Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstellen combinatie: Stoel riemen, SPD plaatjes etc
#1
Heyhey Forumleden,

Sinds vandaag ben ik eigenaar van een nieuwe Quatrevelo (voormalig Quattrovelo). Nummer 302. Ik heb er deze avond al eens een beetje mee gereden, en het is uiteraard even wennen allemaal. Het is mijn eerste ligfiets. Wat mij opviel is dat mijn gevoel zegt dat de SPD plaatjes onder mijn schoen wat meer richting het midden van de voet geschoven moeten worden. Maar hoe bepaal je dat het beste? Gewoon een kwestie van gevoel? Of hebben jullie daar trucjes voor.

En dan hebben we de stoel nog. Ik heb het idee dat als ik de cover voor het instap gat erop doe, dat ik dan net iets te laag zit. Moet ik dan een beetje spelen met de riempjes waarmee de stoel is opgehangen?

Als jullie tips hebben om zulke dingen af te stellen hoor ik het graag Smile.


Groetjes,

Jules.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , ThijsR
#2
Gefeliciteerd!

Riempjes iets bijstellen inderdaad. En/of stoel naar achteren. Daarna eventueel de trapas verschuiven.

Bij mijn recente bezoek aan een bikeshoefitter vertelde hij me dat dat het meest natuurlijke is. Lijkende op de loopbeweging. Zal ook vast smaakafhankelijk zijn.

PS We zien graag foto's van je nieuwe aanwinst !
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Daar is ie dan! Gefeliciteerd Jules Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik vond dit youtube filmpje over schoenplaatjes afstellen wel duidelijk:



Ik doe wel de aanname dat schoenplaatjes in een velomobiel op dezelfde plaats moeten zitten als die voor op een racefiets/mountainbike.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#5
(24-Apr-2022, 01:14 AM)berth9999 schreef: Ik doe wel de aanname dat schoenplaatjes in een velomobiel op dezelfde plaats moeten zitten als die voor op een racefiets/mountainbike.
Daar heeft "mijn" eerste bikefitter uitgebreid naar zitten kijken. Volgens hem weinig verschil.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT , Hoekie , PietV*
#6
Gefeliciteerd.

Met ligfietsen beginnen door een QV te kopen. Cool. Ik ken trouwens meer mensen die nog nooit op een open ligger hebben gereden en dat ook niet van plan zijn.

We willen inderdaad graag foto's zien.

Heb je een zomerkap of een winterkap of allebei? 

Je kunt ook een randjes van de schuimkap knippen, als je verder de positie in de fiets wel prettig vindt.

Plaatjes zover mogelijk naar achteren is mij altijd verteld. Ik ken zelfs iemand die zijn schoenen helemaal heeft verbouwd om de plaatjes midden onder de voeten te krijgen. Het is de heer Harry L. voormalig medewerker bij Sinner/Drymer. Hij rijdt dan ook met 130mm cranks.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , berth9999
#7
(24-Apr-2022, 01:14 AM)berth9999 schreef: Ik doe wel de aanname dat schoenplaatjes in een velomobiel op dezelfde plaats moeten zitten als die voor op een racefiets/mountainbike.

Video's over die groep racefiets/mountainbike laten vaak zien dat volgens hun de cleats op de bal van de voet moeten.

Een bikeshoefitter https://www.bikeshoe4u.com, gespecialeerd in alleen schoenen, vertelde me;  dat voor - IEDERE - fietser, van achter de betere plaats is voor de cleats. Bij sommige klanten zijn er zelfs extra gaten in de schoen gemaakt omdat standaard de cleats niet ver genoeg naar achteren kunnen. Wat Wim ook aanhaalt.
Als ik het goed begrijp is op de bal van de voet eigenlijk alleen voor als je staande wil sprinten.

Ik zou dan ook beginnen met de cleats zo ver mogelijk naar achter en daarna naar wens naar voren schuiven.
Antwoord }
Bedankt door: PietV* , berth9999 , 365cycle
#8
Liggend fietsen vraagt een kleine aanpassing van de schoenplaatjes t.o.v  staand of zittend. Er zit een kleine verschil in de passing van de schoen wanneer de benen wat meer in de schoenen hangen. De plaatjes iets verder naar de hiel monteren. Ook op Amerikaanse sites wordt daarover gesproken bij de afstellingen van trikes en schoenplaatjes.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , 365cycle
#9
(24-Apr-2022, 09:02 AM)Wim -de roetsende schreef: Plaatjes zover mogelijk naar achteren is mij altijd verteld. Ik ken zelfs iemand die zijn schoenen helemaal heeft verbouwd om de plaatjes midden onder de voeten te krijgen. Het is de heer Harry L. voormalig medewerker bij Sinner/Drymer. Hij rijdt dan ook met 130mm cranks.
Er zijn sowieso wel verschillende theorieën m.b.t. het plaatsen van schoenplaatjes. Soms met wel 2cm verschil tussen de ene en de andere shoefitter. 
Bij m'n Milan met z'n erg vlakke houding ligt het bij mij op de een of andere manier gevoelig; iets te ver naar voren = last van de schenen, vanaf dat punt minder dan een cm naar achteren = last van de achillespezen. Met een wat langere rit voel ik het snel genoeg, en dan corrigeer ik uiteraard.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik denk dat dit wel een belangrijk punt is. Met een heel vlakke houding en dus een behoorlijk open heuphoek, gebruik je je spieren anders dan met een rechtere zithouding. Voor mij luistert voor/achter niet heel nauw, al vind ik verder naar achter wel prettiger rijden. In de praktijk zit het dan net iets achter de bal van de voet.

Ik vergeet wel al een hele tijd om de draai van mijn rechtervoet iets aan te passen. Moet ik straks echt even doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Puntje om nog even mee te nemen: Alleen voor/achter en links/rechts is niet alles. De Q-factor is ook nog een dingetje, en niet alle voeten staan volledig vlak.
Zeker bij klachten en/of zeurende pijn adviseer ik dus al snel om eens een bikefitter op te zoeken, ook al is die dan misschien niet gespecialiseerd in ligfietsen.
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#12
Ik had last van zere voeten in mijn velomobiel (WAW), vooral ter plaatse van de bal van de voet. Ik hoorde iemand het treffend benoemen als 'het is alsof je voeten in de fik staan'. Heb uiteindelijk de SPD plaatjes ca 5 cm verplaatst, moest hiervoor een stukje uit de onderzijde van de schoenzool halen en nieuwe gaten boren. Omdat de voeten hierdoor 5 cm hoger in de neus van de fiets kwamen, raakten de tenen de neus aan de binnenzijde. Heb vervolgens de trapas 5 cm laten zakken door het frame aan te passen; deze heb ik doorgezaagd en opnieuw laten lassen. Het was wat werk, maar zeer succesvol want ik ben verlost van zere voeten.  

Nog even een link naar een zeer lezenswaardig verhaal hierover: https://www.stevehoggbikefitting.com/bik...-position/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#13
(13-May-2022, 11:01 AM)Jelle B schreef:  Heb vervolgens de trapas 5 cm laten zakken door het frame aan te passen; deze heb ik doorgezaagd en opnieuw laten lassen. Het was wat werk, maar zeer succesvol want ik ben verlost van zere voeten.
Wow! Kon je 'm niet gewoon op de kop monteren? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Wow, 5 CENTImeter is nogal een stuk. Je moet wel veel vertrouwen hebben in die oplossing om dat ineens te doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Zooltjes hebben mij veel geholpen bij pijnlijke voeten. Ik voel die pijn nu al twee jaar nauwelijks meer, sinds ik de zooltjes heb. Ik zou er niet voor in mijn fiets durven zagen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(13-May-2022, 11:01 AM)Jelle B schreef: Ik had last van zere voeten in mijn velomobiel (WAW), vooral ter plaatse van de bal van de voet. Ik hoorde iemand het treffend benoemen als 'het is alsof je voeten in de fik staan'. Heb uiteindelijk de SPD plaatjes ca 5 cm verplaatst, moest hiervoor een stukje uit de onderzijde van de schoenzool halen en nieuwe gaten boren. Omdat de voeten hierdoor 5 cm hoger in de neus van de fiets kwamen, raakten de tenen de neus aan de binnenzijde. Heb vervolgens de trapas 5 cm laten zakken door het frame aan te passen; deze heb ik doorgezaagd en opnieuw laten lassen. Het was wat werk, maar zeer succesvol want ik ben verlost van zere voeten.  

Nog even een link naar een zeer lezenswaardig verhaal hierover: https://www.stevehoggbikefitting.com/bik...-position/

Wow, heftig hoor.

Heb je toevallig een blauwe WAW en rijd je de lange tochten van LOL mee?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(13-May-2022, 02:18 PM)Wim -de roetsende schreef:
(13-May-2022, 11:01 AM)Jelle B schreef: Ik had last van zere voeten in mijn velomobiel (WAW), vooral ter plaatse van de bal van de voet. Ik hoorde iemand het treffend benoemen als 'het is alsof je voeten in de fik staan'. Heb uiteindelijk de SPD plaatjes ca 5 cm verplaatst, moest hiervoor een stukje uit de onderzijde van de schoenzool halen en nieuwe gaten boren. Omdat de voeten hierdoor 5 cm hoger in de neus van de fiets kwamen, raakten de tenen de neus aan de binnenzijde. Heb vervolgens de trapas 5 cm laten zakken door het frame aan te passen; deze heb ik doorgezaagd en opnieuw laten lassen. Het was wat werk, maar zeer succesvol want ik ben verlost van zere voeten.  

Nog even een link naar een zeer lezenswaardig verhaal hierover: https://www.stevehoggbikefitting.com/bik...-position/

Wow, heftig hoor.

Heb je toevallig een blauwe WAW en rijd je de lange tochten van LOL mee?

Klopt, dat ben ik
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Leuk. Ik ben die vaste LOL-rijder die nooit aan de lange LOL-tochten mee doet.

Volgens mij hebben wij 1 tocht een keer allebei/samen gereden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
(13-May-2022, 11:10 AM)365cycle schreef:
(13-May-2022, 11:01 AM)Jelle B schreef:  Heb vervolgens de trapas 5 cm laten zakken door het frame aan te passen; deze heb ik doorgezaagd en opnieuw laten lassen. Het was wat werk, maar zeer succesvol want ik ben verlost van zere voeten.
Wow! Kon je 'm niet gewoon op de kop monteren? Big Grin

Nou nee, dat was uiteraard wel de eerste gedachte maar dat ging niet passen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#20
Bedankt voor de tips. De riempjes heb ik mee gespeeld, ik denk dat ik de trapas een beetje richting het stoeltje zet en dan nog eens een paar dagen kijk hoe dat voelt. Het voelt nu net een beetje te ver weg. Ik denk als ik de plaatjes meer naar het midden verplaats dat ik al snel tegen de bovenkant van de qv ga komen.

Ik ben al volop bezig met een nieuw YouTube kanaal waar je de fiets ook kunt zien. Kijk maar eens naar de applying decals video: https://youtube.com/channel/UCNBtw9-WwkdVbYnqcMwpOYA

Als ik van het weekend wat tijd heb ga ik effe naar het startpunt van de oliebollentocht die grensrijder organiseert. Dat is namelijk vlak bij en is misschien leuk om te zien. Suggesties zijn welkom.

@wim ik heb de zogenoemde head in hood. Zeg maar de winterkap.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM