Misleidende reclame?
|
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Die reclames werken omdat de je steeds de merknaam voorbij ziet komen en je het product herkent in de winkel. Je weet rationeel dat de claims overtrokken zijn en toch doet de herkenbaarheid het 'm. Mensen houden van herkenbaarheid. Het werkt op het onderbewuste in.
Groet,
Marco
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
12-Feb-2023, 12:24 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Feb-2023, 12:24 AM door 365cycle.)
(11-Feb-2023, 12:11 PM)pietandringa schreef: Dan "moeten" we massaal aan de Dacia Spring, althans mensen die vinden dat ze een auto nodig hebben. Deze elektrische auto weegt iets meer dan 900 kg: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artik...groene-ev/
Door het lagere gewicht is er bezuinigd op o.a. veiligheidsaccessoires, een van de redenen dat auto's steeds zwaarder worden. Een milieubewuste automobilist moet zich dus kwetsbaar durven opstellen .. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artik...crashtest/
Dat zal voor een ligfietser/velonaut niet zo moeilijk zijn
Autoweek schreef:Green NCAP kwam op een gemiddeld stroomverbruik van 18,5 kWh/100 km bij de Spring en een gemiddeld rijbereik van 180 km. 180 km? Ik heb vandaag verder gefietst.
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
(12-Feb-2023, 12:24 AM)365cycle schreef: 180 km? Ik heb vandaag verder gefietst. Zonder bijladen?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
(12-Feb-2023, 12:57 AM)melle z schreef: zonder bijladen? Continu aan het tanken geweest maar dan wel tijdens het rijden
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(12-Feb-2023, 12:01 AM)Roepers schreef: Die reclames werken omdat de je steeds de merknaam voorbij ziet komen en je het product herkent in de winkel. Je weet rationeel dat de claims overtrokken zijn en toch doet de herkenbaarheid het 'm. Mensen houden van herkenbaarheid. Het werkt op het onderbewuste in.
Groet,
Marco
Klopt; reclame stuurt het onbewuste aan. Iets waaraan je je hebt geërgerd onthoud je en dat zorgt voor herkenbaarheid in de winkel. Dat de herkenbaarheid gebaseerd is op ergernis heeft geen invloed. In reclamejargon samengevat als: het maakt niet uit hoe je iets noemt, als je het maar noemt. (merkbekendheid)
De enige remedie is zoveel als mogelijk reclames vermijden. Omdat ik graag zo veel mogelijk van mezelf en mijn bewuste keuzes wil uitgaan, doe ik er moeite voor om zo veel als mogelijk reclames te vermijden. (Hoe lijkt me een ander onderwerp.) Je ziet wel hoeveel reclame er is, en hoeveel het waard is gezien de budgetten die er aan besteed worden en de winst die er dan gemaakt wordt.
Niels, ik dus, van der Wal
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28660
2815 x bedankt in 1251 berichten
11-Mar-2023, 12:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Mar-2023, 12:46 PM door Willeke_IGKT.)
De reclame is terug gekomen, maar in afgeslankte vorm.
Ze vertellen nu dat deze auto de volgende generaties in staat gaat stellen om de wereld te ontdekken.
Het is over een Toyota E-SUV, maar ik heb nog steeds het type niet kunnen verstaan.
Deze (nieuwe) Not Just Bikes video is ook over SUV's, meer over de huidige Amerikaanse trent maar ik zie Nederland ook die richting uit gaan.
De video bevestigt mijn gevoel over SUV's. Zelfs op mijn hoge rechtop zitter verdwijn ik er achter.
Ik ben niet de enige die niet blij is met Toyota, zie deze website. Hier wordt beschreven hoe Toyota en BMW claimen een 'groen' imago te hebben en ondertussen niet erg milleu vriendelijk zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
...tja, mensen geloven hun "zero emission" sticker achterop ook nog. Daar is blijkbaar weinig aan te doen.
In haarlem is een winkel die "de groene tweewieler" heet, tewijl z'n etalage vol staat met e-fietsen die over 10 jaar allemaal chemisch afval zijn.
Wellicht is er een jurist in ons midden die kan inschatten of een verbod op deze soort misleiding juridisch haalbaar is? (en een club die het evt. proces wil gaan voeren)
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
(11-Mar-2023, 01:27 PM)=oNNo= schreef: ...tja, mensen geloven hun "zero emission" sticker achterop ook nog. Zou het?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
(11-Mar-2023, 12:41 PM)Willeke_IGKT schreef: Deze (nieuwe) Not Just Bikes video is ook over SUV's, meer over de huidige Amerikaanse trent maar ik zie Nederland ook die richting uit gaan.
De video bevestigt mijn gevoel over SUV's. Zelfs op mijn hoge rechtop zitter verdwijn ik er achter. Hoewel ik geen fan van moderne SUV's ben (maakt niet uit welke), is de ene SUV de andere niet.
Het is wat in de Not Just Bikes video ook beschreven wordt; in de VS worden veel lichtere eisen gesteld aan (eigenaren van) wat wij hier een grijs kenteken noemen. Het is daardoor mogelijk krankzinnig grote auto's als "gewone auto" te rijden, met als gevolg SUV's waarbij ik staand letterlijk niet over de motorkap heen kan kijken (voor wie me niet kent: ik ben ruim boven de 1.90m).
We zijn daar hier op dit moment enigszins tegen beschermd door de maximum totaalmassa van 3500 kg voor een gewone auto of lichte bedrijfsauto.
Echter wordt er momenteel gelobbyd om die op te hogen, omdat het voor elektrische auto's niet voldoende zou zijn.
Dat is overigens grote onzin. Zelfs een Tesla Model Y (SUV met tot 7 zitplaatsen en grote actieradius) weegt "maar" 1956 kg, maximaal toelaatbaar gewicht is minder dan 2500 kg.
Zo'n Tesla vind ik overigens niet bedreigender dan veel andere auto's die ik hier tegen kom.
Berichten: 519
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
837 x bedankt in 462 berichten
(10-Feb-2023, 11:16 AM)Willeke_IGKT schreef: Hoor ik vandaag weer in een reclame dat 'deze' elektrische auto goed is voor het milieu.
Nu moet ik toegeven dat EV geen co2 uit de uitlaat laten komen maar dat is dan ook het enige milieu voordeel dat ik er in zie.
Vooral E-suv zijn mij een doorn in het oog, in geen geval milieu vriendelijk, met productie vervuiling, batterijen die na een aantal jaar afgeschreven zijn en de energie die erin gaat die vaak uit het gewone stroom net komt.
Kleinere electrische auto's zijn minder erg maar kun je daar terecht claimen dat ze milieu vriendelijk zijn?
Is het misleidend genoeg om de Reclame Code Commissie tot een uitspraak te laten komen?
Hallo Willeke,
Helemaal met je eens. Ik stoor me ook aan het motoriseren van fietsen. De fiets is het meest milieuvriendelijke vervoermiddel en dan moet er toch weer een motortje onder. Gevuld met stroom uit kolencentrales.
En laat je vertrouwen vooral niet over aan de reclamecodecommissie, die reageren alleen als bedrijven een klacht indienen omdat hun producten in de verdrukking komen. De consument is niet belangrijk, dus bespaar je de moeite.
Groet,
Tom
|
Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|