Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veters en een ligfiets..... (smoesje)
#1
Hoi allemaal,

natuurlijk kan ik niet wachten om een foto te plaatsen van mijn lief met haar ligfiets, helemaal nu we vandaag voor de eerste keer samen op pad zijn geweest. 17 Kilometer en geen centje pijn, hoewel ze één keer onderuit ging....

[Afbeelding: 20221109-104021.jpg]

Het bleek dat haar veter in de ketting was gelopen en ze zat met haar voet vast. 

Ze liet de fiets uitrollen en belandde in het gras en dat alles terwijl ik niets in de gaten had omdat ik voor haar reed.
Zo zie je maar hoe onveilig onze hobby is Wink 

Groetjes van een blije rijer(s)


(sorry voor de smoes, maar het topic mag ook verplaatst worden als het niet goed staat)
AkA Jeroen - Sinner Demon 2020. In plaats van de meeste kilometers, meet ik graag de onvolprezen PlezierFactor. 
Antwoord }
#2
Ik had toevallig vandaag mijn veter tussen de ketting, maar niet gevallen. Mooi dat jullie er samen plezier aan hebben!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , vdbeemd , 365cycle
#3
Goed dat je eerst een foto maakt!
Antwoord }
#4
Is dat niet de Pallegaste?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
(09-Nov-2022, 07:55 PM)vdbeemd schreef: Het bleek dat haar veter in de ketting was gelopen en ze zat met haar voet vast. 
Tijd voor fietsschoenen en klikpedalen! Is nog makkelijker en 10% a 20% efficiënter ook. Mijn vriendin, die nog nooit met klikpedalen maar in een grijs verleden wel met toeclips had gereden, was direct en volledig om.

(09-Nov-2022, 08:08 PM)berth9999 schreef: Goed dat je eerst een foto maakt!
Big Grin
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , vdbeemd , 365cycle
#6
(09-Nov-2022, 08:09 PM)Fietsbennie schreef: Is dat niet de Pallegaste?

De Löhnisweg in de Roskamp naar Radewijk Smile

(09-Nov-2022, 08:53 PM)Bacchus schreef:
(09-Nov-2022, 07:55 PM)vdbeemd schreef: Het bleek dat haar veter in de ketting was gelopen en ze zat met haar voet vast. 
Tijd voor fietsschoenen en klikpedalen! Is nog makkelijker en 10% a 20% efficiënter ook. Mijn vriendin, die nog nooit met klikpedalen maar in een grijs verleden wel met toeclips had gereden, was direct en volledig om.

Ik rijd zelf ook met fietsschoenen en klikpedalen, maar daar is wel wat lef voor nodig hoor. Ik denk dat het nog even duurt en dan is ze om, helemaal als ze merkt dat je er minder moe van word.  Big Grin
AkA Jeroen - Sinner Demon 2020. In plaats van de meeste kilometers, meet ik graag de onvolprezen PlezierFactor. 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Hoekie , 365cycle , Lig-hen
#7
Op een tweewieler zal ik (waarschijnlijk) geen klik pedalen installeren, ben veel te bang onderuit te gaan als ik onverwacht moet stoppen.

In de VM heeft het een half jaar geduurt voor ik ze naar maat aftesteld had, zag de noodzaak niet.
Alleen het feit dat je voeten er niet af kunnen slippen bij hobbels in de weg heeft me overgehaald.

Veter of broekspijp vast? Even achteruit trappen is meestal genoeg.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Lig-hen
#8
ik heb uiteindelijk (na het slopen van een aantal veters) zo'n draai systeem gekocht waarbij je een draad als veter hebt die je in een behuizing draait.
Naast dat ik hierdoor niet meer met mijn veters tussen de ketting kom, is het ook een stuk sneller dan strikken Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#9
Supernice dit Big Grin Gelukkig gaat zij ook gewoon door na een eerste valpartij!

En klikpedalen is idd aan te raden. Ik hoor altijd veel positiefs over de Time Atac en de Crankbrothers Eggbeater; schijnen het beide erg goed te doen met modder aan je zool, klikken makkelijk in- en uit en zijn instelbaar, bij de Time heb je nog wat bewegingsvrijheid en nog wat voordelen.

Beide zijn mountainbike-stijl pedalen. Ik heb zelf racepedalen vanwege grote voeten en vermogensmeters, maar nadat ik laatst op zeer vlotte wijze een stenen trap afging terwijl ik met de carbon zool onder m'n voeten alleen de bovenste tree geraakt had begin ik me toch af te vragen of de mountainbikeschoenen van tegenwoordig geen voldoende stijf alternatief zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(09-Nov-2022, 10:52 PM)Willeke_IGKT schreef: Op een tweewieler zal ik (waarschijnlijk) geen klik pedalen installeren, ben veel te bang onderuit te gaan als ik onverwacht moet stoppen.

In de VM heeft het een half jaar geduurt voor ik ze naar maat aftesteld had, zag de noodzaak niet.
Alleen het feit dat je voeten er niet af kunnen slippen bij hobbels in de weg heeft me overgehaald.

Veter of broekspijp vast? Even achteruit trappen is meestal genoeg.

Ik heb jaren zonder klikpedalen gereden, tot er een roeifiets kwam en mn spd-schoenen ook mn gewone schoenen werden.

Op de roeifiets leverde het meerdere zijwaartse vallletjes op bij stilstand en toen kwam ik erachter dat je de pedalen ook kon instellen op makkelijk in- en uitklikken en dus ook heel 'losjes' kan instellen.  Sindsdien heeft zo'n beetje elke fiets van me klikpedalen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Shimano heeft speciaal voor "beginnende" SPD fietsers CLICK'R pedalen :

https://bike.shimano.com/nl-NL/technolog...lickr.html
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#12
Op mijn Regenfiets zitten klikpedalen maar ik gebruik ze nooit. Ze falen. Ik heb het een tijd geprobeerd, maar bij een plotselinge stop viel ik. Ik kreeg last van van mijn knieën. Dat had ik daarvoor nog nooit gehad. Ik dacht: wat ben ik toch een sukkel om mij dit aan te laten leunen. Ik was perfect tevreden zonder klikpedalen en doordat iedereen maar zit te drammen dat het moet en veel beter is, heb ik deze ellende. Toen ben ik ermee gestopt en was weer perfect tevreden. Scheelt ook weer het kopen van aparte fietsschoenen, want dat is ook maar onhandig. Ik kan dus met deze klikpedalen fietsen zonder klikschoenen. Even de voeten van de trapper halen en de klikkant gaat naar beneden en de dan de voeten op de bovenkant plaatsen en klaar is Kees. Wat ik wel moet toegeven is dat de klikpedalen om een of andere reden heel lang meegaan want ze zitten al zo'n 14 jaar op de regenfiets. Dat haal ik met andere pedalen niet. Op de beide andere fietsen hoor ik alweer iets tikken ten teken dat de lagers het begeven.

Groet,

Marco

O wacht, de Streamer beschermt de pedalen. Ze blijven daardoor nooit achter een deurpost of paaltje haken.
Antwoord }
#13
Kan gebeuren.
Remedie: klittebandschoenen of zo'n draaiding maar je hoeft geen nieuwe schoenen te kopen, doe de strik onder je veters en hij kan nergens heen.
Sommige schoenen hebben een elastiekje om de strik onder te doen, dat is handig en als je dat niet hebt: je maakt het in een paar tellen na.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
#14
Ik fiets al jaren ruim de helft van het jaar in klittenband sandalen, geen veters.
In de Quest heb ik klittenband klik sandalen. Afgelopen winter heb ik in de zonder klik sandalen door gereden.

Winter fietsen op een open fiets gaat in de wandel schoenen, lekker warm en de veters zitten vaak onder de broek.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Jan van Ochten
#15
(10-Nov-2022, 12:06 AM)365cycle schreef: En klikpedalen is idd aan te raden. Ik hoor altijd veel positiefs over de Time Atac en de Crankbrothers Eggbeater; schijnen het beide erg goed te doen met modder aan je zool, klikken makkelijk in- en uit en zijn instelbaar, bij de Time heb je nog wat bewegingsvrijheid en nog wat voordelen.
Veel bewegingsvrijheid op het pedaal is prettig voor je gewrichten. Wielrenners willen er weleens prat op gaan dat ze met plaatjes met extra weinig bewegingsvrijheid fietsen maar dat is dus nergens goed voor.

Citaat:Ik heb zelf racepedalen vanwege [...] vermogensmeters
Dat is wel een lastige: Met ATAC's moet je die in crank of spider zetten want in de pedalen is het niet beschikbaar.

(10-Nov-2022, 01:25 AM)ZoefZoef schreef: Op de roeifiets leverde het meerdere zijwaartse vallletjes op bij stilstand en toen kwam ik erachter dat je de pedalen ook kon instellen op makkelijk in- en uitklikken en dus ook heel 'losjes' kan instellen.  Sindsdien heeft zo'n beetje elke fiets van me klikpedalen
Dat is wel essentiële kennis, ja. Op de ligfiets draai ik die veer ook maar net zo strak dat de voeten bij normaal ronddraaien vast blijven zitten. Mijn oude SPD-combi-pedalen konden wat relaxter dan mijn huidige ATAC XC6.

Op de een of andere manier heb ik het zowel op de bukfiets met SPD-SL, als op de MTB met SPD, als op de M-Racer met SPD en nu ATAC nooit voor elkaar gekregen te laat te zijn met uitklikken bij een geplande stop. Bij een noodstop trek ik mijn voet zeg maar "met overtuiging" van het pedaal, dan laat het sowieso los. Bij onderuitglijden heb ik statistisch meer pijn ervaren zonder klikpedalen dan met. Vandaar dat ik er uitgesproken positief over ben.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#16
Omdat fietsschoenen zo tochtig zijn gebruik ik die alleen bij warm weer. Daarnaast ben ik bezig al mijn schoenen door instappers te vervangen. Veters zijn een designfout.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#17
(10-Nov-2022, 05:12 PM)Bart Verbeek schreef: Omdat fietsschoenen zo tochtig zijn gebruik ik die alleen bij warm weer.
Er zijn winter-fietsschoenen, zoals deze Northwave Himalaya's. Ik loop 's winters ook niet op teenslippers. Wink
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#18
(10-Nov-2022, 05:58 PM)Bacchus schreef: Er zijn winter-fietsschoenen, zoals deze Northwave Himalaya's. Ik loop 's winters ook niet op teenslippers. Wink

Ik was al op zoek naar zoiets. Bedankt! Wel even denken hoe ik dat op kantoor ga doen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#19
Hoi Bart,

Ik heb een bureaukastje op het werk. Daarin staat een paar gewone schoenen die ik gewoon laat staan en ligt een zakje met een complete set kleding. De schoenen wissel ik om als ik op mijn werk kom, de spd schoenen staan onder mijn bureau. Iedereen weet dat ik met zo'n gekke fiets kom dus niemand zegt er wat van.

Een setje reservekleding op het werk is wel fijn, voor het geval dat. Met de velomobiel bijna nooit nodig, maar ik wil toch niet zonder.

P.s. In de Velomobiel wel effe opletten met van die hele grote schoenen, dat past niet altijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#20
(10-Nov-2022, 04:39 PM)Bacchus schreef: Veel bewegingsvrijheid op het pedaal is prettig voor je gewrichten. Wielrenners willen er weleens prat op gaan dat ze met plaatjes met extra weinig bewegingsvrijheid fietsen maar dat is dus nergens goed voor.
Wel degelijk. Je brengt efficiënter kracht over als je benen en voeten exact in de juiste positie staan. Alleen is de eis dan dus wel dat die positie inderdaad perfect is, anders is het wachten op blessures. Meten = weten is dan het devies, en er zijn meer dimensies dan 2: de plaatjes kunnen ook nog zowel over de lengte- als over de breedte-as gekanteld moeten worden, en de afstand tussen de pedalen kan ook nog invloed hebben.

Wielrenners zijn daar vaak veel meer mee bezig, omdat ze binnen de (vaak zelf opgelegde) UCI-regels veel méér vermogen moeten leveren om een beetje redelijke snelheid te kunnen halen, en dus het onderste uit de kan willen qua output.

Bij mij is de boel nu ook erg goed afgesteld (met behulp van bikefitters) én ik rijd met plaatjes zonder bewegingsvrijheid. Sinds dat afstellen voelt het veel minder als trappen. Zeker bij wat lagere vermogens beweegt de "machine" als vanzelf. Erg prettig.

(10-Nov-2022, 04:39 PM)Bacchus schreef:
Citaat:Ik heb zelf racepedalen vanwege [...] vermogensmeters
Dat is wel een lastige: Met ATAC's moet je die in crank of spider zetten want in de pedalen is het niet beschikbaar.
Klopt. Enige optie die je hebt is zelf ombouwen als je het per se in je pedalen wil hebben. Ik ben er ook nog niet uit wat ik ermee ga doen, misschien wel niets. Het zaadje is puur geplant doordat ik laatst dus van die stenen trap afstuiterde  Shy  

(10-Nov-2022, 04:39 PM)Bacchus schreef: Dat is wel essentiële kennis, ja. Op de ligfiets draai ik die veer ook maar net zo strak dat de voeten bij normaal ronddraaien vast blijven zitten. Mijn oude SPD-combi-pedalen konden wat relaxter dan mijn huidige ATAC XC6.

Op de een of andere manier heb ik het zowel op de bukfiets met SPD-SL, als op de MTB met SPD, als op de M-Racer met SPD en nu ATAC nooit voor elkaar gekregen te laat te zijn met uitklikken bij een geplande stop. Bij een noodstop trek ik mijn voet zeg maar "met overtuiging" van het pedaal, dan laat het sowieso los. Bij onderuitglijden heb ik statistisch meer pijn ervaren zonder klikpedalen dan met. Vandaar dat ik er uitgesproken positief over ben.
Bij mij ging het ook alleen mis toen ik het vergat Big Grin
Antwoord }
#21
(10-Nov-2022, 09:47 PM)365cycle schreef:
(10-Nov-2022, 04:39 PM)Bacchus schreef: Veel bewegingsvrijheid op het pedaal is prettig voor je gewrichten. Wielrenners willen er weleens prat op gaan dat ze met plaatjes met extra weinig bewegingsvrijheid fietsen maar dat is dus nergens goed voor.
Wel degelijk. Je brengt efficiënter kracht over als je benen en voeten exact in de juiste positie staan. Alleen is de eis dan dus wel dat die positie inderdaad perfect is, anders is het wachten op blessures. Meten = weten is dan het devies, en er zijn meer dimensies dan 2: de plaatjes kunnen ook nog zowel over de lengte- als over de breedte-as gekanteld moeten worden, en de afstand tussen de pedalen kan ook nog invloed hebben.
Het probleem is dat voor veel mensen die juiste positie in de loop van de pedaalslag verandert. Met korte cranks is dat natuurlijk veel minder uitgesproken maar mijn benen zijn bepaald niet recht en ik zou met Big Mig's 180 mm (om even het andere extreme te kiezen) cranks en rode plaatjes gegarandeerd last van mijn knieën krijgen. (Geel/6° en 172,5mm gaat met enige marge)
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#22
(10-Nov-2022, 11:12 PM)Bacchus schreef: Het probleem is dat voor veel mensen die juiste positie in de loop van de pedaalslag verandert. Met korte cranks is dat natuurlijk veel minder uitgesproken maar mijn benen zijn bepaald niet recht en ik zou met Big Mig's 180 mm (om even het andere extreme te kiezen) cranks en rode plaatjes gegarandeerd last van mijn knieën krijgen. (Geel/6° en 172,5mm gaat met enige marge)
Daar zit idd ook wel weer wat in, had ik niet over nagedacht. Zou kunnen dat het advies van de bikefitter toch wat specifieker voor mij geweest is dan ik tot nu toe dacht; hij zei dat ik met zwarte plaatjes (Keo, 0° op 140mm t/m 165mm cranks) efficiënter zou kunnen rijden. Mijn benen hadden ook wat correctie nodig, maar ik trap van nature inderdaad wel in een rechte lijn.
Antwoord }
#23
Shimano maakt twee typen schoenplaatjes voor SPD (het mtb type dus): zonder speling (sh-51) en met speling (sh-56). Ik ben al jaren geleden op de laatste overgestapt, je kunt je voet comfortabel draaien en ze klikken ook veel makkelijker uit zonder je knie te hoeven verdraaien. Zolang je niet over bospaden fietst houden ze je voeten vast zat :-)
Antwoord }
#24
Je kunt de lusjes ook naast de enkels in ee schoenen stoppen. Doe ik meestal.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#25
(11-Nov-2022, 04:42 PM)Fietsbennie schreef: Je kunt de lusjes ook naast de enkels in ee schoenen stoppen. Doe ik meestal.
Simpel en doeltreffend, zo doe ik het ook altijd.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#26
Ik heb het op deze Nazca 1 keer geprobeerd met spd maar vond het geen succes...lag aan mezelf hoor. 
Nu op de trike heb ik meteen dubbelzijdige pedalen geplaatst en bij de Decathlon weer een paar goedkope spd schoenen gekocht.
Net als Annemarie is het me in het verleden meermaals gelukt om de veters in de ketting te krijgen...
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM