Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsvakantie Rijnfietsroute EV15 Basel-Borculo
#1
Wij hebben op hemelvaartsdag de M-Racer en de 26/20 en kampeerbagage op de trein naar Basel geladen om vervolgens al fietsend de Rijn af te zakken terug naar Nederland.
Voor hen die willen meegenieten volgt hier een kort verslag van de tocht.

Met behulp van Fiets-Mee hadden we internationale treinkaartjes voor ons en onze fietsen geboekt. Fijn dat Jan ons erop attendeerde dat ligfietsen niet in de standaard-fietsplaatsen passen (hebben een tandemplaats per stuk nodig) en dat Night Jet of ICE daarmee geen optie was.
Op hemelvaartsdag vond NS een enkele ICM-4 genoeg voor Breda-Arnhem. Dat zijn dus officieel twee fietsplaatsen op een hele trein. Het is gelukt maar laten we zeggen dat we blij waren toen we DB tegenkwamen.

[Afbeelding: y4mSwhHiugANzXe5636wuhTpr8YRxf3nGsthhtYC...pmode=none]
Fietsen in de Duitse intercity

Vanwege de late aankomst in Basel daar in het B&B Hotel gelogeerd: Aanrader, nette prijs (voor Zwitserse begrippen dan), kleine kamer maar ruime fietsenrekken in de afgesloten parkeergarage.

Na een dagje bijkomen in Basel op pad naar Colmar (dachten we..) Het begint goed: fijne paden met vaak strak asfalt maar soms ook goed steenslag, vaak langs kanalen, weinig auto's. En we komen direct een lage racer met bagagepuntje tegen. Steden zijn minder: daar wordt je vaak bij de voetgangers geveegd. Op een mooi recht stukje asfalt haalden we een tweetal niet al te hard rijdende racefietsdames in die vervolgens direct aanhaakten. Leuk om te zien dat je ook met volle bagage zonder grote inspanning 27 km/u kan volhouden. En dan met name mijn vriendin die wat minder fanatiek is dan ik.

[Afbeelding: y4mwO6efCvSE6GUw5EBm7DMH9495ZD_9wFAxMXXN...pmode=none]
Lunch in Ottmarsheim

Uiteraard niet vooruitgebeld voor de camping. Dat was geen beste keuze deze avond: vol. Rondbellen bracht ons 20 km door geaccidenteerd terrein van de Elzas verderop in Ribbeauvillé, laatste plekje..

De dag erna inpakken, volgende camping bellen en verder: grotendeels langs het Rijn-Rhône-kanaal, door Straatsburg (serieuze fietspaden!) en langs het Europees Parlement.
Dat bellen was achteraf gezien hier helemaal niet nodig: We deelden een enorm tentenveld met twee andere tentjes. Batterijlader hier kwijtgeraakt tijdens het laden in het sanitairgebouw. Sad

[Afbeelding: y4mN9v6GWRxiNa6fA0ntyomS4XBBZgar39U7r5Nb...pmode=none]
Camping in Gambsheim

Vervolgens een paar dagen veel achter de dijk gefietst, mooie paden maar weinig zicht op de rivier. Alles overigens op de linkeroever. Met name Speyer en Worms bezocht, indrukwekkende kathedralen en in Speyer Schpira en de Mikva daar. In Worms fietsen op het station geparkeerd, bagage daar in de kluis voo reen paar euro. Een ijsje bij Vannini in Worms overgeslagen vanwege de lange rij.

[Afbeelding: y4mMXepMicOVOIsbMngQVbUchAvpIu_jDfnUhqqY...pmode=none]
Fietsenrek Worms Hauptbahnhof

In Ibersheim, vlak na Worms, voor de verandering eens in een Gasthaus geslapen. De uitbater had net de ochtend positief getest voor corona en had ons willen afzeggen maar had geen telefoonnummer.

Verder langs Mainz, daar eens over een kade en boulevard, eindelijk een deel dat je wat langer zicht op de rivier zelf hebt.

[Afbeelding: y4mmxr4vzOypvXonfaxEUlyIxRN-SIuBvQt79jYs...pmode=none]
Plaatsnaambordje voor scheepvaartverkeer langs de Rijn in Mainz

Vanaf Bingen begint de Romantische Rijn, je fietst hier veel meer vlak langs de rivier. De uitzichten zijn adembenemend, de paden meestal fantastisch. Koffie met gebak met zicht op  de Lorelei. Bingen-Koblenz moet je echt ooit gefietst hebben. Koblenz is ook echt een leuke stad. Ook leuk om met de kabelbaan de vesting Ehrenbreitstein aan de overkant te bezoeken. Veel fietsers tegengekomen die langs de Moezel rijden, misschien iets voor de volgende keer.

Vanwege het niet-echt-fietsweer op pinksterzondag, zijn we vanuit Koblenz voor een dag met de trein (negen-euro-ticket) naar Keulen gereisd. De Dom was natuurlijk druk vanwege de pinksterviering en veel toeristen. Het Germaans-Romaans-museum zat tijdelijk in het Belgiehuis. Kölschjes op de Heumarkt. Terug in Koblenz lekker asperges gegeten.

De dag erna langs Bonn met uitzicht op Siebengebirge aan de overkant naar Keulen. Tijdens een koffiestop een knobbeltje in de voorband ontdekt: flinke scheur waar een stukje binnenband door kwam zetten, waarschijnlijk door een keer onsuccesvol schuin een stoeprandje oprijden eerder. Gelukkig nog geen lek en we konden het met een paar laagjes ducktape aan de binnenkant redelijk redden voor de resterende 50 km. Gezien pinkstermaandag konden we pas een dag later, gelukkig op luttele kilometers van camping Berger (leuke camping maar een beetje proppen met de tentjes), een nieuwe band halen.

[Afbeelding: y4mrr7GrhpxY1aQkzoZsHO14UM5bV8WnGI-UiWtY...pmode=none]
Siebengebirge

Dan snel door Keulen richting Düsseldorf. Veel industrie, duidelijk een minder aantrekkelijk deel van de route. Wat verder op weg ook wat lichte regen. Mooi zicht op Düsseldorf dat op de rechtoever ligt.

De dag naar Xanten was nat, heel nat. Vanaf ongeveer het middaguur tot tien uur 's avonds is het niet meer echt droog geweest. Gelukkig waren we net voor een enorme stortbui op de camping en hebben die in de bistro even afgewacht voor we gingen opzetten. Gelukkig hadden we de kleding goed waterdicht verpakt. De compressiehoezen van de slaapzakken zijn duidelijk minder waterdicht, die hadden wat natte plakken maar niets ernstigs.
Aan het begin van de dag nog een dame op een tweewieler met onderstuur tegengekomen. Enthousiaste begroeting wederzijds. Tweewielers bleken al zeldzaam, onderstuur helemaal en dit was de eerste vrouw als berijder. Trikes en handbikes hebben we overigens wel de nodige gezien. Velomobielen overigens ook slechts twee en beiden geparkeerd.

De volgende ochtend het archeologisch park bezocht, nog een klein stukje langs de Rijn en vervolgens de bekende wegen op: Nederland, Achterhoek in. Wat ons betreft ook snel het einde van de tocht.

Onderweg veel geïnteresseerde en enthousiaste mensen tegengekomen. Meest voorkomende vragen "is het moeilijk" en vooral Duitsers "hoe gaat het klimmen".

Opvallend aan materiaal: Ik heb mijn beide Schwalbe One's kapotgereden, een op een stoeprandje, de ander op een stuk glas. Een 25T als grootste kransje is wat krap als de weg recht tegen een dijkflank oploopt, zoals Duitsers ze graag leggen. Misschien dus een paar tourwielen (laten) bouwen de volgende keer: Bredere, duurzamere banden (Marathon Greenguard 28mm bv?), 32 spaken en een 11v-11T-32T-cassette.
En zowel op de droge stofwegen in de eerste week als in de wat nattere tweede week: Alles wordt vies, de open ketting nog het ergste. Qua bagage: minder is meer, veel dingen die we bij ons hadden, hadden we ook wel thuis kunnen laten, achteraf gezien.
Antwoord }
#2
Leuk verslag Bacchus! Wat betreft die banden: Conti Contact Speed is ook behoorlijk taai, alleen de grip op nat wegdek vind ik onder de velomobiel vrij belabberd.
Groot voordeel van die band is dat ie spotgoedkoop is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Bedankt voor het mooie verslag. Die reis moet ik ook eens doen. Zeker omdat mijn jongste zoon met een Rijnschip tot voorbij Basel vaart. In de roef ruimte genoeg en vanuit de stuurhut een prachtig zicht over de Rijn. Zijn laatste stop is de containerhaven van Basel - Birsfelden. Word ik daar gratis afgezet.
https://www.dubbelmancontainertransporte...transport/
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#4
Doe hem inderdaad zeker stroomafwaarts. Wij zijn de nodige fietsers tegengekomen voor wie het een revelatie was dat gemiddeld bergop (Basel ligt op 260 m) en tegenwind (vaak ZW) meer energie kosten dan andersom.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik vind het erg leuk om jouw verslag te lezen, Bacchus, en anderen kunnen weer profijt hebben van jouw ervaringen. Dank je wel dat je ons laat meegenieten.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Mooi verhaal.

Als je in Borculo woont, dan kun je als je wilt ook wel een keer met LOL of MooiTwente meerijden.

Iedereen is welkom.

LOL: eerste zondag van de maand
MooiTwente: derde zaterdag van de maand
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Misschien hebben jullie het gezien, bij de Max was laatst een serie met Huub Stapel. Die ging in een paar afleveringen van bron tot monding langs verschillende bijzondere plaatsen en personen die iets met de Rijn hadden. Hij heeft tevens zo'n serie over de Maas trouwens. Barchus bedankt voor het delen!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Hij heeft nu zo'n serie over de Zuiderzee / IJsselmeer. Ik gok volgend jaar over de Waddenzee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
(16-Jun-2022, 10:21 PM)Wim -de roetsende schreef: Als je in Borculo woont, dan kun je als je wilt ook wel een keer met LOL of MooiTwente meerijden.
We wonen er niet maar komen er wel regelmatig. De fiets meenemen is alleen niet altijd voor de hand liggend.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , 365cycle
#10
Mooi verslag. Mijn ervaring met de schwalbe one's is ook dat ze nogal fragiel zijn. Met Conti's vertrouwde grandprix in 28 mm-28inch heb ik meer geluk. Op Schwalbe Marathons heb ik het niet zo. Hoog gewicht, veel rolweerstand, geen veercomfort.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#11
Wat betreft inpakken en teveel meenemen: heb gemerkt dat die handige ligfietstassen van radical design in maat L wel erg verleiden tot het meenemen van teveel spullen. Ben trip in Noorwegen aan het voorbereiden en ga nu naar maat S van 2 x 20 liter (en een toptas voor de boodschappen). Met modern lichtgewicht kampeerspullen lijkt dat prima te passen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#12
Klopt wel, al vind ik de 20 l van de "small" net wat krap. (De oranje hierboven zijn de "medium") Op de Giant Expedition kon ik ook uit met 2 x 20 l achter + 7 l stuurtas als ik de tent middenop legde. Op de M-Racer zal de tent (toch snel 10 l) in een zijtas moeten en heel veel toptas past er ook niet op. De 17 l van M5 is wel een beetje de max en daar moet ook je drinkwater (1,5 l) nog in.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(19-Jun-2022, 02:57 PM)blokdoorn schreef: ...Ben trip in Noorwegen aan het voorbereiden...

Leuk man, daar ben ik wel jaloers op. Waar ik alleen maar van droom maak je werkelijkheid van. Wat zijn je plannen? Ga je mee met de nieuwe veer vanaf Delfzijl?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Die nieuwe veerboot, daar had ik ook van gehoord. Die leek mij ook wel wat. Je komt volgens mij wel in een of ander klein Noors kustdorpje aan, geloof ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Als je met die veerboot wilt moet je ook met een fiets vroegtijdig bespreken. Mijn dochter met man en kind, twee fietsen en zo'n kinderkarretje konden anderhalve maand geleden al niet meer voor de zomervakantie bespreken.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Gunst, die exploitanten van die veerboten overdrijven wel zeg... Dat er zo'n enorme vraag naar is, met zo'n tarief, onvoorstelbaar. Gezien de huidige brandstof tarieven loont het misschien ook nog...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#17
Noorwegen is toch wel een prachtig land en een nachtje met de boot voelt best dichtbij opeens. Zeker als je daarna gewoon met je eigen voertuig (voor ons de fiets maar ik snap de automobilist of camperaar ook Smile ) verder kan. Dat is best wat waard.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(20-Jun-2022, 07:34 PM)Lopopodium schreef: Die nieuwe veerboot, daar had ik ook van gehoord. Die leek mij ook wel wat. Je komt volgens mij wel in een of ander klein Noors kustdorpje aan, geloof ik.

Ik had nog even gekeken. Eigenlijk valt het dorpse wel mee van Kristiansand. Het heeft zelfs een treinstation. Met wat mazzel kan je er redelijk snel mee naar Bergen of Oslo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Banden, banden en nog eens banden
Dat dacht ik ook. ...365cycle — 09:43 PM
Banden, banden en nog eens banden
Mijn CCU na 3.500 km...pietandringa — 09:39 PM
aanhang karretje voor ice trike
Maar ook dat heeft...Willeke_IGKT — 09:37 PM
aanhang karretje voor ice trike
Ooh jee, excuses...maimoto — 09:22 PM
Banden, banden en nog eens banden
365cycle schreef: To...Wim -de roetsende — 09:08 PM
Banden, banden en nog eens banden
Volgens de grafiek...365cycle — 08:39 PM
Banden, banden en nog eens banden
De sporing doe ik re...Bas_ligfiets — 08:25 PM
Medeliggers onderweg
Zo zie je maar dat z...Bas_ligfiets — 08:14 PM
aanhang karretje voor ice trike
Ooh jee, excuses v...365cycle — 08:08 PM
Banden, banden en nog eens banden
Nee hoor Piet. Dat v...Wim -de roetsende — 08:06 PM
Banden, banden en nog eens banden
De continental...PietV* — 08:00 PM
Banden, banden en nog eens banden
De continental...Bas_ligfiets — 06:03 PM
aanhang karretje voor ice trike
Niet mijn antwoo...maimoto — 02:52 PM
aanhang karretje voor ice trike
Niet mijn antwoord...365cycle — 02:40 PM
Medeliggers onderweg
Ik niet, maar @Bas_l...365cycle — 02:17 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
het is mij vanocht...365cycle — 02:13 PM
Banden, banden en nog eens banden
De Milan GT is belac...365cycle — 02:06 PM