Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regen, wind, donker en geen racekap. Wat zijn nu de allerbeste tips?
#1
Wat is het weer ons nog mild gezind he, deze oktobermaand?  Big Grin

Maar ik mag aannemen dat, als komend weekend de klok terug gaat en november zich aandient, dat het dan vaker gaat voorkomen dat in de ochtenden en avonden op de fiets, de omstandigheden minder ideaal zullen zijn.

1x heb ik tot op heden in de Quest het 'genoegen' gehad om in het donker met regen en wind te fietsen, en ik zag, heel eerlijk gezegd, niet zoveel meer. Vooral niet als er tegenliggers in het spel zijn. De Groningse polder is nog écht donker in de wintermaanden, wat ik heerlijk vind trouwens, maar in dit geval niet ideaal.

Ik heb een piepklein viziertje en draag een doorzichtige fietsbril of zonnebril. Ik draag ook een helm, zonder vizier. Ben ook brildragend maar de afwijking in mijn ogen (-1) laat me kiezen of ik al dan niet een bril draag. Conclusie deze eerste ervaring: zonder bril meeste zicht, maar regen en wind in de snufferd in de Groningse polder is ronduit onaangenaam. 

Wat is nu de beste oplossing met het meeste comfort én zicht in het donker bij regen (en wind)? Of is dit een utopische combinatie in een velomobiel? 

Is dat een groot vizier, bewerkt met grootmoeders middeltjes als Dreft etc? Of heel wat anders?

Ps: ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt. Maar vond eigenlijk niet zo snel de beste tips.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#2
(24-Oct-2022, 03:33 PM)TimSch schreef: Wat is het weer ons nog mild gezind he, deze oktobermaand?  Big Grin

Maar ik mag aannemen dat, als komend weekend de klok terug gaat en november zich aandient, dat het dan vaker gaat voorkomen dat in de ochtenden en avonden op de fiets, de omstandigheden minder ideaal zullen zijn.

1x heb ik tot op heden in de Quest het 'genoegen' gehad om in het donker met regen en wind te fietsen, en ik zag, heel eerlijk gezegd, niet zoveel meer. Vooral niet als er tegenliggers in het spel zijn. De Groningse polder is nog écht donker in de wintermaanden, wat ik heerlijk vind trouwens, maar in dit geval niet ideaal.

Ik heb een piepklein viziertje en draag een doorzichtige fietsbril of zonnebril. Ik draag ook een helm, zonder vizier. Ben ook brildragend maar de afwijking in mijn ogen (-1) laat me kiezen of ik al dan niet een bril draag. Conclusie deze eerste ervaring: zonder bril meeste zicht, maar regen en wind in de snufferd in de Groningse polder is ronduit onaangenaam. 

Wat is nu de beste oplossing met het meeste comfort én zicht in het donker bij regen (en wind)? Of is dit een utopische combinatie in een velomobiel? 

Is dat een groot vizier, bewerkt met grootmoeders middeltjes als Dreft etc? Of heel wat anders?

Ps: ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt. Maar vond eigenlijk niet zo snel de beste tips.

Ik heb standaard een (groot)vizier op mijn Quest, maar als het donker is en het regent en er komt een tegenligger aan, kijk ik langs het vizier naar de bermrand.
En als het wat kouder wordt is het dan ook nog zaak om te voorkomen dat het vizier aan de binnenzijde beslaat (condens). En in de echt koude tijden wil dat dan ook nog wel eens bevriezen. Dat zijn de momenten waarop ik me me wel drie keer bedenk of ik dan wel echt naar buiten moet om te fietsen.

Ik heb allerlei (huis)middeltjes geprobeerd, maar (nog) niets gevonden wat echt goed werkt
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
1 keer in de stromende regen mijn racekap uitgeprobeerd. Dicht beslaat 'ie, en zit 'ie vol met druppels aan de buitenkant, open beslaat 'ie niet, maar zit mijn bril vol met druppels (en de kap ook).
Ik denk dat voorlopig de schuimdeksel en een headband mijn tenue wordt als het slechter weer gaat worden, eventueel met een losse col om mijn nek en schouders warm te houden mocht het nodig blijken
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(24-Oct-2022, 05:15 PM)Frutsel schreef: 1 keer in de stromende regen mijn racekap uitgeprobeerd. Dicht beslaat 'ie, en zit 'ie vol met druppels aan de buitenkant, open beslaat 'ie niet, maar zit mijn bril vol met druppels (en de kap ook).
Ik denk dat voorlopig de schuimdeksel en een headband mijn tenue wordt als het slechter weer gaat worden, eventueel met een losse col om mijn nek en schouders warm te houden mocht het nodig blijken

Dit was ook mijn ervaring. Met kap werd ik soms nog natter dan zonder kap. Vooral door de druppels die van het vizier in de DF vielen.

Als het echt hard regent, dan trek ik een op maat gemaakte poncho aan en ik heb een echt waterdicht petje. In de winter ook nog eentje die lekker warm is én dus ook waterdicht is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Een laag staande baseballpet met een kromme lange klep helpt GOED tegen regen. Wel even zorgen dat ie aan een touwtje zit ofzo voor als het waait, of - en hier zijn de meningen over verdeeld ivm veiligheid - een dingetje onder je kin zodat ie niet af kan schieten.

V.w.b. regen: Ik heb ook weinig afwijking en dus m'n bril niet nodig. Een pinlockvizier doet al een hoop, RainX of van die folie waardoor er een dun filmlaagje op je vizier komt ipv druppels helpt ook top.
De twee dingen waarom ik een vizier vaak open zet, zijn:
- tegenliggers met felle lampen (hoge auto's met name), maar als het er maar één is gaat het vaak nog wel;
- mist, dan werd zelfs het vizier met RainX of folie vlekkerig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#6
Zolang het lichtjes regent en toch best fris is, hiervoor heb ik onlangs een transparant rechthoekig tentzeiltje laten maken, met klitteband tegenovergesteld van het zwart deksel, qua richting, wel het zachte deel uiteraard.
En dat klitteband 5cm breed vast laten stikken en met 15cm overlengte, net zoals het zwarte deksel.
Dan het gat waardoor je hoofd steekt, overgetrokken van het deksel, iets kleiner .
En dan heb je een mooi afdekzeil dat je bedient vanuit binnen.
Doordat het transparant is, kun je zien hoe hard je gaat, het voelt minder claustrofobisch en je kunt je jas uit laten.
Echt ideaal totdat het echt hard gaat regenen.
Dit zit ook beter dan mijn zwarte deksel. Ik denk dat ik het klitteband eens moet vernieuwen, want t is al eens met hevige wind weggewaaid. Best schrikken!
Met een flinke regenbui, of constante regen, dan de zwarte kap op en als dat vanaf de start al is, dan ook een regen jasje aan, anders wordt t zo koud op de borst en nek.
Waterdichte pet met lange klep zodat de regen op mn bril minimaal is.

Zodra t echt koud wordt, dan een winter regenjas, met muts over mn waterdichte pet.

Ik heb nog geen ervaring met een racekap, ik hoor daar nog te veel verschillende verhalen over.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#7
Even snel uit mijn hoofd;
Baseball pet oid was al voorbijgekomen (wat een QV met head-in kap standaard heeft)
Hele goede, bijvoorkeur Stvzo goedgekeurde, verlichting
Laag stijl 'lexan' vizier waar je zelf overheen kan kijken, maar regen over je heen gooit
Bril met gele glazen tegen de lichtvervuiling van tegenliggers
'Handdoek' om je gezicht en ogen droog te vegen.

NB Ik weet dat ik verwend ben met de QV head-in hood. Van mij mag het veel vaker regenen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#8
Een hoge ruit heb ik precies een halve regenrit gebruikt (het begon pas halverwege de rit te regenen). Die besloeg meteen van de binnenkant toen het ging regenen en ik kon er niet overheen kijken. Wel heb ik op dit forum de tip gehad om een stukje in het zicht uit de ruit te knippen. Geen idee meer welk topic, maar we hebben het er blijkbaar al eens over gehad.
Pet met klep helpt al veel, maar met een zeikmiezer regen is je bril nog steeds nat.
Mijn ervaringen met 2 kappen zijn tot nog toe hetzelfde als met de hoge ruit. Beslaat van alle kanten (als je je adem niet in kan houden).

Met donker in de regen rijden blijft tot nog toe een ellende voor mij als brildrager. Papieren zakdoekjes mee en onderweg vaak stoppen om de bril weer schoon te krijgen is nog steeds mijn devies. En ver vooruit kijken en af en toe op de gok rijden als de bril weer een complete lichtwaas is van in de regendruppels reflecterend tegenligger licht.

Toch heb ik voor mijn Milan weer een kap besteld. Nu eentje met brommervizier waar ook een pinlock in kan en die ook een nacaduct heeft waarmee hopelijk een luchtstroom achterlangs de ruit zal gaan. Ik hoop heel hard dat ik daarmee fatsoenlijk in de regen kan rijden zonder regendruppels op mijn eigen bril en met zicht op het verkeer. Ik lees net dat een gele pinlock nog wat extra kan helpen. Ik hoop dat de kap er voor de lente is.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#9
(24-Oct-2022, 09:01 PM)berth9999 schreef: ….Wel heb ik op dit forum de tip gehad om een stukje in het zicht uit de ruit te knippen. Geen idee meer welk topic, maar we hebben het er blijkbaar al eens over gehad….

[Afbeelding: 5-BDADBCE-3-C8-C-466-C-961-D-9735-D998-CFFD.jpg]

[Afbeelding: 01-C25-E64-C0-A0-4058-AF57-1-AA3884-E1974.jpg]
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
#10
Tussen de druppels door fietsen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#11
(24-Oct-2022, 10:10 PM)Fietsbennie schreef: Tussen de druppels door fietsen.

Als ik dan toch natregen berust ik me in mijn lot met de gedachte dat het meeste naast me valt Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#12
Dank allen voor de tips en ervaringen! Ik lees dat het in ieder geval gedeeld leed is (of de smart daarmee ook halveert laat ik in deze in het midden  Tongue )

De pet komt een aantal keer terug, maar ik zie dat icm een helm nog niet helemaal voor me. Doekje op de pak zal ik komende ritten zeker doen. Gewoon met je kleffe, natte handen druppels weghalen verbetert het zicht niet echt...

Ik twijfel nog of een groter vizier prettig zal zijn. Lees in jullie reacties zowel positief als 1 iemand die m er meteen weer afhaalde  Rolleyes  Ik rijd vaak met een gedeeltelijk deksel, als zo'n groot vizier op de rand van de instapopening zit, zit die dus niet bij de opening waar ik zelf doorheen zit te dampen. Wellicht beslaat ie dan minder...

Ik ga maar voor wat trial and error met deze tips als input de komende tijd  Big Grin

(24-Oct-2022, 09:41 PM)GertBr schreef:
(24-Oct-2022, 09:01 PM)berth9999 schreef: ….Wel heb ik op dit forum de tip gehad om een stukje in het zicht uit de ruit te knippen. Geen idee meer welk topic, maar we hebben het er blijkbaar al eens over gehad….

[Afbeelding: 5-BDADBCE-3-C8-C-466-C-961-D-9735-D998-CFFD.jpg]

[Afbeelding: 01-C25-E64-C0-A0-4058-AF57-1-AA3884-E1974.jpg]

Tsja, en dit vind ik dubbel. Ontegenzeggelijk meer zicht door die kier. Maar het is maar een kier. Eromheen de bekende regenwaas. En niet eens donker met tegenlicht  Cry
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT
#13
(25-Oct-2022, 08:21 PM)TimSch schreef: De pet komt een aantal keer terug, maar ik zie dat icm een helm nog niet helemaal voor me.
Wielrenners dragen weleens een specifiek koerspetje of klakske, dat goed onder een helm past. Het heeft wel een korte klep, die ter compensatie wat meer naar beneden staat. Werkt dat met een liggende ipv bukkende houding op de fiets/velomobiel?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
Een klep die ver naar beneden staat werkt op een ligfiets.
Ik heb er zelf geen maar de vriendin die me aangestoken heeft met ligfietsen heeft er verschillende, (zomer, winter) en de klep zit niet in de weg bij gewoon lig fietsen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#15
(25-Oct-2022, 08:47 PM)Bacchus schreef: Wielrenners dragen weleens een specifiek koerspetje of klakske, dat goed onder een helm past. Het heeft wel een korte klep, die ter compensatie wat meer naar beneden staat. Werkt dat met een liggende ipv bukkende houding op de fiets/velomobiel?
Ik heb er één die te klein is voor mijn bolle kop, mag je wel proberen als je wil.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Bacchus
#16
Een koerspetje of klakske werkt heel goed. Bij ligfietsers kan de klep naar beneden en bij wielrenners omhoog. Handig.! Toevallig maak ik zelf koerspetjes op bestelling.;-)

Groeten Henk

https://ibb.co/tp7KM0D
https://ibb.co/bWNH5bm
https://ibb.co/dcKnmTS
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , TheoZw , Bacchus , Hoekie
#17
Misschien even een apart verkooptopic voor aanmaken Henk, ik ben wel benieuwd wat voor koerspetjes je precies maakt!
Antwoord }
Bedankt door: de Boer , Willeke_IGKT , Hoekie
#18
Ik heb ook een viziertje van een centimeter of 7 hoog. Gemonteerd met klitteband, dus kan er met 1 hand af als het dicht regent. Draag ook een bril, die bij regen ook slecht werkt, Ik kan ook wel zonder t is maar 0,5 , maar rijdt toch liever met. Met kap vond ik ook niet ideaal.

Ik hoef naar het werk maar een kort stukje, dat wil met een gewone katoenen pet wel, voor de winter heb ik twee winterpetten, met van die flapjes aan de zijkant over je oren. Een plastic versie van de Welkoop ofzo. Waterdicht, maar hij wordt al snel zweterig en ik krijg koppijn vanwege de harde grens tussen het stukje hoofd waar wel wind op komt, en het stuk waar de pet over zit. Mijn favoriet is een oude NL legerpet van de dump. Polyester katoen buitenkant, wol ter isolatie en ook nog wat nep bont. Onder de grote klep nog een klein klepje/randje wat precies je voorhoofd beschermt. De oorflappen zijn fijn bij extreme omstandigheden, en werken met klitteband, dat is snel vast gemaakt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Bacchus , Hoekie
#19
Ik heb op mijn QV een minivizier gemonteerd met klittenband. Nét hoog genoeg om de wind (en insecten) uit mijn ogen te houden en net laag en smal genoeg om er even boven of naast te kunnen kijken voor de gevallen dat dat nodig is.
Als de weersomstandigheden niet toelaten van het schermpje te gebruiken, zet ik een petje op (een gewoon, eentje van de Décathlon) en een bril tegen de regen. De bril houdt wel de meeste neerslag tegen, maar slaat natuurlijk ook meteen aan bij stilstand ....
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#20
Vanmiddag een flevodakje gemonteerd.
Hiermee hoop ik het regenseizoen mee door te kunnen komen.
Wat een waanzinnig goed ontwerp is dat van Flevobike.
Daar is echt heel goed over nagedacht.
Combinatie van materialen en functioneel ontwerp.
Ik ben ontzettend benieuwd hoe me dit gaat bevallen.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT
#21
(30-Oct-2022, 08:31 PM)GerDilven schreef: Vanmiddag een flevodakje gemonteerd.
Hiermee hoop ik het regenseizoen mee door te kunnen komen.
Wat een waanzinnig goed ontwerp is dat van Flevobike.
Daar is echt heel goed over nagedacht.
Combinatie van materialen en functioneel ontwerp.
Ik ben ontzettend benieuwd hoe me dit gaat bevallen.

Ik heb er ook één.

Was door Harry Lieben (vroeger Sinnerbikes) geschikt gemaakt voor een Milan SL.

Het past prima, maar ik vind het totnutoe niet fijn om mee te fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#22
Ik heb het Flevo dakje bijna altijd op de Quest. Nu met harde wind een elastiek erover.

Soms met schuimkap als het echt regent.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
#23
(30-Oct-2022, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb er ook één.

Was door Harry Lieben (vroeger Sinnerbikes) geschikt gemaakt voor een Milan SL.

Het past prima, maar ik vind het totnutoe niet fijn om mee te fietsen.

Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet. Zou je een keer een foto willen maken?
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
#24
Heeft een brildrager hier al eens een skibril geprobeerd? Ik lees dingen als kan over je gewone bril, en beslaat niet enzo. Bijna te mooi om waar te zijn.

[edit] Ik ben ook benieuwd naar beslaan ervaringen van brildragende ski'ers met een skibril. Misschien is dat te vertalen naar de velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#25
(10-Nov-2022, 02:18 PM)berth9999 schreef: Heeft een brildrager hier al eens een skibril geprobeerd? Ik lees dingen als kan over je gewone bril, en beslaat niet enzo. Bijna te mooi om waar te zijn.
Dat is het ook. Tongue

Ik ben brildragend maar met een vrij kleine correctie. Ik draag mijn bril niet tegelijk met een skibril. Skibrillen en corrigerende brillen combineren ook maar in geselecteerde gevallen, vaak met extra grote skibrillen en juist vrij kleine corrigerende brillen. Voor sommige modellen skibril kun je ook een inzetbril op sterkte erbij kopen. En alles kost extra. Dodgy

Niet beslaan is te sterk gesteld. Na een pittige afdaling in een zware sneeuwbui, beslaat ook een skibril. Doordat ze dubbelwandig zijn, ligt die grens alleen wat verder.

Maar op zich lijkt me voor een velonaut in winterse omstandigheden overdag een skibril en eventueel -helm geen gek alternatief voor een racekap. Voor late schemering en nacht wil je er waarschijnlijk wel een met heldere lens en die zijn in Nederland lastig te vinden.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#26
(10-Nov-2022, 02:18 PM)berth9999 schreef: Heeft een brildrager hier al eens een skibril geprobeerd? Ik lees dingen als kan over je gewone bril, en beslaat niet enzo. Bijna te mooi om waar te zijn.

[edit] Ik ben ook benieuwd naar beslaan ervaringen van brildragende ski'ers met een skibril. Misschien is dat te vertalen naar de velomobiel.

Ik heb wel iets dat op een skibril lijkt. Gaat prima over de eigen bril. Ik heb hem voornamelijk om de ogen te beschermen tegen pijnlijke regendruppels en tegen insecten. Tijdens een regenbui loopt ie langzaam vol water. Ik denk dat het een aanbieding was, of zo. Niet echt een succes.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM