Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarom zitten kettingen en tandwielen altijd rechts
#1
Waarom zitten de ketting, de versnelling en de tandwielen altijd rechts op een fiets?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(05-Mar-2023, 09:19 AM)Bart Verbeek schreef: Waarom zitten de ketting, de versnelling en de tandwielen altijd rechts op een fiets?

Ik denk dat dat is omdat ze 'altijd' rechts zitten.
Als je ze links wil zetten moet je speciale onderdelen maken en die zijn duurder voor fabrikanten.

Soms zie je een ketting links op een tandem dus het bestaat wel.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Heeft te maken met rechtsdraaiende schroefdraad. Anders zou je alle bevestigingen door wrijving weer los fietsen. Daarom zit er ook links draaiend schroefdraad op de linker trapper.

De reden van standaard links is standaard  Rolleyes
Waarom ik het weet, is dat ik me keer afvroeg of men in Engeland de standaard ook rechts hebben, omdat ze dan aan de rechterkant zouden kunnen opstappen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#4
Mensen zijn niet alleen rechtshandig/linkshandig, maar ook rechtsbenig/linksbenig en rechtsogig/linksogig en rechtsorig/linksorig.

Vaak wordt er ook gesproken over een voorkeursoog, -oor, enz.

Door voetballers is mij uitgelegd dat als je rechtsbenig bent, dat dan je (het klinkt misschien tegenstrijdig) linkerbeen sterker is. Dat is namelijk o.a. je standbeen tijdens het trappen en die moet dan je gehele gewicht dragen.

Misschien zetten we daarom ons linkerbeen op het pedaal en zwiepen we het rechterbeen over het zadel.

Uiteraard gaat het hier over de 'rechtopfiets-techniek'. Ik ga gewoon lekker liggen en klik mijn voorkeursvoet ontspannen in en fiets rustig weg.



Door al dat links-rechts is het misschien leuk om deze volstrekt zinloze aanvulling erbij te doen:

Waarom rijden we rechts in de meeste landen en in nog steeds ook best wel veel landen links?
https://www.worldstandards.eu/nl/autos/w...s-gereden/

Conclusie: 
We reden vroeger allemaal links, omdat je dan je tegenstander beter kon raken met je zwaard dat je aan je linkerzij droeg, omdat de meeste mensen rechtshandig zijn.
Daarna zijn we onder andere door de Franse Revolutie rechts gaan rijden.
Best interessant eigenlijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#5
Ik denk ook dat ze daar zitten omdat ze daar zitten. Standaardisatie.
Of de schroefdraad daar mee te maken heeft weet ik niet. De meeste fietsen hebben één tandwiel overal en dat is vooraan gelast, geklonken of met boutjes en achteraan met een clip vastgemaakt. Voor derailleurfietsen is de rechtse schroefdraad wel een uitkomst.

Linkse draad zou ik nog verwachten in kogellagers omdat die zich dan zouden vastzetten. Behalve in linkertrappers ken ik linkse draad van moeren op gasslangen, ik vermoed dat er bij dat laatste geen technisch motief achter zit.

Een fietsstandaard aan de rechterkant zou ik wel fijn vinden, niet omdat ik Engels ben maar omdat ik linkshandig ben (ook met mijn voeten) en vaak om een fiets heen moet lopen voor het pootje. Dat is niet handig en daarom hebben mijn fietsen over het algemeen geen standaard.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Remgrepen zitten in het VK andersom dan in de rest van de wereld (voor/ rechts, achter/ links).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(05-Mar-2023, 11:17 AM)Theo Mol schreef:  Behalve in linkertrappers ken ik linkse draad van moeren op gasslangen, ik vermoed dat er bij dat laatste geen technisch motief achter zit.

Propaangas heeft linkse draad, butagas rechtse. Dat is om te voorkomen dat je een propaantank aansluit op een butagasbrander of andersom.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(05-Mar-2023, 09:34 AM)Fietsbennie schreef: Heeft te maken met rechtsdraaiende schroefdraad. Anders zou je alle bevestigingen door wrijving weer los fietsen. Daarom zit er ook links draaiend schroefdraad op de linker trapper.

Als ik je goed begrijp is het linker om rechts overal rechtse draad te gebruiken. Want linkse draad zou rechts te link wezen. Dat zou maar leiden tot allerlei rechtszaken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#9
Ik dacht altijd dat de ketting rechts zit omdat rechtshandigen bij het op- en afstappen en bij het lopend meevoeren van de fiets e.d. de fiets doorgaans aan de rechterzijde houden. De ketting zit dan aan de andere kant, en je komt er dan niet met je been tegenaan. Vooral als de ketting niet afgeschermd is scheelt dat in zelfbevlekking.
Dat van die schroefdraad lijkt me ook een goede verklaring, en verder standaardisering natuurlijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(05-Mar-2023, 03:02 PM)Martin van Mourik schreef: Ik dacht altijd dat de ketting rechts zit omdat rechtshandigen bij het op- en afstappen en bij het lopend meevoeren van de fiets e.d. de fiets doorgaans aan de rechterzijde houden. De ketting zit dan aan de andere kant, en je komt er dan niet met je been tegenaan. Vooral als de ketting niet afgeschermd is scheelt dat in zelfbevlekking.
Dat van die schroefdraad lijkt me ook een goede verklaring, en verder standaardisering natuurlijk.
Voor aandrijving links zou ook de vrijloop bij de achteras gespiegeld moeten worden. in de Mango en 20" Quest was dat het geval. Linkse vrijloop bestaat wel maar is niet bepaald eenvoudig te vinden, zeker als het ook nog in je velomobiel moet passen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(05-Mar-2023, 11:06 AM)Wim -de roetsende schreef: Door voetballers is mij uitgelegd dat als je rechtsbenig bent, dat dan je (het klinkt misschien tegenstrijdig) linkerbeen sterker is. Dat is namelijk o.a. je standbeen tijdens het trappen en die moet dan je gehele gewicht dragen.
Kan ik voor mezelf in ieder geval bevestigen. Mijn (explosief) trapvermogen is een aantal keer gemeten. Ik ben linkshandig en linksbenig. Links is de coördinatie veel beter, maar rechts zit er meer kracht in.

Met ligfietsen zie ik dat overigens niet terug in de metingen; volgens de Garmin-pedalen trap ik links net zo (in)consistent als rechts.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Het is rechtszijdig omdat we dat altijd al zo doen, omdat het die anderen voor ons het ook al zo deden.

In de BMX scene is/was het cool om anders te zijn. Met een singlespeed valt dat dus niet mee en zo kwam de left side drive, met alles links en zo'n freewheel vindt je ook in de Mango.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , 365cycle
#13
In de oudere Mango's zit ook het achterste tandwiel rechts.

Later is die naar links verhuisd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
In het kader van de linksdragende rechtshandige zwaarddragers; Ooit es in een echte kasteeltoren (bouwjaar ca 1300) op een wenteltrap met een kasteelbewoner uitgeprobeerd waarom die wenteltrapjes in de toren rechtsom draaien. Dan kan de verdediger van boven met rechts prima slaan, maar de aanvaller van onderen lukt dat niet. Knalt met de arm tegen de spil van de trap. Proefondervindelijk vastgesteld. ( met een paar stokken)
Antwoord }
#15
Maar je kan dan toch steken zoals bij het schermen? Dat lijkt me niet minder effectief. En je kan als aanvaller je mooi op de benen richten. Doe je het goed, dan komt de romp vanzelf binnen steekbereik. Als verdediger ben je de hele tijd aan het bukken en ben je kwetsbaarder doordat je meer frontaal oppervlak hebt dat gevaar loopt, zou ik denken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Ik denk dat die kasteelheren en die ridders meer verstand van zwaardvechten hadden dan wij  Wink 


De kans dat je met steken iets raakt is trouwens ongelooflijk veel kleiner dan met een flinke houw-beweging.

Naar beneden slaan is trouwens ook veel minder vermoeiend dan naar boven. #zwaartekracht 







Volgens mij was ik vroeger een zwaardvechter  Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#17
(10-Mar-2023, 10:40 AM)Wim -de roetsende schreef: Volgens mij was ik vroeger een zwaardvechter  Tongue

Definieer "vroeger"
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#18
(10-Mar-2023, 10:51 AM)Bart Verbeek schreef:
(10-Mar-2023, 10:40 AM)Wim -de roetsende schreef: Volgens mij was ik vroeger een zwaardvechter  Tongue

Definieer "vroeger"

1 vroe·ger (bijwoord)
1 in voorbije tijden; = eertijds: vroeger was alles beter
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT
#19
In vroeger zoals:

Vroeger toen de gulden nog van hout was.

Vroeger toen de Batavieren nog met z'n vijven waren.

Vroeger toen je poep nog met een lange oe schreef.

Vroeger toen de mannen nog van staal waren en de boten van hout.

Vroeger toen de dino's nog niet van plastic waren.


Toen was ik waarschijnlijk een zwaardvechter. Deze vroeger bedoel ik dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#20
….. en je alleen roeide in een boot  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(10-Mar-2023, 02:06 PM)Wim -de roetsende schreef: In vroeger zoals:

Vroeger toen de gulden nog van hout was.

Vroeger toen de Batavieren nog met z'n vijven waren.

Vroeger toen je poep nog met een lange oe schreef.

Vroeger toen de mannen nog van staal waren en de boten van hout.

Vroeger toen de dino's nog niet van plastic waren.


Toen was ik waarschijnlijk een zwaardvechter. Deze vroeger bedoel ik dus.


Wat wil je later worden?

Niels, ligfietser, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Citaat:Wat wil je later worden?

Dat weet ik wel  Smile 

Als ik later groot ben, dan wil ik 'wijs' worden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(10-Mar-2023, 04:45 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Wat wil je later worden?

Dat weet ik wel  Smile 

Als ik later groot ben, dan wil ik 'wijs' worden.

Inmiddels ben ik :-)

Niels, Hamlet, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Vroegãh, toen ik nog niet goed wijs was, heb ik wel eens een schermcursus gedaan. Dat kwam neer op prikken van andere mensen met een floret. Het verminderen van het trefvlak was daarbij zeer belangrijk. Hiervoor moesten we tijdens het prikken het bovenlichaam 90 graden torderen.
De schermleraar maakte overigens wel duidelijk dat dit in mijn geval niet veel uitmaakte.

Het gewicht van de inhoud die verantwoordelijk was voor het oppervlak van mijn getordeerde torso zorgde ervoor dat ik na een tiental uitvallen niet weer overeind kon komen. Een aantal dat gedurende de cursusweek iedere dag verminderde door een zich ontwikkelende spierpijn in de Rectus Femeris van mijn linkerbeen. Hetgeen mij wijselijk heeft doen besluiten van het prikken van andere mensen geen gewoonte te maken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#25
Gelukkig kun je achter de schermen blijven.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
De lek bestendighe...datakneder — 11:33 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM