Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Torsie/Speling/Gyroscopisch effect achterwiel
#1
Even een technische vraag over iets dat mij opgevallen is bij mijn WAW.



Ik heb mijn kilometerteller via mijn achterwiel zitten. Nu merk ik dat als de sensor dicht op de magneet zit, ik merk dat als ik niet meetrap hij ze elkaar niet raken, maar als ik zelfs maar lichtjes meetrap zodat de snelheid van 25 km/h nog niet eens gehandhaafd blijft, ze al wel tegen elkaar aankomen.



Ik weet dat als je veel kracht op je trappers zet, je het 'frame' kunt vervormen, maar ik heb totaal niet het gevoel dat ik nu veel kracht zet. Ook als ik onbelast het achterwiel met de hand probeer te veranderen is weinig/geen speling heb.



Ik vraag me nu af hoe het achterwiel reageert op allerhande krachten en waar dat vandaan komt. De krachten zijn van de trappers, kuilen in de weg en bochten! Ik merk dat bij bochten en kracht op de trappers de onderdelen elkaar kunnen raken. Maar komt dat doordat de as tordeert t.o.v. de body. Of zit er voldoende speling in de spaken zodat de as recht blijft, maar het gehele wiel van vorm verandert? En heeft iemand anders dit ook al waargenomen op zijn vm.


Ik ga het probleem oplossen door er een Neodym magneet in te zetten. Hopelijk kan de afstand tussen sensor en magneet dan een stuk groter worden.


[Afbeelding: Bevestiging-Achtervork.jpg]

[Afbeelding: Detail.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Heb je vering? Veert ie misschien in waardoor de positie van voren naar achteren iets verandert?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(31-May-2023, 05:46 PM)365cycle schreef: Heb je vering? Veert ie misschien in waardoor de positie van voren naar achteren iets verandert?

Nee geen vering achter. Dat zou idd ook nog een factor hebben kunnen zijn.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#4
Geen speling op je achterwiellagers neem ik aan? Kun je de sensor niet iets verder weg zetten? Volgens mij werken ze tot een millimeter of 3 afstand van de magneet.

Ongerelateerde vraag: welke fietscomputer heeft een draad die lang genoeg is om het achterwiel te halen? Of zit het computertje ergens naast je in de WAW en niet op je stuur?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(31-May-2023, 06:33 PM)melle z schreef: Geen speling op je achterwiellagers neem ik aan? Kun je de sensor niet iets verder weg zetten? Volgens mij werken ze tot een millimeter of 3 afstand van de magneet.

Ongerelateerde vraag: welke fietscomputer heeft een draad die lang genoeg is om het achterwiel te halen? Of zit het computertje ergens naast je in de WAW en niet op je stuur?

Daar kan je zo ongeveer elk tweeaderig draadje voor gebruiken om te verlengen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik heb Sigma computertjes met hele dunne coaxiale draden. Ik heb er wel eens een verlengd en die had binnen de kortste keren een draadbreuk net naast de soldeerverbinding. De draden gaan trouwens sowieso snel stuk bij de voorvork en ik zou ze graag preventief vervangen door iets deugdelijkers, maar ik zie niet hoe ik dat zonder solderen kan doen. In de sensor en in de houder voor het klokje zijn de aansluitingen op zodanige wijze geseald dat ik er niet bij kom zonder iets onherroepelijk te slopen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ga maar eens achter een Trike rijden met een 26"/28" achterwiel, dan ga je schrikken.

In bochten zie je dan dat gehele achterwiel kantelen. Niet extreem, maar wel veel meer dan ik ooit had verwacht.

Daarom heeft Edwin (LOL en ook hier op het forum) juist ooit een Trike gekocht met een 20" achterwiel.
Veel stijver.

De oprichter van GreenSpeed was een enorme fan van kleine wielen. De Aero heeft daarom ook 16" voorwielen. Ymte van ICB heeft dat ook begrepen. Superstijf en supersterk. En met een dikkere band nauwelijks kleiner dan een 406-achterwiel met een 28mm band.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Moet haast wel flexende spaken zijn. Je zou ze op kunnen (laten) spannen. Mits het spaken zijn die wat kunnen hebben en de nippels nog lekker draaien. Verjongde spaken (dunner in het midden) kunnen het beste de krachten aan. Het is prima mogelijk om zeer stijve (achter)wielen in 559 en 622 te maken. Kwestie van de juiste spaken kiezen en goede spaakspanning.

Maar idd., de simpelste oplossing is gewoon een sterkere magneet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
(31-May-2023, 06:33 PM)melle z schreef: Ongerelateerde vraag: welke fietscomputer heeft een draad die lang genoeg is om het achterwiel te halen? Of zit het computertje ergens naast je in de WAW en niet op je stuur?


Geen fietscomputer die ik ken heeft een draad die lang genoeg is. Zelf wat prutsen en de draad verlengen.

(31-May-2023, 07:21 PM)melle z schreef: Ik heb Sigma computertjes met hele dunne coaxiale draden. Ik heb er wel eens een verlengd en die had binnen de kortste keren een draadbreuk net naast de soldeerverbinding. De draden gaan trouwens sowieso snel stuk bij de voorvork en ik zou ze graag preventief vervangen door iets deugdelijkers, maar ik zie niet hoe ik dat zonder solderen kan doen. In de sensor en in de houder voor het klokje zijn de aansluitingen op zodanige wijze geseald dat ik er niet bij kom zonder iets onherroepelijk te slopen.

Deze werken prima: Ali Express. Ook de langwerpige sensors waar de draad in de lengterichting uitkomt zijn heel eenvoudig te openen. Ik kan zo geen foto vinden wat ik precies bedoel. Zodra ik die heb laat ik het wel even weten.

(31-May-2023, 08:26 PM)twilwel schreef: Moet haast wel flexende spaken zijn. Je zou ze op kunnen (laten) spannen. Mits het spaken zijn die wat kunnen hebben en de nippels nog lekker draaien. Verjongde spaken (dunner in het midden) kunnen het beste de krachten aan. Het is prima mogelijk om zeer stijve (achter)wielen in 559 en 622 te maken. Kwestie van de juiste spaken kiezen en goede spaakspanning.

Maar idd., de simpelste oplossing is gewoon een sterkere magneet.

Ik denk idd dat het de spaken zijn. Ze staan niet superstrak omdat ik al een wiel heb gehad met spaken die geluid maakten (door zich te zetten als ik instapte). Nou, dacht ik, dan draaien we die toch even wat strakker. En direct in de volgende rit een heleboel gebroken spaken. Het waren al niet de beste.

Ik heb nu zelf mijn achterwiel gespaakt met nieuwe spaken 13. Het is een beetje proberen nu, maar ze staan niet superstrak zodat ze een beetje kunnen flexen. Tot nu toe geen problemen met rare geluiden, behalve dat nu de sensor aanliep. Nou zo'n Neodym magneetje doet wonderen. Ik kan een vinger leggen tussen de magneet en de sensor. Die gaan niet meer aanlopen. Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , 365cycle
#10
Van Sigma had je ook houdertjes voor een sensor aan het achterwiel. Die hebben een heel stuk langere kabel als de normale. Nadeel is wel dat mijn oude Sigma geen gemiddelde snelheid doet. Is toch wel leuk om te weten
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(10-Jun-2023, 01:01 PM)Jeroen S schreef: Van Sigma had je ook houdertjes voor een sensor aan het achterwiel. Die hebben een heel stuk langere kabel als de normale. Nadeel is wel dat mijn oude Sigma geen gemiddelde snelheid doet. Is toch wel leuk om te weten
Dan heb ik het liever modern, met een ANT+ sensor en een fietscomputer. Niet veel duurder als je een beetje kan marktplaatsen, en dan kan je nog wat analyses loslaten op je gemiddelde snelheid ook Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Ik zet mijn M5 Low Racer wel eens op een Tacx en dan heb je niks aan een sensor in het voorwiel. Ik heb een PRO draadloze fietscomputer geprobeerd, maar die werkte niet omdat de afstand tussen het achterwiel en het klokje te groot is.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(10-Jun-2023, 01:01 PM)Jeroen S schreef: Van Sigma had je ook houdertjes voor een sensor aan het achterwiel. Die hebben een heel stuk langere kabel als de normale. Nadeel is wel dat mijn oude Sigma geen gemiddelde snelheid doet. Is toch wel leuk om te weten

De mijne ook niet, maar die bereken ik tijdens het fietsen zelf. Elke vijf kilometer moet mij 12 minuten kosten om de door mij gewenste 25 km/uur gemiddeld te halen.
Zit ik bijvoorbeeld na 3 uur en 48 minuten op 95 kilometer of meer, dan weet ik dat het goed is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM