Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pekel en de open ligger
#1
Nu de gemeenten en provincies de wegen weer strooien met zout, rijst voor mij de volgende vraag;
Rijden jullie door of is strooizout een probleem voor ligfietsen, bijvoorbeeld vanwege de derailleur of de ketting?

Groetjes Jeroen
AkA Jeroen - Sinner Demon 2020. In plaats van de meeste kilometers, meet ik graag de onvolprezen PlezierFactor. 
Antwoord }
#2
Behalve mijn fixie (die nog altijd in onderdelen ligt) hebben al mijn fietsen een derailleur en de ketting van mijn ligfiets hangt gemiddeld hoger dan die van de andere fietsen. Dat mijn ligger 's winters minder buiten komt, is omdat hij spatbordloos is en dus vuil alle kanten opspettert en dat ik 's winters minder geneigd ben lange afstanden te fietsen vanwege licht en weer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#3
Kettingbuizen zijn wel een probleem: ketting blijft er lang nat in en gaat roesten: als er gepekeld is helemaal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#4
Mijn oplossing is redelijk radicaal: na een natte rit gaat de ketting meteen in een bad van gesmolten paraffine wax. Een Wippermann "gereedschapsloze" quicklink helpt daarbij.
Antwoord }
#5
(08-Dec-2022, 01:43 PM)kuŝbiciklo schreef: Mijn oplossing is redelijk radicaal: na een natte rit gaat de ketting meteen in een bad van gesmolten paraffine wax. Een Wippermann "gereedschapsloze" quicklink helpt daarbij.
Rigoreus idd. Dan is een velomobiel een praktischer oplossing.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#6
Ik heb nooit iets extra gedaan in de winter, enkel wat vaker een druppeltje olie.

En bij kans op gladheid koos ik juist voor de liggers. De trike was leuk, maar ook de Batavus Relaxx deed het niet slecht, makkelijk voeten op de grond en met een rustig gangetje loopfietsen.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen , Jan van Ochten
#7
Voor pekel helpt één ding vooral erg goed. Zorg voor een ketting die van zichzelf niet snel roest en daartegen is behandeld. Vernikkeld ofzo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#8
Beetje roest is niet erg. Vooral niet te veel smeren. Te veel smeren is een groter probleem dan te weinig. En vooral blijven fietsen.
Zo doe ik het. Smeren om roest tegen te gaan is mij heel slecht bevallen.
Ik blijf dus gewoon doorfietsen op mijn Sinnertjes in de winter. Met mijn weinig smeren beleid heb ik afgelopen jaar niets eens de ketting hoeven te vervangen na de winter.

Groet,

Marco
Antwoord }
#9
Strooizout is niet ideaal voor je mooie gepolijste onderdeeltjes. ik ben ook wel es een behoorlijk stuk as van een Hugi voornaafje met alu as kwijt geraakt. Aan de niet kettingzijde, bijna helemaal weg geoxideerd in de stalen vork.

Bij mij was het meestal een kwestie van niet al te duur spul, de boel af en toe es schoon maken, smeren. De ketting heeft het meest te lijden. Die verving ik vaak in het voorjaar, en dan weer een heel jaar er mee rijden. Met een dure ketting duurt het langer voor ie roest, maar zout is erg agressief. Lang gaat het niet goed. Met te weinig smeren heb je ook in de winter vogel geluiden. tsjiep,tsjiep.

Derailleur blijft het prima doen, op een gegeven moment worden de wieltjes wel vies. Schakelen doe ik met frictieshifters, dat blijft erg lang goed gaan. Hoogglans gepolijste onderdelen kunnen onder invloed van zout uitslaan, oxideren. Dat komt niet eenvoudig weer goed.

Ik heb de mazzel dat ik grotendeels fietspad langs een provinciale weg heb, en de provincie het belangrijk vindt dat het fietspad goed geveegd/gestrooid wordt. Om de een of andere reden is het fietspad vaak eerder schoon als de weg ernaast.

Het vervelendste vind ik het als wel gestrooid is maar het net niet vriest en wel nat is. Dat je door een laagje slush fietst. Dat komt gelukkig niet vaak voor.

Op de Velomobiel gaat de ketting met ongeveer 20.000 km de derde winter in. In de winter komt de open ligger alleen bij droog weer buiten.
Antwoord }
#10
(08-Dec-2022, 09:37 PM)Jeroen S schreef: Ik heb de mazzel dat ik grotendeels fietspad langs een provinciale weg heb, en de provincie het belangrijk vindt dat het fietspad goed geveegd/gestrooid wordt. Om de een of andere reden is het fietspad vaak eerder schoon als de weg ernaast.
Heart
Rotterdam doet dat ook zo. Laatste keer met -6 en volop aangevroren sneeuw: Fietspaden brandschoon, en de weg is een bende Big Grin
Antwoord }
#11
Sinners kunnen prima tegen pekel en sneeuw.

[Afbeelding: 512px-Ligfietsen_door_de_sneeuw_%2832791402586%29.jpg]
Ligfietsen door de sneeuw (32791402586)
m66roepers from Nederland, CC BY 2.0 , via Wikimedia Commons

Groet,

Marco
Antwoord }
#12
Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie reacties! Ik was echt even de weg kwijt toen iemand me aangaf dat ik wel heel dom was om door te rijden in de winter met mijn Sinner. Ik zou bijna onmiddellijk mijn derailleur naar de knoppen helpen door opspatten van pekel....
Door jullie reacties ben ik toch verder gaan zoeken op andere fora zoals die van de MTBers en fiets.nl. Ik ben weer een stuk geruster en heb alvast een gietertje en een droogdoek klaar staan als het echt nodig is. Mijn Sinner wordt dus gewoon gebruikt, alleen door de kou wel wat langzamer.... Maar morgen snuffelen bij Decathlon en dan zal dat ook wel weer meevallen.
Eind goed al goed!!
AkA Jeroen - Sinner Demon 2020. In plaats van de meeste kilometers, meet ik graag de onvolprezen PlezierFactor. 
Antwoord }
#13
Ik zie in de zomer een hele hoop racefietsers die in de winter allerlei smoezen hebben om niet te fietsen, maar er zijn er altijd een paar die gewoon doorrijden Big Grin

Op de een of andere manier zijn okt/nov/dec bij mij juist altijd maanden met veel velomobielkilometers. Moet echter toegeven dat ik de M-Racer in de winter ook echt geen feest vond. Nog een keer een rondje gereden met Frutsel, het weer was toen vergelijkbaar met nu... m'n mannengereedschap is nog nooit zo koud geweest Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#14
Ik heb nu mijn ademende regenbroek als overbroek aan. Heel tevreden daarover. Mijn ademende regenjas als overjas en mijn waterdichte wandelschoenen helpen ook goed tegen kou.
Mijn rijstijl is wellicht ook wat gemoedelijker.
[Afbeelding: 512px-Op_de_ligfiets_bij_de_Lutherse_Ker...337%29.jpg]
Op de ligfiets bij de Lutherse Kerk in Winschoten (26237260337)
m66roepers from Nederland, CC BY 2.0 <>, via Wikimedia Commons.
Dat was in januari 2018 . Van Loppersum naar Winschoten en vice versa in winterkleding.
Groet,
Marco
Antwoord }
#15
(09-Dec-2022, 02:55 PM)vdbeemd schreef: [...] dat ik wel heel dom was om door te rijden in de winter met mijn Sinner. Ik zou bijna onmiddellijk mijn derailleur naar de knoppen helpen door opspatten van pekel....
Dat is dus inderdaad niet zo: mijn dertig jaar oude Expedition rijdt alle seizoenen op alle ondergronden van Brabant (en ervaringsdeskundigen weten wat dat betekent Big Grin), weer of geen weer, pekel, sneeuw en hagel en al die dertig jaar lang met de originele derailleur en hij schakelt nog altijd top. Zelfs als.. Een paar nieuwe derailleurwieltjes kost je twee tientjes, een nieuwe volledige derailleur vijf tientjes.
Antwoord }
#16
Bij winters weer maak ik nadien de hele  fiets even schoon met een doek. Ding zit ook onder de roest zo onderhands...
met speciaal wat aandacht voor de derailleuronderdelen.
Voor de liefhebbers wat winterse ritten die ik gedaan heb:

Telgte DLD in 2018
De Poppe in de buurt van Oldenzaal
Achterin
Rit met Mooi Bennekom Februari
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#17
Bij een derailleursysteem is de derailleur het laagste punt van de ketting, en door de positie naast het achterwiel zit het op een optimale plek om vuil op te vangen. Bij een klein achterwiel zoals ik heb is dat nog een stuk erger. Zelfs als je een ver doorlopende kettingbuis hebt, heb je toch een open stuk ketting tussen de buis en de derailleur, precies op de meest kritieke plek.

Ik experimenteer al een tijd lang met een spatscherm waarmee de hele derailleur is ingepakt. Ik heb de indruk dat de laatste versie, eind afgelopen zomer gemaakt, redelijk goed werkt om de ketting af te schermen van opspattende vuiligheid. Mijn ketting lijkt minder snel vies te worden, en dat spatscherm zit na een rit bij nat weer echt vol met rotzooi.

Ik vermoed dat het spatscherm ook bij droog weer helpt om opdwarrelend stof uit de ketting te houden.

Op deze foto uit november kun je redelijk zien hoe het er uit ziet.
[Afbeelding: e-grenspaal-rodenrijt.jpg]

Het spatscherm is op maat geknipt uit een polypropyleen map. De twee helften zijn aan de randen met de gaatjeskniptang voorzien van kleine gaatjes ongeveer om de centimeter, en dan met nylondraad (een oude E-snaar) tegen elkaar aan genaaid. Dit had ik eerst zo strak gedaan dat er bij een rit in een stevige regenbui een bodempje water in bleef staan. Daarna heb ik het iets losser gemaakt zodat water dat er in druipt er weer uit kan lopen.

Ik ben er niet volledig tevreden mee, ik wil eigenlijk een soort kettingkast construeren om de hele bende heen. Daar ben ik nog op aan het puzzelen.

Ik vind zo'n traditioneel open derailleursysteem kwa gevoeligheid voor vuil echt een crime. Een systeem bedacht voor en door mooiweerfietsers. En maar smeermiddelen lozen in de natuur, al die derailleurfietsers. In vergelijking met gemotoriseerd verkeer zijn die smeermiddellozingen van derailleurfietsers waarschijnlijk betrekkelijk verwaarloosbaar, maar het stoort me toch.

Maar ja, derailleursystemen schijnen na versnellingsloze systemen toch verreweg de meest efficiente aandrijving te geven, en het is relatief makkelijk zelf te onderhouden, en onderdelen ervoor zijn goed verkrijgbaar. Daarom gebruik ik het ook ondanks de nadelen.
Antwoord }
#18
Wil je daar eens een duidelijke foto van maken Martin?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#19
(09-Dec-2022, 03:49 PM)Roepers schreef: Ik heb nu mijn ademende regenbroek als overbroek aan. Heel tevreden daarover. Mijn ademende regenjas als overjas en mijn waterdichte wandelschoenen helpen ook goed tegen kou.

Mijn rijstijl is wellicht ook wat gemoedelijker.

Groet,
Marco


Echt snel koud heb ik het niet, zeker niet in een velomobiel, maar op de open ligger wil ik wel mijn broekspijpen in mijn sokken steken, want het waait best koud naar binnen anders... Oh, en een headband, want ik krijg wel koude oren, daar helpt geen lang haar tegen.

Als je minder gemoedelijk fietst heb je het ook minder koud Smile

Maar wat pekel aangaat maak ik me niet zo'n zorgen, hoewel ik niet op de Scorpion FS20 ga rijden, want die sleept met z'n derailleur wel gauw door de slurrie. Wat dat aangaat kan je beter een groter achterwiel hebben, zodat alles wat hoger hangt.
Antwoord }
#20
(09-Dec-2022, 06:30 PM)Martin van Mourik schreef: ik wil eigenlijk een soort kettingkast construeren om de hele bende heen

Zoiets?  Shy Big Grin

[Afbeelding: tf8zo7b4.jpeg]
Antwoord }
#21
Oh. Ik dacht hieraan:

[Afbeelding: greenmachine.jpeg]

Hoewel een fraaie fiets, zijn de voordelen toch marginaler dan gedacht op de fiets met open ketting. Er moeten namelijk een heleboel schroefjes losgedraaid worden om bij de ketting te kunnen. Minder onderhoud, maar als onderhoud nodig is, meer werk.

Groet,

Marco
Antwoord }
#22
Ik heb een heleboel ligfietsen gehad, waarvan 2 met kleine wieltjes achter, beiden redelijk in het begin van mijn Ligfiets carriere. Een Valenteijn lowracer en een m5 20-20. Daarna heb ik fietsen met kleine wieltjes achter zorgvuldig vermeden. Ze pakken inderdaad wel erg veel zooi op in de ketting en derailleur. Beide direct in de sprayzone van het achterwiel.

Pieter Schippers had ooit op zijn Ace Puma zo'n kettingkast om de ketting geknutseld uit plastic en plakband. Werkte wonderbaarlijk. Alleen ketting erop leggen was een klusje voor drie man. 1 om de fiets op te tillen 1 om heel zachtjes de trappers te draaien, en 1 om heel voorzichtig tegen het spul aan te duwen en de ketting er weer op te krijgen. Helaas geen foto's van.
Antwoord }
#23
(09-Dec-2022, 06:36 PM)Fietsbennie schreef: Wil je daar eens een duidelijke foto van maken Martin?
Vanmiddag voor en na schoonmaakbeurt.
[Afbeelding: derailleur-spatscherm.jpg]
Antwoord }
#24
Ik fiets gewoon door wel op winter banden / 4 seasons , regelmatig schoon maken van fiets is een must en ketting afdrogen met natte omstandigheden en met wd 40 in spuiten en droogblazen met compressor. Nog een keer met een doek afnemen en weer smeren.
Voor de volgende rit even goed terug draaien met de trappers en overtollige olie meer af nemen met een doek. Tip gebruik dunne smeer olie die niet stroperig / kleverig word bij min 5 Gebruik zelf cyclon wet lube.
Gr Alexander M5 M-Racer en M5 CHR
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Challenge Taifun
Gisteren een Challen...RichardHammond — 02:46 AM
Ligfietsers +1
Dat verschil in bala...365cycle — 02:44 AM
Eindelijk bij de club
Goede keuze. De taif...ZoefZoef — 01:00 AM
Biesboschrondje Augustus 2022
Het was haar in iede...Bacchus — 12:23 AM
Eindelijk bij de club
Welkom Richard! Je h...Bacchus — 12:14 AM
Eindelijk bij de club
Welkom. Wow de Ta...Wim -de roetsende — 12:01 AM
De velomobielmarkt [split] Vandaag ben ...
Idd heel mooie kleur...365cycle — 11:52 PM
Eindelijk bij de club
Wow mooie keuze heb ...vdbeemd — 11:49 PM
Eindelijk bij de club
Gezien de aard van m...melle z — 11:38 PM
Eindelijk bij de club
Veel plezier hier me...Fietsbennie — 11:27 PM
Eindelijk bij de club
Welkom Richard!Roepers — 10:39 PM
Eindelijk bij de club
Hoi forumgenoten, ...RichardHammond — 10:04 PM
Biesboschrondje Augustus 2022
Mooie video! Ik zie ...Bob Hagendijk — 09:27 PM
Biesboschrondje Augustus 2022
Mooi filmpje! Met om...Roepers — 06:13 PM
Biesboschrondje Augustus 2022
Mooie tocht  :)gideon — 06:09 PM
Ligfietsers +1
Ik merk inderdaad da...Rotorismo — 06:06 PM
De velomobielmarkt [split] Vandaag ben ...
mooie 2 tone 8)=oNNo= — 04:23 PM