Fietsen van Wim
|
Berichten: 5.564
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11039
8537 x bedankt in 4206 berichten
(05-Jan-2025, 06:06 PM)Raptobrikker schreef: Ik heb je een PB gestuurd, maar ik heb nog een spannend punt.
https://maps.app.goo.gl/Q3CkmaGWUVceTvKm...eview.copy
Hier kom ik over de Stadionweg, moet ik linksaf de overhaakse kruising van het fietspad nemen naar de overkant. Dit gaat nèt als er niemand fietst… maar vaak in de spits is het vol en fietsers van alle kanten. Pb is beantwoord. Dit punt ken ik ook. Rijd er niet heel vaak, maar de laatste keer heb ik de zebra misbruikt om op de ventweg naar de bouwmarkten enzo te komen. Dat rijdt lekker door, en anders kan je een klein stukje verder het fietspad weer op (dat is dan 2R).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.528
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 337
2964 x bedankt in 1386 berichten
Bij de DF staan de wielen in hetzelfde vlak als de body. Als het wiel stuurt, zit het deels buiten de body. De bolling van de naaf steekt ook iets uit maar door de schuine stand van de wielen, is het onderste deel van het wiel breden als die bobbel. De brede hosen maken de breedte 78 cm (of 79) Dat is volgens mij 12 cm breder als de DF. Dus 6 cm extra per kant. Daarmee is ie dan weer net zo breed als de Milan GT of de Quest.
Ik moet bij woonwerk verkeer voor het parkeren in de binnentuin even uitstappen en rangeren, idem bij het wegrijden. Dat kost wel wat tijd.
Onderweg heb ik niet heel veel plekken waar ik met de Milan de bocht niet redt en met de houten VM wel. Van de Weseler Rijnbrug af, daar zit een haarspeld in het fietspad. Daar moet ik er echt uit. Er staan ook nog hekjes waardoor creatief fietsen niet gaat. De oprit van de Rijnbrug bij Duiven is ook te krap, maar daar kan de zwaartekracht wel benut worden. Idem op de brug bij Westervoort, als je vanaf de dijk omhoog gaat. Maar daar is het meestal druk met andere fietsers die niet snappen dat daar midden in de afdaling iemand op zwaartekracht staat te keren.
Merk je er in de praktijk iets van Wim, Het verschil in draaicirkel tussen de Milan SL en de DF met hosen?
Berichten: 1.218
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2086 x bedankt in 758 berichten
(05-Jan-2025, 04:46 PM)365cycle schreef: Da's heel persoonlijk. Zelfs hier in de woonkamer; het is fris vandaag, hier binnen 18.5 graden (verwarming is uit), dus ik heb een dik vest aan. M'n uk zit hier met blote voeten en in een T-shirt "Heb je het niet koud jongen?" "Nee joh!"
Ik heb de kachel nog niet aan gehad deze winter. Vanmorgen was het 14 graden in huis. Als ik niet uitkijk wordt ik nog "groen" op m'n ouwe dag.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 6.012
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2210
7758 x bedankt in 3803 berichten
(05-Jan-2025, 08:16 PM)Jeroen S schreef: Merk je er in de praktijk iets van Wim, Het verschil in draaicirkel tussen de Milan SL en de DF met hosen?
Het verschil is heel klein.
Bij één scherpe bocht op mijn woon-werk-route meende ik bij de DF geen geluid te horen met het insturen.
Met de Milan raak ik dan vaak de body.
Ik ga de komende week met de DF naar school en daarna weet ik het zeker.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 6.012
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2210
7758 x bedankt in 3803 berichten
(05-Jan-2025, 09:17 PM)Wim -de roetsende schreef: (05-Jan-2025, 08:16 PM)Jeroen S schreef: Merk je er in de praktijk iets van Wim, Het verschil in draaicirkel tussen de Milan SL en de DF met hosen?
Het verschil is heel klein.
Bij één scherpe bocht op mijn woon-werk-route meende ik bij de DF geen geluid te horen met het insturen.
Met de Milan raak ik dan vaak de body.
Ik ga de komende week met de DF naar school en daarna weet ik het zeker.
Het scheelt heel weinig. De DF met Hosen heeft echter toch gewonnen.
De draaicirkel is een fractie kleiner dan van de SL.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 6.012
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2210
7758 x bedankt in 3803 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Mijn Vergelijkend Warenonderzoek na 500km gefietst te hebben met de DF + Hosen.
Met mijn vorige DF had ik al 20.000km gereden.
DF + Hosen vs Milan SL MK7
https://roeifietsen.blogspot.com/2025/01...l-mk7.html
Conclusie:
DF + Hosen: Een snel sprintende vm die met de Hosen ook goed 'bolt'
Milan SL: Een lange afstanden vm met een fijne lighouding die ook goed 'bolt'
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 595
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1074 x bedankt in 580 berichten
Leuk in elkaar gezet, dit geeft een goed beeld van wat ik van een Milan kan verwachten nu ik al een tijdje met de DF fiets.
Gezien je bergen ervaring heb met beide modellen, zou jij een Milan inruilen voor een DF? Heeft het nut om mn XL te ruil aan te bieden op bijv ligfiets.net? Of is dat een dom idee?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.564
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11039
8537 x bedankt in 4206 berichten
(6 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Mijn Vergelijkend Warenonderzoek na 500km gefietst te hebben met de DF + Hosen. Leuk!
(6 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: DF + Hosen: Een snel sprintende vm die met de Hosen ook goed 'bolt'
Milan SL: Een lange afstanden vm met een fijne lighouding die ook goed 'bolt' Eens... maar vergeet niet dat je in de DF 10mm langere cranks hebt, en dus meer kracht kan zetten. Dat voelt sneller, maar is uiteindelijk evenveel vermoeiender (dus je cadans daalt). Van het percentage voordeel voor de DF moet je dus 15 / 14 - 1 = ongeveer 7% aftrekken
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.012
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2210
7758 x bedankt in 3803 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Vreemd genoeg rijd ik in de DF met een hogere cadans dan in de Milan.
(5 uren geleden)Gideonaut schreef: Leuk in elkaar gezet, dit geeft een goed beeld van wat ik van een Milan kan verwachten nu ik al een tijdje met de DF fiets.
Gezien je bergen ervaring heb met beide modellen, zou jij een Milan inruilen voor een DF? Heeft het nut om mn XL te ruil aan te bieden op bijv ligfiets.net? Of is dat een dom idee?
Als je nu in een DFxl fietst, dan pas je nooit in een SL. Of bedoel je een GT?
Rijd je vooral langere afstanden of veel kortere stukken?
Langere afstanden (>75km) en vooral veel lange en rechte wegen? Neem een Milan.
Kortere afstanden en iets bochtiger of door dorpen en steden? Neem een DF.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.564
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11039
8537 x bedankt in 4206 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door 365cycle.)
(5 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Vreemd genoeg rijd ik in de DF met een hogere cadans dan in de Milan. Da's idd apart. Zal misschien het verschil in zithouding zijn ofzo. Heb je dat trouwens gemeten, of voelt het zo?
(5 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Als je nu in een DFxl fietst, dan pas je nooit in een SL. Of bedoel je een GT? Beetje afhankelijk van je exacte afmetingen. Kan me zo voorstellen dat we twilwel niet in een DF gepropt krijgen met z'n lange onderstel, maar in een SL ging het met wat aanpassingen wel goed.
(5 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Rijd je vooral langere afstanden of veel kortere stukken?
Langere afstanden (>75km) en vooral veel lange en rechte wegen? Neem een Milan.
Kortere afstanden en iets bochtiger of door dorpen en steden? Neem een DF. Grotendeels ook mee eens, al vond ik de Milan GT in snelle bochten ("doordraaiers") zowel heel capabel (minstens zo snel als de DF XL) als erg fijn. Er zit een bepaalde rust in de besturing die zowel de Tuna als de DF niet hebben. De DF is meer de speelse sportwagen, de Milan de GT.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.810
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3096
3322 x bedankt in 2301 berichten
Leuk vergelijk, maar zou je het ook nog de optie zonder hosen kunnen opnemen? Of is dat te ingewikkeld?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 595
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1074 x bedankt in 580 berichten
Ik fiets in de XL omdat dat de enigste fiets was die ik voor een kleine prijs kon krijgen. Ondertussen heb ik geleerd dat de XL te groot voor mij is, al zal ik ook wel moeite hebben met in en uitstappen in de non-XL. Ik ben er vrijwel zeker van dat ik niet in een SL pas.
De oude Milans/GT hebben trouwens 1 open gat onder de voet voor flintstonen! Dit werk voor mij perfect, dit is ondertussen een van mij grootste ergernissen met de DF, ja het went uiteindelijk en leert om bochten anders te nemen, maar zodra je gedwongen wordt door een auto of iets dan moet je uit stappen en draaien.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 6.012
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2210
7758 x bedankt in 3803 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Cadans tel ik gewoon. Aantal omwentelingen per minuut. Is erg simpel.
Twilwel had wel iets meer dan een paar aanpassingen. Hij had gewoon een gat aan de voorkant in de smurfenmuts gezaagd.
Met 'bochtig en dorpen en steden' bedoelde ik vooral dat de DF sneller accelereert.
Dat had jij al vaker gezegd en ik dacht dat het verschil niet zo groot was, maar ik merk nu dat er toch wel een duidelijk verschil is.
De DF is gewoon echt sneller van de plek. Bij de SL duurt het allemaal net iets langer.
Uiteindelijk ben ik toch wel erg blij dat de DF + Hosen zo goed presteert.
Ik zou iedereen met een DF dan ook adviseren om die dingen aan te schaffen.
Je hebt er nauwelijks last van, maar wel heel veel gemak.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.564
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11039
8537 x bedankt in 4206 berichten
(4 uren geleden)Hardloper schreef: Leuk vergelijk, maar zou je het ook nog de optie zonder hosen kunnen opnemen? Of is dat te ingewikkeld? Dat is al best vaak vergeleken, o.a. door Wim. Even het DF-topic teruglezen, en ook dit topic (toen hij overstapte in de SL).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.810
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3096
3322 x bedankt in 2301 berichten
(4 uren geleden)365cycle schreef: (4 uren geleden)Hardloper schreef: Leuk vergelijk, maar zou je het ook nog de optie zonder hosen kunnen opnemen? Of is dat te ingewikkeld? Dat is al best vaak vergeleken, o.a. door Wim. Even het DF-topic teruglezen, en ook dit topic (toen hij overstapte in de SL).
Het is meer, het zou op zich leuk zijn om te zien in hoeverre de hosen nu voordeel hebben tov van geen hosen. Voor het totaal plaatje is het interessant. Zodat het makkelijker is om te bepalen of de hosen zijn geld waard zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.012
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2210
7758 x bedankt in 3803 berichten
(4 uren geleden)Hardloper schreef: Leuk vergelijk, maar zou je het ook nog de optie zonder hosen kunnen opnemen? Of is dat te ingewikkeld?
Die vergelijking is bijna hetzelfde. Goed zoeken naar de verschillen, want daar gaat het dus om.
https://roeifietsen.blogspot.com/2021/12...vs-sl.html
XS vs SL:
https://roeifietsen.blogspot.com/2022/02/xs-vs-sl.html
DF vs XS:
https://roeifietsen.blogspot.com/2017/12...vs-xs.html
Succes met vergelijken.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 595
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1074 x bedankt in 580 berichten
(3 uren geleden)Hardloper schreef: Het is meer, het zou op zich leuk zijn om te zien in hoeverre de hosen nu voordeel hebben tov van geen hosen. Voor het totaal plaatje is het interessant. Zodat het makkelijker is om te bepalen of de hosen zijn geld waard zijn.
Is het voordeel niet dat je met sterke zijwind gewoon probleemloos kan rijden met de DF zonder dat je over heel de weg aan het slingeren ben?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 6.012
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2210
7758 x bedankt in 3803 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(3 uren geleden)Gideonaut schreef: (3 uren geleden)Hardloper schreef: Het is meer, het zou op zich leuk zijn om te zien in hoeverre de hosen nu voordeel hebben tov van geen hosen. Voor het totaal plaatje is het interessant. Zodat het makkelijker is om te bepalen of de hosen zijn geld waard zijn.
Is het voordeel niet dat je met sterke zijwind gewoon probleemloos kan rijden met de DF zonder dat je over heel de weg aan het slingeren ben?
Als Hardloper de vergelijkingen zou bekijken, dan zou hij zelf ook deze conclusie kunnen trekken.
Ik probeer in mijn vergelijkingen nooit de ene vm af te kraken t.o.v. de andere vm.
Alle vm-en hebben hun voor- en nadelen. Voor iedere rijder kan een andere vm de ideale vm zijn.
Ik wil vooral de positieve kanten van iedere vm benadrukken.
Met Hosen is de DF nauwelijks nog zijwindgevoelig en de DF blijft beter doorrollen als je stop met trappen of als je even met wat minder energie aan het fietsen bent.
Dat is het grootste verschil.
En je mag legaal het verplichte fietspad negeren.
Ik denk dat het voor iedere DF en DFxl en Alpha7 een geweldige update is.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.504
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 695
2502 x bedankt in 1165 berichten
(3 uren geleden)Hardloper schreef: (4 uren geleden)365cycle schreef: (4 uren geleden)Hardloper schreef: Leuk vergelijk, maar zou je het ook nog de optie zonder hosen kunnen opnemen? Of is dat te ingewikkeld? Dat is al best vaak vergeleken, o.a. door Wim. Even het DF-topic teruglezen, en ook dit topic (toen hij overstapte in de SL).
Het is meer, het zou op zich leuk zijn om te zien in hoeverre de hosen nu voordeel hebben tov van geen hosen. Voor het totaal plaatje is het interessant. Zodat het makkelijker is om te bepalen of de hosen zijn geld waard zijn.
Ik reed een DF XL, en heb hem vergeleken met een Tuna (zeg maar een DF XL met hosen )
Het verschil is vooral windgevoeligheid.
Het voordeel is dus minder last van zijwind.
Het nadeel is dat je niet meer kan 'rolstoelen' om achteruit te gaan.
De DF (XL) wordt niet meer gemaakt, dus als je nieuw wil, dan is een Tuna wat je wilt, als je een DF (XL) hebt, dan zijn de brede hosen een aantrekkelijke upgrade als je veel/vaak last hebt van zijwind.
Berichten: 6.012
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2210
7758 x bedankt in 3803 berichten
Een Tuna kopen is uiteraard ook een geweldige update als je goed past in een DFxl.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.017
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30303
2959 x bedankt in 1319 berichten
Als Strada rijder vraag ik mij af of de hosen daar ook op passen.
Niet voor mij, de volgende fiets is besteld, maar ik ken andere Strada rijders.
En dan is er in de toekomst de vraag of de B4M iets aan de hosen kan hebben.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.564
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11039
8537 x bedankt in 4206 berichten
(2 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: En dan is er in de toekomst de vraag of de B4M iets aan de hosen kan hebben. Daar passen ze zeker op en worden ze ook voor verkocht.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Kilometer topic
|
Nu in januari heb ...Bob Hagendijk — 10:24 PM |
Trisled Skyhawk
|
Kennelijk hebben ze ...Tijanus — 09:51 PM |
Fietsen van Wim
|
En dan is er in de...365cycle — 08:53 PM |
Trisled Skyhawk
|
Mooi en informatie...datakneder — 08:44 PM |
Fietsen van Wim
|
Als Strada rijder vr...Willeke_IGKT — 08:43 PM |
Fietsen van Wim
|
Een Tuna kopen is ui...Wim -de roetsende — 07:58 PM |
Fietsen van Wim
|
Leuk vergelijk...Frutsel — 07:56 PM |
Fietsen van Wim
|
Het is meer, het...Wim -de roetsende — 07:38 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
.. ik mn eerste rit ...ZoefZoef — 07:30 PM |
Fietsen van Wim
|
Het is meer, het z...Gideonaut — 07:28 PM |
Fietsen van Wim
|
Leuk vergelijk, ma...Wim -de roetsende — 07:19 PM |
Fietsen van Wim
|
Leuk vergelijk, ...Hardloper — 07:15 PM |
Fietsen van Wim
|
Leuk vergelijk, ma...365cycle — 06:33 PM |
Fietsen van Wim
|
Cadans tel ik gewoon...Wim -de roetsende — 06:13 PM |
Fietsen van Wim
|
Ik fiets in de XL om...Gideonaut — 06:12 PM |
Kilometer topic
|
Na in het najaar eig...Willeke_IGKT — 06:10 PM |
Fietsen van Wim
|
Leuk vergelijk, maar...Hardloper — 06:10 PM |
|