Challenge Taifun
|
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 30
42 x bedankt in 13 berichten
28-Jan-2023, 02:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jan-2023, 02:46 AM door RichardHammond.)
Gisteren een Challenge Taifun opgehaald bij een alleraardigste verkoper. De technische staat van met name de aandrijflijn was minder dan ik had verwacht, maar dat geeft niet aangezien deze hoe dan ook in zijn geheel wordt vervangen. Het is een Challenge Taifun met vering en wel prettig op de klinkerweg hier in de straat. In ieder geval veel comfortabeler dan mijn Brompton.
Moet zeggen dat het leren op een ligfiets mijn erg meeviel. De verkoper had mij gewaarschuwd dat een Taifun niet de makkelijkste ligfiets was om mee te beginnen, maar ik vond het erg meevallen. Eerst op het zitje gezeten met voeten aan de grond en al steppend een stukje laten rollen voor het stuur- en balansgevoel. Daarna dominante pedaal op twaalf uur, remmen ingeknepen, blik op de horizon en goed kracht bij wegfietsen. Bij de derde keer leek er opeens iets in de bovenkamer te klikken en was het geregeld. Hele rare ervaring om mee te maken. Vervolgens fiets op de straat gezet en door de wijk gecrost. Daarna direct door de stad naar mijn andere adres gefietst om de Taifun te stallen. Ging voor mijn gevoel als een raket, maar vind de zichtbaarheid door de lage zit nog wel spannend/eng.
Waar ik tijdens het fietsen wel tegen aanloop is dat ik in langzame bochten mijn knie nog in de bocht wil leggen. Verder heb ik wat bredere schouders en stuurtje voelt ietwat smal echter niet onplezierig smal. Daarnaast kom ik met mijn knieën tegen de remhendels aan, maar misschien moet het neusstuk iets meer naar buiten.
Zoals te zien op de tweede foto is de aandrijflijn gaar en heeft zijn beste tijd wel gehad. Ketting is op rek, tandwielen zijn ninjasterren en derailleurwieltjes zijn helemaal rond. Ga nieuwe derailleurwieltjes plaatsen en de boel netjes afstellen zodat ik door kan tot ik de vervangende onderdelen bij elkaar heb gescharreld.
Huidige specs:
Achterderailleur: Shimano Tiagra uit, afgaande op serie, het jaar 2005/2006
Shifter: Sram Attack gripshift
Cassette: Shimano 8 speed
Remmen: Magura Louise
Crankstel: onbekend
Wielen: onbekend, naven Novatec
Heb al wat ideeën qua upgrades van onderdelen, maar eerst even kijken wat er op marktplaats, werk en online voorbijkomt. Verwacht dat dit topic nog wel de nodige updates krijgt. Zit momenteel alleen ook nog met een Brompton die ik in elkaar moet knutselen.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7516 x bedankt in 3698 berichten
De mooiste ligfiets in de mooiste kleur
Je zitmatje is een beetje kort. Misschien ook een passend Ventsit matje op de verlanglijst zetten?
Ik had er ook een neksteuntje op. Vind ik op de lange stukken wel fijn.
Ik weet niet meer of ik dit in een ander bericht al heb gezegd, maar heb je goed naar het frame gekeken bij de vering? Daar ontstaat soms een scheurtje. Het is aluminium en dat is dan wel heel vervelend.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 30
42 x bedankt in 13 berichten
(28-Jan-2023, 10:24 AM)Wim -de roetsende schreef: De mooiste ligfiets in de mooiste kleur
Je zitmatje is een beetje kort. Misschien ook een passend Ventsit matje op de verlanglijst zetten?
Ik had er ook een neksteuntje op. Vind ik op de lange stukken wel fijn.
Ik weet niet meer of ik dit in een ander bericht al heb gezegd, maar heb je goed naar het frame gekeken bij de vering? Daar ontstaat soms een scheurtje. Het is aluminium en dat is dan wel heel vervelend.
Ja, dat had je in eerdere topic aangegeven en ook als eerste gecontroleerd toen ik ging kijken. Dat matje viel mij ook direct op en heb zo'n idee dat de verkoper dit matje nog had liggen of ergens op de kop heeft getikt. Het zit voor nu oké, maar staat inderdaad op het lijstje aangezien ik het geen gezicht vind. Verkoper had ook originele matje nog echter zag ik direct dat dat niets voor mij is. Ik ben best een zweter en dat matje leek mij totaal niet ventilerend.
Neksteuntje moet ik eens naar kijken, want had tijdens het fietsel wel het gevoel dat ik mijn hoofd ver naar achteren moest leggen voor ik ondersteuning voel. Dat kan ook komen doordat daar geen matje zit.
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 30
42 x bedankt in 13 berichten
03-Feb-2023, 09:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Feb-2023, 09:05 PM door RichardHammond.)
Nou, eerste technische probleem al gehad. Wilde even met de fiets een rondje maken en even schoonspuiten, maar tijdens fietsen viel opeens bovenste derailleurwieltje uit de derailleur. Deze had ik zelf vervangen, want de oude waren eigenlijk zo afgesleten dat ze compleet rond waren. Had toen al gezien dat het bovenste derailleurwieltje praktisch op de cassette loopt, maar de b-schroef is blijkbaar helemaal dolgedraaid. Gegokt dat het wel goed zou gaan, maar helaas niet het geval. Ga als tijdelijke oplossing een 8 speed Claris derailleur bestellen zodat ik in ieder geval kleine rondjes kan blijven fietsen terwijl ik de onderdelen verzamel.
Vraag: hoe ver moet ik de neuslengte uittrekken? Hak op pedaal en crank op drie uur, maar wat voor strekking moet de knie dan hebben? Compleet gestrekt of lichte buiging?
Heb neuspijp iets verder uitgetrokken omdat ik mijn knie bij crank op negen uur vrij gebogen vond en ook tegen de remhendel kwam. Dat is nu een stuk beter. Voelde bij de eerste meters wel mijn kuit iets trekken, maar dat trok heel snel weg en toen ging het perfect.
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Er zit verschil in het bovenste en onderste derailleurwieltje.
De onderste is iets dikker. Wellicht heb je daar iets aan.
Groeten Henk
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7516 x bedankt in 3698 berichten
Citaat:Vraag: hoe ver moet ik de neuslengte uittrekken? Hak op pedaal en crank op drie uur, maar wat voor strekking moet de knie dan hebben? Compleet gestrekt of lichte buiging?
Krijg je last van je knieën en dan vooral net onder de knie, dan staat je trapas te dichtbij.
Krijg je last van je knieholtes/achillespezen, dan staat je trapas te ver weg.
Toch is er ook sprake van een persoonlijke voorkeur.
Eén van de rijders bij MooiTwente rijdt gestrekt nog met een behoorlijke kniebuiging.
Ik heb verhoudingsgewijs de trapas juist iets verder uitgeschoven.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 30
42 x bedankt in 13 berichten
(03-Feb-2023, 09:28 PM)de Boer schreef: Er zit verschil in het bovenste en onderste derailleurwieltje.
De onderste is iets dikker. Wellicht heb je daar iets aan.
Groeten Henk
Ja, dat weet ik en die heb ik ook goed gemonteerd. Derailleur is echter niet meer te redden door een kapot gedraaide schroef waardoor deze niet meer kan worden afgesteld.
(03-Feb-2023, 09:30 PM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:Vraag: hoe ver moet ik de neuslengte uittrekken? Hak op pedaal en crank op drie uur, maar wat voor strekking moet de knie dan hebben? Compleet gestrekt of lichte buiging?
Krijg je last van je knieën en dan vooral net onder de knie, dan staat je trapas te dichtbij.
Krijg je last van je knieholtes/achillespezen, dan staat je trapas te ver weg.
Toch is er ook sprake van een persoonlijke voorkeur.
Eén van de rijders bij MooiTwente rijdt gestrekt nog met een behoorlijke kniebuiging.
Ik heb verhoudingsgewijs de trapas juist iets verder uitgeschoven.
Dan wordt het een kwestie van kilometers maken en uitproberen, moet goed gaan komen.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Die nek moet ook effe trainen. Aan de zijkant van de stoel zitten schroefjes, voor de drager, en andere die de stoel vasthouden, de bovenste daarvan lopen in een minibanaan vormig sleufje. Daarmee kun je de zithoek eventueel iets rechter zetten.
Het kan ook zijn dat je een kleine stoel getroffen hebt, terwijl je een grote nodig hebt, ook daarin is verschil. Op een niet passende stoel ga je nooit lekker zitten.
De lengte probeer ik altijd zo in te stellen dat ik met de trapper helemaal naar voren en het been helemaal gestrekt, met de hak van de schoen net niet op het pedaal kom. Met de voeten ingeklikt, staat het been dan nog net een beetje krom. Mijn persoonlijke voorkeur.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(03-Feb-2023, 10:15 PM)RichardHammond schreef: Ja, dat weet ik en die heb ik ook goed gemonteerd. Derailleur is echter niet meer te redden door een kapot gedraaide schroef waardoor deze niet meer kan worden afgesteld.
De B-schroef kun je soms helpen door een moertje tussen te voegen. Als de schroef zelf dol is, kun je die makkelijk vervangen natuurlijk.
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 30
42 x bedankt in 13 berichten
(04-Feb-2023, 06:51 PM)Bacchus schreef: (03-Feb-2023, 10:15 PM)RichardHammond schreef: Ja, dat weet ik en die heb ik ook goed gemonteerd. Derailleur is echter niet meer te redden door een kapot gedraaide schroef waardoor deze niet meer kan worden afgesteld.
De B-schroef kun je soms helpen door een moertje tussen te voegen. Als de schroef zelf dol is, kun je die makkelijk vervangen natuurlijk.
Al geprobeerd door de derailleur los te halen en met een tangetje via de andere kant hem terug te draaien, maar hij zit muurvast. Ook al geprobeerd om de b-schroef los te weken met kruipolie maar heeft niet geholpen. Bedankt voor de tip iig.
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1661 x bedankt in 891 berichten
04-Feb-2023, 10:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Feb-2023, 10:57 PM door melle z.)
Heb je al een griptang geprobeerd in plaats van 'een tangetje'? Als dat niet helpt en je kunt lassen kun je er een moertje op lassen, dan komt 'ie zeker wel los.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 30
42 x bedankt in 13 berichten
21-Feb-2023, 07:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2023, 07:27 PM door RichardHammond.)
Even een update, want beetje druk echter ligt het project niet stil. Heb de nodige rondjes gefietst en denk dat ik nu wel een goede zitpositie te pakken hebben. Heb de neuspijp iets naar buiten getrokken en voelt nu goed aan. De stoel lijkt mij qua fit helemaal goed en heb niks te klagen.
Was eerst voornemens om alle upgrade onderdelen rustig bij elkaar te sprokkelen en met een andere 8 speed derailleur door te fietsen. Dit plan is echter overboord en ga nu direct alles in een keer goed doen. Ik kan merken en zien dat er in het verleden veel aan de fiets geprutst. Toen ik afgelopen week met panne langs de weg stond was ik er helemaal klaar mee. De geleider voor de retour is volgens mij niet goed, want hier ligt een 11 tandjes derailleurwieltje op. Deze is qua inbouwmaat te smal voor de beugel en ik vermoed dat hier normaal een kettingrol in hoort te zitten. Een derailleurwieltje lijkt mij te smal qua inbouwmaat, want of je houdt speling of het metalen afdekkapje trekt in elkaar. Op de trekkende kant ligt een 68 mm kettingrol zonder tanden. Ook hadden ze de kettingbuis met een gebogen spaak zo strak aangetrokken dat deze iets op het frame is ingesleten.
Om dit op te lossen ga ik voor zowel de trekkende als de retourkant een nieuw setje van Alligt bestellen. Hierbij volg ik de instructies van Alligt, dus een getande kettingrol voor de trekkende kant en een niet getande voor de retourkant. Zit alleen nog even te kijken of ik het zonder kettingbuis af kan of dat ik daar iets op moet verzinnen. De kettingbuis doet in principe toch niks voor de kettingloop of heb ik het mis?
Onlangs kwam ik onverwachts voor een goed bedrag een nieuwe Shimano 105 R7000 crank, 105 derailleur, 105 cassette en 105 ketting tegen. Verder ook via een zakelijk contact een 11 speed volcarbon voor- en achterwiel kunnen kopen voor een scherpe prijs. Momenteel alleen nog in onderhandeling voor een Shimano 11 speed triggershifter en complete set schijfremmen. De rest van de onderdelen ga ik komende tijd bij elkaar sprokkelen.
Er is dus nog progressie, maar alleen nog geen foto's om te delen.
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1661 x bedankt in 891 berichten
De kettingbuizen zijn om je been/ broek schoon te houden, ik verwijder ze indien maar enigszins mogelijk.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7516 x bedankt in 3698 berichten
Citaat:De kettingbuis doet in principe toch niks voor de kettingloop of heb ik het mis?
Bij sommige ligfietsen wel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1661 x bedankt in 891 berichten
21-Feb-2023, 09:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2023, 09:01 PM door melle z.)
(21-Feb-2023, 08:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij sommige ligfietsen wel. In dat geval kun je dat over het algemeen met een kettingrol oplossen, al is dit bij RichardHammonds fiets niet relevant.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2023
Bedankt: 1
2 x bedankt in 1 berichten
05-Mar-2023, 03:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Mar-2023, 03:56 PM door veloc_h.)
Hi @Win -de roetsende
I've got a used Taifun with mono-fork and 165mm damper (165 damper with spring of a 150mm damper, otherwise there would be a problem)
Where would be the dangerous crack? (28-Feb-2021, 01:44 PM)Wim -de roetsende schreef: De frames van de Taifun MET achtervering breken/braken nog wel eens.
Best regards from the Swiss Jura!
Berichten: 1.998
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2965 x bedankt in 1639 berichten
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 30
42 x bedankt in 13 berichten
Wel een mooi kleurtje deze Zwitserse Taifun!
Vandaag heb ik op de zaak de oude crank en vierkante trapas gedemonteerd. Alles goed schoongemaakt en voorzien van montagepasta. Vervolgens een Ultegra trapas en Shimano 105 crank in de lengte van 165 mm gemonteerd. Ga eerst met de 53/39 kettingbladen fietsen om te kijken wat ik prettig vind, kettingbladen van rond de 60 tanden zijn iets te duur om op de gok te bestellen.
Nu wachten op de rest van de onderdelen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
Korte cranks
|
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM |
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
|
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM |
Voorvork Raptobike
|
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM |
Voorvork Raptobike
|
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM |
|