Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo
|
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(08-Jul-2024, 08:36 PM)Atrike schreef: Tja, Wim wil gewoon even kenbaar maken hoe snel zijn Milan wel niet is.
Alleen met de zon in de rug en de wind in de spaken hoor. Anders ook niet.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.678
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2815
3149 x bedankt in 2187 berichten
08-Jul-2024, 09:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jul-2024, 09:09 PM door Hardloper.)
(08-Jul-2024, 08:32 PM)Jeroen S schreef: Ja maar onder zo'n Qv zitten hele kleine wieltjes dus da's niet eerlijk. Je hebt dan toch wel een iets groter blad nodig.
Genoeg toeren maken is goed voor je kniën. Ik ben daar wat onvoorzichtig mee geweest en nu melden ze zich wel. Ik heb alleen maar rechtop fietsen waarbij met ongeveer 40 km/h de versnellingen op zijn, en dan heb ik echt een bultje nodig om zo'n snelheid te halen.
Nou met mijn 75 tanden voor heb ik niks te klagen met de snelheden. Volgens mij ben ik ermee zo aan de 25km/u zonder te hebben geschakeld vanaf zijn 1 (32 tanden).
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8102 x bedankt in 4003 berichten
08-Jul-2024, 09:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jul-2024, 09:18 PM door 365cycle.)
(08-Jul-2024, 08:11 PM)Wim -de roetsende schreef: 365cycle had laatst een handige link om uit te kunnen rekenen welk verzet/versnellingen je moet hebben voor welk bereik. Sterker nog: Ik heb 'm geforked om wat bugs te fixen Als jullie cassettes weten die er nog niet in staan, laat het dan even weten, dan voeg ik ze toe.
www.365cycle.nl/mike-sherman-shift
Ik denk overigens ook dat 44 km/h een erg lage topsnelheid is.
Voor mijn huidige QV heb ik - net als bij de eerste in het begin - een 65T blad klaarliggen. Met de 11-36 cassette en de voor de QV bedoelde achterbanden (CCU 42-406) ziet dat er zo uit in de calculator. 90 rpm (waarmee ik comfortabel kan kruisen) resulteert met die setup in 53,4 km/h, maar als ik 5 minuten maximaal wil rijden is 115 rpm realistischer, en dan rijd je dus al 68,2 km/h.
Ik denk niet dat ik de 65T ooit echt ga uitspelen met de QV. Enige reden om met m'n vorige te wisselen was dat de 70T destijds de kleinste was die versterkingsribben had; het is me ooit gelukt om een 65T te "wokkelen" met explosief optrekken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.678
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2815
3149 x bedankt in 2187 berichten
08-Jul-2024, 09:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jul-2024, 09:27 PM door Hardloper.)
@365cycle Roemenie heeft toch Sunrace?
Want dan mis ik de vet gedrukte.
11v 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
11v 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32
11v 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36-40
11v 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36
En is het misschien een idee om standaard te werken met km/u?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(08-Jul-2024, 09:25 PM)Hardloper schreef: En is het misschien een idee om standaard te werken met km/u?
Waar zie je iets anders dan?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
(08-Jul-2024, 09:42 PM)Wim -de roetsende schreef: (08-Jul-2024, 09:25 PM)Hardloper schreef: En is het misschien een idee om standaard te werken met km/u?
Waar zie je iets anders dan? In de link van 365Cycle staat het standaard ingesteld op mph.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8102 x bedankt in 4003 berichten
(08-Jul-2024, 09:49 PM)datakneder schreef: In de link van 365Cycle staat het standaard ingesteld op mph. Klopt. Het is gebouwd door een Engelsman. Kan ik weleens ff naar kijken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.678
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2815
3149 x bedankt in 2187 berichten
09-Jul-2024, 09:04 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Jul-2024, 09:08 AM door Hardloper.)
(08-Jul-2024, 10:13 PM)365cycle schreef: (08-Jul-2024, 09:49 PM)datakneder schreef: In de link van 365Cycle staat het standaard ingesteld op mph. Klopt. Het is gebouwd door een Engelsman. Kan ik weleens ff naar kijken.
Anders kan ik wel delen waar je dat moet aanpassen. Ik denk dat ik het zo weet op te lossen. Zal een stukje HTML zijn van welke van de 2 checkboxen selected is.
update:
https://github.com/mike-sherman/shift/bl...shift.html
PHP-code: 1392 <input type="radio" name="speedRangeButton" onclick="readSpeedRangeType()" checked> 1393 <font color="#000099">mph</font> 1394 <input type="radio" name="speedRangeButton" onclick="readSpeedRangeType()"> 1395 <font color="#000099">kph</font>
->
PHP-code: 1392 <input type="radio" name="speedRangeButton" onclick="readSpeedRangeType()"> 1393 <font color="#000099">mph</font> 1394 <input type="radio" name="speedRangeButton" onclick="readSpeedRangeType()" checked> 1395 <font color="#000099">kph</font>
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8102 x bedankt in 4003 berichten
09-Jul-2024, 09:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Jul-2024, 10:23 AM door 365cycle.)
(09-Jul-2024, 09:04 AM)Hardloper schreef: Anders kan ik wel delen waar je dat moet aanpassen. Ik denk dat ik het zo weet op te lossen. Zal een stukje HTML zijn van welke van de 2 checkboxen selected is.
update:
https://github.com/mike-sherman/shift/bl...shift.html
Weinig tijd momenteel, dus...
[luie_developer_modus]
je mag ook een pull request doen op mijn repo, dat is het snelst
[/luie_developer_modus]
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.678
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2815
3149 x bedankt in 2187 berichten
Volgens mij gaat dat niet zomaar. Kan alleen je project forken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 316
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 171
474 x bedankt in 195 berichten
Vanmorgen eerste woon-werkrit met de Quatrevelo. Wat me opvalt is, dat de gemiddelde snelheid niet hoger is dan met de Strada en dat komt, denk ik, doordat de QV meer last heeft van slecht wegdek. Er zijn best grote stukken klinkerwegen in de bebouwde kom en dat remt met die dunnere banden (32 mm voor, 40 mm achter) meer af dan met de 50 mm banden die op de Strada zaten. En dat wiel extra zal ook wel wat doen. Maar verder prima rit. Heerlijk, die grote bagageruimte waar mijn rugzak en tas met kleding en handdoek en een paar schoenen gemakkelijk in past. Bij de Strada ging dat moeizaam.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Nice, met die extra bagageruimte ga ik ook erg blij zijn binnenkort!!!
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
07-Aug-2024, 08:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Aug-2024, 08:22 PM door Arend-Jan.)
Over bagageruimte gesproken.....
.....ik heb mijn QV-Limo verder onder handen genomen!
Want: ik vertrek komende week naar Engeland (ga naar de wereldkampioenschappen), met mijn dochter achterin + kampeerspullen voor 2 personen.
Nou, dan zit ook een QV ineens helemaal vol hoor!
Maar, daar is natuurlijk best wat aan te doen
Zo ergerde ik mij eigenlijk al vanaf het begin eraan dat je niet normaal fatsoenlijk goed bij de (inhoud van) de bagagevakken voor de voorwielen kan. Ik heb best lange armen, maar oef.... kleine dingen die voorin/onderin liggen? Ja, eerst fiets op zijn zijkant leggen en dan de bodemplaat eruit halen werkt, maar om dat nou praktisch te noemen? Nee...
Dus? Een luik maken op de neus! En, als je dan toch bezig bent, dan direct zonnepanelen erop, en een luchtinlaat.
Dit moest dan zo ongeveer de plek worden, voor de twee panelen van Ali:
Kader er omheen tekenen:
Hoekjes beetje afronden maakt het al fraaier, en klaar voor carbon:
Carbon er bovenop (had transparante tape op de body geplakt, want anders krijg je het er niet zonder schade vanaf):
Kwam er vrij makkelijk vanaf
Kijk, zó kom je tenminste fijn bij de bagagevakken (en fijn om de lichten af te stellen, ketting te smeren, geheugenkaart van je dashcam uit te nemen, je vermogensmeterpedalen op te laden etc etc)
Dat kader heb ik vervolgens een epoxy-met-vulmiddelen mix (om het dik te maken) bovenop gesmeerd
En in de fiets gelijmd
Kader wat slanker gezaagd nog, en beetje afgewerkt
Ligt er (los) prima vlak bovenop zo
Nog een keer genieten van dit nieuwe uitzicht zo
Nacaduct erin gezaagd
Zonnepanelen erop gelijmd
Ik heb zelf een schuivende klikvergrendeling ontworpen en geprint. Nu ff geen foto van het totaal, wel een filmpje, maar dat kan ik hier niet hosten, dus jullie moeten het maar gewoon geloven. Of naar Moordrecht of Engeland komen, dan demonstreer ik het graag live.
En dit was mijn tweede doel/toepassing van dit luik: ik heb van de neus ook een bagagevak gemaakt. Een elastisch bagagenet gekocht (bedoeld voor auto's), natuurlijk veel te groot, maar kleiner maken is altijd makkelijker dan groter, dus geen punt
En als je dan toch materiaal over hebt... ook een net waar m'n dochter wat spulletjes in kan doen (hangt aan mijn stoel, en dankzij het verlengen is hier ruimte genoeg voor, moet je met een gewone QV met kinderstoel niet proberen)
En ook een netje achterin de muts. Zo kan er meer in die punt gepropt worden zonder dat het eruit valt (tot precies achter haar stoel)
Kijk, zó kan er pas echt veel mee, in een QV
Er is nu maar 1 ding waar ik nog tegenop kijk, en dat is iedere hoogtemeter die ik ga tegenkomen met dit vrachtwagentje
Maar, dat is goed voor de bovenbenen, zeggen we dan in ons RR-velovriendengroepje
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
07-Aug-2024, 08:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Aug-2024, 08:38 PM door bucovaina.)
Berichten: 2.678
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2815
3149 x bedankt in 2187 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
07-Aug-2024, 08:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Aug-2024, 09:09 PM door Arend-Jan.)
En ik heb nog een mogelijke troef achter de hand om nog iets aan extra ruimte te winnen, en dat is door het standaard scharnier te vervangen door een ander systeem. Want die klep/beugel van de laatste foto, die kost stiekem best wat ruimte, als hij zakt...
(07-Aug-2024, 08:38 PM)bucovaina schreef: Erg mooi is dit! Hoeveel Wp geeft het paneeltje en waarom zou je't gebruiken? USB opladen?
(of motor ondersteuning )
Er hangt een laadcontrollertje aan (heel fraai klein licht PCB'tje, ook van Ali) die de (zelfgemaakte) 4S boordaccu direct oplaadt.
Het aantal Wp is volgens Ali 10W/stuk, maar dat zijn Chinese Marketing Watts, in de échte wereld is het ~5W/stuk, dus samen 10W.
Er komt ~19V uit (per paneel, en ze staan in serie), dus dat is genoeg om de boordaccu mee te laden
Berichten: 2.678
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2815
3149 x bedankt in 2187 berichten
07-Aug-2024, 08:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Aug-2024, 08:46 PM door Hardloper.)
(07-Aug-2024, 08:42 PM)Arend-Jan schreef: En ik heb nog een mogelijke troef achter de hand om nog iets aan extra ruimte te winnen, en dat is door het standaard scharnier te vervangen door een ander systeem. Want die klep/beugel van de laatste foto, die kost stiekem best wat ruimte, als hij zakt... Zoals de Cargo QV?
Hoeveel reflectie heb je trouwens op je QV zitten?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
07-Aug-2024, 08:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Aug-2024, 08:50 PM door Arend-Jan.)
(07-Aug-2024, 08:40 PM)Hardloper schreef: (07-Aug-2024, 08:38 PM)bucovaina schreef: (of motor ondersteuning ) Dat gaan de rotte rijders nooit accepteren. Even serieus. Ik verwacht echt niet dat Arend-Jan een hulp motor gaat installeren, daar is hij veel te sportief voor zover ik hem inschat.
Hehehe, je lijkt me inderdaad aardig te kennen
Zoals je op de foto's kan zien heb ik er wel een Schlumpf Mountaindrive in zitten, dat maakte het vorig jaar mogelijk om ermee in Frankrijk te fietsen (met haar achterin + kampeermeuk). Al gaat het dan natuurlijk wel traaaaaaaaaag
(07-Aug-2024, 08:45 PM)Hardloper schreef: (07-Aug-2024, 08:42 PM)Arend-Jan schreef: En ik heb nog een mogelijke troef achter de hand om nog iets aan extra ruimte te winnen, en dat is door het standaard scharnier te vervangen door een ander systeem. Want die klep/beugel van de laatste foto, die kost stiekem best wat ruimte, als hij zakt... Zoals de Cargo QV?
Ja, dat idee. Al kan het ook fraai verborgen... Heb de scharnieren zelfs al liggen, maar ben nu eigenlijk wel weer even een beetje klaar met knutselen. Maar dat wordt wel de eerstvolgende modificatie denk ik, want dan levert dan weer best wat ruimte op.
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28734
2816 x bedankt in 1252 berichten
Als ondersteuning nodig is is ondersteuning nodig, daar moet je niet moeilijk over doen.
Liever iemand die een VM rijdt met ondersteuning dan iemand die thuis zit (vaak met pijn) omdat de fiets toch te zwaar is of de conditie op die laatste rit toch slechter dan gedacht waardoor het de komende weken weer niets wordt.
En dat kan vanwege ziekte of leeftijd zijn. Maar ook vanwege terrein. En vaak vanwege een combinatie van meerdere factoren.
Ik moet wel toegeven dat ik Arend-Jan geen motor in zie bouwen, nu. Misschien later ooit?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
07-Aug-2024, 08:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Aug-2024, 09:03 PM door Arend-Jan.)
Zolang ik zonder kán, rij ik zonder. Ik ben er te trots voor, en (vind ik) te fit. Wellicht later.
Een hulpmotor heeft zin als je veel onder de 25 km per uur rijdt (in de stad bijvoorbeeld of gewoon niet fit), of je rijdt veel in de heuvels, en/of je hebt lak aan de regels, voert hem op en neemt de (verzekeringstechnische/juridische) risico's in geval van een ongeluk voor lief.
Ik rij hier in NL alleen het eerste stukje na een stoplicht onder de 25 per uur, woon in de randstand dus de enige heuvels zijn verkeerdrempels (en een enkele brug/dijk) en ik ga écht het risico niet nemen van illegaal-snelle ondersteuning.
Op vakantie is het dan inderdaad flink stoempen als ik hoogtemeters tegenkom. Maar ik geniet ook echt van die fysieke uitdaging
Berichten: 2.678
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2815
3149 x bedankt in 2187 berichten
(07-Aug-2024, 08:50 PM)Willeke_IGKT schreef: Als ondersteuning nodig is is ondersteuning nodig, daar moet je niet moeilijk over doen.
Liever iemand die een VM rijdt met ondersteuning dan iemand die thuis zit (vaak met pijn) omdat de fiets toch te zwaar is of de conditie op die laatste rit toch slechter dan gedacht waardoor het de komende weken weer niets wordt.
En dat kan vanwege ziekte of leeftijd zijn. Maar ook vanwege terrein. En vaak vanwege een combinatie van meerdere factoren.
Ik moet wel toegeven dat ik Arend-Jan geen motor in zie bouwen, nu. Misschien later ooit?
Klopt Willeke.
Maar ik verwacht dat Arend-Jan toch wel iemand is die net als mij Velomobielen ziet als sporten.
Vraag me nu ter plekke af of je (lig)fietsers zult hebben, die vermogensmeter monteren op hun (lig)fiets / velo met hulp motor.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
07-Aug-2024, 09:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Aug-2024, 09:05 PM door Arend-Jan.)
Ik zie het als sport, en het is voor mij ook de sport om zo min mogelijk de auto te pakken.
Dus ik ga er ook mee naar mijn werk, en breng mijn dochter ermee naar school.
Afgelopen jaar bijna 21.000 km gereden met de twee velomobielen, en dat voelt gewoon heel goed
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28734
2816 x bedankt in 1252 berichten
Ik vind mijzelf ook te jong en fit voor een motor in de Strada.
Als ik voor een QV gegaan zou zijn misschien wel, ik zit nu rond de 25 km/u en ik denk dat met een zwaardere fiets dat niet meer zou lukken.
Maar ik ga voor een driewieler en denk dat daarmee de 25 gewoon gaat zijn en de 35 onder goede omstandigheden en dat is genoeg voor mij.
Ik kan me mateloos ergeren aan kinderen en jongeren op E-bikes, alsof ze zwaar gehandicapt zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
Ik vroeg me af hoe het nu met de stijfheid zit nu er zo'n groot stuk uit is. Ik heb bij anderen gezien dat ze nog een dwarsverbinding maken en dat was op een veel kleinere motorkap.
Berichten: 225
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 268
538 x bedankt in 221 berichten
(07-Aug-2024, 08:50 PM)Willeke_IGKT schreef: Als ondersteuning nodig is is ondersteuning nodig, daar moet je niet moeilijk over doen.
Liever iemand die een VM rijdt met ondersteuning dan iemand die thuis zit (vaak met pijn) omdat de fiets toch te zwaar is of de conditie op die laatste rit toch slechter dan gedacht waardoor het de komende weken weer niets wordt.
En dat kan vanwege ziekte of leeftijd zijn. Maar ook vanwege terrein. En vaak vanwege een combinatie van meerdere factoren.
Ik moet wel toegeven dat ik Arend-Jan geen motor in zie bouwen, nu. Misschien later ooit?
ik ben ook erg blij met mijn ondersteuning omdat ik dan zeker weet dat ik in 12 uurtjes van groningen naar breda kan fietsen. Maar ik ben ook blij dat de ondersteuning niet in de milan kan zodat ik ook nog een beetje sportief blijf. en mijn qv rijdt binnenkort ook weer en die hou ik ook eventjes zonder ondersteuning.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
OBT 2024 Rotterdam
|
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Ik heb net gekeken ...ZoefZoef — 11:56 PM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Wales!
Excuus...Fietsbennie — 11:52 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Niets is een VM-accu...365cycle — 11:28 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
...., zit dus ...LowJob — 11:08 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
...., zit dus vo...TimSch — 10:57 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Ik heb net gekeken n...Willeke_IGKT — 10:42 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Mijn basiscondit...LowJob — 10:34 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Als rookie met een...TimSch — 09:57 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Bedankt voor de upda...Hoekie — 09:09 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
...
Een specifi...Hoekie — 08:50 PM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Met ligfietsen kun j...voodoo — 08:38 PM |
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
|
Je hebt een lange ...John1000 — 08:35 PM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Wales!
Laat dat de...Lopopodium — 08:02 PM |
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
|
Je hebt een lange in...melle z — 07:45 PM |
|