23-Jul-2023, 12:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Jul-2023, 12:51 PM door Hoekie.
Edit Reason: Leesbaarheid
)
Na lange tijd heerlijk pijnvrij fietsen, loop ik weer te klooien.
Het begon met lichte pijn op de binnenkant van de knie. Met name NA het fietsen.
En sinds vrijdag gevoelige voeten. Onder eelt. Ben inmiddels met de voetvijl aan de slag gegaan.
Ook eens een korte pijnscheut bij de heup aan het begin van een rit, maar die is na doorfietsen weggegaan en weggebleven.
Wat is er veranderd:
- nieuwe velomobiel.nl cranks 160
- trapas (+ cranks) met weer kleinere Q-Factor.
Ik heb niks aan instelling aangepast. Ik moet hoger schakelen voor voldoende power. (te groot verschil tussen tandwielen?)
Waarom kortre cranks?
Omdat bij achteruit trappen in de Snoek L de schoenen blijven hangen. Voorruit trappen ging probleemloos.
Dat was met 170 cranks. Logischerwijze wil je dan naar 160/165. En ook omdat in de QV de 170 soms als iets te groot aanvoelen.
Eerder heb ik 155 geprobeerd, maar daar kon ik niet aan wennen. De benodigde hogere cadans bleek te vermoeiend (te groot verschil tussen tandwielen?)
Helaas heeft velomobiel.nl geen 165 cranks. De nieuwe cranks van velomobiel.nl zijn naast 10mmcm (bedankt Wim) korter ook weer smaller.
Oplossen:
Als eerste heb ik vrijdag de SPD plaatjes naar binnen geschoven. Om de Q-factor iets te compenseren en ten tweede omdat mijn (blijkbaar dikke) rechterkuit nu af en toe de kettingbuis raakt. Lijkt het eerder slechter te maken.
Eigenlijk zijn de vragen:
- Hoor je bij kortere cranks en smallere trapas ook iets aan instelling aan te passen zodat je pijnvrij door kan fietsen? Inclusief vervangen tandwiel voor?
- Hoort een hogere cadans nou eenmaal bij kortere cranks en zouden die daarom voor mij (beenlengte 86) niet geschikt zijn?
NB: Als ik met 140/150 cranks zou kunnen fietsen, zou ik een Bülk kopen voor tot de Snoek L er is !!
Het begon met lichte pijn op de binnenkant van de knie. Met name NA het fietsen.
En sinds vrijdag gevoelige voeten. Onder eelt. Ben inmiddels met de voetvijl aan de slag gegaan.
Ook eens een korte pijnscheut bij de heup aan het begin van een rit, maar die is na doorfietsen weggegaan en weggebleven.
Wat is er veranderd:
- nieuwe velomobiel.nl cranks 160
- trapas (+ cranks) met weer kleinere Q-Factor.
Ik heb niks aan instelling aangepast. Ik moet hoger schakelen voor voldoende power. (te groot verschil tussen tandwielen?)
Waarom kortre cranks?
Omdat bij achteruit trappen in de Snoek L de schoenen blijven hangen. Voorruit trappen ging probleemloos.
Dat was met 170 cranks. Logischerwijze wil je dan naar 160/165. En ook omdat in de QV de 170 soms als iets te groot aanvoelen.
Eerder heb ik 155 geprobeerd, maar daar kon ik niet aan wennen. De benodigde hogere cadans bleek te vermoeiend (te groot verschil tussen tandwielen?)
Helaas heeft velomobiel.nl geen 165 cranks. De nieuwe cranks van velomobiel.nl zijn naast 10mmcm (bedankt Wim) korter ook weer smaller.
Oplossen:
Als eerste heb ik vrijdag de SPD plaatjes naar binnen geschoven. Om de Q-factor iets te compenseren en ten tweede omdat mijn (blijkbaar dikke) rechterkuit nu af en toe de kettingbuis raakt. Lijkt het eerder slechter te maken.
Eigenlijk zijn de vragen:
- Hoor je bij kortere cranks en smallere trapas ook iets aan instelling aan te passen zodat je pijnvrij door kan fietsen? Inclusief vervangen tandwiel voor?
- Hoort een hogere cadans nou eenmaal bij kortere cranks en zouden die daarom voor mij (beenlengte 86) niet geschikt zijn?
NB: Als ik met 140/150 cranks zou kunnen fietsen, zou ik een Bülk kopen voor tot de Snoek L er is !!