Berichten: 100
	Topics: 15
	Lid sinds: Sep 2020
	
Bedankt: 25
	147 x bedankt in 77 berichten
	 
	
	
		Bij mijn zoektocht naar een velgrem waarbij de kabel niet aan de aandrijfzijde zit kwam ik bij de Tektro R725.
Ik zou graag willen weten wat de kwaliteit is van deze rem.
en of je nog voldoende remkracht hebt in combinatie met een tweevinger MTB rem.
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.037
	Topics: 17
	Lid sinds: Apr 2021
	
Bedankt: 1251
	1776 x bedankt in 890 berichten
	 
	
	
		Een MTB-remhendel is gemaakt voor MTB-remmen. Als dat V-brakes betekent, dan klopt de lengte aan getrokken kabel niet met deze remhoef. Cantilever en racehoeven zijn wel uitwisselbaar.
Omdat de R725 bepaald een niche-product is, ben je misschien geïnteresseerd in mijn ervaring met een "gewonere" Tektro-rem:
Ik heb de R540's ("gewoon" racemodel) op mijn bukfiets. Die zou wat effectiever/efficiënter moeten zijn dan de Shimano 105 uit die tijd (BR-5800). Ze zijn duidelijk (iets) minder dan de veel jongere Ultegra's (BR-6800) van de M-Racer.
Mijn ervaring is trouwens dat het effect van de keuze van remblokjes een stuk groter is dan de keuze van hoef. Zeker in klassiek Nederlands herfstweer en -verkeer ben je blij met een paar rode Kool Stops (of Swiss Stop of..) ipv generieke droog-weer-blokken.
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.083
	Topics: 11
	Lid sinds: Oct 2020
	
Bedankt: 877
	4086 x bedankt in 1928 berichten
	 
	
	
		Ik heb zo'n r725, geprobeerd met een smalle velg, met een brede velg, met een canti remhendel, en met zo'n inline remhendel voor op het stuur. Met een linear Remkabel die niet samen te drukken is, met Koolstop Salmon blokjes. Ik vind het een waardeloos ding. Het remt wel een beetje, maar het overtuigt mij, met zo'n 85 kilo gewicht niet. 
Op de zeer lange lijst met remmen die ik ooit heb mogen proberen komt de remprestatie van deze remmen net boven de Weinmannsynchron uit de 70er jaren met keiharde blokjes op stalen velgen in de regen. Een standaard racerem doet het beduidend beter. Ook de Brompton voorrem, met zijn kabeltje van links onder vond ik beter. Ook met TT hendels waarbij je aan het uiteinde van de hevel trekt, dus echt gemaakt voor raceremmen, was het echt niet goed genoeg voor mij. 
Verder ontdekte ik dat het flexible V brake pijpje vanzelf terug wil naar "recht" waarbij het dan erg breed uitstaat. Breder dan zo'n gewone racerem. En als je het fixeert, knikt het na een poosje. 
Ik heb ze er snel weer afgedaan en verder een gewone zeer basic Tektro gebruikt. Liever wat gedoe met de kabel dan een rem waarvan ik de werking bij 30 km/h echt onvoldoende vind. Die lowracer is verkocht, op de zelfbouw midracer heb ik magura's zitten. die vind ik wel goed genoeg, achter zelfs iets te goed,
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.037
	Topics: 17
	Lid sinds: Apr 2021
	
Bedankt: 1251
	1776 x bedankt in 890 berichten
	 
	
	
		Misschien een alternatief: Ik weet dat Gideon op zijn M-Racer de remkabel aan de onderzijde uit de rem heeft lopen. Op die fiets is dat voordelig, zou zoiets jou ook helpen?
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 771
	Topics: 28
	Lid sinds: Apr 2017
	
Bedankt: 886
	701 x bedankt in 375 berichten
	 
	
		
		
		30-Sep-2022, 12:22 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Sep-2022, 12:37 PM door gideon.)
	
	 
	
		inderdaad, de rem-kabelloop omgedraaid. In combinatie met de Shimano 105 (BR-R7000) rem, die “laag” is, waardoor de kabelaansluiting niet tegen het frame aan komt.
(Ik heb er foto’s van maar krijg ze niet meer geplaatst hier, ik kan ze wel op de Facebook Fiets & Ligfiets Gebruikersgroep zetten)
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 100
	Topics: 15
	Lid sinds: Sep 2020
	
Bedankt: 25
	147 x bedankt in 77 berichten
	 
	
	
		Bedankt voor de reacties,
De R725 wordt dus niks.
De shimano rem aanpassen heb ik bekeken maar daar loopt de ketting bij mijn fiets te hoog voor.
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.083
	Topics: 11
	Lid sinds: Oct 2020
	
Bedankt: 877
	4086 x bedankt in 1928 berichten
	 
	
	
		Bij de Ligfietsshop hebben ze een adapter dingetje van Nazca waarmee je een racerem aan de achterzijde van de vork kan maken. Dan zit de kabel niet aan de ketting kant, maar het kan wel nieuwe problemen met de buis veroorzaken. Ook het simpelweg vervangen van de stelschroef in de rem voor een subtieler exemplaar kan al weer een stukje schelen.