Verdwenen zebrapaden
|
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
05-Nov-2022, 11:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Nov-2022, 11:12 PM door Bart Verbeek.)
In Lelystad zijn vrijwel alle zebrapaden vervangen door dit soort vage belijning. Wat betekenen die lijnen? Moet die de voetgangers het gevoel geven dat ze toch nog met een vorm bescherming kunnen oversteken? Doorstroming voor de auto's, en tegelijkertijd wat doen aan het voetgangersoverschot?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.984
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1413 x bedankt in 802 berichten
05-Nov-2022, 11:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Nov-2022, 11:49 PM door Lopopodium.)
Lijkt me niets meer dan het 'afbakenen' van het te belopen pad. Want stel dat iemand niet precies haaks over de weg wil oversteken en schuin wil lopen... Verder lijkt het mij niets te willen zeggen.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Is het een 30km zone (geworden)?, daar horen geen zebrapaden thuis.
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
06-Nov-2022, 01:31 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Nov-2022, 01:35 AM door Bart Verbeek.)
(05-Nov-2022, 11:54 PM)gideon schreef: Is het een 30km zone (geworden)?, daar horen geen zebrapaden thuis.
Het gaat om 50 kilometerwegen. Op vele plaatsen in Lelystad. Vroeger waren het zebrapaden. Je kunt zien dat het verkeersdrempels zijn (in dit geval). Afgevlakte, zodat de bus er soepel overheen kan.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.627
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2028
1915 x bedankt in 748 berichten
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(06-Nov-2022, 08:13 AM)Fietsbennie schreef: Heb je foto Bart?
Oei, zien jullie de foto niet?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(06-Nov-2022, 08:15 AM)Bart Verbeek schreef: (06-Nov-2022, 08:13 AM)Fietsbennie schreef: Heb je foto Bart?
Oei, zien jullie de foto niet?
Ik wel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(05-Nov-2022, 11:49 PM)Lopopodium schreef: Lijkt me niets meer dan het 'afbakenen' van het te belopen pad. Want stel dat iemand niet precies haaks over de weg wil oversteken en schuin wil lopen... Verder lijkt het mij niets te willen zeggen.
Toen ik als automobilist hier regelmatig reed, was mijn insteek: deze strepen hebben geen enkele juridische waarde. Doorkarren dus. Nu ik hier als voetganger loop, merk ik dat ik half en half verwacht dat de auto's wel zullen stoppen bij zo'n duidelijke oversteekplaats. Dat doen ze dus niet. De strepen zijn dus contraproductief. Ze wekken een nergens op gebaseerde verwachting op bij de voetganger. Hetgeen ik al vermoedde toen ik hier met de auto zo voortvarend doorkarde.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(05-Nov-2022, 11:09 PM)Bart Verbeek schreef: In Lelystad zijn vrijwel alle zebrapaden vervangen door dit soort vage belijning. Wat betekenen die lijnen? Moet die de voetgangers het gevoel geven dat ze toch nog met een vorm bescherming kunnen oversteken? Doorstroming voor de auto's, en tegelijkertijd wat doen aan het voetgangersoverschot? De lijnen geven aan dat medeweggebruikers daar gebruik van kunnen maken om over te steken of te keren. Bijvoorbeeld (brom)fietsers.
De licht verhoogde drempel versterkt de plaats voor overstekend of kerend verkeer. De drempels in een ov busroute zijn vrijwel altijd laag. Is comfortabeler voor de chauffeur. Ook de v.o.p. werkt belemmerend voor het ov, dat scherp op tijd rijdt.
Ook hier weer het recht van de snelste. Wanneer in drukke voetgangersgebieden de v.o.p.'s continue gebruikt worden geeft dat opstopping voor het overig centrumverkeer. Zeker is de spits. Stel je vraag aan de gemeente Lelystad, afdeling verkeerszaken.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(06-Nov-2022, 10:09 AM)Bart Verbeek schreef: (05-Nov-2022, 11:49 PM)Lopopodium schreef: Lijkt me niets meer dan het 'afbakenen' van het te belopen pad. Want stel dat iemand niet precies haaks over de weg wil oversteken en schuin wil lopen... Verder lijkt het mij niets te willen zeggen.
Toen ik als automobilist hier regelmatig reed, was mijn insteek: deze strepen hebben geen enkele juridische waarde. Doorkarren dus. Nu ik hier als voetganger loop, merk ik dat ik half en half verwacht dat de auto's wel zullen stoppen bij zo'n duidelijke oversteekplaats. Dat doen ze dus niet. De strepen zijn dus contraproductief. Ze wekken een nergens op gebaseerde verwachting op bij de voetganger. Hetgeen ik al vermoedde toen ik hier met de auto zo voortvarend doorkarde.
Vanuit ambtelijk oogpunt zijn deze strepen juist productief:
Het autoverkeer kan lekker doorrijden en door de verwarrende wegmarkering zijn voetgangers extra attent.
Doorstroming en veiligheid met een simpel likje verf.
Niels, perspectief, van der Wal
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(06-Nov-2022, 10:17 AM)PietV* schreef: (05-Nov-2022, 11:09 PM)Bart Verbeek schreef: In Lelystad zijn vrijwel alle zebrapaden vervangen door dit soort vage belijning. Wat betekenen die lijnen? Moet die de voetgangers het gevoel geven dat ze toch nog met een vorm bescherming kunnen oversteken? Doorstroming voor de auto's, en tegelijkertijd wat doen aan het voetgangersoverschot? De lijnen geven aan dat medeweggebruikers daar gebruik van kunnen maken om over te steken of te keren. Bijvoorbeeld (brom)fietsers.
De licht verhoogde drempel versterkt de plaats voor overstekend of kerend verkeer. De drempels in een ov busroute zijn vrijwel altijd laag. Is comfortabeler voor de chauffeur. Ook de v.o.p. werkt belemmerend voor het ov, dat scherp op tijd rijdt.
Ook hier weer het recht van de snelste. Wanneer in drukke voetgangersgebieden de v.o.p.'s continue gebruikt worden geeft dat opstopping voor het overig centrumverkeer. Zeker is de spits. Stel je vraag aan de gemeente Lelystad, afdeling verkeerszaken.
Je antwoord inspireert me zelf ook eens na te denken. Tot nu toe bekeek ik de zaak vanuit mijn eigen perspectief (voetganger of automobilist). Nu zie ik in dat de verwijderde zebrapaden allemaal rondom het centrum liggen. De hier getoonde oversteekplaats is inderdaad problematisch. Het voetgangersverkeer bestaat uit mensen die van het centrum naar de rechtbank gaan (instant karma nu het zebrapad is verwijderd?) en uit mensen die naar de achter de rechtbank liggende wijk gaan. Het pad naar de wijk en de ingang van het station/het centrum liggen schuin tegenover elkaar (een afstand van diagonaal 150 meter). In het verleden ben ik hier zelf ook al vaak schuin overgestoken. De verwijderde zebrapaden en de strepen hebben dus vermoedelijk het volgende doel: ontmoedigen van het oversteken op deze plaats, het aanmoedigen van het recht oversteken in plaats van diagonaal, het aanmoedigen van voetgangers het zebrapad te gebruiken dat 150 meter verderop ligt en het doseren van de doorstroming door de stoplichten bij datzelfde zebrapad. Het verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer dat afkomstig is van het busstation aan de andere kant van het station.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 102
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 36
191 x bedankt in 80 berichten
over zebrapaden wordt wel eens gezegd dat ze een schijnveiligheid opwekken. Omdat overige weggebruikers niet altijd stoppen bij zebrapaden met voetgangers.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte...eid-omhoog
https://www.verkeerskunde.nl/vraag-en-an...-vk-6-2011
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
06-Nov-2022, 12:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Nov-2022, 12:21 PM door Willeke_IGKT.)
Ik was in Frankrijk de afgelopen week en het was verbazend hoe goed de automobilisten daar de voorrang gaven aan mensen die oversteken in de plaatsen waar ik was, zelf in Parijs.
Als je bij een zebra zichtbaar was als 'wil mogenlijk oversteken' de autos kwamen tot stilstand voor je begon met oversteken.
Veel netter dan ik in Nederland gewoon ben.
PS, ik zie de foto in de browser op de computer maar niet op de telefoon.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(06-Nov-2022, 12:20 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik was in Frankrijk de afgelopen week en het was verbazend hoe goed de automobilisten daar de voorrang gaven aan mensen die oversteken in de plaatsen waar ik was, zelf in Parijs.
Als je bij een zebra zichtbaar was als 'wil mogenlijk oversteken' de autos kwamen tot stilstand voor je begon met oversteken.
Veel netter dan ik in Nederland gewoon ben.
PS, ik zie de foto in de browser op de computer maar niet op de telefoon.
Zo ben ik al heel vaak overgestoken terwijl ik eigenlijk helemaal niet aan de overkant moest zijn. Een uitgestoken hand wil je niet ontmoedigen door zoiets banaals als "maar ik wil helemaal niet oversteken". Dan loop je daarna gewoon weer terug.
Het feit dat men mij hier van de sokken probeert te rijden beschouw ik maar als iets positiefs. Kennelijk begin ik iets van mijn hulpbehoevende uitstraling te verliezen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(06-Nov-2022, 12:11 PM)Piet K schreef: over zebrapaden wordt wel eens gezegd dat ze een schijnveiligheid opwekken. Omdat overige weggebruikers niet altijd stoppen bij zebrapaden met voetgangers.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte...eid-omhoog
https://www.verkeerskunde.nl/vraag-en-an...-vk-6-2011
Klopt.
De oplossing zoals hier boven klopt niet.
Niels, medemens, van der Wal
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|