Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DC connector accu
#1
Welke verbinder gebruik jij tussen je accu en je velomobiel?

Bij mij zit er een hele dunne plug tussen van ca.3mm en 13mm lang.
Tot ongeveer 6 maanden hiermee probleemloos fietsen ging dit goed.
Plots stuikte deze plug op en moest ik er een nieuwe in solderen.

Dit ging ook weer anderhalve maand goed en plots hele slechte verbinding.
Drama onderweg in het donker.

Nu blijkt dat dit een DC connector 3.5 x 1.7 soldeer plug is.
De aan de draad gegoten plug van mijn lader glijd er gladjes mooi in, maar die soldeerpluggen blijven ergens tot de laatste 3mm hangen en moeten dan door wat weerstand, mogelijk dat deze na verloop beschadigd en dan niet meer goed werkt na verloop van tijd.

Wat voor verbinding gebruik jij bij jouw accu.
Ik zag al wel dikkere pluggen van 5.5mm, maar dat is nog steeds hetzelfde concept, echter wat dikker.

Heb jij ook problemen ( gehad) met deze connectoren?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#2
Ik gebruik deze https://enerprof.de/en/li-ion-lfp-batter...=720001003

Met 'DC-plug 5.5mm/2.1mm'
Zover ik weet is dat de standaard voor velomobielen.(behoudens de Lupine accu's met Lupine stekker)

Edit: Dit is de dubbele van de standaard versie die velomobiel bij een velomobiel levert. Velomobiel.nl - Onderdelen
Specifiek Model O op afbeelding https://www.velomobiel.nl/onderdelen/img...eb_new.png
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#3
Ik had vroeger een 5.5/2.1 maar die wilde er nog weleens uit vallen en da's best onhandig bij 50 km/h in het donker Big Grin
Momenteel de Lupine-stekker, maar die van m'n Bülk is al kapot. Ik soldeer dit weekend alles om naar XT60.

Bestel ze trouwens altijd met kabel want ik heb een grafhekel aan solderen in van die veel te kleine stekkertjes.
Antwoord }
#4
(11-Nov-2022, 03:57 PM)365cycle schreef: Ik had vroeger een 5.5/2.1 maar die wilde er nog weleens uit vallen en da's best onhandig bij 50 km/h in het donker Big Grin

Zolang de accu met dc plug op de linker wielkast ligt, heb ik nog nooit gehad dat die los schoot.

Met een powerbank met dc plug naast me in de velomobiel.nl tas, heb ik dat wel gehad. 2x. Sindsdien gebruik ik die powerbank niet meer....
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#5
(11-Nov-2022, 08:04 PM)Hoekie schreef: Zolang de accu met dc plug op de linker wielkast ligt, heb ik nog nooit gehad dat die los schoot.
Vermoed dat jij veel kleinere, lichtere accu's gebruikt dan ik. Ik rijd met 5Ah 12V rond, en dan is er nog een verschil in stekkerkwaliteit. M'n tas verschoof weleens en dan trok ik direct het stekkertje los. Zowel de XT60 als de XT90 voorkomen dat wel, zit gewoon te strak.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
#6
(11-Nov-2022, 11:05 PM)365cycle schreef:
(11-Nov-2022, 08:04 PM)Hoekie schreef: Zolang de accu met dc plug op de linker wielkast ligt, heb ik nog nooit gehad dat die los schoot.
Vermoed dat jij veel kleinere, lichtere accu's gebruikt dan ik. Ik rijd met 5Ah 12V rond

Zie link in mijn post hierboven. 6.8 Ah 12V. Dubbele standaard 3S. Kan je inmiddels ook bij Velomobiel.nl krijgen.
Antwoord }
#7
In mijn vorige vm heb ik een 7.4 Volt lipo modelbouwaccu geplaatst die door een dc-dc converter in een stabiele 6V omgevormd werd.
De accu en omvormer heb ik op advies van de lokale modelbouwwinkel aangeschaft.
(ik ben beroepsmatig ook met technische ontwikkeling bezig)
De connector aan de accu is van dit type:
https://pickrightly.com/wp-content/uploa...9693-3.jpg
Prima bestand tegen het gerammel van een vm.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#8
(11-Nov-2022, 11:56 PM)TvWijk schreef: De connector aan de accu is van dit type:
https://pickrightly.com/wp-content/uploa...9693-3.jpg
Prima bestand tegen het gerammel van een vm.

Mooi.

Al zou ik, mocht ik de powerbank weer gaan gebruiken, die vervangen door de (ook door 365cycle aangeraden) XT30/60/90 connector.
Zelfs als XT connectors wat los komen te zitten, kun je die weer vast maken door de pinnen met een kruiskop schroevendraaier naar buiten te duwen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(11-Nov-2022, 11:18 PM)Hoekie schreef: Zie link in mijn post hierboven. 6.8 Ah 12V. Dubbele standaard 3S. Kan je inmiddels ook bij Velomobiel.nl krijgen.
Ah, da's een forse. Wel een Li-Ion, die zijn volgens mij nog steeds wat lichter (maar het verschil is dan niet noemenswaardig meer). Ik gebruik LiPo modelbouwaccu's. Geen specifiek voordeel ofzo, ik vind het gewoon fijne pakketjes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Het gaat niet zozeer...Hoekie — 10:20 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend do...Hardloper — 10:18 PM