Supre Drive
|
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
In dit filmpje wordt de Supre Drive geshowd. Ymte staat er mee op de Spezi, dus als hij er wat in ziet wie ben ik dan om eraan te twijfelen.
Ik heb echter altijd begrepen dat je de kettinglijn die de kracht van de pedalen naar het achterwiel overbrengt (bovenkant) zo recht mogelijk moet zijn om zo min mogelijk verlies te hebben. Hier zie ik een haakse bocht.
De voordelen van het systeem zie ik wel in, maar schat ik het verlies van die haakse bocht misschien wat te hoog in?
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
29-Apr-2023, 12:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Apr-2023, 12:37 AM door 365cycle.
Edit Reason: Verduidelijking + afbeelding
)
Is dit ook echt het systeem dat Ymte gebruikt? Ik heb hun nieuwe derailleur gezien (in een testfiets) en die lijkt hier zeker op, maar is deels ook wel anders.
Keek net op de ICB-site en zie idd dat ze dit systeem gebruiken! Ik dacht eigenlijk dat ze het volledig zelf ontwikkeld hadden.
Heb wat plannen voor opbouw van een andere velomobiel en ik vond wat ik bij Ymte zag er ook heel veelbelovend uitzien. Efficiënt en eenvoudig, en lost daarnaast een issue op wat ik voor die velomobiel niet op een conventionele manier kan regelen.
Voor mensen zich wat af gaan vragen: het is de bedoeling dat de DF uiteindelijk plaats maakt, en de Bülk blijft
Ik denk dat de Supre Drive zoals die in een velomobiel zit iets efficiënter (maar vermoedelijk nauwelijks meetbaar) zal blijken dan een conventionele derailleur, en wel om 2 redenen:
1. De onderste "rare bocht" die je ziet is de kettingspanner. Deze heb je op een conventionele derailleur ook, alleen hangt die dan onder de derailleur, en zeker bij een fiets met 20" wielen lekker kwetsbaar vlak boven de grond. De Supre Drive gebruikt hier veel grotere tandwielen; de bocht die de ketting maakt is kleiner, en de weerstand (door het "buigen" van de ketting) daarmee ook.
2. Het bovenste wieltje, boven het kettingblad, is bij een conventionele fiets nodig omdat de kettinglijn heel kort is en de trapas op ongeveer dezelfde hoogte zit als het hart van het achterwiel. Een "normale" velomobiel heeft per definitie een minder efficiënte kettinglijn dan bijvoorbeeld een singlespeed wielrenfiets; die laatste heeft een kaarsrechte kettinglijn. Als je de kettinglijn bij een velomobiel ook kaarsrecht wil hebben heb je een gaatje ter hoogte van je navel nodig voor de trekkende (bovenste) ketting. Ik zou het er voor over hebben als ik niet iedere keer de QuickLink zou moeten open maken om in of uit te kunnen stappen. Bij de Supre Drive loop je met een diamantvormig frame ineens tegen een uitdaging aan die je in een velomobiel niet hebt: Een normale fiets heeft vrijwel geen ruimte onder de bottom bracket (dat is zeker bij een mountainbike je bodemvrijheid), maar een velomobiel wel! Net voor de stoel loopt de ketting bij een velomobiel over de onderste kettingrol. Het kettingblad staat veel hoger, met als gevolg dat je een driehoek van zo'n 25x40cm hebt waarin je die kettingspanner mooi kwijt kan. ICB had in de testfiets de kettingspanner ook op een fraaie manier opgelost, nl. met een schuivend tandwiel en een elastiek, waardoor de kettingspanning gewoon in te stellen is en het te schakelen bereik echt gigantisch wordt. Waar je met een derailleur met een lange kooi lang niet alle versnellingen kan schakelen als je een beetje wild doet met je vertanding (bv. 11-52 cassette i.c.m. 39T en 70T voorblad) , zou dat hier ineens wel lukken. Erg tof.
Nog even een "open tekening" van een DF XL:
Berichten: 106
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 6
155 x bedankt in 76 berichten
De derailleur doet me denken aan mijn eerste Quest. Bij de 3 x 20-modellen zat de pignon onder de stoel en de derailleur had alleen een kooi om de ketting te verplaatsen. De spanner zat in het vooronder. Het werkte goed, ook al was er een tussenas nodig. Daarna kwam de versie met het grote achterwiel en de directe aandrijving die efficiënter werkte en minder speciale onderdelen nodig had. Maar de eerste oplossing vond ik altijd heel mooi.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
Verschil is wel dat die tussenas voor aandrijfverliezen zorgt.
De QuatreVelo heeft de (conventionele maar grote) spanner overigens ook voor, achter zit een gemodificeerde derailleur. Werkt ook fraai, maar deze SupreDrive is een stapje verder.
Berichten: 100
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
142 x bedankt in 60 berichten
Een mooie oplossing voor velomobielen zou zijn, dat er voor een ketting spanner zou komen, liefst zo groot mogelijk, max. 1 rol onder de stoel in de trekkende ketting, en dan achter een derailleur zonder spanner, het geeft 3 voordelen.
1. minder verlies in de trekkende ketting, elke rol geeft verlies in vermogen.
2. met spanner voor, kun je wel naar 2x 12 speed zoals ICB schrijft, wie wil dat niet.
3 , vlakke bodem, alleen onder stoel een bult, net zoals de 3x20" Quest had in de grote versie.
Uiteraard wel met 26" of 28" achterwiel, en geen tussenas.
Ben benieuwd wanneer deze versie het licht gaat zien.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Moet er alleen ook nog effe een andere constructie voor de achterbrug bedacht worden, maar verder valt het mee.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
29-Apr-2023, 10:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Apr-2023, 10:07 PM door 365cycle.)
@Jeroen: Waarom zou je daar een andere achteras voor nodig hebben?
@Peter: wacht de filmpjes van de Supre Drive in de Hilgo even af. Het lijkt op wat je wil, maar dan nog wat fraaier
Overigens is een rechte lijn van de ketting over de achteras denk ik belangrijker. Anders trek je de hele fiets met iedere trap in of uit de vering.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Deze derailleur zit voor de cassette. Kijk maar es goed naar de foto op de ICB site. Trek je de lijn van de denkbeeldige achterbrug naar voren, zit deze derailleur precies waar normaal de achterbrug zit. Dat gaat niet passen. Normaal gesproken zit ie onder de achteras, deze zit nog zo'n 5-10 cm naar voren en hoger.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(30-Apr-2023, 10:28 AM)Jeroen S schreef: Deze derailleur zit voor de cassette. Kijk maar es goed naar de foto op de ICB site. Trek je de lijn van de denkbeeldige achterbrug naar voren, zit deze derailleur precies waar normaal de achterbrug zit. Dat gaat niet passen. Normaal gesproken zit ie onder de achteras, deze zit nog zo'n 5-10 cm naar voren en hoger. Bij de Hilgo wel, omdat daar bij de Hilgo plaats is. Je kan 'm simpelweg nóg verder naar voren zetten. Als je de ketting met het laatste ketting wiel een zetje geeft, schakelt ie ook, zeker als je daar een stukje kettingbuis voor zet.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|