Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
To vlaggetje or not to vlaggetje, that's the question.
#1
Ik las in het draadje van de verkeersongevallen onderstaand verhaal van Niels:

(15-May-2023, 09:50 AM)Niels van der Wal schreef:
...Ik kreeg van de politie de tekst dat ze me inderdaad niet gezien kon hebben, omdat ik geen vlaggetje op mijn velomobiel had.

Niels, oehoe, van der Wal


Dit, in combinatie met de meestgestelde vraag wanneer je een praatje maakt als je met de velomobiel op pad bent (namelijk: "Waar is je vlaggetje?") doet me toch afvragen hoe dit nu zit? Ik kon via de zoekfunctie geen eerder draadje hierover vinden, hooguit flarden. Dus dan maar een nieuw onderwerp starten.


De politie zegt dus tegen Niels dat hij een vlaggetje zou moeten hebben (los van het feit dat je een achteruitrijdende auto op het fietspad trof Confused ). Ik merk ook dat mijn standaardreactie op de standaardvraag ("Dus u wilt beweren dat u een knaloranje object van kleine 3 meter lang, een meter hoog en breed, over het hoofd ziet en dat dit niet gebeurt als er een vlaggetje van ter grote van een vaatdoekje op staat?") lang niet door iedereen geaccepteerd wordt. Wij, velomobilisten (of ligfietsen in het algemeen?), zijn kennelijk het gevaar in deze...

Mijn inschatting is denk ik dat zo rond de 10% van de velomobielen met zo'n vlaggetje is uitgerust. Is die 90% dan zo slecht bezig met hun eigen veiligheid? En wat nou als Niels door de achteruitrijdende mevrouw was aangereden met schade als gevolg? Politie zegt: "Mevrouw kon de velomobiel niet zien want geen vlaggetje". Wat zegt een verzekeraar dan? En al helemaal als mevrouw vooruit reed op een gewone weg (want ik kan me heus voorstellen dat een verzekeraar achteruit (=bijzondere verrichting) op het fietspad als voldoende ziet om het ontbrekende vlaggetje over het hoofd te zien  Wink )


Stof tot nadenken. Hoeveel invloed heeft een vlaggetje eigenlijk op je stroomlijn/snelheid? (want dat excuus wil ik nu wel eens aandragen...). Ik zou er bijna eentje overwegen....
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#2
(15-May-2023, 11:42 AM)TimSch schreef: Ik las in het draadje van de verkeersongevallen onderstaand verhaal van Niels:

(15-May-2023, 09:50 AM)Niels van der Wal schreef:
...Ik kreeg van de politie de tekst dat ze me inderdaad niet gezien kon hebben, omdat ik geen vlaggetje op mijn velomobiel had.

Niels, oehoe, van der Wal


Dit, in combinatie met de meestgestelde vraag wanneer je een praatje maakt als je met de velomobiel op pad bent (namelijk: "Waar is je vlaggetje?") doet me toch afvragen hoe dit nu zit? Ik kon via de zoekfunctie geen eerder draadje hierover vinden, hooguit flarden. Dus dan maar een nieuw onderwerp starten.


De politie zegt dus tegen Niels dat hij een vlaggetje zou moeten hebben (los van het feit dat je een achteruitrijdende auto op het fietspad trof Confused ). Ik merk ook dat mijn standaardreactie op de standaardvraag ("Dus u wilt beweren dat u een knaloranje object van kleine 3 meter lang, een meter hoog en breed, over het hoofd ziet en dat dit niet gebeurt als er een vlaggetje van ter grote van een vaatdoekje op staat?") lang niet door iedereen geaccepteerd wordt. Wij, velomobilisten (of ligfietsen in het algemeen?), zijn kennelijk het gevaar in deze...

Mijn inschatting is denk ik dat zo rond de 10% van de velomobielen met zo'n vlaggetje is uitgerust. Is die 90% dan zo slecht bezig met hun eigen veiligheid? En wat nou als Niels door de achteruitrijdende mevrouw was aangereden met schade als gevolg? Politie zegt: "Mevrouw kon de velomobiel niet zien want geen vlaggetje". Wat zegt een verzekeraar dan? En al helemaal als mevrouw vooruit reed op een gewone weg (want ik kan me heus voorstellen dat een verzekeraar achteruit (=bijzondere verrichting) op het fietspad als voldoende ziet om het ontbrekende vlaggetje over het hoofd te zien  Wink )


Stof tot nadenken. Hoeveel invloed heeft een vlaggetje eigenlijk op je stroomlijn/snelheid? (want dat excuus wil ik nu wel eens aandragen...). Ik zou er bijna eentje overwegen....

Ik denk dat een vlaggetje in 95% van de tijd geen bijdrage heeft. In mijn ogen valt ook een normale ligfiets meestal goed op, een velomobiel nog beter. Het wordt vervelend bij hoge begroeiing, lage schutting, geparkeerde auto's bij een kruispunt etc. Kortom, situaties waar je als normale fietser overheen kijkt, maar wij niet. Dat is denk ik ook precies de reden waarom kinderen ze hebben, die doen nog weleens gekke dingen, en met een vlaggetje zie je ze eerder als ze ergens achter vandaan komen.
Ik heb mezelf aangeleerd om in die situaties mijn rijstijl aan te passen, maar ben me er ook van bewust dat dat geen garantie is op ongelukvrij rijden. Ik heb geen vlaggetje omdat ik niet denk dat met de snelheden waarmee ik rij een klein oranje vlaggetje het verschil gaat maken tussen wel of niet gezien worden. Zorgen dat je niet op de verkeerde plek bent als je niet gezien wordt is belangrijker, maar het hoeft elkaar natuurlijk niet uit te sluiten.
Antwoord }
#3
Een vlaggetje is schijnveiligheid; je denk dat je gezien wordt, maar in de praktijk maakt het geen verschil. Defensief rijden is veiliger.
In mijn geval betekende defensief rijden de rijweg op sturen; als ik gestopt was, dan was de automobiliste over mij heen gereden (op het fietspad). Het was toeval dat er geen auto's op de rijweg reden; ik had geen tijd om dit te bekijken.
Het niet zien van een 3 meter lange, oranje zetpil is geen reden om hier overheen te rijden. Je leert voor je rijbewijs dat alles achter je voorrang heeft.

Niels, gekleurd, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , TheoZw , martinR , emgaron , gideon
#4
Ik heb en wil geen vlaggetje omdat paarden er slecht op reageren.
Op de open trike waarmee ik mijn ligfietsen begonnen ben had ik wel een vlaggetje tot het eens kapot was en de paarden wel rustig bleven.

Een velomobiel is zelf al een paarden schrik, doe daar nog een vlag bij en ze gaan bijna allemaal gek doen.

Ik kom hier in de buurt vaker paarden tegen dan blinde automobilisten, ik hoop dat de ziende automobilisten mijn 2, 5 meter witte vlek zien als ik niet verscholen ben achter de berm of haag.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , TimSch , martinR , ThijsR , Hardloper , emgaron
#5
Als velomobielen een vlaggetje moeten hebben omdat automobilisten ze anders over het hoofd zien, dan geldt die plicht natuurlijk ook voor rolstoelen, spelende kleine kinderen, honden...

Dat vlaggetje gaat niet helpen. Als automobilisten het al zien negeren ze het meestal, want een vlaggetje dat zo snel beweegt past niet in hun plaatje (net als een felgekleurde sigaar die). Mensenhersenen zijn niet in staat om veel data tegelijk te verwerken, en autorijden zonder vreemde zaken is ongeveer de max voor een gemiddeld persoon. Als er dan onverwachte dingen bijkomen dan wordt dat niet verwerkt door gebrek aan capaciteit. (Hier een aardig voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=xwPmAS8DTGU )

Overigens ga ik ervan uit dat een ligfietser/velomobilist zich terdege bewust is van situaties waar hij/zij slecht zichtbaar is door hagen/bermen/geparkeerde auto's, en dus al rekening houdt met onbenullig gedrag van andere weggebruikers die minder opletten.

Wat me opvalt met de trikes is dat als we de vlaggetjes (Dit soort jongens, niet die kleine kindervlaggetjes: https://trike-shop.be/accessoires/bike-flags ) erop hebben zitten, fietsers die ingehaald worden harder schrikken dan wanneer ze er niet opzitten.
Antwoord }
#6
Een vlaggetje is blijkbaar het meest voor de hand liggende gelegenheidsargument, als je wel een vlaggetje hebt komen ze ongetwijfeld met iets anders.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , kuŝbiciklo , TimSch
#7
De ligfietsers die laag zijn weten donders goed wanneer ze moeilijk zichtbaar zijn voor andere verkeersdeelnemers. En de meeste zijn zo slim om hun gedrag daar aan aan te passen. De boze reactie van andere verkeersdeelnemers heeft meer te maken met een gevolg van een schrikreactie. En ik ben het er wel mee eens dat een vlaggetje niet veel toevoegt aan een velomobiel qua zichtbaarheid. Zeker gezien van voren en achteren. Het zal wel helpen op dwarsverkeer en achter heggetjes. Maar verwacht hiervan geen wonderen.



Zelf ben ik wel blij dat mijn achterkant lang hoog doorgaat:


Op verzoek van de waarschijnlijke eigenaar van de foto is deze verwijdert uit het bericht.



Dat heeft ook een voordeel bij wind. En als ik naar Pippi Langkous kijk zie ik hetzelfde:







Beide voorbeelden zijn qua kleurstelling misschien niet direct het beste, maar als je die staart aan de bovenkant fel oranje maakt heb je niet het stroomlijnnadeel van een vlaggetje, maar wel het optische voordeel.



Dan moeten de medeweggebruikers nog wel kijken. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Ik ben een paar jaar geleden een keer "ge-sneeuwschuifd" door een achteruitrijdend busje. Ik zat op m'n mountainbike met 622 wielen. Moest daar dan ook een vlaggetje op Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
"Er reed laatst iemand achteruit met zijn Golf door mijn Ferrari Enzo, moet ik nu ook een vlaggetje?"
Tongue
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
Ruim honderd jaar geleden moesten auto's voorgegaan worden door iemand met een vlag. Misschien moeten we als fietsers dat weer gaan eisen...
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , Willeke_IGKT , 365cycle
#11
Het is wel duidelijk: de 90% zonder vlag zit hier op het forum  Big Grin

Om misverstanden te voorkomen: ik ben geen voorstander van vlaggetjes, heb er ook geen op mijn fietsen. Maar zo'n opmerking van de politie zet me dan een beetje aan het denken...

Ook ik geloof heilig in het defensief rijden en zal dan ook niet in volle vaart vanachter een heggetje een kruising op knallen, ik heb mijn leven en leden lief. Maar dat een vlag helemaal niks bijdraagt aan de zichtbaarheid geloof ik nou ook weer niet.

En ja: als je vanuit je SUV gewoon niet uit je doppen kijkt in het verkeer, mis je die velomobiel achter je, net als een kudde olifanten met neon capes: niet kijken = niet zien. Daar verandert een vlaggetje weinig aan. 

Het beste zou natuurlijk zijn als iedereen goed uitkeek en een beetje begrip en inlevingsvermogen toont voor alle soorten weggebruikers, maar ik ga voor de zekerheid maar niet uit van deze utopie Wink
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#12
Een vlaggetjesdiscussie levert net zo weinig op als een fietshelmendiscussie, ik begin er niet meer aan.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Piet K , Hoekie
#13
(15-May-2023, 04:47 PM)TimSch schreef: Maar dat een vlag helemaal niks bijdraagt aan de zichtbaarheid geloof ik nou ook weer niet.

Helemaal mee eens maar vlaggetjes, fluo-kleding, helmen zie ik allemaal als weinig effectief in het verlagen van het aantal verkeersslachtoffers. Voor mij komt het vooral over als het negeren van de olifant in de kamer: We laten apparaten met een onmenselijke snelheid en omvang/massa toe in onze menselijke omgeving. Als dat vervolgens tot slachtoffers leidt hebben we de neiging om eerst te kijken wat potentiële slachtoffers kunnen doen om dat te voorkomen. Terwijl de eenvoudigste en meest doeltreffende oplossingen zijn om de bron van het gevaar te weren uit onze (leef-)omgeving.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#14
Als je een velomobiel zonder vlag op straat niet ziet, struikel je thuis waarschijnlijk dagelijks over de badkuip.
Of zit daar wel een vlaggetje op?
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , gideon , de Boer
#15
(15-May-2023, 12:53 PM)melle z schreef: Een vlaggetje is blijkbaar het meest voor de hand liggende gelegenheidsargument, als je wel een vlaggetje hebt komen ze ongetwijfeld met iets anders.

Klopt, ik ken het verhaal van een ongeluk met een vm. 

De politieagent die later ter plaatse kwam zei toen dat een vlaggetje de zichtbaarheid wel zou vergroten.

Daarna wees de vm-rijdster op het vlaggetje dat aan de achterkant van de vm zat. Oh, was de reactie van de agent.

Van voren was het dus bijna niet te zien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , emgaron , =oNNo=
#16
(15-May-2023, 05:02 PM)melle z schreef: Een vlaggetjesdiscussie levert net zo weinig op als een fietshelmendiscussie, ik begin er niet meer aan.

Dat is je goed recht. Ik verwacht niet dat dit soort disussies zal leiden tot een eensluidend antwoord. Als dat je insteek is, dan zou ik er ook niet aan beginnen. Voor mij zijn dit soort disussies mogelijkheiden om iets te horen/lezen wat ik nog niet wist, of vanuit een standpunt bekeken dat ik nooit eerder had overwogen.

Ik wil de discussie niet wegleiden van de vlaggetjes, maar ik gebruik bijvoorbeeld niet de dagrijverlichting op mijn velomobiel. En ik geef toe dat dit mijn zichtbaarheid zou verhogen, maar besef me ook dat het de zichtbaarheid van mijn medeweggebuikers minder maakt. Het wekt namelijk een verwachtingspatroon bij andere weggebruikers en ze gaan er op een gegeven moment van uit dat iedereen dan wel dagrijverlichting heeft/zou moeten hebben. Datzelfde kun je zeggen voor vlaggetjes.

Verhoog de veiligheid van alle velonauten en neem geen vlaggetje!! Wink
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#17
(15-May-2023, 05:43 PM)TvWijk schreef: Als je een velomobiel zonder vlag op straat niet ziet, struikel je thuis waarschijnlijk dagelijks over de badkuip.
Of zit daar wel een vlaggetje op?

Helaas is badkuip vermijden geen onderdeel van het autorijdexamen... Mensen die over hun badkuip struikelen op dagelijkse basis kunnen dus alsnog rechtmatig aan het verkeer deelnemen Wink

Maar goed, ik ben zo hoog als een kind van 4 op een 18 inch fietsje. Als je die niet kunt ontwijken heb je inderdaad een probleem in het verkeer
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#18
(15-May-2023, 06:25 PM)ThijsR schreef: Maar goed, ik ben zo hoog als een kind van 4 op een 18 inch fietsje. Als je die niet kunt ontwijken heb je inderdaad een probleem in het verkeer

Die heb ik ook al eens geprobeerd als argument. Toen kreeg ik, enigszins terecht, terug dat er een redelijk groot snelheidsverschil tussen dat kinderfietsje en een velomobiel zit.... bovendien zijn er ook redelijk wat vlaggetjes op die kinderfietsjes te vinden  Tongue
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Binnenkort ga ik een foto maken van mijn Strada voor/naast een lage sportauto.
Beide zonder vlaggetje.....
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Ik heb het eens overwogen, maar dan....
WELK vlaggetje moet erop, een met een Twentse ros, Overijsselse vlag, of Nederland. Ik zou vandaag ook niet in Rotterdam durven rondfietsen met een vlag van Ajax. En met een driekleur Duitsland inslaan ze me ook in elkaar denk ik... Zodra ik eruit ben kan de vlag uit denk ik...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(15-May-2023, 06:29 PM)TimSch schreef:
(15-May-2023, 06:25 PM)ThijsR schreef: Maar goed, ik ben zo hoog als een kind van 4 op een 18 inch fietsje. Als je die niet kunt ontwijken heb je inderdaad een probleem in het verkeer

Die heb ik ook al eens geprobeerd als argument. Toen kreeg ik, enigszins terecht, terug dat er een redelijk groot snelheidsverschil tussen dat kinderfietsje en een velomobiel zit.... bovendien zijn er ook redelijk wat vlaggetjes op die kinderfietsjes te vinden  Tongue

Dat is dus een van mijn argumenten in vlaggetjes discussies met niet (lig)fietsers.
Als je een vlaggetje ziet denk je 'Kind'. Dus langzaam. En dan zit er een VM onder met 20, 40 or meer km/u.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , TimSch
#22
(15-May-2023, 03:39 PM)Bacchus schreef: "Er reed laatst iemand achteruit met zijn Golf door mijn Ferrari Enzo, moet ik nu ook een vlaggetje?"
Tongue

Een Enzo is 115 cm hoog, een velomobiel ca 85cm. Een Enzo is ook een stuk breder dan een velomobiel. En flink wat langer ook. En die rijdt op een plek en met een snelheid die verwacht wordt. Een open ligger is meestal hoger, maar minder opvallend van kleur en wordt denk ik slechter gezien dan een velomobiel. 

Ik erger me flink aan automobilisten die niet kijken, maar kan me ook vaak voorstellen dat ze mijn snelheid niet goed inschatten, of ze niet verder hebben gekeken dan de afstand waarop ze rekening denken te moeten houden met fietsers. 

Ik verkijk me ook weleens om mijn eigen snelheid. Ik dacht laatst rustig op een kruispunt af te rijden die niet goed overzichtelijk is, bleek ik toch nog 25 te rijden bij oprijden. Als je daarvoor 38 hebt gereden voelt het langzaam, maar het is nog steeds hard voor een fietser. Ja ik heb dan voorrang, maar ik kan voor mezelf niet zeggen dat de ander 100% fout is als het mis gaat.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#23
(15-May-2023, 06:37 PM)TvWijk schreef: Binnenkort ga ik een foto maken van mijn Strada voor/naast een lage sportauto.
Beide zonder vlaggetje.....

[Afbeelding: 6a00e0099229e88833017ee4874278970d-pi]

https://www.flickr.com/photos/watson_house/4758371858/
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , ThijsR , TvWijk
#24
(15-May-2023, 04:12 PM)Frutsel schreef: Ruim honderd jaar geleden moesten auto's voorgegaan worden door iemand met een vlag. Misschien moeten we als fietsers dat weer gaan eisen...

Mijn reactie is ook in die stijl,

Ik zoek nog een vrijwilliger om vooruit te rennen met de vlag, wil je? Dan is de discussie ook over.

Groet,

Piet
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#25
Fietsvlaggetje werkt wel!

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(15-May-2023, 09:29 PM)Roepers schreef: Fietsvlaggetje werkt wel!

Groet,

Marco

Citaatje uit die link: 
Citaat:Gezien de aangegeven snelheden zou ik er nooit een op een velomobiel zetten. Daarmee rijd je makkelijk harder dan 30. Plus wie een bijna drie meter lang felgekleurd voorwerp weet te missen, ziet waarschijnlijk ook dat vlaggetje niet. Verder zou het een misdaad zijn tegen de esthetiek en aerodynamica.

Tongue
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TvWijk


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
SL in Grou
Ik had die adver...Tijanus — 12:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken ...ZoefZoef — 11:56 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Excuus...Fietsbennie — 11:52 PM
XL Hotspot in 3d-print
Niets is een VM-accu...365cycle — 11:28 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus ...LowJob — 11:08 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus vo...TimSch — 10:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken n...Willeke_IGKT — 10:42 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basiscondit...LowJob — 10:34 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als rookie met een...TimSch — 09:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bedankt voor de upda...Hoekie — 09:09 PM
XL Hotspot in 3d-print
... Een specifi...Hoekie — 08:50 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Met ligfietsen kun j...voodoo — 08:38 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Je hebt een lange ...John1000 — 08:35 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Laat dat de...Lopopodium — 08:02 PM