Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo
|
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1008 x bedankt in 335 berichten
(07-Aug-2024, 09:51 PM)datakneder schreef: Ik vroeg me af hoe het nu met de stijfheid zit nu er zo'n groot stuk uit is. Ik heb bij anderen gezien dat ze nog een dwarsverbinding maken en dat was op een veel kleinere motorkap.
Ja dat was een gok. Het is zo groot vanwege het zonnepaneel maar dat was zeker riskant. En ik verwachtte eigenlijk wel dat ik nog wat zou moeten gaan trucen om wat stijfheid terug erin te brengen. Maar er lijkt geen beweging in te zitten, tijdens het fietsen zie ik de kier rondom niet bewegen of veranderen.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
Ik hoop dat de mensen bij Velomobiel.nl mee lezen en in de toekomst ook langere QV en grote voor luiken gaan leveren.
Dat geeft de herstart van de QV productie twee modellen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 527
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
962 x bedankt in 514 berichten
(07-Aug-2024, 10:35 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik hoop dat de mensen bij Velomobiel.nl mee lezen en in de toekomst ook langere QV en grote voor luiken gaan leveren.
Dat geeft de herstart van de QV productie twee modellen.
van mij mag de gehele QV van Arend-Jan wel in productie, geweldig zo'n bakfiets velomobiel
kan ik op het lijstje van "ik wil die QV als die ooit weg gaat" ?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1008 x bedankt in 335 berichten
Ik zie hier wel een patroon ontstaan, je had ook al interesse in mijn Milan GT
Maar bedankt voor het compliment, je staat op de lijst
Berichten: 187
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 47
386 x bedankt in 173 berichten
Prachtig die technische creativiteit. Lijkt me wel erg pittig op die korte maar geregeld zeer steile heuvels in Engeland.
Hier gaat zoonlief de werktuigbouwstudent binnenkort ook carbon knutselen, voor het eerst. Eerst een tailbag om wat ervaring op te doen. Voorbereiding voor grootsere plannen voor een kleinere velomobiel voor zn uit de qv kinderzit gegroeide broertje. De piepschuim mal is door zn 6-assigerobot gefreesd, bestuurd door zelfgeschreven software.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(07-Aug-2024, 11:32 PM)blokdoorn schreef: Hier gaat zoonlief de werktuigbouwstudent binnenkort ook carbon knutselen, voor het eerst. Eerst een tailbag om wat ervaring op te doen. Voorbereiding voor grootsere plannen voor een kleinere velomobiel voor zn uit de qv kinderzit gegroeide broertje. De piepschuim mal is door zn 6-assigerobot gefreesd, bestuurd door zelfgeschreven software. Wauw, dat is echt heel tof
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
(07-Aug-2024, 11:07 PM)Arend-Jan schreef: Ik zie hier wel een patroon ontstaan, je had ook al interesse in mijn Milan GT
Maar bedankt voor het compliment, je staat op de lijst
Vond hij ook niet de Snoek (L) een van de mooiere fietsen ?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 316
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 171
474 x bedankt in 195 berichten
Ondertussen heb ik er zo'n 1.200 km in mijn QV op zitten. Tijd voor een eerste evaluatie. Ik kan eigenlijk kort zijn: ik vind het een fantastische velomobiel. Ik rijd hier met meer plezier in dan in de Strada. Wat wel wat zegt is, dat ik in twee maanden QV bijna evenveel kilometers heb gemaakt dan in 10 maanden in de Strada.
Wat ik vooral beter/fijner vind van de QV ten opzichte van de Strada is de lange kap met vizier en uiteraard de grote, gemakkelijk toegankelijke bagageruimte. Het harder door de bochten kunnen heeft ook zijn voordelen. En de QV heeft een betere stroomlijn dan de Strada en dat merk je vooral bij hogere snelheden. In de QV haal ik topsnelheden die ik in de Strada niet haalde.
Nadelen van de QV ten opzichte van de Strada zijn er ook, al zijn die wat mij betreft niet van heel groot belang. Onder de Strada konden dikkere banden en dat merk je vooral op slechter wegdek. Daar was de Strada wat sneller en comfortabeler. En de Strada was een kilo of 5 lichter en dat merk je natuurlijk bij het optrekken en bij hellingen naar boven. Dat verschil moet je ook niet overdrijven, want 5 kg is maar 4,5% ten opzichte van de fiets+berijder.
Kortom: ik ben heel blij met mijn QV, ik vind het elke keer weer een feest om erin te rijden.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(28-Aug-2024, 09:54 AM)Atrike schreef: En de QV heeft een betere stroomlijn dan de Strada en dat merk je vooral bij hogere snelheden. In de QV haal ik topsnelheden die ik in de Strada niet haalde. Kan misschien ook directere aandrijving zijn (minder verliezen).
(28-Aug-2024, 09:54 AM)Atrike schreef: Onder de Strada konden dikkere banden en dat merk je vooral op slechter wegdek. Daar was de Strada wat sneller en comfortabeler. "Vierkant" rijden heeft zo z'n voordelen maar 50-406 kan achter ook wel onder een QV, zeker als je 'm niet vaak volstouwt met kampeerspullen en een kind.
(28-Aug-2024, 09:54 AM)Atrike schreef: En de Strada was een kilo of 5 lichter en dat merk je natuurlijk bij het optrekken en bij hellingen naar boven. Dat verschil moet je ook niet overdrijven, want 5 kg is maar 4,5% ten opzichte van de fiets+berijder. Hm, ik had juist altijd het gevoel dat de QV beter reageerde, waardoor ik daarmee toch sneller was. Maar jouw eigen gewicht ligt blijkbaar vrij laag, dan heb je daar waarschijnlijk minder voordeel van (want waarschijnlijk ook minder W/kg).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 316
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 171
474 x bedankt in 195 berichten
(28-Aug-2024, 10:39 AM)365cycle schreef: Kan misschien ook directere aandrijving zijn (minder verliezen).
Wat is er niet direct in de aandrijving van de Strada?
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Berichten: 225
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 267
537 x bedankt in 221 berichten
Mijn Qv heeft een tijdje stil gestaan. en rij er nu weer een paar dagen in. Maar wat heb ik de fiets gemist kom ik nu achter. en ondanks ik minder snel er mee rij blijft het toch mijn lievelings fiets.
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
(28-Aug-2024, 02:05 PM)Veloquest schreef: Mijn Qv heeft een tijdje stil gestaan. en rij er nu weer een paar dagen in. Maar wat heb ik de fiets gemist kom ik nu achter. en ondanks ik minder snel er mee rij blijft het toch mijn lievelings fiets.
Hoe heet hij/zij voortaan? QV-4IL4O
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 527
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
962 x bedankt in 514 berichten
(28-Aug-2024, 12:53 PM)Atrike schreef: (28-Aug-2024, 10:39 AM)365cycle schreef: Kan misschien ook directere aandrijving zijn (minder verliezen).
Wat is er niet direct in de aandrijving van de Strada?
hebben ze niet allebei een soortgelijke alu frame wat op 2/3 punten in de body is gelamineerd? wat heeft de QV anders wat ervoor zorgt dat het directere aandrijving heeft?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1008 x bedankt in 335 berichten
Waar het precies aan ligt weet ik ook niet, maar een QV voelt inderdaad behoorlijk stijf/direct qua aandrijving.
Ze klimmen ook beter dan je zou verwachten (ondanks het extra gewicht dus).
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(28-Aug-2024, 04:17 PM)Gideonaut schreef: hebben ze niet allebei een soortgelijke alu frame wat op 2/3 punten in de body is gelamineerd? wat heeft de QV anders wat ervoor zorgt dat het directere aandrijving heeft? De constructie van een QV is echt totaal anders. Kijk even de video van Saukki terug, hij heeft ooit gefilmd hoe het werkt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
De Strada heeft nog 1 kettingrol, de QV heeft er 2. De twee kettingrollen zitten op heel sterke plekken waar andere vormen de constructie nog versterken. De Strada heeft wel een dikwandige kettingtunnel, maar toch is dat iets minder stijf. De QV heeft ook een stevige constructie met de zijwandjes naast de stoel die extra stijfheid mee brengen.
De 2 rollen zorgen ook voor een betere kettinglijn, in de Strada zit de ketting afhankelijk van het specifieke tandwieltje toch wat minder optimaal ten opzichte van het draaipunt van de vering.
Berichten: 225
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 267
537 x bedankt in 221 berichten
De qv heeft bij mijn uitvoering ook de kettingen boven elkaar zitten en niet naast elkaar. en dat maakt de aandrijf lijn ook beter.
En @hardloper de qv heeft nog geen naam. Maar vandaag was ik op een plek met veel mensen en er zeide meerdere dat ik easytoys op de zeikant moet zetten. dus ik ga misschien toch even dat bedrijf een berichtje sturen.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(28-Aug-2024, 09:10 PM)Veloquest schreef: En @hardloper de qv heeft nog geen naam. Maar vandaag was ik op een plek met veel mensen en er zeide meerdere dat ik easytoys op de zeikant moet zetten. dus ik ga misschien toch even dat bedrijf een berichtje sturen.
Een farmaceut kan ook
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1008 x bedankt in 335 berichten
28-Aug-2024, 10:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Aug-2024, 10:26 PM door Arend-Jan.)
(28-Aug-2024, 09:10 PM)Veloquest schreef: De qv heeft bij mijn uitvoering ook de kettingen boven elkaar zitten en niet naast elkaar. en dat maakt de aandrijf lijn ook beter.
Ow grappig, dat heb ik nog niet eerder gezien. Heb je dat zelf zo gemaakt, of komt hij zo uit Dronten?
Is het er een met Rohloff misschien? Die heeft sowieso een andere kettingtunnel en kettinglijn.
Lijkt me eigenlijk wel heel fijn, een QV met Rohloff én Mountaindrive voorop.
Ja, dat is lomp zwaar. Maar: zelfs bij stilstand over een ENORM bereik kunnen schakelen én altijd een perfect rechte kettinglijn én een veel sterkere singlespeed ketting kunnen rijden is wel heel erg prettig
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(28-Aug-2024, 10:25 PM)Arend-Jan schreef: én een veel sterkere singlespeed ketting kunnen rijden Uit ervaring: Als je het een sterker maakt gaat er iets anders stuk. Tenminste, mits er voldoende grip is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1008 x bedankt in 335 berichten
(29-Aug-2024, 12:34 AM)365cycle schreef: (28-Aug-2024, 10:25 PM)Arend-Jan schreef: én een veel sterkere singlespeed ketting kunnen rijden Uit ervaring: Als je het een sterker maakt gaat er iets anders stuk. Tenminste, mits er voldoende grip is.
In ieder geval gaat een singlespeed ketting zelf wel een stuk langer mee dan een 11-speed, en zeker bij sub-optimaal onderhoud.
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
(29-Aug-2024, 12:34 AM)365cycle schreef: (28-Aug-2024, 10:25 PM)Arend-Jan schreef: én een veel sterkere singlespeed ketting kunnen rijden Uit ervaring: Als je het een sterker maakt gaat er iets anders stuk. Tenminste, mits er voldoende grip is.
Ik krijg bij jullie twee hetzelfde gevoel als vroeger met brommertjes met kromme frames omdat ze opgevoerd waren.
D'r zit gewoon een te zware motor in die arme VMs
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Berichten: 225
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 267
537 x bedankt in 221 berichten
(28-Aug-2024, 10:25 PM)Arend-Jan schreef: (28-Aug-2024, 09:10 PM)Veloquest schreef: De qv heeft bij mijn uitvoering ook de kettingen boven elkaar zitten en niet naast elkaar. en dat maakt de aandrijf lijn ook beter.
Ow grappig, dat heb ik nog niet eerder gezien. Heb je dat zelf zo gemaakt, of komt hij zo uit Dronten?
Is het er een met Rohloff misschien? Die heeft sowieso een andere kettingtunnel en kettinglijn.
Lijkt me eigenlijk wel heel fijn, een QV met Rohloff én Mountaindrive voorop.
Ja, dat is lomp zwaar. Maar: zelfs bij stilstand over een ENORM bereik kunnen schakelen én altijd een perfect rechte kettinglijn én een veel sterkere singlespeed ketting kunnen rijden is wel heel erg prettig
ik heb inderdaad de rohloff naaf erin zitten.
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
(28-Aug-2024, 10:25 PM)Arend-Jan schreef: Lijkt me eigenlijk wel heel fijn, een QV met Rohloff én Mountaindrive voorop.
Dit LEEK mij ook helemaal geweldige , in de periode van interesse hebben in de QV en ergens halverwege het bestel proces heb ik me wat in verdiept. Had er ook met een fietsende oud collega over tijdens de lunches. Maar ik moet zeggen ik heb geen spijt van dat ik de MD heb en niet de Rohloff. Wat ik begreep kent zo’n Rohloff ook nadelen voor je knieën. En was het niet zo dat je eigenlijk die Rohloff niet kan / mag combineren met de MD? Heb daar iets van gelezen / gehoord. Maar ik zou gaan voor Pinion, volgens mij rijdt hij er minimaal 1 pinion QV rond.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
29-Aug-2024, 11:44 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Aug-2024, 11:47 AM door 365cycle.)
Het maximum koppel dat een Rohloff naaf mag hebben is 130 Nm. 150 zal dan waarschijnlijk ook wel goed gaan, maar veel meer dan dat zou ik niet graag doen.
Laten we de rekenmachine er even op loslaten:
We nemen aan dat een enigszins geoefende fietser 500W bij 75 rpm kan trappen. Voor de duidelijkheid: Dit is een korte piek (bij plotseling versnellen of een heuveltje op stoempen, niet iets dat je een uur of zelfs een minuut vol hoeft te houden). Hier is een formule voor:
T = ( 9,55 * P ) / n
waarbij
T = koppel in Nm
P = vermogen in W
n = cadans in omwentelingen per minuut
Dit vermogen en toerental komt neer op 63,7 Nm koppel, en is voor de Rohloff dus prima te doen.
Zet je er echter een MD voor, dan wordt de overbrenging met een factor 2,5 veranderd. Jij trapt dus wel op 75 rpm, maar de Rohloff draait 2,5x zo traag (met als gevolg dat je 2,5x zo langzaam rijdt).
Je kan de formule opnieuw invullen, maar gezien er gedeeld wordt door het toerental kunnen we ook simpelweg het volgende doen:
63,7 * 2,5 = 159 Nm
Bedenk je daarbij dat je die 500W dus trapt als je al op gang bent. We weten allemaal dat je bij wegrijden vanuit stilstand in eerste instantie vaak kortstondig veel meer kracht moet zetten dan wanneer de boel rolt, juist om je fiets ervan te overtuigen dat je wíl dat ie gaat rollen. Wim heeft het er weleens over dat hij niet gezegend is met veel kracht, maar ik verbaas me niet als hij zelf al kortstondig 150 Nm kan genereren (bij een heel laag toerental).
Ik vermoed dat je met een Schlumpf voor een Rohloff al heel snel helemaal geen aandrijving meer hebt
PS: Zelfs met een gewone cassette en derailleur is de hoeveelheid kracht die je kan wegtrappen met een Schlumpf ook echt voelbaar. Ik reed in "lage gearing" met mijn QV heuvel op telkens heel voorzichtig weg, want het voelt echt alsof je kettinglijn van elastiek gemaakt is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 11 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|