Peiling: Welke trommelremmen
70mm en bevalt me prima
18.18%
4 18.18%
70mm en ga of overweeg ze te upgraden naar 90mm
9.09%
2 9.09%
70mm en volgende Velomobiel krijgt 90mm
13.64%
3 13.64%
90mm en bevalt me prima
54.55%
12 54.55%
90mm en achteraf gezien was 70mm ook prima
4.55%
1 4.55%
90mm en heb spijt
0%
0 0%
Anders, beschrijf het in de comments
0%
0 0%
Totaal aantal stemmen: 22 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trommelremmen
#79
Schijfremmen. Links en rechts moet exact gelijk afgesteld zijn, juist omdat ze zo goed remmen. Grijpt 1 kant iets eerder aan, dan ga je direct die kant op, de berm in. Hydraulisch schijfremmen die op 1 plunjer gekoppeld werken kunnen dat verhelpen. Dan is een noodrem wel noodzakelijk eigenlijk. Lek in de hydrauliek=geen rem.

Dan is er nog het onderhoud: je moet de blokjes heel vaak nastellen, vooral in bergachtig gebied. Je moet ze ook vaak vervangen. Een trommelrem gaat meestal het hele velomobiel leven mee.

Dit heb ik uit eigen ervaringen, mechanische schijfremmen op mijn Mango Tour, uitgebreid getest tijdens ROAM2011, de velomobiel tour van kust tot kust. Met speciaal daarvoor geschikte gemaakte veerpoten, waarbij inderdaad de breedte van aseinde tot aseinde onvermijdelijk wat groter werd, ondanks een extra smalle naaf. Vanaf de MacDonald Pass heb ik doodsangsten uitgestaan door het scheeftrekken bij de kleinste rempoging en kon ik de snelheid uit veiligheidsoverwegingen niet boven de 50km/h uit laten komen. Anderen gingen daar fluitend boven de 100km/h, met trommelremmen. Onderweg ging er een remschijf krom op een ongelooflijk hobbelige spoorwegovergang waarbij ik per ongeluk remde. Daarna liep de rem lichtjes aan en moest ik uiteindelijk een dag er tussenuit omdat ik hondsmoe werd van dat beetje extra weerstand. 's Avonds een nieuwe schijf erop, maar de vermoeidheid kon ik maar moeilijk weer kwijt raken daarna.

Ook gekoppelde hydraulische schijfremmen zijn er geweest op Mango's. Geen scheeftrekken van de velomobiel bij remmen, dat was goed. Het ontluchten bleek een groot probleem en lucht in het systeem betekent geen rem.

Later in 3wheels4france de Pyreneeën met 70mm trommelremmen met koelvinnen gedaan. Zonder de koelvinnen heb ik ook heel wat afdalingen gedaan in bijvoorbeeld het Sauerland, Zwarte Woud en de Vogezen en ik moest donders oppassen voor fading door te heet worden. Met de koelvinnen (soort van kleine radiatoren rondom op de trommel) was er geen enkel probleem, ik kon ook na een lange afdaling met veel remmen de trommels aanraken zonder de vingers te branden. In NL is het niet nodig, maar als ik ooit weer lange afdalingen moet doen, dan monteer ik de wielen met de koelvinnen op de trommelremmen.
Antwoord }
#80
Op het duitse Forum onlangs iemand die na het monteren van voorspatbordjes wat problemen had met snel slijtende schijfremblokjes. Hij deed maar 400 km met een setje. Dat is wel heel extreem, maar de levensduur van trommelremblokjes is wel heel erg lang. Tienduizenden kilometers.

Ok je moet de kabels regelmatig wat aandacht geven, soms dat heveltje, opletten dat je as niet te droog is, dan gaan de lagers wat stroef eraf. Maar ik vind ze ideaal. Maar ja, ik heb er nog weinig bergaf/hoge snelheid ervaring mee.

Het stuurgedrag bij enkelzijdig remmen hangt erg samen met de geometrie van de voorwielophanging. Dan zit het met de schuurstraal niet goed. Dat laat zich enigszins corrigeren. Mogelijk was er op dat gebied toch iets niet helemaal optimaal.

Maar goed Harry, volgens mij heb jij daar meer mee geprobeerd dan ik en met een klein beetje zoeken vind ik gelijk een mooi plaatje. https://ligfiets.net/news/4794

Ik heb bij mijn eigenbouw velomobiel hier ook aan moeten knutselen, dat zat bij de eerste opzet ook fout. Met een zeer kleine correctie van de positie van het gat van de voorste kogelkop kwam het goed. Het ging om ca 2-3 mm.
Mijn eerste rempoging enkelzijdig op een smal fietspad met ca 50 km/h eindigde met een ernstige afwijking richting berm en een forse dosis adrenaline van de schrik. Na de correctie was er tot 40 km/h niks aan de hand bij gedoseerd enkelzijdig remmen. Bij hogere snelheid heb ik het nog niet durven proberen.

Overigens speelt dat probleem met die voorwiel geometrie niet alleen met enkelzijdig remmen, maar ook als je b.v. aan 1 kant een lekke band hebt, of met een wieltje in de berm beland.
Antwoord }
#81
2014, toen had ik alweer trommelremmen en een andere Mango. Rond die tijd ging ik ook pas met stuurgeometrie wat uitproberen en toen dat niet lukte, de theorie te bestuderen. Ik krijg hoofdpijn als ik eraan terugdenk. Wat een moeilijke materie.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#82
Ik had dat de linker 70 mm rem echt ietsje bleef hangen. Die rem is denk ik ook even iets warm geweest omdat de remkabels tijdens een rit naar werk en terug niet goed gesteld stonden en er dus 86 km met enkel links is geremd. Vanochtend dit op weten te lossen door met teflonspray uit spuitbus met rietje beide asjes van die rem voorzichtig te smeren terwijl ik het wiel even omhoog had. Onderwijl ook de hele Quest schoon gemaakt van onder want gereden in het oogst seizoen dus die zat aardig vol klei. Ik had een afspraak voor een proefrit met Q838, ik had niet gedacht dat t zo ver zou komen want deze schitterende Quest was twee weken terug gereserveerd maar de belangstellende heeft een andere gekozen. Q838 heeft de 90 mm remmen en het viel me meteen op dat de handle dan gelijk terug komt. Gewoon fijner remgedrag ook alhoewel dat bij 241 wel was verbeterd na goed afstellen.Ook is het gehele uitrusting niveau van 838 een stuk hoger ik zit lekkerder tov de net iets grotere spiegels kortom ik ben veiliger onderweg met die. Uiteindelijk zo gekozen, dus gaat t verder met 838 in plaats van nog vrij veel geld in 241 te stoppen om die verder op te waarderen. Maar in t kort die 90 mm SA remmen zijn dus te verkiezen boven de 70 mm omdat ze niet (snel) blijven hangen en rustiger aangrijpen.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , TvWijk
#83
Gefeliciteerd met je nieuwe vm. Waar stond deze te koop? Ingeruild?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#84
Wim, Dank! Q838 stond bij Velomobiel te koop! Al net al blij mee.

Freek
Antwoord }
#85
Tja da's wel een heel ingrijpende manier om je remmen te updaten. Gewoon een andere fiets kopen.  Cool
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , Hardloper
#86
Heb zowel 70 mm als 90 mm gehad op mijn questen. In nederland allebei genoeg remkracht. Bij beide tot blokkeren toe op droog wegdek. Zodra het vochtig is blokkeer je zowel bij 70 mm als 90 mm zo je wielen bij te enthousiast remmen.
Maar het allergrootste voordeel wat ik heb ervaring bij 90 mm trommels is dat het veel makkelijker is om een spaak te vervangen. Het wiel hoeft er niet helemaal uit. Alleen de moer bij de wielkast los dan kom je net laag genoeg om de spaak erdoorheen te frutten. Alleen dit zal mij al doen kiezen voor 90 mm remmen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#87
(03-Dec-2023, 07:32 PM)pieterz schreef: Heb zowel 70 mm als 90 mm gehad op mijn questen. In nederland allebei genoeg remkracht. Bij beide tot blokkeren toe op droog wegdek. Zodra het vochtig is blokkeer je zowel bij 70 mm als 90 mm zo je wielen bij te enthousiast remmen.
Om even een vaak gemaakte fout uit de wereld te helpen; blokkeren is niet maximale remkracht. Op het moment dat je remt neemt de druk op je voorwielen toe. Daardoor neemt ook de hoeveelheid grip die ze hebben toe. Als de remkracht dus geleidelijk (maar heel snel) toeneemt, en je hebt een paar % slip, rem je maximaal. Met 100% slip rem je veel minder hard af en kan je niet meer sturen.
Dit is ook waarom auto's met ABS veel sneller stilstaan dan auto's met geblokkeerde wielen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
#88
(02-Dec-2023, 04:48 PM)Freek1970 schreef: Ik had dat de linker 70 mm rem echt ietsje bleef hangen. Die rem is denk ik ook even iets warm geweest omdat de remkabels tijdens een rit naar werk en terug niet goed gesteld stonden en er dus 86 km met enkel links is geremd. Vanochtend dit op weten te lossen door met teflonspray uit spuitbus met rietje beide asjes van die rem voorzichtig te smeren terwijl ik het wiel even omhoog had. Onderwijl ook de hele Quest schoon gemaakt van onder want gereden in het oogst seizoen dus die zat aardig vol klei. Ik had een afspraak voor een proefrit met Q838, ik had niet gedacht dat t zo ver zou komen want deze schitterende Quest was twee weken terug gereserveerd maar de belangstellende heeft een andere gekozen. Q838 heeft de 90 mm remmen en het viel me meteen op dat de handle dan gelijk terug komt. Gewoon fijner remgedrag ook alhoewel dat bij 241 wel was verbeterd na goed afstellen.Ook is het gehele uitrusting niveau van 838 een stuk hoger ik zit lekkerder tov de net iets grotere spiegels kortom ik ben veiliger onderweg met die. Uiteindelijk zo gekozen, dus gaat t verder met 838 in plaats van nog vrij veel geld in 241 te stoppen om die verder op te waarderen. Maar in t kort die 90 mm SA remmen zijn dus te verkiezen boven de 70 mm omdat ze niet (snel) blijven hangen en rustiger aangrijpen.

Freek


Gefeliciteerd met deze zgan quest.
Gaaf om met zo'n ontzettend nieuwe VM te rijden. Alles is net ingereden.
Daar kun je weer jaren mee vooruit. 
Toch weer een hoop vernieuwde  techniek in zo'n nieuwere fiets.
Veel plezier ermee en rij voorzichtig met de gladheid deze winter. 
Ze hebben nog geen ABS of dergelijke technieken.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#89
Ik ben nog altijd tevreden over de 90mm trommeltjes die ik op mijn voorwielen heb zitten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#90
Jeroen S schreef

Citaat:Tja da's wel een heel ingrijpende manier om je remmen te updaten. Gewoon een andere fiets kopen

Klopt, en eaa was niet gebeurd als er niet bij Velomobiel die hele mooie inruiler stond en ik ook een goede inruil kreeg. De remmen van 90 mm staan voor zestig euro bij vlechtservice te koop. Maar dan komt er minimaal nieuwe spaken en opnieuw laten invlechten bij, kom je tegen de 200 euro per wiel en dan moet je zelf de remverankering nog passend maken. Ook had ik een andere lamp nodig dan ook een andere accu. Werd snel zeker 700 a 800 investeren in deze. Stond die bijna nieuwe er niet had ik het wel gedaan.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , twilwel
#91
Gefeliciteerd, wel een mooie, ga je plezier van hebben, is het een glasvezel of een carbon versie?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#92
Peter, ook nog een voordeel je schaamt je bijna het gewicht van een klein rugzakje met kleding en broodtrommel en fruit en een laptop in tas toe te voegen q838 is carbon.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#93
Hallo Freek, je zegt Carbon, maar zo staat hij niet in het overzicht van Velomobiel.nl.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#94
(05-Dec-2023, 10:09 AM)Peter de Rond schreef: Hallo Freek, je zegt Carbon, maar zo staat hij niet in het overzicht van Velomobiel.nl.

Hebben ze toen nog met glasvezel bodies gemaakt? Volgens mij is dit een van de laatst gebouwde Questen als ik zo dit nummertje zie en het nummertje van de laatste Quest.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#95
Als je glasvezel bestelt krijg je glasvezel. Hij stond overigens ook als carbon te koop bij velomobiel.nl
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#96
(05-Dec-2023, 03:53 PM)365cycle schreef: Als je glasvezel bestelt krijg je glasvezel. Hij stond overigens ook als carbon te koop bij velomobiel.nl

Ik dacht dat er een overgangsfase was. Maar dat op een gegeven moment de optie glas is verdwenen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#97
De laatste generaties quest hadden standaard een carbon onderbak. Enkel de bovenkant was nog niet van carbon, tenzij je carbon bestelde.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#98
(05-Dec-2023, 04:33 PM)ZoefZoef schreef: De laatste generaties quest hadden standaard een carbon onderbak. Enkel de bovenkant was nog niet van carbon, tenzij je carbon bestelde.
Weer wat geleerd. En was dat ook zo bij de Strada's?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#99
(05-Dec-2023, 09:03 PM)Hardloper schreef:
(05-Dec-2023, 04:33 PM)ZoefZoef schreef: De laatste generaties quest hadden standaard een carbon onderbak. Enkel de bovenkant was nog niet van carbon, tenzij je carbon bestelde.
Weer wat geleerd. En was dat ook zo bij de Strada's?

Ja. Zoals bij mijn eerste velomobiel, Strada 243 uit 2016.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Wie fietst er dagelijks woonwerkverkeer...
Ik rij het hele jaar...LigZeeuw — 09:29 AM
Wie fietst er dagelijks woonwerkverkeer ...
De dagen worden al w...GerDilven — 09:20 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
 Ik ben een vriend...Wim -de roetsende — 09:17 AM
PODBike
Grappig ontwerp. Ik...GerDilven — 09:07 AM
PODBike
 De standaard uitv...Wim -de roetsende — 08:59 AM
PODBike
Sneeuwwitje heeft oo...Fietsbennie — 08:27 AM
PODBike
Het ding weegt 90kg,...Joop99 — 02:11 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vanmorgen even gek...Lopopodium — 01:03 AM
PODBike
Voor mij houd de vel...Jeroen S — 12:59 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vanmorgen even gekle...Jeroen S — 12:54 AM
Medeliggers onderweg
Gewoon even goed om ...Jeroen S — 12:44 AM
Spot
Ik heb de hotspot ...Hoekie — 12:27 AM
Spot
Ik heb de hotspot bi...twilwel — 11:16 PM
Medeliggers onderweg
Ik kom uit een dorp ...Lopopodium — 11:08 PM
banaantas maken voor hoge racer
ik heb een prototype...Cor.M-racer — 11:08 PM
PODBike
Ik heb paar gekleurd...Hardloper — 10:56 PM
PODBike
Ik geef ook aan dat ...Wim -de roetsende — 10:33 PM