Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo
#1
Dit topic is aangemaakt om ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo te delen.
Aanleiding is onderstaand bericht en ik me bedacht dat er nog geen topic voor de QV is. Behalve die van mij QV209 is eindelijk geland (ligfietsers.nl)
Ervaringen, vragen, suggesties over deze velomobiel kunnen hier gepost worden.



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

(08-Aug-2022, 06:45 AM)GerDilven schreef: Hoe was dat dan?
Een proefrit in de QV?

(03-May-2021, 11:56 AM)Bastiaan schreef: Late reactie, maar gewoon nieuwsgierig: wat heeft je doen bewegen om de Strada in te ruilen voor een QV?

Uit QV209 is eindelijk geland (ligfietsers.nl)

(03-May-2021, 02:09 PM)Hoekie schreef: Meerdere redenen.

Rijgedrag: Minder gevoelig voor wind en met name windvlagen
Rijgedrag: Erg fijne wegligging en stuurgevoel, ook bij hogere snelheden. Al dan niet een beetje driftend.
Rijgedrag: Directere krachtoverbrenging en de iets hogere positionering pedalen

Praktisch: Lange kap; zon en regen bescherming.
Praktisch: Grote en makkelijk te bereiken kofferbak. Praktische zijvakken.
Praktisch: 2 koplampen, die bovendien hoger geplaatst zijn.

Dit alles bij een ongeveer gelijk gebleven gewicht in verhouding met mijn vorige grotendeels carbon Strada.
Wat een showstopper had kunnen worden is de draaicirkel. Die is duidelijk groter, maar is voor mij ook weer klein genoeg (met de 40-406 G-One voorbanden die er standaard onder lagen)

Een QuattroVelo is helaas niet 2de hands voor een - duidelijk lagere prijs dan een nieuwe - te krijgen en dus werd het een gloednieuwe.

Wat me heeft bewogen is ook uitgekomen. Met name de lange kap. Game changer, waarmee neerslag als met een auto is. Alsof mijn hersenen geherprogrammeerd werden. Voelt niet als gesloten, ook niet inclusief schuimdeksel, maar als gezellig, zeker als het regent. Ik heb er later, na lange twijfeling, een korte kap bijgekocht. Is niet zo heel duur en de nieuwgierigheid was sterk. Die voelt nu aan als 'bloot' rijden.

Tegenvallend is het weggedrag bij bolle klinkers. Daar had ik meer van verwacht. En meer bewegende onderdelen van achteren zodat daar eerder ongewenste geluiden ontstaan. Allemaal op te lossen maar liever niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , TheoZw
#2
Heyhey,

Ik voel me nu toch wel geroepen om mijn ervaringen met de nieuwe Quatrevelo te delen. Het is mijn eerste velomobiel dus ik heb niet heel veel vergelijkingsmateriaal. Ik heb in 2015 in iemands Quest een proefrit mogen rijden, en ergens vorig jaar nog een bij velomobiel.nl. 

Het verschil tussen een Quattrovelo en Quatrevelo
Ik rijd geregeld samen met de fietsgroep van grensrijder.com. 3 mensen in die groep die ik ken en die Quatrovelo’s hebben, hebben de fietsen af en toe eens een beetje met die van mij vergeleken. Er is door de jaren heen een versteviging in de achterberg gekomen. Bij de oudere / eerste generaties van QV’s wilde de achterbrug nog wel eens breken bij de lasnaden. Tevens is de manier waarop het stoeltje bevestigd word iets verbeterd. Het stoeltje zit met 2 moeren vast. In het verleden werd er voor bij het stoeltje een gat geboord en er een ringetje op vastgeplakt ter versteviging. Nu zit er een speciaal soort beugeltje. Het is een soort ijzer plaatje waar meerdere gaatjes in zitten. Deze word net als het ringetje vastgeplakt. Bij mij is 1 van die gaatjes doorgeboord. De andere kan ik doorboren als ik het stoeltje wil verstellen. Verder zijn er naast de naam, eigenlijk niet echt andere verschillen gevonden. Als ik er meer weet te vinden horen jullie het wel.

Wegligging
Het directe verschil wat ik merkte tussen een Quatrevelo en een Quest is dat de Quest een beetje als een “vis” wiebelt over de weg. De Quatrevelo doet dat ook, maar, minder en op een hogere snelheid (40 km/h of meer) + een hogere cadans dan 80 ongeveer.

Als ik met ongeveer 25 km/h door een bocht rijd blijft de Quattrovelo lekker stabiel. Hij zal niet snel kantelen. De banden maken wel duidelijk meer lawaai als je met 25 km/h door de bocht gaat. Ik vermoed dat dat komt door horizontale krachten. Ik denk dat die banden niet heel erg geschikt zijn om met zulke snelheid door een bocht te gaan, zonder dat het loopvlak van de band schuin gaat zoals bij een normale fiets.

Sturen
Doordat ik bij de Quatrevelo de wat bredere Shwalbe Trykers kreeg, zie ik dat mijn draaicirkel toch wel zo groot is dat ik bij rotondes of kruispunten vaker in de knoop kom. Ik heb wat bijzondere rijbewegingen moeten leren van mijn andere fietsmaatjes om ze fatsoenlijk te kunnen nemen. Maar technisch gezien moet ik dan soms voorzichting verkeersovertredingen begaan. Bijvoorbeeld tegen het verkeer in rijden. Ik zie bij de andere QV’s die Marathon plus rijden, deze problemen veel minder. Simpelweg omdat deze smaller zijn.

Schakelen / Verzet
Het bereik van de standaard set versnellingen is prima. Ik kan er mee stevige heuveltjes op rijden, en ik kan er harder mee dan 40 op vlakke grond. De laatste versnelling is wel dusdanig zwaar dat ik hem alleen gebruik als ik een beetje of behoorlijk bergaf ga. Op het vlakke wil ik hem ook wel eens gebruiken, maar zelfs met 4 km/h vind ik hem dan toch niet comfortabel genoeg. Als ik echt in de heuvels zou willen rijden, denk ik dat ik een mountaindrive zou adviseren. Maar die vind ik wel erg duur!

Remmen
De standaard trommel remmen (25mm volgens mij?) vind ik praktisch gezien voor iedereen te klein. Als je harder gaat dan 30 km/h, dan merk je toch al dat je een behoorlijke afstand aflegt en behoorlijk wat kracht moet zetten voordat je stil staat. Aangezien mijn gemiddelde vaker rond de 36 km/h zit, vind ik ze voor mij persoonlijk te zwak. Rijd je gewoon ergens tussen de 20 en 30, dan zouden ze goed genoeg zijn. 

Mocht je nog meer willen weten? Stel je vraag en dan werk ik het hier in dit bericht wel bij. Ondertussen vind je toch al wat video’s van mij en de Quatrevelo op YouTube: https://youtube.com/channel/UCNBtw9-WwkdVbYnqcMwpOYA

Groetjes,

Jules.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TheoZw , Bacchus , Hoekie
#3
Citaat:Als ik met ongeveer 25 km/h door een bocht rijd blijft de Quattrovelo lekker stabiel. Hij zal niet snel kantelen. De banden maken wel duidelijk meer lawaai als je met 25 km/h door de bocht gaat. Ik vermoed dat dat komt door horizontale krachten. Ik denk dat die banden niet heel erg geschikt zijn om met zulke snelheid door een bocht te gaan, zonder dat het loopvlak van de band schuin gaat zoals bij een normale fiets.

Bedoel je in een haakse bocht?
De banden van een vm zijn echt wel geschikt om iets harder door een bocht te gaan hoor.

Indien mogelijk is het handig om bochten een beetje af te snijden. Van buiten de vm iets naar binnen laten gaan en dan weer naar buiten om de bocht te verlaten. 

Veel bochten kan ik dan gewoon met 35km/u of nog wel iets sneller nemen.


Standaardtrommelremmen zijn 70mm. Heb jij achter geen schijfremmen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I  -  Cruzbike T50

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
(11-Aug-2022, 09:46 AM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Als ik met ongeveer 25 km/h door een bocht rijd blijft de Quattrovelo lekker stabiel. Hij zal niet snel kantelen. De banden maken wel duidelijk meer lawaai als je met 25 km/h door de bocht gaat. Ik vermoed dat dat komt door horizontale krachten. Ik denk dat die banden niet heel erg geschikt zijn om met zulke snelheid door een bocht te gaan, zonder dat het loopvlak van de band schuin gaat zoals bij een normale fiets.

Bedoel je in een haakse bocht?
De banden van een vm zijn echt wel geschikt om iets harder door een bocht te gaan hoor.

Indien mogelijk is het handig om bochten een beetje af te snijden. Van buiten de vm iets naar binnen laten gaan en dan weer naar buiten om de bocht te verlaten. 

Veel bochten kan ik dan gewoon met 35km/u of nog wel iets sneller nemen.


Standaardtrommelremmen zijn 70mm. Heb jij achter geen schijfremmen?


Ik heb het even opgezocht ik heb gewoon de standaard qv. Dus ook de standaard 70mm remmen. Ik had het inderdaad over een haakse bocht. Die snijd ik meestal wel goed af. Ik zou harder kunnen, maar zoals ik zei, maken de banden dan behoorlijk geluid, en vind ik het bij een normale weg met 1 rijstrook per richting niet bepaald comfortabel en verantwoord om veel sneller door de bocht te gaan ☺️.

Ik gekozen voor de standaard qv met racekap en extra spiegel. Dit omdat er dan zo weinig mogelijk stuk kan gaan. Zeker niet gekozen voor schijfremmen omdat 1 van de qv’s waarmee ik samen rijd deze heeft, en er best wel vaak issues mee waren. Dat moet je denken dat bijvoorbeeld 1 van z’n rekschijven aanliep.  En hij moet ze een paar keer per jaar in ieder geval weer afstellen. Dat gedoe wilde ik niet ☺️. De remkracht zou ik wel willen hebben ?.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(11-Aug-2022, 10:14 AM)JustJules schreef: Ik heb het even opgezocht ik heb gewoon de standaard qv. Dus ook de standaard 70mm remmen. 
Als ik me je bouw goed herinner gok ik dat ik toch wel 10 kg zwaarder ben dan jij, en dan komt het gewicht van jouw QV + jij aardig in de buurt van mijn DF + ik. Onder die DF heb ik ook 70mm remmen zitten, en dat remt op zich prima. Je hebt alleen niet het gevoel van overvloed met die setup, zeker in heuvelachtig gebied (als je wat naar het Zuiden rijdt bijvoorbeeld) kan dat onprettig zijn. Overigens is de DF veel bijteriger met remmen dan m'n Milan - heeft schijnbaar te maken met hoe de remkabels lopen. M'n QV vond ik destijds ook belabberd remmen, ondanks dat ik de 90mm trommels had. Kneep ik flink door, dan werd ineens wel duidelijk dat de trommels het "probleem" niet waren. Een QV vereist denk ik gewoon redelijk wat "knijpkracht" om tot stilstand te komen.
Mocht je toch 90mm remmen willen; weet dat die ombouw wel vaker gedaan wordt.

(11-Aug-2022, 10:14 AM)JustJules schreef: Ik had het inderdaad over een haakse bocht. Die snijd ik meestal wel goed af. Ik zou harder kunnen, maar zoals ik zei, maken de banden dan behoorlijk geluid, en vind ik het bij een normale weg met 1 rijstrook per richting niet bepaald comfortabel en verantwoord om veel sneller door de bocht te gaan ☺️.
Laat maar wringen hoor, dat doen ze onder je auto ook Big Grin 

(11-Aug-2022, 10:14 AM)JustJules schreef: Ik gekozen voor de standaard qv met racekap en extra spiegel. Dit omdat er dan zo weinig mogelijk stuk kan gaan. Zeker niet gekozen voor schijfremmen omdat 1 van de qv’s waarmee ik samen rijd deze heeft, en er best wel vaak issues mee waren. Dat moet je denken dat bijvoorbeeld 1 van z’n rekschijven aanliep.  En hij moet ze een paar keer per jaar in ieder geval weer afstellen. Dat gedoe wilde ik niet ☺️. De remkracht zou ik wel willen hebben ?.
Ik weet niet of die schijven echt bedoeld zijn voor extra remkracht. Van de achterkant komt hooguit 20% van je complete remvermogen; als je harder remt verliezen de banden gewoon grip, want de massa wil door en drukt dus harder op de voorwielen wanneer je remt. De schijfremmen achter zijn wél superhandig als je veel bergaf rijdt; je kan ze dan goed inzetten als sleeprem. Wat betreft onderhoud: De bedrijfszekerheid van die simpele trommeltjes is inderdaad fantastisch Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik bedoelde ook 'iets naar binnen'. Op de verkeerde rijstrook gaan rijden was niet mijn advies. 

Als de weg echter overzichtelijk is, dan kan dat uiteraard wel. Op smalle wegen rijd ik soms met mijn linkervoorwiel bijna door het gras van de binnenbocht. Maar nogmaals, alleen als het overzichtelijk is.
Dan lukt 40km/u trouwens ook gemakkelijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I  -  Cruzbike T50

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#7
Mooie lijnen rijden helpt idd een hoop. Ik pak rotondes binnen de bebouwde kom soms gewoon met 50 (als ik rechtdoor moet uiteraard). Eerst even kijken of er geen voetgangers of fietsverkeer uit de zijstraten komt... en dan strak langs de stoeprand, strak langs het middeneiland, strak langs de stoeprand, zonder te stoppen met trappen. Meestal raak je bumperklevende automobilisten op die manier prima kwijt Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Bedankt Jules. Leuk om je ervaringen te lezen.

Mijn ervaring is beide 2 QV's met 90mm remmen, dus geen ervaring met 70mm remmen. Met 90mm in het vlakke Zeeland geen issues. Al zijn het geen schijfremmen, met Continental Contact Speed's en wat regen kan ik de voorwielen zelfs op snelheid laten blokkeren.
Je remmen upgraden naar 90mm is altijd een goed idee. Alleen wat extra gewicht. Eventueel gelijk naar een Ginkgo versie.

Trykers zijn gemaakt/bedoeld voor trikes, vandaar de naam, dus ook zeker geschikt voor quad fietsen. 
Wat heb je nu van voren?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(11-Aug-2022, 11:29 AM)Hoekie schreef: Eventueel gelijk naar een Ginkgo versie.
Die met extra koeling zijn idd wel vet. Ik zat eraan te denken voor m'n nieuwe fiets, binnen "ons groepje" vond men dat alleen nuttig wanneer je regelmatig wat langere afdalingen rijdt.

(11-Aug-2022, 11:29 AM)Hoekie schreef: Trykers zijn gemaakt/bedoeld voor trikes, vandaar de naam, dus ook zeker geschikt voor quad fietsen. 
Wat heb je nu van voren?
Arend-Jan heeft ze onder z'n Milan GT, nadat hij gek werd van het regelmatige lek rijden met Scorchers. Ze zijn veel sneller dan ik gedacht had, en lijken tot op heden ook goed betrouwbaar te zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
@Jules Met 'wat heb je nu van voren' bedoel ik de breedte.

Ter info: Als mooi compromis heb ik Contact Urban (CCU) in de maat 32-406 van voren liggen. En 42-406 CCU van achteren.
Zeker >10 graden lekker snel bandje (zie ook test Wim Schermer) en lek rijden is alweer lang geleden. Zo lang geleden dat ik niet eens meer weet wanneer dat was.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#11
Dank jullie voor ieder verhaal.
Fijn om eindelijk eens wat meer te kunnen lezen op dit forum over de QV die inmiddels al wat jaren rond rijdt.
En voor velen toch nog wel een   droom is om te gaan rijden als volgende fiets, zodra daarvan de tweedehands  markt op gang gaat komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#12
(11-Aug-2022, 10:54 AM)365cycle schreef:
(11-Aug-2022, 10:14 AM)JustJules schreef: Ik heb het even opgezocht ik heb gewoon de standaard qv. Dus ook de standaard 70mm remmen. 
Als ik me je bouw goed herinner gok ik dat ik toch wel 10 kg zwaarder ben dan jij, en dan komt het gewicht van jouw QV + jij aardig in de buurt van mijn DF + ik. Onder die DF heb ik ook 70mm remmen zitten, en dat remt op zich prima. Je hebt alleen niet het gevoel van overvloed met die setup, zeker in heuvelachtig gebied (als je wat naar het Zuiden rijdt bijvoorbeeld) kan dat onprettig zijn. Overigens is de DF veel bijteriger met remmen dan m'n Milan - heeft schijnbaar te maken met hoe de remkabels lopen. M'n QV vond ik destijds ook belabberd remmen, ondanks dat ik de 90mm trommels had. Kneep ik flink door, dan werd ineens wel duidelijk dat de trommels het "probleem" niet waren. Een QV vereist denk ik gewoon redelijk wat "knijpkracht" om tot stilstand te komen.
Mocht je toch 90mm remmen willen; weet dat die ombouw wel vaker gedaan wordt.

(11-Aug-2022, 10:14 AM)JustJules schreef: Ik had het inderdaad over een haakse bocht. Die snijd ik meestal wel goed af. Ik zou harder kunnen, maar zoals ik zei, maken de banden dan behoorlijk geluid, en vind ik het bij een normale weg met 1 rijstrook per richting niet bepaald comfortabel en verantwoord om veel sneller door de bocht te gaan ☺️.
Laat maar wringen hoor, dat doen ze onder je auto ook Big Grin 

(11-Aug-2022, 10:14 AM)JustJules schreef: Ik gekozen voor de standaard qv met racekap en extra spiegel. Dit omdat er dan zo weinig mogelijk stuk kan gaan. Zeker niet gekozen voor schijfremmen omdat 1 van de qv’s waarmee ik samen rijd deze heeft, en er best wel vaak issues mee waren. Dat moet je denken dat bijvoorbeeld 1 van z’n rekschijven aanliep.  En hij moet ze een paar keer per jaar in ieder geval weer afstellen. Dat gedoe wilde ik niet ☺️. De remkracht zou ik wel willen hebben ?.
Ik weet niet of die schijven echt bedoeld zijn voor extra remkracht. Van de achterkant komt hooguit 20% van je complete remvermogen; als je harder remt verliezen de banden gewoon grip, want de massa wil door en drukt dus harder op de voorwielen wanneer je remt. De schijfremmen achter zijn wél superhandig als je veel bergaf rijdt; je kan ze dan goed inzetten als sleeprem. Wat betreft onderhoud: De bedrijfszekerheid van die simpele trommeltjes is inderdaad fantastisch Big Grin

Alweer wat geleerd Smile. Ik weeg overigens ergens rond de 95 - 100 Kg. In de winter wat zwaarder als in de zomer. Vorig jaar zat ik op 89. Kan niet altijd goed kiezen tussen fit zijn en goed gevoed hahahaha.

Misschien moet ik bij een volgende grotere onderhoudsbeurt eens vragen wat t gaat kosten om 90mm trommelremmen erop te krijgen.

(11-Aug-2022, 12:08 PM)Hoekie schreef: @Jules Met 'wat heb je nu van voren' bedoel ik de breedte.

Ter info: Als mooi compromis heb ik Contact Urban (CCU) in de maat 32-406 van voren liggen. En 42-406 CCU van achteren.
Zeker >10 graden lekker snel bandje (zie ook test Wim Schermer) en lek rijden is alweer lang geleden. Zo lang geleden dat ik niet eens meer weet wanneer dat was.

Effe kijken. Ik heb zowel voor als achter dezelfde banden op het moment. Namelijk Swalbe Tryker 40-406 (20x1,5). Beetje bredere banden lijkt t wel?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
(15-Aug-2022, 05:30 PM)JustJules schreef: Effe kijken. Ik heb zowel voor als achter dezelfde banden op het moment. Namelijk Swalbe Tryker 40-406 (20x1,5). Beetje bredere banden lijkt t wel?

Beetje late reactie...

Duidelijk breder.

Mijn ervaring van voren:
Contact Speed 28-406
G-One 40-406 (is in het echt 38-406)
Contact Urban 32-406 en 42-406.

Praktijk vertelt me:
Contact Urban 42-406 gaat wel (op mijn woon-werk route) maar de 32-406 geeft duidelijk meer marge. Ze zijn een eind gelijk in comfort.
De Contact Speed 28-406 was me te oncomfortabel en te weinig grip bij nattigheid.
G-One alleen in 40-406 (is in het echt 38-406) . Maar door de vorm? voelde het als 40-406. Bleek snel lek bij nattigheid.
De Contact Urbans voelde als snelste aan. Zeker > 10 graden.

Daarmee is de Contact Urban in 32-406 naar mijn ervaring de ideale band voor van voren in een QV. En ook nog een hele betaalbare band.
Wat mij betreft een no-brainer.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Bacchus , Willeke_IGKT , John70


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Op zoek naar mijn perfecte velomobiel
de DF loopt rond de ...Piet K — 11:24 PM
Staartpunt 20/26 inch
De makkelijkste oplo...melle z — 10:48 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij o...
Hopelijk valt het me...Hoekie — 10:31 PM
Staartpunt 20/26 inch
Omdat ik vrij lang...365cycle — 10:18 PM
Optima Condor voor 90 euro
Vandaag gespot door ...ZoefZoef — 08:43 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij o...
Deze niet kunnen vin...pietandringa — 07:59 PM
Staartpunt 20/26 inch
De vermelding 20&quo...Wim -de roetsende — 07:22 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij o...
Hier een andere br...Wim -de roetsende — 07:20 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij o...
Hier een andere br...365cycle — 05:46 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij o...
Hier een andere bron...pietandringa — 05:12 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij o...
Met name dat "g...Fietsbennie — 05:00 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij o...
Mij valt op dat de...Bob Hagendijk — 04:48 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij o...
Gezien de situatie ...Niels van der Wal — 04:35 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij o...
Even gevraagd of het...365cycle — 03:58 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij o...
Gezien de situatie i...Bob Hagendijk — 03:56 PM
Ligfietser raakt gewond aan hoofd bij on...
Bericht in de Gelder...Roepers — 03:27 PM
Herintroductie
Foto’s van Hans...GertBr — 12:23 PM