Peiling: Heb je ervaring met de Quatrevelo?
Ja, ik heb er eentje (gehad).
26.09%
12 26.09%
Ja, ik sta op de wachtlijst.
2.17%
1 2.17%
Ja, ik heb er mee proef gereden.
13.04%
6 13.04%
Nee, wel al eens bekeken / gezien in het echt.
34.78%
16 34.78%
Nee, wel al bekeken op internet.
8.70%
4 8.70%
Nee, het is niet interrassant voor mij.
15.22%
7 15.22%
Totaal aantal stemmen: 46 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe en wat met de Quatrevelo
#1
Ik heb zoals in het voorstelrondje heb verteld meerdere visjes getest. Echter had ik iets voor testen wel iets van dat de Quatrovelo wel mijn voorkeur zou hebben als eerste vervoersmiddel / fiets. Maar ik heb graag jullie onderbouwende adviezen.

  1. De kleur. Zelf denk ik aan oranje en dan metalic. Echter valt Metallic oranje minder op. Ik kreeg de indruk vanuit de input Rob Hague dat de lak wel makkelijk krast. Hoe is dat met de andere lak kleuren / metallic?
  2. Aangezien ik heb zomers en winters wil gebruiken denk ik aan beide kappen. Wil kunnen toeren lekker in de buitenlucht, maar ook lekker beschuit zitten.
  3. Heeft iemand de 150 Lux lampen? Kan ik die in meer standen verstellen kwa felheid dan de standaard 80lux? Voldoende licht vind ik belangrijk, wil ook in het donker ermee naar het werk kunnen.
  4. Tweede accu, of zelf later een tweede accu oplossing monteren?
  5. Sunrace CSRX1 11v 11-32/11-36??? Vond de lichtste tandwiel veel te soepel draaien in de test fiets. Denk dus aan de 11-32. Of andere voorstel (enkele andere shimano (compatible) 11v cassettes zijn mogelijk).
  6. Tandwiel voor 70t of toch maar de : (of 60-75t)?? Ik wil ook de optionele Mountain Drive 70T (2,5 ratio). Want ik wil ermee op vakantie kunnen in de heuvellanden van Duitsland / België. Verder denk ik dat dit erg fijn is wanneer ik in een klein tandwieltje stil sta na te moeten remmen voor het een of andere punt.
  7. Ik denk aan de : SA Aluminium 90mm trommelremmen. 
  8. Uiteraard tweede spiegel met die kapjes erop, vind ik gewoon mooier.
  9. Rohloff, lekker aan andere over laten.
  10. Schijfremmen achter, wat denken jullie? Ik zag dat je er best makkelijk bij kan. En zelf vind ik het ergens wel veilig idee dat ik altijd extra remkracht heb. Weet niet of ik opeens moet remmen omdat ik iets over hoofd zie wat ik niet verwachtte. Al denkt Theo van Velomobiel dat dit niet nodig is.
  11. Rubber voetenluik  met dichte voetengaten, maar gelijk mee bestellen of eigenlijk overbodig bij regen / in de winter?
  12. Tilbeugel is denk ik wel praktisch.
  13. Armsteunen, wel of niet handig? Ik weet niet of ik ze echt gebruikte tijdens testrit.
  14. QV bottle cage lijkt me wel handig.
  15. Wil ook wel de optie voor een trekhaak. Zodat ik ter zijne tijd een kayak kan meenemen. Heb dus ook een Kayak.
    Wat denken we van:
  16.  Seat pad (Ventisit)
  17. Floor mat set
  18. Luggage box
  19. Wheel alignment tool
  20. Ventisit neck-rest of Ventisit neck-roll
En wat vergeet ik nog? Blush Aangezien Dronten toch niet direct bij de deur is, wil ik wel gewoon gelijk goed doen. Ik overweeg trouwens ook een Garmin Edge, Garmin Radar en vermogens metertjes links en rechts. Heb namelijk ook vermogen met lopen. En tja ik wil dat mijn trips zowel via een website, als via een telefoon te bekijken zijn. Volgens mij slaat Wahoo de fiets activiteiten alleen lokaal op en niet in hun cloud. Misschien wel Strava en andere sites. Maar niet van hun eigen en heb geen zin in betalende abonnementen. Heb al een mooie Garmin horloge, dus integratie is wel fijn. Maar dat is misschien nog voor iets later.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik ben beginnend VM-rijder, maar gepokt en gemazeld als ligfietser.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef:     2. Aangezien ik heb zomers en winters wil gebruiken denk ik aan beide kappen. Wil kunnen toeren lekker in de buitenlucht, maar ook lekker beschuit zitten.
Tot nu toe rijd ik altijd met kap. Voelt voor mij het prettigst.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef:     11. Rubber voetenluik  met dichte voetengaten, maar gelijk mee bestellen of eigenlijk overbodig bij regen / in de winter?
Ik heb niet gereden met flinke vorst, maar tot nu toe geen problemen met mijn voetengaten. Geen kou en ik heb ook niet het idee dat er veel regen door naar binnenkomt.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef:     13. Armsteunen, wel of niet handig? Ik weet niet of ik ze echt gebruikte tijdens testrit.
Ik kan niet zonder armsteunen. Maar bij mij liggen ze nog los op de bodem omdat ik nog steeds aan het uitzoeken ben waar ik ze precies wil hebben.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef:     15. Wil ook wel de optie voor een trekhaak. Zodat ik ter zijne tijd een kayak kan meenemen. Heb dus ook een Kayak.
Ik ben o zo blij dat er een aanhanger achter mijn vm past.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef:     Seat pad (Ventisit)
Ik rijd altijd zonder matje maar op de harde aluminium zitting (Challenge).

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef:     Wheel alignment tool
De wielen uitlijnen helpt weldegelijk in de snelheid, maar eenmaal ingesteld heb ik niet het idee dat ik dit maandelijks moet doen. En het gaat bij mij prima zonder een speciale tool.

Dit waren de dingen waar ik in mijn ogen nog iets zinnigs over kan zeggen. Ik verwacht dat anderen nog veel meer kunnen vertellen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hardloper , Willeke_IGKT
#3
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Ik heb zoals in het voorstelrondje heb verteld meerdere visjes getest. Echter had ik iets voor testen wel iets van dat de Quatrovelo wel mijn voorkeur zou hebben als eerste vervoersmiddel / fiets. Maar ik heb graag jullie onderbouwende adviezen.
Tenzij er een occasion te koop staat; check ook even de actuele levertijd. Dat was bij mij een reden om er in eerste instantie geen te bestellen, en in een fiets te springen die verkeerd besteld was. Sowieso is met een tweedehandsje beginnen misschien geen slecht idee; tweedehands velomobielen schrijven nauwelijks af, en met wat ervaring is het makkelijker om uit te zoeken wat je écht wil. De QV is een mooie fiets, maar als enige velomobiel zou ik 'm zelf niet opnieuw kiezen. Dat dan met name vanwege de snelheid; m'n actieradius wordt kleiner als ik daar weer in over zou stappen.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 1. De kleur. Zelf denk ik aan oranje en dan metalic. Echter valt Metallic oranje minder op. Ik kreeg de indruk vanuit de input Rob Hague dat de lak wel makkelijk krast. Hoe is dat met de andere lak kleuren / metallic?
Metallic is niet echt bij te werken, maar volgens mij krast unilak eigenlijk gemakkelijker. Een vriend heeft een metallic oranje QV, die erg mooi is en ook prima opvalt (is overigens wél een speciale kleur, van de Ford Focus RS geloof ik). Die zie je in dit filmpje (na 3 minuten). Een afspraak tussen ons en jou valt misschien ook nog wel te regelen als je bestelling staat, dat kan ik dan even vragen. Kan je metallic oranje eens in het echt bekijken (kleur doorgeven kan meestal tot een aantal weken voor hij in productie gaat).

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 2. Aangezien ik heb zomers en winters wil gebruiken denk ik aan beide kappen. Wil kunnen toeren lekker in de buitenlucht, maar ook lekker beschuit zitten.
My 2 cents: begin met enkel de lange kap. Eén ding dat uniek is aan de QV is die combinatie van buitenlucht met beschutting van de zon. Ik ken diverse rijders die beide kappen hebben en de korte kap niet of bijna nooit gebruiken.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 3. Heeft iemand de 150 Lux lampen? Kan ik die in meer standen verstellen kwa felheid dan de standaard 80lux? Voldoende licht vind ik belangrijk, wil ook in het donker ermee naar het werk kunnen.
Ik had idd de 150 lux lampen, en heb die ook in mijn DF gehad. Is echt een aanrader, het lichtbeeld is goed en je kan ze zowel ingebruiken voor goed dimlicht als (omhoog gesteld) om verder weg wat te zien. Of de hoogteverstelling standaard was weet ik even niet meer, maar zo niet; altijd bestellen!

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 4. Tweede accu, of zelf later een tweede accu oplossing monteren?
Kan allebei. Ik heb zelf vanaf m'n QV LiPo modelbouwaccu's gebruikt en ben daar eigenlijk heel tevreden over. Goedkoop en er zit vaak veel energie in. Het zou compacter kunnen als je een LiIon accu bouwt. 

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 5. Sunrace CSRX1 11v 11-32/11-36??? Vond de lichtste tandwiel veel te soepel draaien in de test fiets. Denk dus aan de 11-32. Of andere voorstel (enkele andere shimano (compatible) 11v cassettes zijn mogelijk).
Een QV is niet licht, en die enorme bagageruimte helpt dan ook niet. Als je weleens over heuvels heen moet wil je lichter kunnen dan bijvoorbeeld 70/32. De Brienenoord op is op 70/32 geen feest. Ik had zelf 11-32 en een mountaindrive; die laatste zorgt voor 2,5x reductie. Daarmee kon ik zelfs tegen een 15% heuvel op prima vooruit.
Rijd je enkel vlakke weg, dan kan een 11-32 prima volstaan. Hier heb ik een gebugfixte versie van Mike Shermans rekentool staan waar je je overbrenging kan berekenen (benodigd; bandenmaat, voorblad, cassette. Vergeet 'm niet op km/h te zetten Big Grin )
Overigens heb ik nu een 1x12-speed setup van Rotor, kan dat niet in de QV? De 11-39 cassette die ik nu heb is eigenlijk een 11-33 met één extra 39 krans. 

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 6. Tandwiel voor 70t of toch maar de : (of 60-75t)?? Ik wil ook de optionele Mountain Drive 70T (2,5 ratio). Want ik wil ermee op vakantie kunnen in de heuvellanden van Duitsland / België. Verder denk ik dat dit erg fijn is wanneer ik in een klein tandwieltje stil sta na te moeten remmen voor het een of andere punt.
Ah ja, daar is ie Big Grin In dit geval zou ik een 70T tandwiel nemen. Reken erop dat je op je 12T krans je hoogst haalbare kruissnelheid moet kunnen rijden, dan heb je je 11 nog over voor bergaf (een 11T geeft ook wat extra weerstand). Houd er wel rekening mee dat je niet volgas kan wegrijden met 2,5x reductie aan; de krachten op je spider, ketting etc. zijn dan 2,5x zo groot als in direct drive. Als je erg explosief bent; vraag om de CargoDrive. Ik heb de originele spider in direct drive aan puin getrapt (is destijds wel fraai opgelost door velomobiel.nl - ik had daarna een dubbele spider).

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Ik denk aan de : SA Aluminium 90mm trommelremmen.
Altijd doen. Zijn fijner dan de 70mm en met het gewicht van een QV wil je gewoon het maximaal haalbare. Als je veel de bergen in gaat kan je nog kijken naar speciale trommels met koelribben en/of schijfremmen achter, ik heb het destijds met parachutes opgelost.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Schijfremmen achter, wat denken jullie? Ik zag dat je er best makkelijk bij kan. En zelf vind ik het ergens wel veilig idee dat ik altijd extra remkracht heb. Weet niet of ik opeens moet remmen omdat ik iets over hoofd zie wat ik niet verwachtte. Al denkt Theo van Velomobiel dat dit niet nodig is.
Hooguit 10/15% van je remkracht komt van achteren. Daarbij zijn velomobielen leuk, maar niet als de achterkant gaat schuiven; óók een QV kan omver, en als je dwars gaat kan je erop rekenen dat dat is wat er gebeurt. De schijfremmen zou ik zelf meer zien als sleeprem.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Rubber voetenluik  met dichte voetengaten, maar gelijk mee bestellen of eigenlijk overbodig bij regen / in de winter?
Eerst proberen zonder. Ik vind helemaal dicht zelf heerlijk, maar er zijn er zat die me voor gek verklaren in m'n zweethok. Bij regen komt er overigens maar weinig binnen. 

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Tilbeugel is denk ik wel praktisch.
Zeker. Als je een paar tientjes wil besparen; zelf gaatjes boren en een mooi (badkamer-)handgreepje halen bij de bouwmarkt Big Grin 

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Armsteunen, wel of niet handig? Ik weet niet of ik ze echt gebruikte tijdens testrit.
Ik gebruik ze echt nooit.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: QV bottle cage lijkt me wel handig.
Heel persoonlijk. Ik gebruik een drinkzak. De zijvakken in de QV zijn sowieso handig om wat rommel in mee te nemen.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Wil ook wel de optie voor een trekhaak. Zodat ik ter zijne tijd een kayak kan meenemen. Heb dus ook een Kayak.
Zeker doen dan! Velomobiel met aanhanger gaat echt prima, al heb ik wel het voordeel van autorij-ervaring met lange trailers - zie ook m'n topic E achter V
Reken er overigens wel op dat je heel wat langzamer gaat met een boot achter je fiets. Wetted surface area doet toch wel een hoop.
Als je België in zou gaan: Een fietsaanhanger mag daar niet breder zijn dan 1,20m. Ook irritant als je daar staat en je mag niet meer verder rijden...

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef:  Wat denken we van:
Seat pad (Ventisit)
Ik gebruik 'm zelf niet, maar ben één van de weinigen. Je moet echt wat langere stukken rijden om te bekijken of je zonder kan. 

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Floor mat set
Zelf nooit gehad, maar zeker op lange stukken druppelt er nog weleens wat zweet omlaag en als het regent komt er ook weleens wat binnen. Als je spullen in je bagagebakken relatief droog wil houden is het de moeite.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Luggage box
[*]Wat is dat?

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Wheel alignment tool
Heb ik, maar tenzij je zelf volop wil sleutelen of van plan bent met volle vaart over stoepranden te rammen heb je 'm niet echt nodig. Als je banden scheef slijten of je ineens écht niet meer vooruit komt is uitlijning één van die dingen om even te checken.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Ventisit neck-rest of Ventisit neck-roll
[*]Moeilijk te zeggen. Ik zou 'm niet bestellen en kijken of je last van je nek krijgt en/of 'm gaat missen.

(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: En wat vergeet ik nog? Blush Aangezien Dronten toch niet direct bij de deur is, wil ik wel gewoon gelijk goed doen. Ik overweeg trouwens ook een Garmin Edge, Garmin Radar en vermogens metertjes links en rechts. Heb namelijk ook vermogen met lopen. En tja ik wil dat mijn trips zowel via een website, als via een telefoon te bekijken zijn. Volgens mij slaat Wahoo de fiets activiteiten alleen lokaal op en niet in hun cloud. Misschien wel Strava en andere sites. Maar niet van hun eigen en heb geen zin in betalende abonnementen. Heb al een mooie Garmin horloge, dus integratie is wel fijn. Maar dat is misschien nog voor iets later.
Als je de Garmin software gewend bent is het de moeite om voor een Edge te gaan. Ik heb een Edge 130Plus (momenteel uitgeleend), en heb zowel een 530 als een 1040 gehad, maar ik begin niet meer aan fietscomputers van Garmin. Vond ze buggy, was niet bepaald blij met de interface en de support was belabberd. Garmin Connect is overigens wél weer heel mooi! De trainingsprogramma's die je kan genereren vind ik ook tof, al zijn ze mijns inziens soms wel wat aan de heftige kant (ik hoef nog niet dood, ik wil alleen een beetje sterker worden Tongue ).
Heb behalve de Edge 130Plus ook een Wahoo ELEMNT (ook uitgeleend), en heb de Roam V1, Bolt V1 en Bolt V2 gehad. Wahoo heeft het interface spelletje top voor elkaar, maar er is niet iets als Garmin Connect. 
Er is overigens meer: Ik heb tegenwoordig een Hammerhead Karoo II. Letterlijk het enige dat ik beter vind aan de Garmin 1040 is de levensduur van de accu, het neurale netwerk dat aanrijdingen detecteert en hun focus op training. Qua navigatie (vooral ook als je fout rijdt!) en interface staat Hammerhead ver boven al het andere dat ik tot nu toe heb mogen bekijken. 
En inderdaad: om je trainingsresultaten te bekijken kan je ook prima terecht bij Strava. Ik had daar een betaald abonnement, betaal nu echter niet meer en mis eigenlijk weinig.

Als laatste: vermogensmeters. Ik heb altijd pedalen gebruikt, omdat ik met korte cranks rijd (155 en 140mm). Jij zal daar vermoedelijk ook aan vast zitten i.v.m. je MountainDrive. Garmin Vector 3 is leuk, maar ik zou ze voor een velomobiel niet opnieuw kopen tenzij je een neusluik (aan de bovenkant) hebt. Je fiets op de zijkant leggen en de kap aan de onderkant er vanaf schroeven om (vaak niet eens oplaadbare) batterijtjes te gaan wisselen is écht vervelend.
De Favero Assioma heeft oplaadbare accu's ingebouwd. Je laat dan een plastic dingetje met een magneet tegen het pedaal "vallen", waarna ze gaan opladen. Ik doe dat tegenwoordig met een powerbank (geen stroom in m'n garage), en doe het nu wel via het luik maar als het moet kan ik er via het instapgat prima bij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#4
Veel informatie over de QV kun je vinden op het blog van Adrie, de Bobslee.
Ik heb hier tamelijk willekeurig een van de posts over de QV gepakt, het bericht over het bestellen, je kunt ook meteen naar het afhalen of zelfs het eerste jaar QV gaan.

Hij schrijft vanuit Noorwegen, heuvels langs de fjorden en het hele jaar door naar het werk, met altijd sneeuw in de winter (maar ook een auto voor als het weer erg slecht is.)

(Ik mis de optie 'staat op mijn verlanglijst als ik de loterij win, naast een snellere zoals een Bulk.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hardloper , datakneder , Hoekie
#5
Een fietskameraad van ons clubje LOL heeft meer dan een jaar op zijn QV moeten wachten. 


De kleur. Zelf denk ik aan oranje en dan metalic. --> gewoon kiezen wat je mooi vindt

Aangezien ik heb zomers en winters wil gebruiken denk ik aan beide kappen. --> sommigen hebben alleen de lange kap en vinden dat heerlijk

Heeft iemand de 150 Lux lampen? --> sowieso doen

Tweede accu, of zelf later een tweede accu oplossing monteren? --> afhankelijk van de afstanden die je gaat fietsen

Ik denk aan de : SA Aluminium 90mm trommelremmen. --> sowieso 90mm nemen

Uiteraard tweede spiegel met die kapjes erop, vind ik gewoon mooier. --> ook sowieso doen

Schijfremmen achter, wat denken jullie? --> zijn alleen geschikt om een beetje 'bij te remmen'

Rubber voetenluik  met dichte voetengaten --> ik rijd nu in een Milan en ik wil nooit meer open voetengaten.

Tilbeugel is denk ik wel praktisch. --> Ja, gewoon doen

Armsteunen, wel of niet handig? --> 100% Ja. Ik heb ze schuin geplaatst, in dezelfde schuinte als het zitje en mijn bovenarmen rusten erop. Het gedeelte net boven mijn elleboog.

QV bottle cage lijkt me wel handig. --> is ook zo

Wat denken we van:
Seat pad --> vind ik heel prettig, wel de dunste
Floor mat set --> vind ik flauwekul
Luggage box --> voor de wielkasten bedoel je? Ja, doen. Sowieso 1
Wheel alignment tool --> heb ik, is soms toch even handig om zelf de uitlijning te checken
Ventisit neck-rest of Ventisit neck-roll --> heel persoonlijk. Bij de XS, de DF en de Milan had/heb ik er één.



Succes met bedenken wat je wilt. Veel is zeer persoonlijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
Ergens denk ik ook aan open voeten gaten op dit moment.

Jammer dat ik hier niet wat beter op lette met proefrijden of ik mijn armen goed wist neer te leggen.

@Datakneder wat voor aanhanger heb je?

Nou ik heb al paar maanden geleden aangeven dat ik interesse heb en sta dus daardoor ook al op de wachtlijst.

En wat betreft de kleur, ik hoorde dat de oranje metalic van Rob Hague: "Ford ST Metallic Orange" is. Misschien nu anders. En gespot in het filmpje. Dus tja min of meer sta ik dus in bestelling, echter noem ik het nog niet zo omdat ik nog geen optie lijst heb doorgeven zoals hij gebouwd moet worden. Maar kom je dan samen met de eigenaar uit het zuiden van het land of ben je daar op Velomobiel afstand?

En tja beschutting voor de zon is in inderdaad ook wel een goed punt. Helaas heb ik niet overal extreem zoveel dik haar dat ik goede zon wering heb.

+ Goed punt om over de hoogteverstelling te hebben.

+ Wat fijn om die aangepaste tool te zien en tja ik heb niet het idee om alleen maar vlak te rijden. Ergens heb ik ook nog het idee om ooit ermee aan de Amstelgold race ofzo mee te doen met de Velomobiel.

Maar hoe was is dat die 1x12-speed setup van Rotor? Geen idee of dat kan.

Maar hoe zit dat precies met die CargoDrive? Misschien ook eens over hebben. In de familie zit wel dingen kapot te sporten door explosieve krachten.

Nou ze doen niks met speciale trommels. Dan is het alleen schijfremmen die eventueel een optie kunnen zijn. Maar als ik zo lees van meer een sleeprem, dan betwijfel ik of het iets is.

Op zo'n bedrag wil ik liever niet zelf gedoe met gaatjes boren.

Ik heb hier paar bidons en geen drinkzak. Wel ooit geprobeerd, maar ik zie me nog niet direct een drinkzak kopen. Vond ik ook wel weer gedoe met schoonmaken, had er ooit eens een van 1 a 2 personen geleend.

Die Seat pad kan later toegevoegd worden?

Nou drooghouden van spullen is wel fijn.

Luggage box is dus aan te raden.

En de fietscomputer + wat dingetjes is voor de toekomst. En niet zo afhankelijk van de fiets. Maar ik ben zelf nog geen 1,75Meter. Dus dan zal misschien korte cranks ook wel handig zijn.

En toevallige kwam ik Bob ook al tegen, heb hem ook al vragen gesteld over zijn keuzes. Tongue
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#7
Geen QV ervaring voor je, en veel antwoorden al gegeven, maar ik heb toevallig wel precies die oranje Ford lak op m'n Quest en vind hem erg krasgevoelig. Plek waar de kap er wel eens op ligt is puur daardoor beschadigd bijvoorbeeld.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
#8
Heb je misschien wat foto's van dat ik beter kan oordelen over de kleur? Ik heb zelfs al overwogen, kan ik de velo misschien niet gewoon laten wrappen met Oranje metalic folie.
Dit vind ik ook wel een mooie kleur:
[Afbeelding: 0-2f9e1b209a37c9cc2d1545a389434afc.jpg]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: @Datakneder wat voor aanhanger heb je?


Als ik de indruk gewekt heb QV ervaring te hebben, dat was niet de bedoeling. Mijn beperkte opmerkingen kwam als VM-rijder. Ik rijd zelf een WAW en die heeft het voordeel dat je daar ongeveer elke aanhanger achter kunt hangen. Mijn opmerking was dat als je denkt een aanhanger te gaan gebruiken dit zeker zou moeten meewegen bij de keuze.

Mijn aanhanger is trouwens een BOB.

Ik ben het wel eens met 365Cycle dat het misschien wel een goed idee is om te beginnen met een tweedehands. Ik ben blij met mijn tweedehands want ik had binnen twee weken al de nodige krassen en stoeprandjes meegepikt. Als dan er al lakschade zou zijn, laat staan ernstigere schade op een nieuwe fiets zou dat mijn plezier behoorlijk bederven. Nu boeit me dat niet heel veel, en ik probeer eerst ervaring op te doen om er achter te komen of een VM iets voor mij is (Dat is nu al duidelijk een JA!) en wat ik belangrijk vind in een VM. Natuurlijk heb ik dat vantevoren al bedacht en gekomen tot mijn huidige keuze. Maar het zou me niet verbazen als ik over een jaar over bepaalde zaken anders denk na daadwerkelijke ervaring.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#10
(17-Apr-2023, 06:53 PM)Hardloper schreef: Heb je misschien wat foto's van dat ik beter kan oordelen over de kleur? Ik heb zelfs al overwogen, kan ik de velo misschien niet gewoon laten wrappen met Oranje metalic folie


https://ligfietsers.nl/thread-119-post-2...l#pid25534

Hier een foto te vinden van toen ik hem net had en de lak nog in showroomstaat was omdat de vorige eigenaar hem zorgvuldig gepoetst verkocht. 

Inmiddels is de lak er een stuk minder aan toe door een schuiver in de derde week dat ik hem had en andere klein leed. Binnenkort schilder ik hem over en neem dan ook afscheid van het oranje.  Smile
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#11
(17-Apr-2023, 08:22 PM)datakneder schreef: Als ik de indruk gewekt heb QV ervaring te hebben, dat was niet de bedoeling
Nou die indruk had ik toch niet.

(17-Apr-2023, 08:22 PM)datakneder schreef: Mijn aanhanger is trouwens een BOB.
Was gewoon benieuwd wat voor aanhanger het was, uit interesse wat voor aanhangers er allemaal op de markt zijn.
(17-Apr-2023, 08:22 PM)datakneder schreef: Ik ben het wel eens met 365Cycle dat het misschien wel een goed idee is om te beginnen met een tweedehands.
Ik heb anders toch heel gedegen alles bekeken en zo heel veel tweedehands is er ook niet. Voor 5000 euro (De gif groene Quest bij Imke) voor een tweedehandse net niet vind ik toch ook zonde van het geld. De tweedehandse markt is nou ook niet uitgebreid.

(17-Apr-2023, 08:31 PM)TimSch schreef: https://ligfietsers.nl/thread-119-post-2...l#pid25534
Nu heb toch wat meer referentie kwa kleur. Heb deze ook in gewoon uniekleur gezien??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#12
Er komen soms QV langs tweede hands, vooral in Dronten.
Als je geinterseerd bent in een tweedehandse zou ik het aan de mannen daar vragen, dan geven ze je een seintje als ze er een hebben (geloof ik, ik heb het geld ervoor nog niet.) Maar een nieuwe fiets is nog steeds goedkoper dan een nieuwe auto en die kopen een heleboel mensen toch ook.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#13
(17-Apr-2023, 06:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Een fietskameraad van ons clubje LOL heeft meer dan een jaar op zijn QV moeten wachten.
Jep, dat kreeg ik destijds ook te horen. Had er daardoor geen zin in.

(17-Apr-2023, 06:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Aangezien ik heb zomers en winters wil gebruiken denk ik aan beide kappen. --> sommigen hebben alleen de lange kap en vinden dat heerlijk
Dat was precies wat ik had. Je kan er nog altijd een kap bij kopen (al is een afwijkende kleur dan wel lastig).

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Jammer dat ik hier niet wat beter op lette met proefrijden of ik mijn armen goed wist neer te leggen.
Nog een keer proefrijden dus!

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: En wat betreft de kleur, ik hoorde dat de oranje metalic van Rob Hague: "Ford ST Metallic Orange" is. Misschien nu anders. En gespot in het filmpje. Dus tja min of meer sta ik dus in bestelling, echter noem ik het nog niet zo omdat ik nog geen optie lijst heb doorgeven zoals hij gebouwd moet worden. Maar kom je dan samen met de eigenaar uit het zuiden van het land of ben je daar op Velomobiel afstand?
Aha, er zijn er dus meerdere... nee, Zuid-Holland in de bocht hier Smile 

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Maar hoe was is dat die 1x12-speed setup van Rotor? Geen idee of dat kan.
Standaard worden de meeste velomobielen geleverd met een 11-speed derailleur van SRAM of Shimano. In sommige gevallen is er ook een voorderailleur aanwezig, bij de QV kan dat denk ik niet (ik vermoed vanwege de kettingspanner die voorin zit) - ik heb er nog nooit één gezien met meerdere kettingbladen.
Rotor maakt nu ook 1x12-speed en 1x13-speed groepen voor zowel wielrenfietsen als mountainbikes. Je zou dan dus een tandwiel extra in je cassette kunnen hebben (of twee, maar de 13-speeds beginnen allemaal met een 10T krans, en ik ben niet zo kapot van zulke kleine kransjes).
Echter is de achterderailleur van de QV ook aangepast. Het is dus maar de vraag of die aanpassing zich laat vertalen naar de QV.

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Maar hoe zit dat precies met die CargoDrive? Misschien ook eens over hebben. In de familie zit wel dingen kapot te sporten door explosieve krachten.
De standaard MountainDrive heeft een kunststof spider. De CargoDrive is gemaakt voor bakfietsen en heeft om die reden een metalen spider die een stuk sterker schijnt te zijn. Verder: De 70T en 75T tandwielen hebben verstevigingsribben, de 65T heeft die niet. Toen mijn spider kapot ging vermoed ik eigenlijk dat eerst het (Destijds 65T) tandwiel iets gevouwen is, en dat de spider daar vervolgens de dupe van is geworden.

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Nou ze doen niks met speciale trommels. Dan is het alleen schijfremmen die eventueel een optie kunnen zijn. Maar als ik zo lees van meer een sleeprem, dan betwijfel ik of het iets is.
Ginkgo Veloteile heeft ze. Zelf overigens geen ervaring mee.

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Op zo'n bedrag wil ik liever niet zelf gedoe met gaatjes boren.
Dat zei ik in het begin ook. Een maand later boorde ik een 18mm gat in de neus om een dashcam door te steken Tongue 

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Ik heb hier paar bidons en geen drinkzak. Wel ooit geprobeerd, maar ik zie me nog niet direct een drinkzak kopen. Vond ik ook wel weer gedoe met schoonmaken, had er ooit eens een van 1 a 2 personen geleend.
Klopt, schoonmaken is ellende.

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Die Seat pad kan later toegevoegd worden?
Ja kan je los bestellen.

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Luggage box is dus aan te raden.

(17-Apr-2023, 06:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Luggage box --> voor de wielkasten bedoel je? Ja, doen. Sowieso 1
Is dat een luggage box! Dat wist ik niet. Dan alleen doen als je geen hele grote voeten hebt. In fietsen met bagagevakken voorin kan ik (maat 50) niet of niet goed uitklikken. In onze SL heb ik zelfs m'n schoenen uit moeten trekken voor ik eruit kon. Iets met ezels en 3x...

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: En de fietscomputer + wat dingetjes is voor de toekomst. En niet zo afhankelijk van de fiets. Maar ik ben zelf nog geen 1,75Meter. Dus dan zal misschien korte cranks ook wel handig zijn.
Klopt. Overigens is een Garmin Edge 520 Plus of 530 van marktplaats plukken goedkoop en een makkelijke manier om er eens mee te leren werken en wennen. Zeker nu want de 540 en 840 zijn net uit, dus er zal wel een hoop los komen Big Grin Extra montagemateriaal is belachelijk goedkoop te vinden via EBay/Amazon/Ali.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#14
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Ik heb hier paar bidons en geen drinkzak. Wel ooit geprobeerd, maar ik zie me nog niet direct een drinkzak kopen. Vond ik ook wel weer gedoe met schoonmaken, had er ooit eens een van 1 a 2 personen geleend.
Klopt, schoonmaken is ellende.


Huh? schoonmaken?
Ik gebruik al een jaar of twintig drinkzakken, en heb er nog nooit eentje schoongemaakt, hooguit even omgespoeld.
Ik doe er alleen water in, misschien maakt dat het verschil.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#15
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Een fietskameraad van ons clubje LOL heeft meer dan een jaar op zijn QV moeten wachten.
Jep, dat kreeg ik destijds ook te horen. Had er daardoor geen zin in.
Goh ik wacht nog wel even. Niet heel extreem veel haast heb ik ermee. Angel
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Aangezien ik heb zomers en winters wil gebruiken denk ik aan beide kappen. --> sommigen hebben alleen de lange kap en vinden dat heerlijk
Dat was precies wat ik had. Je kan er nog altijd een kap bij kopen (al is een afwijkende kleur dan wel lastig).
Ook een punt. Big Grin
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Jammer dat ik hier niet wat beter op lette met proefrijden of ik mijn armen goed wist neer te leggen.
Nog een keer proefrijden dus!
Weer een reis van bijna 2 uur  Cry
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: En wat betreft de kleur, ik hoorde dat de oranje metalic van Rob Hague: "Ford ST Metallic Orange" is. Misschien nu anders. En gespot in het filmpje. Dus tja min of meer sta ik dus in bestelling, echter noem ik het nog niet zo omdat ik nog geen optie lijst heb doorgeven zoals hij gebouwd moet worden. Maar kom je dan samen met de eigenaar uit het zuiden van het land of ben je daar op Velomobiel afstand?
Aha, er zijn er dus meerdere... nee, Zuid-Holland in de bocht hier Smile 
Ja zo uniek is het dus niet. Sleepy
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Maar hoe was is dat die 1x12-speed setup van Rotor? Geen idee of dat kan.
Standaard worden de meeste velomobielen geleverd met een 11-speed derailleur van SRAM of Shimano. In sommige gevallen is er ook een voorderailleur aanwezig, bij de QV kan dat denk ik niet (ik vermoed vanwege de kettingspanner die voorin zit) - ik heb er nog nooit één gezien met meerdere kettingbladen.
Rotor maakt nu ook 1x12-speed en 1x13-speed groepen voor zowel wielrenfietsen als mountainbikes. Je zou dan dus een tandwiel extra in je cassette kunnen hebben (of twee, maar de 13-speeds beginnen allemaal met een 10T krans, en ik ben niet zo kapot van zulke kleine kransjes).
Echter is de achterderailleur van de QV ook aangepast. Het is dus maar de vraag of die aanpassing zich laat vertalen naar de QV.
Dat weten ze dan wel in Dronten. Big Grin Maar 11 is wel genoeg denk ik met eventuele MountainSchlumpf.
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Maar hoe zit dat precies met die CargoDrive? Misschien ook eens over hebben. In de familie zit wel dingen kapot te sporten door explosieve krachten.
De standaard MountainDrive heeft een kunststof spider. De CargoDrive is gemaakt voor bakfietsen en heeft om die reden een metalen spider die een stuk sterker schijnt te zijn. Verder: De 70T en 75T tandwielen hebben verstevigingsribben, de 65T heeft die niet. Toen mijn spider kapot ging vermoed ik eigenlijk dat eerst het (Destijds 65T) tandwiel iets gevouwen is, en dat de spider daar vervolgens de dupe van is geworden.
Ah dus met de 70 tanden zit je wel goed?
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Nou ze doen niks met speciale trommels. Dan is het alleen schijfremmen die eventueel een optie kunnen zijn. Maar als ik zo lees van meer een sleeprem, dan betwijfel ik of het iets is.
Ginkgo Veloteile heeft ze. Zelf overigens geen ervaring mee.
Maar dan kun je ze altijd zelf naderhand nog aanpasen.
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Op zo'n bedrag wil ik liever niet zelf gedoe met gaatjes boren.
Dat zei ik in het begin ook. Een maand later boorde ik een 18mm gat in de neus om een dashcam door te steken Tongue 
Ik zag al iemand met 2 dashcams in zijn QV. Met wat regen issues dacht ik. Tongue

(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Ik heb hier paar bidons en geen drinkzak. Wel ooit geprobeerd, maar ik zie me nog niet direct een drinkzak kopen. Vond ik ook wel weer gedoe met schoonmaken, had er ooit eens een van 1 a 2 personen geleend.
Klopt, schoonmaken is ellende.
Tongue
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Die Seat pad kan later toegevoegd worden?
Ja kan je los bestellen.
Nog geen haasgt df
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Luggage box is dus aan te raden.

(17-Apr-2023, 06:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Luggage box --> voor de wielkasten bedoel je? Ja, doen. Sowieso 1
Is dat een luggage box! Dat wist ik niet. Dan alleen doen als je geen hele grote voeten hebt. In fietsen met bagagevakken voorin kan ik (maat 50) niet of niet goed uitklikken. In onze SL heb ik zelfs m'n schoenen uit moeten trekken voor ik eruit kon. Iets met ezels en 3x...

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: En de fietscomputer + wat dingetjes is voor de toekomst. En niet zo afhankelijk van de fiets. Maar ik ben zelf nog geen 1,75Meter. Dus dan zal misschien korte cranks ook wel handig zijn.
Klopt. Overigens is een Garmin Edge 520 Plus of 530 van marktplaats plukken goedkoop en een makkelijke manier om er eens mee te leren werken en wennen. Zeker nu want de 540 en 840 zijn net uit, dus er zal wel een hoop los komen Big Grin Extra montagemateriaal is belachelijk goedkoop te vinden via EBay/Amazon/Ali.
Mijn sporthorloge is van Garmin de laatste generatie in zijn soort. Met navigatie. Dus hier zit ook wel leuke fiets functies op. Heb ook nog een handheld van Garmin, dus bediening zal echt wel loslopen. Mijn vorige horloge laat ondertussen wat te wensen over in betrouwbaarheid. Sensors data vallen geregeld uit de training data weg. Ik denk dus dat de Bluetooth verbinding wegvalt.

(17-Apr-2023, 10:18 PM)Martin van Mourik schreef:
(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Ik heb hier paar bidons en geen drinkzak. Wel ooit geprobeerd, maar ik zie me nog niet direct een drinkzak kopen. Vond ik ook wel weer gedoe met schoonmaken, had er ooit eens een van 1 a 2 personen geleend.
Klopt, schoonmaken is ellende.


Huh? schoonmaken?
Ik gebruik al een jaar of twintig drinkzakken, en heb er nog nooit eentje schoongemaakt, hooguit even omgespoeld.
Ik doe er alleen water in, misschien maakt dat het verschil.
Oh ok
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
pffff….. ik lees hier steeds minder
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#17
Je kan niet zeggen dat het forum niet actief is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#18
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Weer een reis van bijna 2 uur  Cry 
Ik reis weleens een hele dag voor een uitgave van >€10K. €2000 afschrijven door een foute beslissing is duurder.
 

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Dat weten ze dan wel in Dronten. Big Grin Maar 11 is wel genoeg denk ik met eventuele MountainSchlumpf.
Die 11 gebruik je om "gewoon" mee te rijden. Je moet zo'n mountain drive echt zien als lage en hoge gearing in een terreinauto (ok, je hebt geen rijbewijs). Je maakt dus eerst de keuze tussen laag of hoog en dán ga je rijden. Een steile helling rijd je in laag, op vlakke weg of bergaf rijd je in hoog. Tussendoor even schakelen werkt niet echt en je kan de versnellingen dus ook niet echt bij elkaar optellen.

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Ah dus met de 70 tanden zit je wel goed?
Yup.

(17-Apr-2023, 09:35 PM)365cycle schreef: Maar dan kun je ze altijd zelf naderhand nog aanpasen.
De rem zit vast in het wiel. Als je een setje nieuwe wielen wil spaken kan dat inderdaad, maar mocht je dat soort trommels willen dan is verzoeken de QV in Roemenië te bestellen zonder voorwielen wel een strak plan.

(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: Ik zag al iemand met 2 dashcams in zijn QV. Met wat regen issues dacht ik. Tongue
Ik ? Kan ik me even niet herinneren, haha. Heb je een linkje?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#19
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: had er ooit eens een van 1 a 2 personen geleend.

De kleine raadselen des levens.  Huh
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#20
(17-Apr-2023, 10:37 PM)365cycle schreef: Ik ? Kan ik me even niet herinneren, haha. Heb je een linkje?
Zit er nu wel of niet een in de achterkant en in de voorkant?
https://www.365cycle.nl/fiets/dashcam-op-je-fiets/
En wat betreft regen zal ik het maar eens citeren:
Citaat:Wees voorzichtig met montage dicht bij een (kop-)lamp: Bij regen worden de druppels dan onder de kijkhoek van de camera verlicht, wat bijvoorbeeld de leesbaarheid van kentekens niet ten goede komt.

Maar ik dacht dat die Mountain Sclumpf tijdens rijden kan worden in/uitgeschakeld.

(18-Apr-2023, 12:59 AM)Bart Verbeek schreef:
(17-Apr-2023, 06:34 PM)Hardloper schreef: had er ooit eens een van 1 a 2 personen geleend.

De kleine raadselen des levens.  Huh

Drinkrugzakken. Ik weet dat een werkgever van mij er een had die ik mocht lenen, maar ik weet nu niet of ik ook de drink zak van een familie lid heb geleend. Maar zelf was ik nog niet in die mate overtuigd dat ik er echt zelf een kocht om mee te gaan hardlopen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Iemand heeft het al eens eerder genoemd: pas op met quoten. Het wordt zo onleesbaar….
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Hardloper
#22
Ik had ooit een drink systeem met waterfles en slang voor op een trike, daarna tweewielers gereden met andere flessen. Het oude systeem was aan grondige schoonmaak toe toen ie buiten gebruik gesteld werd, niet gedaan en later weggegooid.

In de Quest toch wel een drink systeem met slangetje gekocht, in dit geval een zak. Het is zoveel makkelijker om even een slok te nemen als je alleen maar een slang naar je mond hoeft te brengen. En een trike en een velomobiel heeft een goede mogelijkheid om hem op te hangen of neer te zetten.

Plus met een kap of een dakje is de ruimte om een fles schuin omhoog te houden beperkt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#23
(18-Apr-2023, 10:13 AM)Willeke_IGKT schreef: Plus met een kap of een dakje is de ruimte om een fles schuin omhoog te houden beperkt.


Ja, met de schuimkap erop kan je uit een bidon drinken wel vergeten inderdaad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#24
De kleur - Denk aan dat metallic mooier kan zijn, maar dat het niet of nauwelijks bij te werken is. Na een 2de hands rood metallic QV heb ik voor een witte QV gekozen.  
Kap - Als je kan, ga met beide proefrijden. Aan de andere kant: een 2de kap is niet zo duur en is af en toe wel leuk. Ik rij voornamelijk met de lange kap=head-in hood en heel soms met de korte kap=hood-0ut hood.
150 Lux - Eens. Met stand I als zuinige stand/DLR. In stand II nemen ze serieus stroom. 
Tweede accu - Doen, als is het maar als reserve mocht de eerste uitvallen.
Cassette - De 11-32 heeft een mooier verloop. Dus 11-36 als het nodig is vanwege hellingen/trekken, ander de 11-32.
Ik denk aan de : SA Aluminium 90mm trommelremmen. - Eens
Uiteraard tweede spiegel met die kapjes erop, vind ik gewoon mooier - Eens
Persoonlijke keuze die afhankelijk is van power. . Ik denk dat 70T een mooie middenweg is.
Tandwiel voor - Persoonlijke keuze die afhankelijk is van power en waar je rijdt. Zijn tools voor om dat voor je te laten uitrekenen.
Rohloff, lekker aan andere over laten - Persoonlijke keuze
Schijfremmen achter, - Voor NL weglaten. Kan je altijd later nog laten toevoegen.
Rubber voetenluik  met dichte voetengaten - Heb ik gehad. Het werd te vochtig. Voor onze winters ook niet nodig. Afplakken ruimte rond de koplampen is voldoende.
Tilbeugel is denk ik wel praktisch - Absoluut.
Armsteunen, wel of niet handig? - Heb ze, gebruik ze niet meer. Anderen zweren er bij. Persoonlijk dus.
QV bottle cage lijkt me wel handig.- Dat rubberen gat? Is inderdaad super praktisch. En in mijn geval niet voor een bidon maar voor andere zaken.
Trekhaak - Voor mij niet van toepassing

Wat denken we van:
Seat pad (Ventisit) - Persoonlijke keuze
Floor mat set - Alleen in de kofferbak. Voor grip en geluidsdemping
Luggage box - Heeft een QV standaard.
Wheel alignment tool - Doen. Kost weinig en daarmee kan je in ieder geval makkelijk zelf checken of de sporing goed is. Of je doet het op de ultra cheap Saukki way.( The Velomobile Channel - YouTube )
Ventisit neck-rest of Ventisit neck-roll - Persoonlijke keuze.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GertBr , Hardloper
#25
Ik denk dat de test QV geen schuimpdak had. Maar die zijn zeker op maat van de fietser gemaakt? Zodat ze voldoende aansluiten of vergis ik me erin?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Mijn QV is in bestelling en inmiddels in productie. Ik hoop hem over een paar weken op te mogen halen in Dronten.
1) Hij wordt oranje-wit. Da's lekker zichtbaar en niet te donker. Hopelijk scheelt dat ook wat in de warmte.
2) Alleen een head-in hood besteld. Dat vind ik zowel mooier als praktischer. 
3) iQX. Goede lampen zijn wensenlijk, het hele jaar door, zien en gezien worden.
4) 2e accu. Denk dat dat zeker nuttig zal zijn bij veel rijden. De tijd zal het leren...
5) 11-32. Die heeft een redelijk bereik en iets 'vlakker'.
6) 80t. Ik houd van lage cadans en doorrijden ?
7) 90mm, want meer remkracht.
8) 2e spiegel uiteraard. 
9) geen rohlhff. Wel mountaindrive, voor als het echt nodig is.
10) als backup en sleeprem.
11) ik begin open. Misschien later een rubberen versie voor in de winter. 
12) zeker
13) eerst zonder. Dit lijkt me een probleemloze toevoeging voor later.
14) idem
15) ik denk dat er genoeg in past om niet ook een aanhanger nodig te hebben 

Ik heb in het verleden jaren lang alleweder (a2) gereden, naast nog een aantal andere ligfietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 62 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM