| 
		
			| 
					Waarom zitten kettingen en tandwielen altijd rechts
				 |  | 
		
	
	
	
		
	Berichten: 1.303 
	Topics: 91 
	Lid sinds: Dec 2018
	
 Bedankt: 1552359 x bedankt in 843 berichten
 
 
	
	
		Waarom zitten de ketting, de versnelling en de tandwielen altijd rechts op een fiets?
	 
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.562 
	Topics: 71 
	Lid sinds: Dec 2020
	
 Bedankt: 390593881 x bedankt in 1686 berichten
 
 
	
	
		 (05-Mar-2023, 09:19 AM)Bart Verbeek schreef:  Waarom zitten de ketting, de versnelling en de tandwielen altijd rechts op een fiets? 
Ik denk dat dat is omdat ze 'altijd' rechts zitten. 
Als je ze links wil zetten moet je speciale onderdelen maken en die zijn duurder voor fabrikanten.
 
Soms zie je een ketting links op een tandem dus het bestaat wel.
	 
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.812 
	Topics: 42 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 28232508 x bedankt in 924 berichten
 
 
	
	
		Heeft te maken met rechtsdraaiende schroefdraad. Anders zou je alle bevestigingen door wrijving weer los fietsen. Daarom zit er ook links draaiend schroefdraad op de linker trapper. 
De reden van standaard links is standaard     
Waarom ik het weet, is dat ik me keer afvroeg of men in Engeland de standaard ook rechts hebben, omdat ze dan aan de rechterkant zouden kunnen opstappen.
	
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 6.940 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 30289745 x bedankt in 4701 berichten
 
 
	
		
		
		05-Mar-2023, 11:06 AM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Mar-2023, 11:17 AM door Wim -de roetsende.)
	
	 
		Mensen zijn niet alleen rechtshandig/linkshandig, maar ook rechtsbenig/linksbenig en rechtsogig/linksogig en rechtsorig/linksorig. 
Vaak wordt er ook gesproken over een voorkeursoog, -oor, enz.
 
Door voetballers is mij uitgelegd dat als je rechtsbenig bent, dat dan je (het klinkt misschien tegenstrijdig) linkerbeen sterker is. Dat is namelijk o.a. je standbeen tijdens het trappen en die moet dan je gehele gewicht dragen.
 
Misschien zetten we daarom ons linkerbeen op het pedaal en zwiepen we het rechterbeen over het zadel.
 
Uiteraard gaat het hier over de 'rechtopfiets-techniek'. Ik ga gewoon lekker liggen en klik mijn voorkeursvoet ontspannen in en fiets rustig weg.
 
Door al dat links-rechts is het misschien leuk om deze volstrekt zinloze aanvulling erbij te doen:
 
Waarom rijden we rechts in de meeste landen en in nog steeds ook best wel veel landen links?
https://www.worldstandards.eu/nl/autos/w...s-gereden/ 
Conclusie:  
We reden vroeger allemaal links, omdat je dan je tegenstander beter kon raken met je zwaard dat je aan je linkerzij droeg, omdat de meeste mensen rechtshandig zijn. 
Daarna zijn we onder andere door de Franse Revolutie rechts gaan rijden. 
Best interessant eigenlijk.
	
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 112 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 7171 x bedankt in 82 berichten
 
 
	
		
		
		05-Mar-2023, 11:17 AM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Mar-2023, 11:17 AM door Theo Mol.)
	
	 
		Ik denk ook dat ze daar zitten omdat ze daar zitten. Standaardisatie.Of de schroefdraad daar mee te maken heeft weet ik niet. De meeste fietsen hebben één tandwiel overal en dat is vooraan gelast, geklonken of met boutjes en achteraan met een clip vastgemaakt. Voor derailleurfietsen is de rechtse schroefdraad wel een uitkomst.
 
 Linkse draad zou ik nog verwachten in kogellagers omdat die zich dan zouden vastzetten. Behalve in linkertrappers ken ik linkse draad van moeren op gasslangen, ik vermoed dat er bij dat laatste geen technisch motief achter zit.
 
 Een fietsstandaard aan de rechterkant zou ik wel fijn vinden, niet omdat ik Engels ben maar omdat ik linkshandig ben (ook met mijn voeten) en vaak om een fiets heen moet lopen voor het pootje. Dat is niet handig en daarom hebben mijn fietsen over het algemeen geen standaard.
 
Theo Mol- een ligfietser komt nooit ongelegen -
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.223 
	Topics: 33 
	Lid sinds: Jun 2022
	
 Bedankt: 02118 x bedankt in 1114 berichten
 
 
	
	
		Remgrepen zitten in het VK andersom dan in de rest van de wereld (voor/ rechts, achter/ links).
	 
Optima Stinger | 2x Dries Baron
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.303 
	Topics: 91 
	Lid sinds: Dec 2018
	
 Bedankt: 1552359 x bedankt in 843 berichten
 
 
	
	
		 (05-Mar-2023, 11:17 AM)Theo Mol schreef:   Behalve in linkertrappers ken ik linkse draad van moeren op gasslangen, ik vermoed dat er bij dat laatste geen technisch motief achter zit. 
Propaangas heeft linkse draad, butagas rechtse. Dat is om te voorkomen dat je een propaantank aansluit op een butagasbrander of andersom.
	 
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.303 
	Topics: 91 
	Lid sinds: Dec 2018
	
 Bedankt: 1552359 x bedankt in 843 berichten
 
 
	
	
		 (05-Mar-2023, 09:34 AM)Fietsbennie schreef:  Heeft te maken met rechtsdraaiende schroefdraad. Anders zou je alle bevestigingen door wrijving weer los fietsen. Daarom zit er ook links draaiend schroefdraad op de linker trapper. 
Als ik je goed begrijp is het linker om rechts overal rechtse draad te gebruiken. Want linkse draad zou rechts te link wezen. Dat zou maar leiden tot allerlei rechtszaken.
	 
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 376 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Apr 2021
	
 Bedankt: 421062 x bedankt in 354 berichten
 
 
	
	
		Ik dacht altijd dat de ketting rechts zit omdat rechtshandigen bij het op- en afstappen en bij het lopend meevoeren van de fiets e.d. de fiets doorgaans aan de rechterzijde houden. De ketting zit dan aan de andere kant, en je komt er dan niet met je been tegenaan. Vooral als de ketting niet afgeschermd is scheelt dat in zelfbevlekking.Dat van die schroefdraad lijkt me ook een goede verklaring, en verder standaardisering natuurlijk.
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 37 
	Topics: 3 
	Lid sinds: Nov 2017
	
 Bedankt: 1370 x bedankt in 30 berichten
 
 
	
	
		 (05-Mar-2023, 03:02 PM)Martin van Mourik schreef:  Ik dacht altijd dat de ketting rechts zit omdat rechtshandigen bij het op- en afstappen en bij het lopend meevoeren van de fiets e.d. de fiets doorgaans aan de rechterzijde houden. De ketting zit dan aan de andere kant, en je komt er dan niet met je been tegenaan. Vooral als de ketting niet afgeschermd is scheelt dat in zelfbevlekking.Dat van die schroefdraad lijkt me ook een goede verklaring, en verder standaardisering natuurlijk.
 Voor aandrijving links zou ook de vrijloop bij de achteras gespiegeld moeten worden. in de Mango en 20" Quest was dat het geval. Linkse vrijloop bestaat wel maar is niet bepaald eenvoudig te vinden, zeker als het ook nog in je velomobiel moet passen.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 6.493 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 1357810501 x bedankt in 5087 berichten
 
 
	
	
		 (05-Mar-2023, 11:06 AM)Wim -de roetsende schreef:  Door voetballers is mij uitgelegd dat als je rechtsbenig bent, dat dan je (het klinkt misschien tegenstrijdig) linkerbeen sterker is. Dat is namelijk o.a. je standbeen tijdens het trappen en die moet dan je gehele gewicht dragen. Kan ik voor mezelf in ieder geval bevestigen. Mijn (explosief) trapvermogen is een aantal keer gemeten. Ik ben linkshandig en linksbenig. Links is de coördinatie veel beter, maar rechts zit er meer kracht in.
 
Met ligfietsen zie ik dat overigens niet terug in de metingen; volgens de Garmin-pedalen trap ik links net zo (in)consistent als rechts.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.082 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Oct 2020
	
 Bedankt: 8744086 x bedankt in 1928 berichten
 
 
	
	
		Het is rechtszijdig omdat we dat altijd al zo doen, omdat het die anderen voor ons het ook al zo deden. 
 In de BMX scene is/was het cool om anders te zijn. Met een singlespeed valt dat dus niet mee en zo kwam de left side drive, met alles links en zo'n freewheel vindt je ook in de Mango.
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 6.940 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 30289745 x bedankt in 4701 berichten
 
 
	
	
		In de oudere Mango's zit ook het achterste tandwiel rechts.
 Later is die naar links verhuisd.
 
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.082 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Oct 2020
	
 Bedankt: 8744086 x bedankt in 1928 berichten
 
 
	
	
		In het kader van de linksdragende rechtshandige zwaarddragers; Ooit es in een echte kasteeltoren (bouwjaar ca 1300)  op een wenteltrap met een kasteelbewoner uitgeprobeerd waarom die wenteltrapjes in de toren rechtsom draaien. Dan kan de verdediger van boven met rechts prima slaan, maar de aanvaller van onderen lukt dat niet. Knalt met de arm tegen de spil van de trap. Proefondervindelijk vastgesteld. ( met een paar stokken)
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.239 
	Topics: 34 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 11860 x bedankt in 1050 berichten
 
 
	
	
		Maar je kan dan toch steken zoals bij het schermen? Dat lijkt me niet minder effectief. En je kan als aanvaller je mooi op de benen richten. Doe je het goed, dan komt de romp vanzelf binnen steekbereik. Als verdediger ben je de hele tijd aan het bukken en ben je kwetsbaarder doordat je meer frontaal oppervlak hebt dat gevaar loopt, zou ik denken.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 6.940 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 30289745 x bedankt in 4701 berichten
 
 
	
		
		
		10-Mar-2023, 10:40 AM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Mar-2023, 10:44 AM door Wim -de roetsende.)
	
	 
		Ik denk dat die kasteelheren en die ridders meer verstand van zwaardvechten hadden dan wij     
De kans dat je met steken iets raakt is trouwens ongelooflijk veel kleiner dan met een flinke houw-beweging.
 
Naar beneden slaan is trouwens ook veel minder vermoeiend dan naar boven. #zwaartekracht 
 
Volgens mij was ik vroeger een zwaardvechter    
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.303 
	Topics: 91 
	Lid sinds: Dec 2018
	
 Bedankt: 1552359 x bedankt in 843 berichten
 
 
	
	
		 (10-Mar-2023, 10:40 AM)Wim -de roetsende schreef:  Volgens mij was ik vroeger een zwaardvechter   
Definieer "vroeger"
	 
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 866 
	Topics: 46 
	Lid sinds: May 2022
	
 Bedankt: 61867 x bedankt in 809 berichten
 
 
	
		
		
		10-Mar-2023, 01:59 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Mar-2023, 01:59 PM door Bob Hagendijk.)
	
	 
		 (10-Mar-2023, 10:51 AM)Bart Verbeek schreef:   (10-Mar-2023, 10:40 AM)Wim -de roetsende schreef:  Volgens mij was ik vroeger een zwaardvechter   Definieer "vroeger"
 
1 vroe·ger (bijwoord) 
1 in voorbije tijden; = eertijds: vroeger was alles beter
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 6.940 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 30289745 x bedankt in 4701 berichten
 
 
	
	
		In vroeger zoals:
 Vroeger toen de gulden nog van hout was.
 
 Vroeger toen de Batavieren nog met z'n vijven waren.
 
 Vroeger toen je poep nog met een lange oe schreef.
 
 Vroeger toen de mannen nog van staal waren en de boten van hout.
 
 Vroeger toen de dino's nog niet van plastic waren.
 
 
 Toen was ik waarschijnlijk een zwaardvechter. Deze vroeger bedoel ik dus.
 
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 771 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 885697 x bedankt in 374 berichten
 
 
	
	
		….. en je alleen roeide in een boot    
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.081 
	Topics: 14 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 2802041 x bedankt in 808 berichten
 
 
	
	
		 (10-Mar-2023, 02:06 PM)Wim -de roetsende schreef:  In vroeger zoals:
 Vroeger toen de gulden nog van hout was.
 
 Vroeger toen de Batavieren nog met z'n vijven waren.
 
 Vroeger toen je poep nog met een lange oe schreef.
 
 Vroeger toen de mannen nog van staal waren en de boten van hout.
 
 Vroeger toen de dino's nog niet van plastic waren.
 
 
 Toen was ik waarschijnlijk een zwaardvechter. Deze vroeger bedoel ik dus.
 
Wat wil je later worden?
 
Niels, ligfietser, van der Wal
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 6.940 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 30289745 x bedankt in 4701 berichten
 
 
	
	
		Citaat:Wat wil je later worden? 
Dat weet ik wel     
Als ik later groot ben, dan wil ik 'wijs' worden.
	 
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.081 
	Topics: 14 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 2802041 x bedankt in 808 berichten
 
 
	
	
		 (10-Mar-2023, 04:45 PM)Wim -de roetsende schreef:  Citaat:Wat wil je later worden? Dat weet ik wel
   
 Als ik later groot ben, dan wil ik 'wijs' worden.
 
Inmiddels ben ik :-)
 
Niels, Hamlet, van der Wal
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.303 
	Topics: 91 
	Lid sinds: Dec 2018
	
 Bedankt: 1552359 x bedankt in 843 berichten
 
 
	
		
		
		10-Mar-2023, 06:48 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Mar-2023, 06:55 PM door Bart Verbeek.)
	
	 
		Vroegãh, toen ik nog niet goed wijs was, heb ik wel eens een schermcursus gedaan. Dat kwam neer op prikken van andere mensen met een floret. Het verminderen van het trefvlak was daarbij zeer belangrijk. Hiervoor moesten we tijdens het prikken het bovenlichaam 90 graden torderen.De schermleraar maakte overigens wel duidelijk dat dit in mijn geval niet veel uitmaakte.
 
 Het gewicht van de inhoud die verantwoordelijk was voor het oppervlak van mijn getordeerde torso zorgde ervoor dat ik na een tiental uitvallen niet weer overeind kon komen. Een aantal dat gedurende de cursusweek iedere dag verminderde door een zich ontwikkelende spierpijn in de Rectus Femeris van mijn linkerbeen. Hetgeen mij wijselijk heeft doen besluiten van het prikken van andere mensen geen gewoonte te maken.
 
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.812 
	Topics: 42 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 28232508 x bedankt in 924 berichten
 
 
	
	
		Gelukkig kun je achter de schermen blijven.
	 
		
	 |  
			
		 
		
	 
		
	 
 
 
		
		
	 
 Gebruikers die dit topic lezen:
 
 | 
			
				
					| Welkom |  
					| Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen. 
 
 |  
 
   |