Regen, wind, donker en geen racekap. Wat zijn nu de allerbeste tips?
|
Berichten: 259
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 344
780 x bedankt in 255 berichten
10-Nov-2022, 05:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Nov-2022, 05:49 PM door twilwel.
Edit Reason: aanvulling
)
(10-Nov-2022, 02:18 PM)berth9999 schreef: Heeft een brildrager hier al eens een skibril geprobeerd? Ik lees dingen als kan over je gewone bril, en beslaat niet enzo. Bijna te mooi om waar te zijn.
[edit] Ik ben ook benieuwd naar beslaan ervaringen van brildragende ski'ers met een skibril. Misschien is dat te vertalen naar de velomobiel.
Zo'n skibril is heel fijn over de bril, totdat ie beslaat. Dan moet je snel beslissen tussen afzetten en vol in de rem, anders lig je zo in de sloot. Afzetten is lastig want het zit met een elastiekband om je hoofd en je moet wel voorzichtig zijn omdat anders ook je bril mee wordt weg getrokken. Bovendien zit de schuimkap ook nog in de weg. Drama.
Ik heb er een poosje mee gereden maar na één keer beslaan was ik genezen en blij dat ik er ongeschonden vanaf kwam. Beslaan kun je wel tegengaan (klarpilot is het beste middel dat ik ken) en een skibril beslaat ook niet zo snel, maar het is nooit helemaal te voorkomen. Bij matige inspanning zit je denk ik wel goed, maar als je even flink aanzet kan het zo opeens voorbij zijn met het goede zicht door plots beslaan.
Veel met Sinner racekap gereden, redelijk tevreden in combi met klarpilot. De open zijruiten kunnen tochtig zijn, maar ze kunnen in ieder geval nooit beslaan. Ik bleef redelijk droog ook bij open vizier (dat is soms beter dan vizier dicht houden als koplampen op regendruppels schijnen) wat te danken is aan de grotere afstand tot het vizier dan bij andere racekappen. Wel altijd minstens een buff of motorcol om de nek en als het kouder werd ook een dunne balaclava.
Later veel met een helm met vizier gereden en dat heeft het voordeel dat je snel regendruppels weg kunt vegen (onmogelijk bij een racekap zonder extra voorziening). In heel moeilijke omstandigheden kan deze wel beslaan, maar dan heb je in ieder geval nog zicht door het vizier snel omhoog te klappen. Fietshelmen met vizieren zijn helaas moeilijk te vinden. Skihelmen zijn te zwaar eigenlijk en hebben te donkere vizieren om ermee in het donker te fietsen. Een helm met vizier van KED vond ik verreweg het beste, maar deze schijnen niet meer verkrijgbaar?
Helaas was de helm met vizier niet zo fijn met de MilanSL. Nu fiets ik met een veiligheidsbril over de bril en voorlopig gaat dit goed. Voorkomt tranende ogen door rijwind. Soms in combinatie met buff en/of col, muts, blaclava. Ik moet er wel bij vertellen dat ik vrijwel nooit meer in het donker fiets. Dat gaat jammer genoeg niet zo best meer door nachtblindheid. Het is maar goed dat ik niet meer hoef te forenzen.
Berichten: 1.648
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2090
1978 x bedankt in 769 berichten
(10-Nov-2022, 05:17 PM)Bart Verbeek schreef: Tijdens een regenbui loopt ie langzaam vol water. Ik denk dat het een aanbieding was, of zo. Niet echt een succes.
Dat noemen ze ook wel eens een duikbril.
Lijkt me ook niet echt makkelijk, vooral niet die zuurstoffles op de rug die erbij hoort...
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
(10-Nov-2022, 05:49 PM)Fietsbennie schreef: Dat noemen ze ook wel eens een duikbril.
Lijkt me ook niet echt makkelijk, vooral niet die zuurstoffles op de rug die erbij hoort... Misschien kan je wel heel hard fietsen als je er 100% zuurstof in stopt. Turboboost.
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
Hier nog een plaatje van hoe het kan gaan als er te weinig zicht is door veel regen en beslaande ruiten:
Halverwege de trap zie je mijn ouwe quest op een trap die ik was afgereden in een noodweer met een kap op. Het fietspad maakt daar een flauwe bocht, terwijl de trap in het verlengde van het fietspad ligt. Ik was te druk bezig met kijken of ik fietsachterlampjes zag en voelde ineens de quest in een zwart gat vallen Het leek heel lang, maar was heel kort, daarna volgden er nog 3 zwarte gaten.. ?
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Whoops, da's wel heftig Bert! Wel mooi dat je er nog een plaatje van gemaakt hebt
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(10-Nov-2022, 10:03 PM)365cycle schreef: Whoops, da's wel heftig Bert! Wel mooi dat je er nog een plaatje van gemaakt hebt
Ja goed he. Jaren later nog lol van.
Berichten: 2.017
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1470 x bedankt in 834 berichten
Waar is dit? Kunnen we de situatie op Google Maps even beoordelen bij normaal daglicht...
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(10-Nov-2022, 11:41 PM)Lopopodium schreef: Waar is dit? Kunnen we de situatie op Google Maps even beoordelen bij normaal daglicht...
S152
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7519 x bedankt in 3699 berichten
(11-Nov-2022, 07:25 AM)berth9999 schreef: (10-Nov-2022, 11:41 PM)Lopopodium schreef: Waar is dit? Kunnen we de situatie op Google Maps even beoordelen bij normaal daglicht...
S152
Ik kwam een keer iets soortgelijks tegen.
Het fietspad ging met een flauwe bocht naar rechts en in het verlengde van het fietspad lag een brede sloot.
Geen enkel bord, geen waarschuwing. Niets.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.017
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1470 x bedankt in 834 berichten
11-Nov-2022, 12:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2022, 12:18 PM door Lopopodium.)
Met rotweer kan ik me voorstellen dat je rechtdoor gaat. Zo ben ik ooit in de jaren negentig bij het lesrijden met de auto eens bijna tegen een lantarenpaal geknald. Het was ook enorm slecht weer met harde regen waarbij je eigenlijk niets kon zien, en dan ineens kom je bij een Y-splitsing met in het midden een lantarenpaal. Het ging net goed.
Gek, de andere kant van de tunnel is wel met een halve slinger als ingang.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(11-Nov-2022, 12:16 PM)Lopopodium schreef: Met rotweer kan ik me voorstellen dat je rechtdoor gaat. Zo ben ik ooit in de jaren negentig bij het lesrijden met de auto eens bijna tegen een lantarenpaal geknald. Het was ook enorm slecht weer met harde regen waarbij je eigenlijk niets kon zien, en dan ineens kom je bij een Y-splitsing met in het midden een lantarenpaal. Het ging net goed. Wel opvallend dat we als mensen, als we in dat soort omstandigheden terecht komen, gewoon door blijven rijden. Dat terwijl we toch een soort van weten dat dat onveilig is. Vergelijk ook een beetje met het subtiele verschil tussen "niets zien komen" en "zien dat er niets komt."
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7519 x bedankt in 3699 berichten
Citaat:@twilwel schreef:
Het is maar goed dat ik niet meer hoef te forenzen.
Niet meer aan het werk in Duitsland?
Ik vind het trouwens wel erg leuk/fijn/prettig om je hier nou ook iets vaker voorbij te zien komen.
Altijd fijn om iemand met zoveel vm-ervaring op een forum als dit actief betrokken te hebben.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
303 x bedankt in 113 berichten
(11-Nov-2022, 07:25 AM)berth9999 schreef: (10-Nov-2022, 11:41 PM)Lopopodium schreef: Waar is dit? Kunnen we de situatie op Google Maps even beoordelen bij normaal daglicht...
S152
Ik vind die blauwe hekjes in combinatie met de foto van de quest op de trap ook wel een eng idee.
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
(11-Nov-2022, 02:32 PM)Jan van Ochten schreef: (11-Nov-2022, 07:25 AM)berth9999 schreef: (10-Nov-2022, 11:41 PM)Lopopodium schreef: Waar is dit? Kunnen we de situatie op Google Maps even beoordelen bij normaal daglicht...
S152
Ik vind die blauwe hekjes in combinatie met de foto van de quest op de trap ook wel een eng idee.
Inderdaad. Een paar reflectoren (of beter) zou niet misstaan.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
11-Nov-2022, 03:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2022, 03:52 PM door 365cycle.)
Als je je bedenkt hoe weinig je moet zien om geacht te worden je veilig met een scootmobiel te kunnen verplaatsen, is dat echt levensgevaarlijk.
Heeft er al iemand melding van gemaakt bij de provincie/gemeente?
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
(11-Nov-2022, 12:16 PM)Lopopodium schreef: Gek, de andere kant van de tunnel is wel met een halve slinger als ingang.
'Deze kant' heeft een bushalte...
Berichten: 144
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
182 x bedankt in 107 berichten
Als de temperatuur beneden de 0 graden is en er ook nog wind staat zet ik een skibril op met fotochromatisch vizier. Als ik dat niet doe vriest mijn bril zo ongeveer vast op mijn neus. Fotochromatisch vanwege dat rot licht van tegemoet komend verkeer, hoe bedoel u mag niet verblinden? De skibril moet wel goed ventileren, daar schort het soms aan, dus goed kijken bij aankoop. Verder moet de bril wel op je hoofd passen.
Waar ik benieuwd naar ben is met welke windsnelheid er nog gefietst wordt in een velomobiel bij de andere lezers. Ik zit op Bft7, eind Bft7 kan als de wind uit de goede hoek komt. Bft8 vind ik te riskant op de weg omdat automobilisten geen benul hebben van dat je ook ruimte nodig hebt voor correctie.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
(15-Jan-2023, 07:06 PM)Joop99 schreef: Waar ik benieuwd naar ben is met welke windsnelheid er nog gefietst wordt in een velomobiel bij de andere lezers. Ik zit op Bft7, eind Bft7 kan als de wind uit de goede hoek komt. Bft8 vind ik te riskant op de weg omdat automobilisten geen benul hebben van dat je ook ruimte nodig hebt voor correctie. Verschilt ook per fiets en berijder. Ik ben zwaar, dat is met winderig weer toch wel een voordeel volgens mij.
Met de DF ga ik boven 6 bft. echt de weg niet meer op. Met de Bülk is 8 bft. niet echt een probleem, al moet je het stuur dan wel vast houden
Ik pas m'n route dan wel zo aan dat ik zo min mogelijk automobilisten tegen kom, want inderdaad... 7 bft. wind in de flank en ze blijven gewoon op een meter afstand naast je rijden terwijl je 45 km/h rijdt op een fietsstrook. Blijf dan gewoon achter me, OF rijd dóóór
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
16-Jan-2023, 09:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jan-2023, 09:19 PM door Hoekie.
Edit Reason: Spelling
)
Verschilt inderdaad behoorlijk veel per velomobiel. Met name vlagerige wind. Helaas is de wind in NL van nature vlagerig. Bij de één is een meter marge nodig en bij de andere is zo goed als geen marge nodig. Strada243 (met stormstrip) vs QV22 en QV209.
Waar de grens ligt, vind ik moeilijk te zeggen. Nog niet ervaren. Ik schat iets van oppassen vanaf 25 knopen (6 beaufort) met de Strada. Vanaf 35 knopen (7/8 beaufort) met de QV. Vanaf voorspelde vlagen van >50 knopen (Windfinder), blijft de QV thuis. Door wind- en kitesurfen in alle winden (achteraf niet slim) heb ik grote respect voor wind gekregen. Mede door die periode kijk ik bijna dagelijks op Windfinder.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 280
2864 x bedankt in 1334 berichten
Mijn woonwerkroute is redelijk saai. Sinds er een aantal van die nieuwe op en overslag loodsen bij gebouwd zijn, is het bij harde wind een beetje interessanter geworden. Van die Dozen van 15-20 meter hoog, 100 meter breed en ook ongeveer zo lang, verders weiland eromheen. Krijg je leuke vlagerige wind tussendoor. Ik voel het wel maar verder gebeurt er niet echt veel.
Ik heb in het begin wel es wat momentjes gehad dat het net goed ging. Combinatie van iets te vlot door de bocht op 2 wielen en er dan achter komen dat er toch wel wat wind is, uit de verkeerde hoek...
Hier in het binnenland valt het wel mee met de windsterkte, heb ook wel ge velomobield bij windwaarschuwingen. Ik herinner me een moment dat het onderweg naar huis echt niet opschoot, de snelheid kwam er maar niet in. Vlak bij huis zag ik meerdere andere fietsers die veiligheidshalve maar waren gaan lopen. Dat gaf me toch wel een ander perspectief.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
(16-Jan-2023, 11:20 PM)Jeroen S schreef: Vlak bij huis zag ik meerdere andere fietsers die veiligheidshalve maar waren gaan lopen. Dat gaf me toch wel een ander perspectief. Dat had ik afgelopen week. Kwam maar niet door de 35-36 km/h heen. Ik keek eens wat lager op m'n scherm en zag de meter rond de 270W heen en weer springen.
Even slingeren, geen lekke band... dan gaat die wind blijkbaar toch wel echt hard. En inderdaad, een stukje verder zag ik iemand lopen met z'n fiets
Berichten: 1.998
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2965 x bedankt in 1639 berichten
Mijn quest is een keer omgewaaid bij code geel.
Sindsdien liet ik de quest staan bij flinke wind, ook omsat er geen windstrip opzat. Bang om zelf ermee weg te waaien was ik niet, maaf wél dat de quest zonder mij erin gevat zou worddn door de wind met schade als gevolg.
Hoe doen jullie dat dan, met behoorlijke wind? Vaste stallingsplek waar de wind er geen vat op kan krijgen?
Berichten: 1.478
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 674
2446 x bedankt in 1139 berichten
(17-Jan-2023, 03:29 AM)ZoefZoef schreef: Mijn quest is een keer omgewaaid bij code geel.
Sindsdien liet ik de quest staan bij flinke wind, ook omsat er geen windstrip opzat. Bang om zelf ermee weg te waaien was ik niet, maaf wél dat de quest zonder mij erin gevat zou worddn door de wind met schade als gevolg.
Hoe doen jullie dat dan, met behoorlijke wind? Vaste stallingsplek waar de wind er geen vat op kan krijgen?
Ik parkeer zowel thuis als op het werk binnen, dus hoef ik niet bang te zijn dat 'ie wegwaait. Wel dat er brommers/brommerrijders tegenaan zitten op het werk, maar dat is een ander verhaal
Berichten: 188
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
397 x bedankt in 178 berichten
(17-Jan-2023, 03:29 AM)ZoefZoef schreef: Mijn quest is een keer omgewaaid bij code geel.
Sindsdien liet ik de quest staan bij flinke wind, ook omsat er geen windstrip opzat. Bang om zelf ermee weg te waaien was ik niet, maaf wél dat de quest zonder mij erin gevat zou worddn door de wind met schade als gevolg.
Hoe doen jullie dat dan, met behoorlijke wind? Vaste stallingsplek waar de wind er geen vat op kan krijgen?
Op mijn werk binnen in een fietsenkelder, kan geen wind vat op krijgen, ook geen regen. Thuis past de Quest helaas niet in de schuur, dus staat hij met een zeil tussen de auto's op de parkeerplaatsen op straat, op een vast plekje waar ik er een oogje op kan houden. En behoorlijk beschut tegen wind door begroeing en schutting direct achter de parkeerplaatsen. Ik ben daar niet bang voor harde wind. (ik woon ook niet heel westelijk in nederland, dat scheel ook nog). Bij extreem weer zou ik hem nog wel tijdelijk even in de woonkamer kunnen parkeren ;-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
|
Gebruikers die dit topic lezen: 16 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|