Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Draagbare velomobielen?
#1
Ik  kwam deze intersante vraag tegen op een engelstalige vraag en antwoord site:

https://bicycles.stackexchange.com/quest...ined-prism

In het kort, deze persoon will de stroomlijn effecten van een velomobiel uitproberen met dingen die hij draagt (als kleding) die de stroomlijn beinvloeden.

Er zijn niet veel VM rijders op die site, ik denk dat ik de enige vaste bezoeker ben die posts en in een VM rijdt, er zijn zelfs erg weinig ligfietsers maar een van de moderatoren heeft nu verschillende liggers. (Ik heb hem geholpen met informatie toen hij zijn eerste aan het opbouwen was, in Nieuw Zeeland.)
Misschien een plek voor somige van onze veelweters op VM gebied? Er is ruimte voor mensen met kennis.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen
#2
De Podride uit Zweden is daar een voorbeeld van, al is hij wel elektrisch ondersteund en niet het super aerodynamisch.

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Bram Moens heeft ooit de Aero pens uit gevonden, zeg maar een soort smalle Bierbuik die onder de kleding werd gestopt. Dat hielp iets, maar niet zoveel dat het echt doorzette.

Er is wel degelijk voordeel te halen met kleding, het is niet voor niks dat de UCI een maximale soklengte voorschrijft. Ik heb al es ergens een testresultaat van 15 watt besparing, volgens mij bij 40 km/h, voor de maximaal lange sokken gezien.

Kortgezegd, met kleding haal je maar een fractie van de voordelen die je met een volledige stroomlijn kunt halen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
(14-Aug-2022, 11:56 AM)Roepers schreef: De Podride uit Zweden is daar een voorbeeld van, al is hij wel elektrisch ondersteund en niet het super aerodynamisch.

Leuke 'fiets' maar totaal anders dan in de vraag op Stack Exchange.
Deze video is over een kleine brommobiel achtige die gefiets kan/moet worden met ondersteuning tot 25 km/u.
De vraag is over fairings en dergelijke die het fietsen sneller maken (dus niet e-bikes en niet compleet op eigen wielen.)

(14-Aug-2022, 12:16 PM)Jeroen S schreef: Bram Moens heeft ooit de Aero pens uit gevonden, zeg maar een soort smalle Bierbuik die onder de kleding werd gestopt. Dat hielp iets, maar niet zoveel dat het echt doorzette.

Er is wel degelijk voordeel te halen met kleding, het is niet voor niks dat de UCI een maximale soklengte voorschrijft. Ik heb al es ergens een testresultaat van 15 watt besparing, volgens mij bij 40 km/h, voor de maximaal lange sokken gezien.

Kortgezegd, met kleding haal je maar een fractie van de voordelen die je met een volledige stroomlijn kunt halen.

De vraag is niet gericht op wat de wedstrijd regels toestaan, maar wat in praktijk kan helpen. 
Dus die bierbuik zou kunnen helpen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb hem wat op weg geholpen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(14-Aug-2022, 02:55 PM)Jeroen S schreef: Ik heb hem wat op weg geholpen.
 En ik heb je antwoord iets ge-edit, daar die site om goed engels vraagt. Ik heb niet alles gedaan daar een hoop technische woorden buiten mijn normale taalgebruik liggen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Er is een fairing te koop voor Hase Kettwiesel.

Groet,

Marco -Weet niet of dit de bedoeling is- Roepers
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(14-Aug-2022, 04:43 PM)Roepers schreef: Er is een fairing te koop voor Hase Kettwiesel.

Groet,

Marco -Weet niet of dit de bedoeling is- Roepers

Ik heb altijd het gevoel gehad dat die Kettwiesel fairing eigenlijk een paraplu is voor de Kett, niet zozeer een versneller, maar ik heb dat nooit serieus onderzocht.
Maar het gaat in iedergeval niet de vraagsteller helpen, daar die op een rechtop (of buk) fiets lijkt te rijden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
De vrager op die Engelstalige site heeft resultaten van zijn expirimenten toegevoegd aan zijn vraag:
https://bicycles.stackexchange.com/quest...ined-prism
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#10
In essentie zitten we hier weer op het niveau van de experimenten van Oscar Egg. Zie de tailfairing in de link. Anno 1920 ofzo.

http://www.classicrendezvous.com/France/..._Oscar.htm

Niet zo heel veel later volgden wat experimenten van ene Francois Faure op een experimenteel fietsje van een meneer Mochet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM