ligvouwfiets
|
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
De DF vond ik niet zo'n succes in de stad (met name door een aantal scherpe bochten met stoepranden links & rechts) maar de M5 streetlegal daarentegen gaat prima.
Een Cmpct lijkt me wat dat betreft zelfs handiger, zeker als je geen grote stukken hebt waar je door kan blazen (dan compenseert de gewonnen tijd door een hogere snelheid het ge-emmer met scherpe bochten wel)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(03-Aug-2022, 10:45 AM)365cycle schreef: De snelste fiets van- en naar het centrum was... m'n M5 M-Racer. Toegegeven; dat was echt niet comfortabel (vlakke houding en racefietspedalen) en er moest serieus voor getrapt worden, maar in de tijd dat de metro een enkeltje van hier naar centraal rijdt was ik al heen en terug. Een jaar geleden had ik je voor gek verklaard maar je zou hier best eens gelijk kunnen hebben. Wel met de voorwaarde dat je op elk moment de situatie in de hand moet hebben. Ver vooruitkijken, goed in balans zijn, je fiets goed kennen en inderdaad bereid zijn af en toe flink te stampen.
Ik snap Niels zijn punt over zicht en zichtbaarheid maar merk in de stad eigenlijk niet dat die te weinig zijn. Zicht is buiten de stad vaak slechter en je trekt naar mijn smaak onveilig veel aandacht op een ligger, totdat het donker is, dan ben je gewoon een fiets.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(03-Aug-2022, 01:10 PM)Frutsel schreef: De DF vond ik niet zo'n succes in de stad (met name door een aantal scherpe bochten met stoepranden links & rechts)
Probeer het nog maar eens als je 10.000 km op de teller hebt. Een velomobiel vereist handigheid en die krijg je alleen door er kilometers in te maken. Vroeger vond ik het ook lastig en voelde ik me opgelaten. Nu kar ik gewoon met gesloten wielkasten over de krapste fietspaden en de kleinste straatjes.
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 163
1544 x bedankt in 628 berichten
03-Aug-2022, 08:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2022, 09:22 PM door Niels van der Wal.)
Hoe vaak kom jij in de stad Niels?
Ik heb 25 jaar in Utrecht gewoond; nu woon ik op het platte land.
Ligfietsen in een stad kan prima, maar het is niet (veel) sneller; wel onhandiger.
Voor tochtjes in de stad gebruikte ik mijn MTB;
Voor bezoek aan een andere stad (via de trein) gebruik ik mijn Brompton.
Voor tochten buiten de stad gebruikte ik mijn M5 of Quest.
Nu gebruik ik mijn m5 of DF om de stad te bereiken; of neem de Brompton naar het station (15 km)
Het antwoord van Gregor is overigens logisch; hij gebruikt de tochtjes door de stad als training in het kader van revalidatie. Niets beters dan ligfietsen.
Niels, blij dat ik fiets, van der Wal
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(03-Aug-2022, 08:11 PM)Niels van der Wal schreef: Hoe vaak kom jij in de stad Niels?
Ik heb 25 jaar in Utrecht gewoond; nu woon ik op het platte land. Utrecht is een leuke stad! Fiets ik ook graag
(03-Aug-2022, 08:11 PM)Niels van der Wal schreef: Ligfietsen in een stad kan prima, maar het is niet (veel) sneller; wel onhandiger. Daar ben ik het dus niet zo mee eens, maar fietsen op een tweewieler in Rotterdam is inderdaad wel sneller dan in Utrecht. In Utrecht maak ik veel gebruik van m'n recht om ook op de weg te fietsen, dat scheelt vaak behoorlijk.
(03-Aug-2022, 08:11 PM)Niels van der Wal schreef: Voor tochtjes in de stad gebruikte ik mijn MTB;
Voor bezoek aan een andere stad (via de trein) gebruik ik mijn Brompton. Buig je de wet dan ook (over stoepen etc.)? Om nog sneller te zijn in een stad heb ik dat wel nodig nl. Mijn voordeel is overigens ook dat het stadscentrum vrij ver weg is. Rotterdam is fors groter dan Utrecht, dus pak ik ook winst op de reis ernaartoe.
(03-Aug-2022, 08:11 PM)Niels van der Wal schreef: Voor tochten buiten de stad gebruikte ik mijn M5 of Quest. Quest is wel een topvoorbeeld van een niet-handige velomobiel.
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
(03-Aug-2022, 04:26 PM)365cycle schreef: (03-Aug-2022, 01:10 PM)Frutsel schreef: De DF vond ik niet zo'n succes in de stad (met name door een aantal scherpe bochten met stoepranden links & rechts)
Probeer het nog maar eens als je 10.000 km op de teller hebt. Een velomobiel vereist handigheid en die krijg je alleen door er kilometers in te maken. Vroeger vond ik het ook lastig en voelde ik me opgelaten. Nu kar ik gewoon met gesloten wielkasten over de krapste fietspaden en de kleinste straatjes.
Een aantal routes valt gewoon niet te rijden doordat mijn DF de bocht niet haalt zonder steken, daar gaat een paar duizend meer kilometers aan ervaring niet veel aan veranderen.
In Amsterdam heb ik het probleem dat er her en der zulke steile verkeersdrempels liggen dat ik er niet fatsoenlijk overheenkom (De straten zijn te smal om schuin op/af te rijden).
Dit alles kan je oplossen door je route aan te passen, of op een fiets te stappen die zich beter leent voor rijden in de stad dan een velomobiel.
Overigens zijn 3 wielen wel erg fijn als er tramrails liggen; je gaat dan tenminste niet op je plaat als je er in duikt met een wiel
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(03-Aug-2022, 11:56 PM)365cycle schreef: (03-Aug-2022, 08:11 PM)Niels van der Wal schreef: Voor tochten buiten de stad gebruikte ik mijn M5 of Quest. Quest is wel een topvoorbeeld van een niet-handige velomobiel. Het onderwerp gaat al weer niet over de (lig)vouwfiets. Maar om de Quest een topvoorbeeld te noemen van een onhandige velomobiel roept vraagtekens op. Ik lees over Quest rijders die lovend zijn over hun voertuig. In betrouwbaarheid en ruimte en ermee regelmatig op kampeervakantie gaan.
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 163
1544 x bedankt in 628 berichten
(04-Aug-2022, 11:10 AM)PietV* schreef: (03-Aug-2022, 11:56 PM)365cycle schreef: (03-Aug-2022, 08:11 PM)Niels van der Wal schreef: Voor tochten buiten de stad gebruikte ik mijn M5 of Quest.
Quest is wel een topvoorbeeld van een niet-handige velomobiel.
Het onderwerp gaat al weer niet over de (lig)vouwfiets. Maar om de Quest een topvoorbeeld te noemen van een onhandige velomobiel roept vraagtekens op. Ik lees over Quest rijders die lovend zijn over hun voertuig. In betrouwbaarheid en ruimte en ermee regelmatig op kampeervakantie gaan.
Het vragen waarvoor een ligvouwfiets en het noemen op welke locaties en in welke omstandigheden ik welke fiets gebruik sluit wel degelijk aan bij de vraag rond een ligfouwfiets. Daar is ook prima antwoord op gekomen. Vraagtekens bij de keuze voor welke fiets op welke locatie in welke omstandigheden horen niet meer bij het onderwerp ligvouwfiets al kan de verbinding gelegd worden naar dat een ligfouwfiets ook passend zou zijn. Gezien het doel van de vragensteller kan het een passende uitweiding zijn. De vraagtekens bij het noemen van een Quest als onhandig is nergens passend bij het topic.
Misschien is het handig vooral zelf bij het topic te blijven.
Niels, forum, van der Wal
Berichten: 196
Topics: 13
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 18
137 x bedankt in 85 berichten
Laat ik me maar melden als de nieuwe eigenaar van de HP Velo Grasshopper fx die op dit topic was gelinkt. Daarmee werd ook de eerste keer de Grasshopper op het hele forum genoemd, wow. Ik had gehoopt dat ik wat ervaringen van andere Grasshoppers hier kon lezen. Er is gelukkig altijd nog Ligfiets.net
Het framenummer begint met HP06, ik neem aan dat dat betekent dat hij in 2006 is gebouwd. Ik ga dat nog navragen. Hij is niet voor de vraagprijs weggegaan, ondanks dat hij er maar een dag op stond. Waarschijnlijk was de verkoper me gunstig gezind omdat ik aan kwam rijden op m'n Fiero voor de bezichtiging. Hij zei zelf dat hij hem had gekocht om ligfietsen te proberen, een jaar eerder stond hij ook op Marktplaats. Hij is uiteindelijk toch geen ligfietser geworden, vandaar de verkoop.
Ik zie het vouwmechanisme als een extraatje. Ik ben zelf wel fan van het 20/20 concept en kennelijk beschouwt HP V het vouwmechanisme als compromisloos, omdat ze ook gestopt zijn met met maken van de niet-vouwbare Grasshopper.
De hoofdattractie van de Grasshopper FX is toch wel de vering, en de aandrijflijn. Ik heb het idee dat ik met de Fiero toch aardig wat kickback in de pedalen krijg van de weg (boomwortels grrr.) en hopelijk is dat met het "No Squat" kontje van de Grasshopper minder. Bij de korte ritjes tot dusver voelt hij "luchtig en stijf" ook als je er naast staat en 'm vastpakt bij de rug van de zitting. Wat dat betreft doet hij me terugdenken aan mijn eerste ligfiets, de Flevobike Amigo. Daarvan was het grootste deel ook stijf en luchtig, alleen de vering was nogal unsophisticated.
De ketting van de Fiero loopt in een soort ruitvorm langs zichzelf heen met twee kettingrollen, waardoor de aandrijflijn altijd wat geluid maakt. De Grasshopper heeft maar een kettingrol, en is vrijwel onhoorbaar.
Ik weet niet of ik een fan ga worden van de huidige Dualdrive (DD3) setup, maar we gaan het zien. Het voordeel ten opzichte van de Fiero qua beschikbaarheid van onderdelen is dat HP Velotechnik nog bestaat, en Nazca niet meer :'(
Berichten: 203
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 55
434 x bedankt in 196 berichten
(02-Aug-2022, 02:11 PM)Roepers schreef: Volgens de letter van de wet van NS mag de HP-Velotechnik niet mee als vouwfiets.
Waar vind ik die letter? Op de website van de NS kan ik niets vinden over de maximale maten van een vouwfiets. Er staat ook niets gespecificeerd over de mate van vouwbaarheid.
Ik vond wel dit: Voorwaarden fiets mee in de trein, daarin staat alleen dat een vouwfiets geen hinder mag veroorzaken. Dat laatste is natuurlijk voor interpretatie vatbaar.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
08-Aug-2022, 03:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Aug-2022, 03:05 PM door PietV*.)
(08-Aug-2022, 02:00 PM)Raymond schreef: (02-Aug-2022, 02:11 PM)Roepers schreef: Volgens de letter van de wet van NS mag de HP-Velotechnik niet mee als vouwfiets.
Waar vind ik die letter? Op de website van de NS kan ik niets vinden over de maximale maten van een vouwfiets. Er staat ook niets gespecificeerd over de mate van vouwbaarheid. Onder voorwaarden mogen fietsen mee op de trein tegen betaling. Ook vouwfietsen die niet aan de afmetingen van handbagage voldoen tegen betaling.
Vouwfietsen die wel aan de afmetingen van handbagage voldoen mogen gratis als bagage mee in de trein. Lengte, breedte of dikte mag de 0,85 m niet overschrijden
Dat staat in de "Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS)"
https://www.ns.nl/reisinformatie/bagage
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
Voornaamste vind ik nog dat je een vouwfiets die aan de voorwaarden voldoet altijd mee mag nemen. Een fiets mag niet mee als er geen of onvoldoende ruimte in de trein in kwestie is, en dit wordt lang niet altijd correct aangegeven.
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
Ik heb gekeken naar de website van Brompton. Maar ik kan niets over de lichaamslengte van de berijder vinden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Ik zat zaterdag met mijn Dahon vouwfiets in de trein en zoals meestal had ik het stuur niet ingevouwen. De andere vouwfietsen die ik die dag zag hadden dat ook niet.
Nog nooit zelfs maar een vraag of opmerking gehad van een spoorweg medewerker, (conducteur of anders.)
Ik denk omdat zij ook inzien dat de fiets zo minder grond ruimte in beslag neemt.
Ook heb ik in mijn jaren trein reizen vele 'vouw' fietsen gezien die in twee delen uiteen genomen waren en daardoor vaak de doorgang deels versperden. Werd ook nooit iets van gezegd.
De standaard Flevo knik kantel fiets wordt ook vaak vermeld als kan gratis met de trein mee, ik heb er altijd een kaartje voor gekocht en hem als fiets in de trein gehad, niet als bouwpakket.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
08-Aug-2022, 05:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Aug-2022, 05:47 PM door PietV*.)
(08-Aug-2022, 03:11 PM)Bart Verbeek schreef: Ik heb gekeken naar de website van Brompton. Maar ik kan niets over de lichaamslengte van de berijder vinden. De stalen Brompton is een topper onder de vouwfietsen. Afmeting gevouwen 59 x 57 x 29 cm.
Rijders tot circa 2 m. kunnen daar prima mee uit de voeten. Optioneel zijn 3 verschillende lengtes zadelpennen leverbaar en een verlengde stuurpen. Mogelijk gaan daardoor de afmeting gevouwen iets groter worden
https://brompton.zendesk.com/hc/en-us/ar...der-height-
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
(08-Aug-2022, 05:47 PM)PietV* schreef: (08-Aug-2022, 03:11 PM)Bart Verbeek schreef: Ik heb gekeken naar de website van Brompton. Maar ik kan niets over de lichaamslengte van de berijder vinden. De stalen Brompton is een topper onder de vouwfietsen. Afmeting gevouwen 59 x 57 x 29 cm.
Rijders tot circa 2 m. kunnen daar prima mee uit de voeten. Optioneel zijn 3 verschillende lengtes zadelpennen leverbaar en een verlengde stuurpen. Mogelijk gaan daardoor de afmeting gevouwen iets groter worden
https://brompton.zendesk.com/hc/en-us/ar...der-height-
Mijn vroegere baas was ongeveer 2 meter lang en niet slank.
Toen de Brompton nieuw was kon hij er goed mee uit de weg.
Maar in een veel te korte tijd was de fiets door aan het zakken, hij was duidelijk niet gebouwd op dat gewicht.
(En dat is iemand die niet extreem zwaar was, gewoon niet slank zowel als lang.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
We gaan wat offtopic maar de Tern Link is wel behoorlijk sterk. En trouwens ook best snel, maar niet zo snel als m'n CMPCT
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
09-Aug-2022, 01:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Aug-2022, 01:54 PM door Bart Verbeek.)
(08-Aug-2022, 08:54 PM)365cycle schreef: We gaan wat offtopic maar de Tern Link is wel behoorlijk sterk.
Misschien wel off topic, maar ik probeer de puzzel te leggen voor de komende jaren met ligfietsen en zonder auto. Daarin spelen zaken als de trein, vouw- en bakfietsen en voeding voor de motor van de ligfiets allemaal een rol. Ik heb even een test gedaan, en dertien kilo kan ik inmiddels wel weer tillen. Veel meer zal ik niet mogen. Ik heb ook even gekeken naar een vouwstep, maar met broze botten lijkt me dat niet zo'n goede keus. De ritten op een vouwfiets zullen waarschijnlijk niet langer zijn dan een kilometer of zes. O ja, en het is handig als ik de vouwfiets kan mee nemen achterop de trike.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 211
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 54
439 x bedankt in 197 berichten
Een poosje een vouwfiets gehad (Dahon), vond de degelijkheid best tegenvallen, en door de OV-fiets is de behoefte aan een vouwfiets eigenlijk geheel weggevallen.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(09-Aug-2022, 02:28 PM)blokdoorn schreef: Een poosje een vouwfiets gehad (Dahon), vond de degelijkheid best tegenvallen, en door de OV-fiets is de behoefte aan een vouwfiets eigenlijk geheel weggevallen. In mijn optiek klopt dat alleen als je geen behoefte hebt aan een prettige fiets. De paar keer dat ik een OV-fiets nam had ik een verschrikkelijk apparaat dat aan de kleine kant was. Succesrecept voor rugpijn.
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(09-Aug-2022, 02:28 PM)blokdoorn schreef: Een poosje een vouwfiets gehad (Dahon), vond de degelijkheid best tegenvallen, en door de OV-fiets is de behoefte aan een vouwfiets eigenlijk geheel weggevallen.
Dat is een UITSTEKEND idee. Daar had ik nog niet aan gedacht. Voor die achttien keer per jaar dat ik het nodig heb is dat een prima oplossing! Dat scheelt weer € 1500 en een hoop gesleep. En vijf kilometer houd ik wel vol op om het even welk barrel. Gelijk maar geregeld via mijn OV chipkaart.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
Je kan ook een stationsfietsje kopen (vanuitgaande dat je 18 keer vanuit hetzelfde station moet beginnen) en die altijd in de stalling laten staan.
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
(09-Aug-2022, 03:40 PM)Lopopodium schreef: Je kan ook een stationsfietsje kopen (vanuitgaande dat je 18 keer vanuit hetzelfde station moet beginnen) en die altijd in de stalling laten staan.
Let er wel op dat je daar niet de hoofdprijs voor moet betalen, gratis stallingen hebben meestal een maximale tijd, twee weken of soms minder. Buiten laten staan voor langer dan een paar weken is niet veilig, vernieling of opruimen door de gemeente.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(09-Aug-2022, 03:40 PM)Lopopodium schreef: Je kan ook een stationsfietsje kopen (vanuitgaande dat je 18 keer vanuit hetzelfde station moet beginnen) en die altijd in de stalling laten staan.
Het gaat om drie stations.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 211
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 54
439 x bedankt in 197 berichten
(09-Aug-2022, 02:42 PM)365cycle schreef: (09-Aug-2022, 02:28 PM)blokdoorn schreef: Een poosje een vouwfiets gehad (Dahon), vond de degelijkheid best tegenvallen, en door de OV-fiets is de behoefte aan een vouwfiets eigenlijk geheel weggevallen. In mijn optiek klopt dat alleen als je geen behoefte hebt aan een prettige fiets. De paar keer dat ik een OV-fiets nam had ik een verschrikkelijk apparaat dat aan de kleine kant was. Succesrecept voor rugpijn. Je kunt wel eens een exemplaar treffen met een rammelend spatbord of een ietwat scheefdraaiende trapper, maar naar mijn ervaring rijden ze doorgaans als redelijke stadsfietsen, prima voor tot zo'n 10km enkele reis. Het zadel is eenvoudig te verstellen, dus tenzij je extreem groot of klein bent is het voor dit soort afstanden een heel fijne oplossing. Eigenlijk een ideale oplossing als je uitsluitend met fiets en ov reist (zoals wij).
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|