Voorstellen Jan van Ochten
|
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
303 x bedankt in 113 berichten
Hallo,
Mijn naam is Jan van Ochten. Ik ben geboren in 1980 en woon in Oostrum (Limburg). Sinds een goede week ben ik de "trotse eigenaar " van (een gehavende) Quest 147. Een goed excuus om lid te worden van het forum dacht ik....
Een ligfiets maagd kun je me niet noemen en als niet ingelogd lezer ken ik het forum dus al. Zo'n 15 jaar geleden heb ik een Flevobike Racer 28" aangeschaft als forens fiets. Heerlijk met de handen los....
Toen mijn werk verplaatste naar 40+ km ben ik mij weer per koekblik gaan verplaatsen. Als je met de fiets naar huis gaat maak je het hoofd leeg... met de auto krijg je er onderweg nog een paar extra frustraties bij...
Nu werk ik weer in de buurt en is fietsen weer een optie. Na ernstig ziek geweest te zijn ben ik bovendien op zoek naar een goede manier om conditie op te bouwen.
Hopelijk leer ik hier veel en kan ik ook iets bijdragen.
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Welkom (terug) in de wereld van de ligfietsers.
Je schrijft dat je Quest (de 147) gehavend is.
Kun je ons daar meer over vertellen? Wil je hulp of advies?
En ken je de andere rijders in Limburg en omgeving? Ik denk aan de Grensrijders, maar ik kom uit een ander deel van het land en weet niet hoever zij van jou woonplaats zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2083
1967 x bedankt in 767 berichten
Welkom Jan. Veel plezier met lezen en bijdragen. Je kunt wel mooi fietsen in de buurt van de Maasduinen. Groet uit Twente.
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
303 x bedankt in 113 berichten
16-Oct-2022, 07:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Oct-2022, 08:03 PM door Jan van Ochten.)
De Quest heeft waarschijnlijk een aanrijding gehad of zo. Niet bij mij maar bij een vorige eigenaar. Er zitten scheuren in de bovenste helft van de ombouw en veel krassen overal. De vorigen eigenaar is aan het herstellen van het polyester
begonnen en ik had het idee om te gaan fietsen en na een tijd pas de fiets verder op te knappen. Als je met VM-en start is de kans dat je een keer omvalt, heb ik begrepen
Nu blijkt het herstelwerk niet al te best te zijn... zeg maar. De stukken die er op gezet zijn laten weer los dus ik vermoed dat er onvoldoende geschuurd/ontvet is.
Ik heb gelukkig wel wat ervaring met polyester (Carnavalswagens bouwen) dus ik denk dat ik daar wel uit kom. Het netjes opmaken kan dan dan gebeuren als ik een tijdje gefietst heb.
Verder wil ik, als de deksel toch gelift is, het binnenwerk goed nakijken. Ik ben er achter dat daar wel specifieke kennis voor nodig is. Zo zag ik al dat er een unieke derailleur in de 3*20" zit. Mijn ambitie is om dit voorjaar te kunnen gaan fietsen. Dat lijkt mij ook het beste moment om te starten.
Ik ken nog niet veel ligfietsers uit de buurt. Ik heb ook het idee om de fiets in eerste instantie te gaan gebruiken om te forenzen.
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Welkom op dit forum. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.
Quest 147 is hier in Zutphen e.o. wel bekend.
Heeft een paar jaar meegereden met de LOL-toertochten.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Welkom Jan!
@Wim: was het toen ook al een "schadewagen"?
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
Welkom Jan! Oostrum, die regio ken ik behoorlijk goed.
Zit je toevallig ook op Strava? Dan stel ik je ff voor aan DF-rijder uit die buurt die ik een beetje ken.
Misschien rijd ik volgende week nog even in de buurt maar dat is nog niet zeker.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(16-Oct-2022, 08:34 PM)Bacchus schreef: Welkom Jan!
@Wim: was het toen ook al een "schadewagen"?
Niet dat ik weet.
De toenmalige eigenaar heeft wel spijt gehad van de verkoop, want zijn nieuwere Quest was daarna een stuk zwaarder.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
Hoi Jan, Van harte welkom!
Groet,
Marco
Berichten: 533
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 537
1347 x bedankt in 486 berichten
Welkom Jan!
Dat je als beginnend velonaut nog wel eens om kon kiepen kan ik helaas uit recente ervaring onderschrijven
Veel fiets- én forumplezier!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(17-Oct-2022, 09:43 AM)TimSch schreef: Welkom Jan!
Dat je als beginnend velonaut nog wel eens om kon kiepen kan ik helaas uit recente ervaring onderschrijven
Veel fiets- én forumplezier!
Dit geldt trouwens vooral voor de Quest en in mindere mate voor de Mango.
Andere modellen zijn minder kiep-gevoelig, maar ze kunnen allemaal om
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
(17-Oct-2022, 10:05 AM)Wim -de roetsende schreef: (17-Oct-2022, 09:43 AM)TimSch schreef: Welkom Jan!
Dat je als beginnend velonaut nog wel eens om kon kiepen kan ik helaas uit recente ervaring onderschrijven
Veel fiets- én forumplezier!
Dit geldt trouwens vooral voor de Quest en in mindere mate voor de Mango.
Andere modellen zijn minder kiep-gevoelig, maar ze kunnen allemaal om
Ik wou net zeggen dat ik tot nu toe niet ben omgeslagen, maar ik heb idd geen Quest of Mango (Ben overigens wel een keer uit de bocht gevlogen, maar gelukkig was daar gras en een heg)
Omslaan gebeurt waarschijnlijk of als je net begint, of als je al een tijdje bezig bent, en denkt dat je alles onder de knie hebt.
Berichten: 533
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 537
1347 x bedankt in 486 berichten
(17-Oct-2022, 10:52 AM)Frutsel schreef: (17-Oct-2022, 10:05 AM)Wim -de roetsende schreef: (17-Oct-2022, 09:43 AM)TimSch schreef: Welkom Jan!
Dat je als beginnend velonaut nog wel eens om kon kiepen kan ik helaas uit recente ervaring onderschrijven
Veel fiets- én forumplezier!
Dit geldt trouwens vooral voor de Quest en in mindere mate voor de Mango.
Andere modellen zijn minder kiep-gevoelig, maar ze kunnen allemaal om
Ik wou net zeggen dat ik tot nu toe niet ben omgeslagen, maar ik heb idd geen Quest of Mango (Ben overigens wel een keer uit de bocht gevlogen, maar gelukkig was daar gras en een heg)
Omslaan gebeurt waarschijnlijk of als je net begint, of als je al een tijdje bezig bent, en denkt dat je alles onder de knie hebt.
Bij mij was het een stoeprandje, te scherp gestuurde slinger in het fietspad. Snelheid viel mee. Of dat bij een andere VM goed was gegaan, weet ik niet...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Citaat:Omslaan gebeurt waarschijnlijk of als je net begint, of als je al een tijdje bezig bent, en denkt dat je alles onder de knie hebt.
'In den beginne' van de vm-wereld werd gezegd dat veel vm-rijders na 10.000km denken dat ze geen beginner meer zijn, maar dat je pas na 100.000km jezelf een ervaren vm-rijder mag noemen,
Is uiteraard met een soort van knipoog, maar het geeft wel aan dat je nog zo 'ervaren' kunt zijn én dat het dus toch nog mis kan gaan, zelfs met een QV heb ik gehoord.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
17-Oct-2022, 11:21 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2022, 11:23 AM door 365cycle.)
(17-Oct-2022, 10:52 AM)Frutsel schreef: Omslaan gebeurt waarschijnlijk of als je net begint, of als je al een tijdje bezig bent, en denkt dat je alles onder de knie hebt. Een DF kan het allemaal: voor óf achter schuiven óf gaan kiepen. Spreid je winkansen
(17-Oct-2022, 11:14 AM)Wim -de roetsende schreef: Is uiteraard met een soort van knipoog, maar het geeft wel aan dat je nog zo 'ervaren' kunt zijn én dat het dus toch nog mis kan gaan, zelfs met een QV heb ik gehoord. Zeker. De QV kán op droog wegdek wel kiepen, en als het gebeurt, gebeurt het heel heftig. Makkelijkste manier is als de achterwielen grip verliezen, waardoor je haaks over het wegdek schuift.
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
17-Oct-2022, 11:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2022, 01:48 PM door Frutsel.)
(17-Oct-2022, 11:14 AM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:Omslaan gebeurt waarschijnlijk of als je net begint, of als je al een tijdje bezig bent, en denkt dat je alles onder de knie hebt.
'In den beginne' van de vm-wereld werd gezegd dat veel vm-rijders na 10.000km denken dat ze geen beginner meer zijn, maar dat je pas na 100.000km jezelf een ervaren vm-rijder mag noemen,
Is uiteraard met een soort van knipoog, maar het geeft wel aan dat je nog zo 'ervaren' kunt zijn én dat het dus toch nog mis kan gaan, zelfs met een QV heb ik gehoord.
De stappen zijn: onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam, bewust bekwaam, onbewust bekwaam.
In de eerste fase weet je niet wat je niet weet, zodat je fouten maakt, in de tweede weet je wat je beperkingen zijn, in de derde weet je wat je kan, maar moet je er wel bij nadenken, zodat je daar stomme fouten maakt, en in de vierde voorkom je fouten voordat je erover nadenkt.
Natuurlijk maak je altijd in elke fase wel fouten, maar in fase 1 en fase 3 van het proces is IMO het risico het hoogst.
Altijd leuk die gatekeeping: 'Je bent pas ervaren na x jaar/km' Dat sommige mensen er zo lang over doen betekent niet dat iedereen zó langzaam leert
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Klopt, de meeste mensen doen er langer over
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Misschien is dan ook realistischer om te vragen: "Hoe lang duurt het voor ik net zo goed kan fietsen met mijn nieuwe fiets als nu op mijn huidige."*
En het antwoord is dan om te beginnen afhankelijk van hoe goed je momenteel fietst.
* .. of 90% zo goed. bukfiets/velomobiel/ligfiets. En wat is "goed fietsen"?
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 163
1544 x bedankt in 628 berichten
(16-Oct-2022, 07:37 PM)Jan van Ochten schreef: De Quest heeft waarschijnlijk een aanrijding gehad of zo. .
Naast omslaan kan een aanrijding de oorzaak van de schade zijn. De aanrijding die ik had zorgde ervoor dat ik omsloeg (;-).
De schade was een totall-loss maar de constructie van de Quest beschermde mij tegen erg. (wat schrammen op mijn arm)
De totale schade wordt overigens vergoed door de verzekeraar van de automobilist. (Dit is ook zo als het ongeval verkeerstechnisch jouw fout is) Naast haal en breng kosten werden ook immateriële schade (smartengeld) en vervangend vervoer vergoed. Mocht je dus ooit schade hebben door een ongeval met een gemotoriseerd voertuig; schakel een letseladvocaat in. De kosten van de advocaat zijn ook voor de verzekering van de wederpartij.
Preventief voor een ongeval of een aanrijding geldt; rijdt defensief!
Ga er bij voorkeur van uit dat een automobilist je niet ziet en houd correctie-marge bij bochten. (Mocht je de quest voelen kantelen, dan kan je even kort meesturen en remmen, om de kanteling te stoppen en de bochtsnelheid tot veilige snelheid terug te brengen.) Ook als je veel velomobiel ervaring hebt is een schuiver niet altijd te voorkomen. Ik ken voorbeelden van grind in de bocht; een klapband in de bocht of een konijn in een koplamp.
En Ochten is een verwarrende naam; ik hoor de kerkklokken. :-)
Niels, boing, van der Wal
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
17-Oct-2022, 05:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2022, 05:29 PM door Bacchus.)
(17-Oct-2022, 04:12 PM)Niels van der Wal schreef: Ik ken voorbeelden van grind in de bocht; een klapband in de bocht of een konijn in een koplamp. Een krappe bocht met losliggende steenslaglaag is op elke fiets riskant.* Ik ken bochten hier in de buurt die ik zelfs op de bukfiets heel langzaam moet nemen. Op de M-Racer, die normaal met een hoge bochtsnelheid juist prettig rijdt, zijn die extra gemeen.
Maar.. een konijn in je koplamp? Ik heb nogal een levendige fantasie en zie nu een vrij grafisch en bloederig beeld voor me..
* Net als de overige voorbeelden trouwens, realiseer ik me nu.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
17-Oct-2022, 06:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2022, 06:03 PM door Wim -de roetsende.)
Citaat:Maar.. een konijn in je koplamp? Ik heb nogal een levendige fantasie en zie nu een vrij grafisch en bloederig beeld voor me.. Angel
Heel erg OT
Mijn favoriete mopje lijkt hier op:
Het is geel en als je het in je oog krijgt, dan ben je dood.
Antwoord: een trein
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
303 x bedankt in 113 berichten
(17-Oct-2022, 11:59 AM)Frutsel schreef: De stappen zijn: onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam, bewust bekwaam, onbewust bekwaam.
Onbewust onbekwaam heb ik jaren geleden al afgeleerd toen ik een Flevobike kocht....
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 163
1544 x bedankt in 628 berichten
(17-Oct-2022, 06:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:Maar.. een konijn in je koplamp? Ik heb nogal een levendige fantasie en zie nu een vrij grafisch en bloederig beeld voor me.. Angel
Heel erg OT
Mijn favoriete mopje lijkt hier op:
Het is geel en als je het in je oog krijgt, dan ben je dood.
Antwoord: een trein
De humor snap ik wel; de praktijk is minder leuk.
Konijnen in de nacht lopen recht voor je licht weg. Als je harder rijdt dan zij kunnen rennen, dan fiets je over ze heen. Niet bloederig; wel schokkend weet ik uit ervaring.
(Een konijn blijft recht voor je weglopen; springt niet opzij)
Niels, ieks, van der Wal
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(17-Oct-2022, 07:01 PM)Niels van der Wal schreef: Konijnen in de nacht lopen recht voor je licht weg. Als je harder rijdt dan zij kunnen rennen, dan fiets je over ze heen. De oplossing is simpel: licht uit, dikke seconde later weer aan. Meestal zijn ze dan de weg kwijt.
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2083
1967 x bedankt in 767 berichten
(17-Oct-2022, 04:12 PM)Niels van der Wal schreef: een konijn in een koplamp.
En ik maar menen dat ze meestal in hoge hoeden zaten.
Mijn naam is Haas, ik weet van niks...
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
(18-Oct-2022, 02:29 PM)365cycle schreef: (17-Oct-2022, 07:01 PM)Niels van der Wal schreef: Konijnen in de nacht lopen recht voor je licht weg. Als je harder rijdt dan zij kunnen rennen, dan fiets je over ze heen. De oplossing is simpel: licht uit, dikke seconde later weer aan. Meestal zijn ze dan de weg kwijt.
Met jouw snelheid betekent dat vast dat je in het donker over 'm heen hobbelt
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|