Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Challenge Taifun
#1
Gisteren een Challenge Taifun opgehaald bij een alleraardigste verkoper. De technische staat van met name de aandrijflijn was minder dan ik had verwacht, maar dat geeft niet aangezien deze hoe dan ook in zijn geheel wordt vervangen. Het is een Challenge Taifun met vering en wel prettig op de klinkerweg hier in de straat. In ieder geval veel comfortabeler dan mijn Brompton. 

Moet zeggen dat het leren op een ligfiets mijn erg meeviel. De verkoper had mij gewaarschuwd dat een Taifun niet de makkelijkste ligfiets was om mee te beginnen, maar ik vond het erg meevallen. Eerst op het zitje gezeten met voeten aan de grond en al steppend een stukje laten rollen voor het stuur- en balansgevoel. Daarna dominante pedaal op twaalf uur, remmen ingeknepen, blik op de horizon en goed kracht bij wegfietsen. Bij de derde keer leek er opeens iets in de bovenkamer te klikken en was het geregeld. Hele rare ervaring om mee te maken. Vervolgens fiets op de straat gezet en door de wijk gecrost. Daarna direct door de stad naar mijn andere adres gefietst om de Taifun te stallen. Ging voor mijn gevoel als een raket, maar vind de zichtbaarheid door de lage zit nog wel spannend/eng. 

Waar ik tijdens het fietsen wel tegen aanloop is dat ik in langzame bochten mijn knie nog in de bocht wil leggen. Verder heb ik wat bredere schouders en stuurtje voelt ietwat smal echter niet onplezierig smal. Daarnaast kom ik met mijn knieën tegen de remhendels aan, maar misschien moet het neusstuk iets meer naar buiten.

Zoals te zien op de tweede foto is de aandrijflijn gaar en heeft zijn beste tijd wel gehad. Ketting is op rek, tandwielen zijn ninjasterren en derailleurwieltjes zijn helemaal rond. Ga nieuwe derailleurwieltjes plaatsen en de boel netjes afstellen zodat ik door kan tot ik de vervangende onderdelen bij elkaar heb gescharreld. 

Huidige specs:
Achterderailleur: Shimano Tiagra uit, afgaande op serie, het jaar 2005/2006
Shifter: Sram Attack gripshift
Cassette: Shimano 8 speed
Remmen: Magura Louise
Crankstel: onbekend
Wielen: onbekend, naven Novatec

Heb al wat ideeën qua upgrades van onderdelen, maar eerst even kijken wat er op marktplaats, werk en online voorbijkomt. Verwacht dat dit topic nog wel de nodige updates krijgt. Zit momenteel alleen ook nog met een Brompton die ik in elkaar moet knutselen.  Rolleyes

[Afbeelding: H06avus.jpg]

[Afbeelding: H06ak9n.jpg]
Antwoord }
#2
De mooiste ligfiets in de mooiste kleur  Cool 

Je zitmatje is een beetje kort. Misschien ook een passend Ventsit matje op de verlanglijst zetten?

Ik had er ook een neksteuntje op. Vind ik op de lange stukken wel fijn.


Ik weet niet meer of ik dit in een ander bericht al heb gezegd, maar heb je goed naar het frame gekeken bij de vering? Daar ontstaat soms een scheurtje. Het is aluminium en dat is dan wel heel vervelend.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#3
(28-Jan-2023, 10:24 AM)Wim -de roetsende schreef: De mooiste ligfiets in de mooiste kleur  Cool 

Je zitmatje is een beetje kort. Misschien ook een passend Ventsit matje op de verlanglijst zetten?

Ik had er ook een neksteuntje op. Vind ik op de lange stukken wel fijn.


Ik weet niet meer of ik dit in een ander bericht al heb gezegd, maar heb je goed naar het frame gekeken bij de vering? Daar ontstaat soms een scheurtje. Het is aluminium en dat is dan wel heel vervelend.

Ja, dat had je in eerdere topic aangegeven en ook als eerste gecontroleerd toen ik ging kijken. Smile Dat matje viel mij ook direct op en heb zo'n idee dat de verkoper dit matje nog had liggen of ergens op de kop heeft getikt. Het zit voor nu oké, maar staat inderdaad op het lijstje aangezien ik het geen gezicht vind. Verkoper had ook originele matje nog echter zag ik direct dat dat niets voor mij is. Ik ben best een zweter en dat matje leek mij totaal niet ventilerend.

Neksteuntje moet ik eens naar kijken, want had tijdens het fietsel wel het gevoel dat ik mijn hoofd ver naar achteren moest leggen voor ik ondersteuning voel. Dat kan ook komen doordat daar geen matje zit.
Antwoord }
#4
Nou, eerste technische probleem al gehad. Wilde even met de fiets een rondje maken en even schoonspuiten, maar tijdens fietsen viel opeens bovenste derailleurwieltje uit de derailleur. Deze had ik zelf vervangen, want de oude waren eigenlijk zo afgesleten dat ze compleet rond waren. Had toen al gezien dat het bovenste derailleurwieltje praktisch op de cassette loopt, maar de b-schroef is blijkbaar helemaal dolgedraaid. Gegokt dat het wel goed zou gaan, maar helaas niet het geval. Ga als tijdelijke oplossing een 8 speed Claris derailleur bestellen zodat ik in ieder geval kleine rondjes kan blijven fietsen terwijl ik de onderdelen verzamel.

Vraag: hoe ver moet ik de neuslengte uittrekken? Hak op pedaal en crank op drie uur, maar wat voor strekking moet de knie dan hebben? Compleet gestrekt of lichte buiging?

Heb neuspijp iets verder uitgetrokken omdat ik mijn knie bij crank op negen uur vrij gebogen vond en ook tegen de remhendel kwam. Dat is nu een stuk beter. Voelde bij de eerste meters wel mijn kuit iets trekken, maar dat trok heel snel weg en toen ging het perfect.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ZoefZoef
#5
Er zit verschil in het bovenste en onderste derailleurwieltje.

De onderste is iets dikker. Wellicht heb je daar iets aan.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Citaat:Vraag: hoe ver moet ik de neuslengte uittrekken? Hak op pedaal en crank op drie uur, maar wat voor strekking moet de knie dan hebben? Compleet gestrekt of lichte buiging?

Krijg je last van je knieën en dan vooral net onder de knie, dan staat je trapas te dichtbij.
Krijg je last van je knieholtes/achillespezen, dan staat je trapas te ver weg.

Toch is er ook sprake van een persoonlijke voorkeur.

Eén van de rijders bij MooiTwente rijdt gestrekt nog met een behoorlijke kniebuiging.
Ik heb verhoudingsgewijs de trapas juist iets verder uitgeschoven.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(03-Feb-2023, 09:28 PM)de Boer schreef: Er zit verschil in het bovenste en onderste derailleurwieltje.

De onderste is iets dikker. Wellicht heb je daar iets aan.

Groeten Henk

Ja, dat weet ik en die heb ik ook goed gemonteerd. Derailleur is echter niet meer te redden door een kapot gedraaide schroef waardoor deze niet meer kan worden afgesteld.

(03-Feb-2023, 09:30 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Vraag: hoe ver moet ik de neuslengte uittrekken? Hak op pedaal en crank op drie uur, maar wat voor strekking moet de knie dan hebben? Compleet gestrekt of lichte buiging?

Krijg je last van je knieën en dan vooral net onder de knie, dan staat je trapas te dichtbij.
Krijg je last van je knieholtes/achillespezen, dan staat je trapas te ver weg.

Toch is er ook sprake van een persoonlijke voorkeur.

Eén van de rijders bij MooiTwente rijdt gestrekt nog met een behoorlijke kniebuiging.
Ik heb verhoudingsgewijs de trapas juist iets verder uitgeschoven.

Dan wordt het een kwestie van kilometers maken en uitproberen, moet goed gaan komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Die nek moet ook effe trainen. Aan de zijkant van de stoel zitten schroefjes, voor de drager, en andere die de stoel vasthouden, de bovenste daarvan lopen in een minibanaan vormig sleufje. Daarmee kun je de zithoek eventueel iets rechter zetten.

Het kan ook zijn dat je een kleine stoel getroffen hebt, terwijl je een grote nodig hebt, ook daarin is verschil. Op een niet passende stoel ga je nooit lekker zitten.

De lengte probeer ik altijd zo in te stellen dat ik met de trapper helemaal naar voren en het been helemaal gestrekt, met de hak van de schoen net niet op het pedaal kom. Met de voeten ingeklikt, staat het been dan nog net een beetje krom. Mijn persoonlijke voorkeur.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(03-Feb-2023, 10:15 PM)RichardHammond schreef: Ja, dat weet ik en die heb ik ook goed gemonteerd. Derailleur is echter niet meer te redden door een kapot gedraaide schroef waardoor deze niet meer kan worden afgesteld.

De B-schroef kun je soms helpen door een moertje tussen te voegen. Als de schroef zelf dol is, kun je die makkelijk vervangen natuurlijk.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(04-Feb-2023, 06:51 PM)Bacchus schreef:
(03-Feb-2023, 10:15 PM)RichardHammond schreef: Ja, dat weet ik en die heb ik ook goed gemonteerd. Derailleur is echter niet meer te redden door een kapot gedraaide schroef waardoor deze niet meer kan worden afgesteld.

De B-schroef kun je soms helpen door een moertje tussen te voegen. Als de schroef zelf dol is, kun je die makkelijk vervangen natuurlijk.

Al geprobeerd door de derailleur los te halen en met een tangetje via de andere kant hem terug te draaien, maar hij zit muurvast. Ook al geprobeerd om de b-schroef los te weken met kruipolie maar heeft niet geholpen. Bedankt voor de tip iig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Heb je al een griptang geprobeerd in plaats van 'een tangetje'? Als dat niet helpt en je kunt lassen kun je er een moertje op lassen, dan komt 'ie zeker wel los.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Even een update, want beetje druk echter ligt het project niet stil. Heb de nodige rondjes gefietst en denk dat ik nu wel een goede zitpositie te pakken hebben. Heb de neuspijp iets naar buiten getrokken en voelt nu goed aan. De stoel lijkt mij qua fit helemaal goed en heb niks te klagen.

Was eerst voornemens om alle upgrade onderdelen rustig bij elkaar te sprokkelen en met een andere 8 speed derailleur door te fietsen. Dit plan is echter overboord en ga nu direct alles in een keer goed doen. Ik kan merken en zien dat er in het verleden veel aan de fiets geprutst. Toen ik afgelopen week met panne langs de weg stond was ik er helemaal klaar mee. De geleider voor de retour is volgens mij niet goed, want hier ligt een 11 tandjes derailleurwieltje op. Deze is qua inbouwmaat te smal voor de beugel en ik vermoed dat hier normaal een kettingrol in hoort te zitten. Een derailleurwieltje lijkt mij te smal qua inbouwmaat, want of je houdt speling of het metalen afdekkapje trekt in elkaar. Op de trekkende kant ligt een 68 mm kettingrol zonder tanden. Ook hadden ze de kettingbuis met een gebogen spaak zo strak aangetrokken dat deze iets op het frame is ingesleten.

Om dit op te lossen ga ik voor zowel de trekkende als de retourkant een nieuw setje van Alligt bestellen. Hierbij volg ik de instructies van Alligt, dus een getande kettingrol voor de trekkende kant en een niet getande voor de retourkant. Zit alleen nog even te kijken of ik het zonder kettingbuis af kan of dat ik daar iets op moet verzinnen. De kettingbuis doet in principe toch niks voor de kettingloop of heb ik het mis?

Onlangs kwam ik onverwachts voor een goed bedrag een nieuwe Shimano 105 R7000 crank, 105 derailleur, 105 cassette en 105 ketting tegen. Verder ook via een zakelijk contact een 11 speed volcarbon voor- en achterwiel kunnen kopen voor een scherpe prijs. Momenteel alleen nog in onderhandeling voor een Shimano 11 speed triggershifter en complete set schijfremmen. De rest van de onderdelen ga ik komende tijd bij elkaar sprokkelen.

Er is dus nog progressie, maar alleen nog geen foto's om te delen. Smile
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#13
De kettingbuizen zijn om je been/ broek schoon te houden, ik verwijder ze indien maar enigszins mogelijk.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Citaat:De kettingbuis doet in principe toch niks voor de kettingloop of heb ik het mis?

Bij sommige ligfietsen wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#15
(21-Feb-2023, 08:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij sommige ligfietsen wel.
In dat geval kun je dat over het algemeen met een kettingrol oplossen, al is dit bij RichardHammonds fiets niet relevant.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#16
Hi @Win -de roetsende
I've got a used Taifun with mono-fork and 165mm damper (165 damper with spring of a 150mm damper, otherwise there would be a problem)
Where would be the dangerous crack?
(28-Feb-2021, 01:44 PM)Wim -de roetsende schreef: De frames van de Taifun MET achtervering breken/braken nog wel eens.

[Afbeelding: 45286177qw.jpg]

[Afbeelding: 45286178so.jpg]

[Afbeelding: 45286179dm.jpg]

[Afbeelding: 45286180vp.jpg]

[Afbeelding: 45286181so.jpg]

[Afbeelding: 45286182va.jpg]

Best regards from the Swiss Jura!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#17
(05-Mar-2023, 03:11 PM)veloc_h schreef: Hi @Win -de roetsende
I've got a used Taifun with mono-fork and 165mm damper (165 damper with spring of a 150mm damper, otherwise there would be a problem)
Where would be the dangerous crack?
(28-Feb-2021, 01:44 PM)Wim -de roetsende schreef: De frames van de Taifun MET achtervering breken/braken nog wel eens.

[Afbeelding: 45286177qw.jpg]

[Afbeelding: 45286178so.jpg]

[Afbeelding: 45286179dm.jpg]

[Afbeelding: 45286180vp.jpg]

[Afbeelding: 45286181so.jpg]

[Afbeelding: 45286182va.jpg]

Best regards from the Swiss Jura!

Welkom auf das Niederlandische liegeradforum, schlawag Smile

Auf ihre bilder sehe ich kein riss oder so. Positiv also.
Antwoord }
#18
Wel een mooi kleurtje deze Zwitserse Taifun!

Vandaag heb ik op de zaak de oude crank en vierkante trapas gedemonteerd. Alles goed schoongemaakt en voorzien van montagepasta. Vervolgens een Ultegra trapas en Shimano 105 crank in de lengte van 165 mm gemonteerd. Ga eerst met de 53/39 kettingbladen fietsen om te kijken wat ik prettig vind, kettingbladen van rond de 60 tanden zijn iets te duur om op de gok te bestellen.

Nu wachten op de rest van de onderdelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
De lek bestendighe...datakneder — 11:33 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM