ligvouwfiets
|
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(10-Aug-2022, 01:45 AM)blokdoorn schreef: Je kunt wel eens een exemplaar treffen met een rammelend spatbord of een ietwat scheefdraaiende trapper, maar naar mijn ervaring rijden ze doorgaans als redelijke stadsfietsen, prima voor tot zo'n 10km enkele reis. Het zadel is eenvoudig te verstellen, dus tenzij je extreem groot of klein bent is het voor dit soort afstanden een heel fijne oplossing. Eigenlijk een ideale oplossing als je uitsluitend met fiets en ov reist (zoals wij). Eén van de reizen die ik regelmatig per OV doe is naar m'n ouders. Beste treinstation is dan op 14 km afstand, en op dat station heb je eigenlijk consequent een hele gare fiets, als er überhaupt al één beschikbaar is. Wat betreft de technische staat en efficientie van een redelijk exemplaar: Daar ben ik evenmin over te spreken - ze zijn minder efficient dan m'n Huka Copilot ouder-/kindtandem. Met die laatste heb ik die route al 2x afgelegd met ~28 km/h gemiddelde snelheid (ik had beide keren haast); zelfs op een "goede" OV-fiets is dat geen haalbare kaart.
Daarnaast ben ik ook alweer 2x gestrand op 35 en 48 km van huis terwijl ik een fiets bij me had; in beide gevallen een ligger en in beide gevallen was ik daar heel blij mee, want op een ligger draai ik m'n hand niet om voor die afstand, en dan fiets ik dus gewoon naar huis. Als ik met die 35 km m'n zoontje+zijn fiets bij me had gehad had ik me trouwens evenmin druk gemaakt - die afstand kan hij prima rijden en als het voor mij vlotter moet, dan duw ik 'm gewoon .
Als ik met de auto ben, dan is m'n vriendin erbij (zij heeft er één) of ik heb een huurauto opgehaald (gemiddeld 1 a 2x per kwartaal tot nu toe), want zelf heb ik er geen meer.
Zoveel mensen, zoveel wensen: Het feit dat ik uitsluitend met fiets, of OV & fiets reis is voor mij namelijk juist een reden om níet op de OV-fiets te durven vertrouwen.
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2022
Bedankt: 0
8 x bedankt in 6 berichten
MMM....Dat is een bijzonder verhaal van Willeke.. Knap dat ie dat voor elkaar kreeg. Dertig jaar geleden kochten we 2 Bromptons , hebben toen regelmatig ons kind in een kinderzitje op het stuur rondgereden. Boodschappen, vakantie noem maar op. Op vakantie zelfs nog een grote framerugzak achterop het bagagedragertje. Het fietsje gaf geen krimp. Nu nog steeds niet. Binnenkort gaan de 2 Bromptons weer mee op vakantie naar Noorwegen (niet zo ver weg hier vandaan). Als je een fiets mee wilt nemen met openbaar vervoer dan zou ik voor een Brompton gaan. Vouwt het beste als klein paket en snel. We hebben een speciale Brompton hoes om evt de fiets te 'camoufleren'. Hadden nooit een probleem met openbaar vervoer gehad. En het fietsje fiets best goed-ze hebben nog een 5 versnellling Sturmey Archer naaf. Zelfs hier in Zweden klimt ie nog best goed...
quote="Willeke_IGKT" pid='24076' dateline='1659982902']
(08-Aug-2022, 05:47 PM)PietV* schreef: (08-Aug-2022, 03:11 PM)Bart Verbeek schreef: Ik heb gekeken naar de website van Brompton. Maar ik kan niets over de lichaamslengte van de berijder vinden. De stalen Brompton is een topper onder de vouwfietsen. Afmeting gevouwen 59 x 57 x 29 cm.
Rijders tot circa 2 m. kunnen daar prima mee uit de voeten. Optioneel zijn 3 verschillende lengtes zadelpennen leverbaar en een verlengde stuurpen. Mogelijk gaan daardoor de afmeting gevouwen iets groter worden
https://brompton.zendesk.com/hc/en-us/ar...der-height-
Mijn vroegere baas was ongeveer 2 meter lang en niet slank.
Toen de Brompton nieuw was kon hij er goed mee uit de weg.
Maar in een veel te korte tijd was de fiets door aan het zakken, hij was duidelijk niet gebouwd op dat gewicht.
(En dat is iemand die niet extreem zwaar was, gewoon niet slank zowel als lang.)
[/quote]
Alligt Modern, Sun Seeker Eco-Tad
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Sprak mijn broer over zijn Brompton. Van 1991 en dus 31 jaar oud. Hij, circa 75 kg, gebruikt de Brompton nog regelmatig voor zijn werk. OV of auto i.c.m. vouwfiets. Zijn langste ritten waren 30 km enkele reis en retour. De fiets verkeert technisch nog in prima staat, met een strak frame en stuurt nog als nieuw. Enige nadeel, vond hij, de kleine wielen die stevig moeten worden op gepomp. Dat kost comfort.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
Beetje opgevouwen voor de vorm - de conducteur begon me al te wijzen op het fietsbalkon nl.
Hij kan dus verder vouwen, maar dan blijft ie wel wat slecht staan. De ketting lijkt ook goed te blijven liggen. Prima zo!
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
En toch ga ik weinig met de trein, en staat die origami-M5 dus alweer te verstoffen. Wie er blijer van wordt kan hier klikken.
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
De trein geeft meer problemen dan ik verwacht had. Stakingen, ongelukken, personeelstekort, afbrandende bovenleidingen. Maar de toernooizalen waar ik de komende jaren verwacht te spelen zijn allemaal goed bereikbaar per OV-fiets. Dus daar houd ik het voorlopig maar bij.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 33
Topics: 4
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 0
45 x bedankt in 17 berichten
Interessant dat de NS maximum-maten hanteert voor vouwfietsen.
Dat geldt overigens ook voor internationale treinen.
Mijn ervaring met een Azub Origami is dat hij zonder problemen mee kan in de (internationale) hogesnelheidstrein als je er een hoes overheen doet.
Dan komt het formaat ongeveer overeen met een grote koffer (hij is dan iets te groot, maar niemand zegt er iets van).
Ik heb juist voor een Origami gekozen vanwege de afwezigheid van vering: lichter en de vering kan niet defect raken.
Maar bij slecht wegdek is het wel spartaans.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(25-Sep-2022, 10:23 AM)Roel van Dijk schreef: Interessant dat de NS maximum-maten hanteert voor vouwfietsen.
Dat geldt overigens ook voor internationale treinen.
Mijn ervaring met een Azub Origami is dat hij zonder problemen mee kan in de (internationale) hogesnelheidstrein als je er een hoes overheen doet.
Dan komt het formaat ongeveer overeen met een grote koffer (hij is dan iets te groot, maar niemand zegt er iets van). Ik heb het niet precies opgezocht hoor maar zijn de NS-maximummaten niet gewoon de maximummaten die ze voor alle bagage hanteren? Dat zou niet gek zijn want NS vervoert in de eerste plaats personen. Voor goederenvervoer zijn weer andere (spoor)ondernemingen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|