Fiets er al sinds 2010 mee, nog nóóit iets mee aan de hand gehad, en wat denk je ? Natuurlijk : aangereden door een bejaard stel dat van een parking kwam. 

Voor diegenen die het mocht interesseren (leesvoer) : https://raptoboy.blogspot.com/2023/04/aangereden.html
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Excuus Wim. Je hebt gelijk. Ik dacht dat die juist afgesloten was door de verhitte discussies
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM