Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sinner Comfort ombouwen naar elektrisch
#1
Door deze draad heb ik dit forum gevonden. (helaas loopt die draad een beetje dood)
Want ik probeer wat info te verzamelen wat de beste optie is om een Sinner Comfort elektrisch te maken.
Liefst een voordelige optie, want er moeten er 2 omgebouwd worden.
Voor de goede orde: ik wil gewoon trapondersteuning zoals de wet het bedoeld heeft. (en die regels zijn hier hetzelfde als in Nederland, alleen de bekeuringen zijn hier hoger)

De fietsunie levert een DIY pakket. Dat is dan een voorwiel motor.

Toen we de Sinners kochten was de elektrische versie alleen zonder vering leverbaar. De voorvork zonder vering is sterker, was de redenatie van Sinner.
En wij hebben beide Sinners met voorvering.
Ik twijfel eigenlijk of dat niet sterk genoeg zou zijn. Je kan de sinners immers koppelen en als tandem gebruiken.
Als één van beide fietsers dan niets doet, komen er ook behoorlijk wat krachten op die vork. Een beetje doortrappen levert ook wel 250W.

Hier dus vraag 1: zijn er mensen met ervaring met de Sinner Comfort, met voorvering en voorwielmotor?

Vraag 2: Hoe zit het met grip van dat wiel? Bijna al het (lichaams)gewicht rust op de achtewielen.



Gezien de twijfels over voorwielaandrijving, vraag ik me af of er ervaringen zijn met een motor op een andere plek.
Ikzelf zit te denken of het niet een optie is een motor op te nemen in de korte ketting tussen versnellings-as en de achteras.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(22-May-2023, 12:42 AM)sykkel schreef: Als één van beide fietsers dan niets doet, komen er ook behoorlijk wat krachten op die vork. Een beetje doortrappen levert ook wel 250W.
Om nog maar niet te spreken van een beetje stevig remmen.



Citaat:Vraag 2: Hoe zit het met grip van dat wiel? Bijna al het (lichaams)gewicht rust op de achterwielen.
Ik dacht even "daar kun je je makkelijk op verkijken op een ligfiets" maar met de crank achter het voorwiel ga je wel gelijk hebben inderdaad. Je kan het met drie weegschalen (of één plus een paar plankjes) ook even precies uitmeten. Overigens, en wat relevant is, zou ik zo inschatten dat 2/3e van je gewicht op de achteras ligt en 1/3 voor. Dat zou de verdeling over de wielen evenredig maken maar toch ook niet logisch voor voorwielaandrijving. Denk er ook aan dat het bergop, als je juist de ondersteuning wil gebruiken, nog meer uitgesproken wordt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sykkel
#3
Zelf heb ik me er nog nooit in verdiept maar hier in het dorp zit een specialist op het gebied van ombouwsets:

EFOS elektrische fiets ombouw set
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sykkel
#4
je hebt keuze uit achterwiel aangedreven,(heeft jouw fiets 1 of 2 aangedreven achterwielen?)
of trapas ondersteuning of voorwiel aangedreven.
trapasondersteuning is ws het eenvoudigst uit te voeren.
oude trapas eruit nieuw trapas/ motor erin.wel even op de maat van het bracket letten.
op het net vind jeveel info en leveranciers van complete ombouw sets ook voor bv 20 inch wielen.
bafang  europe zit in nederland.complete inbouwset zijn oa via polen/ali expres leverbaar.
een tip bij wielaandrijving : de motor inspaken met goede kwaliteit spaak/velg.
gewichtsverdeling kun je met accu en motor enigzins beinvloeden!
mijn accu zit indien gemonteerd ter hoogte van mijn onderbenen aan de onderkant van het frame.

www.atmparts.eu
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , sykkel
#5
Inderdaad Bachus stevig remmen helling af is ook wel een dingetje. En het is hier soms steil. (vandaag 54km/u zonder te trappen en gewoon rechtop zittend op de mountainbike)

De 3 keuzes zijn bekend Stefke. Maar ik heb op alles wel wat te zeiken:-)
Voorwielaandrijving heb ik al genoemd.
De trapas gaat denkelijk niet passen vanwege het model bij het frame. Maar eigenlijk wil ik die optie ook niet. Een comfort heeft 3 bladen voor, de andere een Schlumpf. En dat willen we graag behouden voor als er gefietst wordt met de motor in de vrijloop.

Motor in het achterwiel wordt lastig, want de comfort is op 2 wielen aangedreven.

Daarom probeer ik iets te bedenken wat de ketting aandrijft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Heb Duckduckgo nog maar eens aan het werk gezet en vond iets wat een beetje het idee is wat ik in gedachte had. Ik zou alleen denken dat er een compactere optie zou moeten zijn en niet een hele naaf te nemen.

De trapas versie zou al een stap in de goede richting zijn en dan denk ik dat ik qua ruimte beter achter de as de ondersteuning kan maken.

klikkerdeklik
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Sykkel, da’s de oplossing… gewoon twee dikke Amerikaanse quads, dan heb je zelfs in de Noorse winter geen wegen meer nodig… Een dergelijke aandrijfconstructie op een bestaande trike zetten, wordt een uitdaging, denk ik.

Maar serieus: zo komt echt alle gewicht achterop de Sinner. Stuurt die dan nog?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sykkel
#8
Is dit een Sinner Comfort? Wellicht heb je er wat aan.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sykkel
#9
(23-May-2023, 06:39 PM)melle z schreef: Is dit een Sinner Comfort? Wellicht heb je er wat aan.

Tip voor sykkel, copieer even de foto's van marktplaats. Als de fiets verkocht is zijn de foto's meestal meteen weg en het is vaak verbazingwekkend hoeveel je kan leren van foto's zelfs als je het anders doet.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: sykkel
#10
Sykkel… de ketting aandrijven én zelf doen én het gewicht in balans… ik vond op sinnerbikes.com 
een foto van comfort E waarbij een Bafang BBS01B middenmotor in de bracket is gemonteerd en zo te zien de stuurstang er gewoon langs kan. Voordelen: Betaalbaar, Achterwielaandrijving met ketting, Zelf goed te monteren, Gewicht beter verdeeld, Voorvork vering kan blijven. Nadeel: oogt een beetje lomp. De foto kon ik niet linken helaas… Zelf zou ik dan iets met accu-ophanging onder de lange framebalk willen, om de fiets goed in (stuur)balans te krijgen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sykkel
#11
Mijn vrouw had ooit een Sinner Comfort met een starre voorvork en een voorwiel motor. T is lang geleden. 15-20 jaar. Geen idee wat voor motor het was, maar hij deed goed zijn best. Doordat de motor nogal onbenullig zwaar was, was er altijd wel gewicht op het voorwiel. Weet niet wat de motor woog, maar het leek gietijzer ofzo. Had ook een rare asmaat. Breder dan de normale 10cm en een dikke as, 14mm ofzo. Doordat de Comfort ook beide achterwielen aangedreven heeft, had je dan eigenlijk 3 wiel aandrijving.
De motor bij haar was ook verbonden met een trapsensor, zodat er altijd langzaam gas gegeven werd. Geen probleem met slippen, wel om het ding op gang te krijgen.

De achterwielen van de Comfort zijn zo eigenzinnig dat je daar niet effe een ander wieltje aan kunt zetten.

Met wat knutselen kan de centrale achternaaf, misschien wat naar voren, of vervangen worden door een Bracket motor. Je kunt bij Velomobiel.nl ook brackets krijgen die passen op 40x40mm koker.
Wel is het dan belangrijk om ook te letten op de gevolgen voor de versnelling. Niet dat die onbenullig zwaar wordt.

Die optie van Utah trikes is misschien wel wat. Daar is de naaf ook de motor.

Ik weet niet meer hoe het bij de Sinner ook al weer zat maar je hebt ook disccogs https://www.bike24.com/p2122415.html niet in stock maar voor het idee.

Die hebben zes gaatjes die precies passen op de zes gaatjes links in veel naven voor een schijfrem. Mogelijk goed om te weten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sykkel
#12
Wink 
Citaat:Sykkel, da’s de oplossing… gewoon twee dikke Amerikaanse quads, dan heb je zelfs in de Noorse winter geen wegen meer

Waar geen weg is 's winters gebruiken we een andere trike: 2 skies voor en een rupsband achter.

Heb wel redelijk wat gewicht op de drager gehad achter, dan stuurt het toch nog wel. Je moet wel in het achterhoofd houden dat het geen racer is.
Overigens is een voordeel van de quad dat je daarmee beter kuilen op zandwegen kan ontwijken. Met de sinner stuur je met je voorwiel langs een kuil en dan pakt een van de achterwielen 'm vol.


Melle Z: ja dat is een Sinner comfort. Motor in het voorwiel, en het is een oude versie met een 16" voorwiel. Kan je snel herkennen aan de knik in het frame. (net achter de trapas)

Willeke:iIGT: yep doe ik, maar evengoed bedankt voor de tip!

JoostP: je hebt het druk met me :-)
Maar dan ben ik dan moet ik de Schlumpf en de voorderallieur missen.
sinnerbikes.com werkt hier niet. Volgens mij is de site ook al enkele jaren plat.

Heb wel het plaatje gevonden denk ik:
sinner


Jeroen S: Die tandwiletjes! Daar zat ik mee hoe ze dat bij die Utah hadden gedaan. Ik was bang dat ze een tandwiel klem hadden gezet tussen twee moeren, dat wringt altijd los.
Op zich is dat met die naaf zo'n slecht idee nog niet dan. Als het niet lukt wat ik wil, kan ie altijd nog ingespaakt worden en in de voorvork!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Dacht al ik meld het even, is niet een heel gangbaar product. Zijn er van meerdere merken, lijkt me wel een redelijk solide oplossing. Ik weet niet in welk buitenland je zit maar online zijn ze wel te vinden, vooral ook in de singlespeed/fixie hoek. Bij Velomobiel.nl hebben ze ook nog een optie voor rechts aan een Rohloff, van de tussenas in Quattrevelo. Die zit dan naast het Rohloffkransje vast aan de naafflens, met heel veel kleine gaatjes.

Zelf gaatjes boren in een standaard tandwieltje van een cassette kost heel veel boortjes, da's kneiterhard spul.

Let wel even op met de inbouwmaten. Voorwiel is meestal 100mm, achter 130, 135 nog even los van allerlei nieuwerwetsche ongein. Ik heb absoluut geen verstand van electrische aandrijving en daarbij gangbare maatvoering. Maar ga er niet zomaar vanuit dat een achternaaf ook in een voorvork past. Een gewoon stalen vorkje een stukje uitbuigen zou ik nog wel aandurven, maar bij een geveerde versie gaat dat niet.

Meten is weten. Ook met de diameter van zo'n electrische naaf en de afstand tot de wielas. Kon ook wel eens krap worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sykkel
#14
(23-May-2023, 07:20 PM)Willeke_IGKT schreef:
(23-May-2023, 06:39 PM)melle z schreef: Is dit een Sinner Comfort? Wellicht heb je er wat aan.

Tip voor sykkel, copieer even de foto's van marktplaats. Als de fiets verkocht is zijn de foto's meestal meteen weg en het is vaak verbazingwekkend hoeveel je kan leren van foto's zelfs als je het anders doet.

En deze opmerking is nu al actueel, want de advertentie is weg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Nu hier, bieden vanaf €300.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , sykkel
#16
Mooi dat de advertentie er weer is, voor Win de Roetsende.
Ik had deze plaatjes niet opgeslagen want ik ken dit model. Ik wilde al gaan zoeken in een back-up want ik heb ze vast wel ergens.
Hoewel ik bang ben dat ik toen nog met windhoos werkte en daar krijg ik jeuk van als ik daarin moet wroeten.

jeroen S. Mijn buitenland is Noorwegn, maar online kan ik wel aan alles komen. Zeker via ebay, want dan is de Mva(noorse BTW) al betaald en dat scheelt de inklaringskosten voor mij
Dat die tandwieltjes moeilijk te boren zijn, kunnen we alleen maar blij om zijn. Anders blijf je ze vervangen.

Fietsunie levert een set voor de van Raam Easy rider 3. Als ik die foto's bekijk dan hebben ze een elektrische naaf gewoon parallel op de achteras met een ketting. Dat zou heel simpel te knutselen zijn. Alleen komt bij ons de naaf achter de as, vanwege de ruimte.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Citaat:Mooi dat de advertentie er weer is, voor Win de Roetsende.

Ik heb zelf geen interesse in deze Sinner of in een ligfiets met ondersteuning.

Het ging over het actueel worden van een opmerking.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Die oplossing voor de van Raam, maakt gebruik van een volledige paralel verlopende motor aandrijving, waarbij er ook een extra tandwiel op de achteras moet. Dat kan bij de Sinner vermoedelijk ook wel, omdat daar de vrijloopjes in de naaf zitten. Maar je moet dan wel iets hebben waarmee het tandwiel op de as vast blijft zitten. Aangezien Sinner opgedoekt is kon dat wel eens lastig worden. Voorwielsetjes hebben ze ook.

Er is ook nog een bedrijfje wat aangepaste fietsen maakte op basis van de Sinnercomfort. Maar ik kom even niet op de naam, mogelijk dat die je met onderdelen ook verder kunnen helpen. Zit ergens in het buitengebied bij Hellendoorn, Nijverdal.
Antwoord }
Bedankt door: sykkel
#19
(27-May-2023, 12:06 PM)Jeroen S schreef: Er is ook nog een bedrijfje wat aangepaste fietsen maakte op basis van de Sinnercomfort. Maar ik kom even niet op de naam, mogelijk dat die je met onderdelen ook verder kunnen helpen. Zit ergens in het buitengebied  bij Hellendoorn, Nijverdal.

Bedoel je USVA?
https://www.usva-bikes.com/basismodel/co...lligfiets/

Ik heb even wat verder gekeken op Marktplaats en er staan verschillende USVA en Sinner trikes op, met ondersteuning op verschillende manieren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: sykkel
#20
Beide weer hartelijk dank!

De elektrische van marktplaats hebben inderdaad allemaal de aandrijving in het voorwiel zonder vering :-(

Wel heel fijn te weten van USVA. Die naam kende ik wel maar wist niet dat die nu zoveel met de Sinner Comfort doen. Het lijkt er bijna op dat ze nieuw kunnen leveren. Dat zou mooi zijn, want het zou zonde zijn als het model uitsterft.

Ik heb de bus op de achteras nog niet eraf gehad om te kijken hoe e.e.a. zit. Wellicht dat daar nog een tandwiel naast kan, met afstandbussen.
Maar een dergelijke verbinding zie ik mezelf wel maken. In het ergste geval zou ik iets kunnen laten draaien.

Eergisteren even een steile onverharde helling opgereden (mijn eigen oprijlaan) maar dan slipt er regelmatig een achterwiel door. Dan zou ik bijna denken dat een voorwiel motor zo gek nog niet is.

Aan de andere kant als de aandrijving op de achteras zit, trap ik vermoedelijk iets gelijkmatiger.
Moeilijke keuze.


Helaas is zo'n setje niet goedkoop dus het moet in een keer goed.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(27-May-2023, 02:34 PM)sykkel schreef: Eergisteren even een steile onverharde helling opgereden (mijn eigen oprijlaan) maar dan slipt er regelmatig een achterwiel door. Dan zou ik bijna denken dat een voorwiel motor zo gek nog niet is.


Lijkt mij juist een reden om niet je voorwiel aan te drijven. Bij een steile helling zal er nog meer gewicht op het achterwiel komen en zal de druk op het voorwiel afnemen, waardoor het juist sneller zal slippen. Of het moet natuurlijk een enorm zware motor (gewicht) zijn die het voorwiel op de weg drukt. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sykkel
#22
Als de motor sterk genoeg is, dan vreet dat voorwiel zich gewoon in het asfalt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sykkel
#23
Je hebt wel gelijk datakneder, echter je hebt dan wel aandrijving op alle wielen. Met de aandrijving achter is de tractie van de band de grens.
En helaas Willem de Roetsende, ik wil gewoon een legaal 250W motortje. Kan natuurlijk wel een 3 loodaccu's bovenop de voorvork zetten.

Ik verwacht wel een ander effect van voorwielaandrijving.
Als het voorwiel aangedreven wordt dan zal de neus de bocht worden omgetrokken. 
Afhankelijk van de rijstijl is te merken dat de 3 wieler onderstuurd is. Met de motor in het voorwiel wordt dat opgeheven of gaat zelfs over naar iets overstuur.
Dat went wel.

Echter de bedoeling is dat de hulp niet continue gebruikt wordt. Dat betekent dus dat het stuurgedrag steeds wisselt van over- naar onderstuur.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Inderdaad USVA Willeke, hartelijk dank. Die doen al jaren wat met de Sinner comfort, die van mijn vrouw kwam er ook vandaag, meer dan 20 jaar terug.

Het stuurgedrag bij die fiets viel wel mee, maar goed dat voorwiel was echt erg zwaar en de ondersteuning werkte niet heel erg hard. Het hangt er ook erg vanaf hoe je de het "gas" geven gedoseerd instelt vermoedelijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sykkel
#25
(29-May-2023, 09:21 AM)sykkel schreef: ik wil gewoon een legaal 250W motortje
Da's een leuke uitdrukking. Wie kan "een legaal 250W motortje" nauwkeurig definiëren?
De wetgever niet - er zijn vrij veel 36V en 48V 250W motortjes die softwarematig begrensd zijn, danwel op een hogere spanning een hoger vermogen kunnen leveren dan toegestaan.
Ik kwam enige tijd terug zelfs een defecte elektrische fiets tegen waarbij de speed pedelec variant exact dezelfde motor (bestelnummer) heeft als de ongekentekende versie. Ook de accuspanning is identiek. De motor in kwestie kan dan 680W leveren, aangesloten in de gewone fiets doet ie het niet. Ook de VanMoof fietsen kunnen makkelijk meer.

Wat die motor weegt of kan maakt niet echt uit, als het maar echt onmogelijk is om 'm hard te laten gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , sykkel
#26
Voor wat ik begrepen heb waren de oude motoren brushed motoren en was het de naaf de stator.
De nieuwe motoren zijn brushless, draaien meer toeren en hebben tandwielen in de naaf. Daardoor zijn ze zo mooi klein en lichter.
Een motor met koolborstels (brushed) hebben van nature een iets hoger koppel, maar de tandwielen vangen dat dus op.

Inderdaad de term 250W is niet simpel te controleren, maar het kàn uiteraard wel. En de trucjes daarvoor zijn ook bekend bij de politie en verzekerings maatschappijen. Als de verzekering moeilijk gaat doen bij een eventueel ongeval heb je uiteraard een groot probleem. Straffen liggen hier ook wat (vele malen) hoger dan in Nederland.
Als een motor verkocht wordt voor 250W met een bepaalde batterij, en ik modificeer daar niets aan, dan is het 250W, voor mij en voor de wet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 12 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik neem aan dat iede...Wim -de roetsende — 07:30 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
ze stellen immers ...Tegelfanaat — 07:26 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat ik het probl...ZoefZoef — 06:04 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
Ik denk dat Strava h...365cycle — 01:29 AM