Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fiets rijbewijs
#1
https://manly.nl/rijbewijs-elektrische-fiets
Wat een van de pot gerukte idee zeg. Een rijbewijs voor de elektrische fiets. Straks heb je ook ook nog een rijbewijs nodig voor een snelle ligfiets. Ik zou eerder helm plicht invoeren voor elektrische bukkers, dan rijbewijs
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(06-Aug-2023, 10:34 PM)Hardloper schreef: https://manly.nl/rijbewijs-elektrische-fiets
Wat een van de pot gerukte idee zeg. Een rijbewijs voor de elektrische fiets. Straks heb je ook ook nog een rijbewijs nodig voor een snelle ligfiets. Ik zou eerder helm plicht invoeren voor elektrische bukkers, dan rijbewijs

Ik ken deze website niet. Betrouwbaar?

Is er nog een andere bron die hierover bericht?

Het gaat over de VS  Doh  Big Grin 


Hier staat er nog niets over: https://www.anwb.nl/fiets/veiligheid/wet...he-fietsen
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Op de dag dat in Nederland honderden mensen worden doodgereden door fietsers, voeren we een rijbewijsplicht in.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(07-Aug-2023, 08:36 AM)Bacchus schreef: Op de dag dat in Nederland honderden mensen worden doodgereden door fietsers, voeren we een rijbewijsplicht in.

En een jaar later worden er per dag honderden mensen doodgereden door fietsers met rijbewijs.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#5
Voor mij hoeft een rijbewijs ook niet, maar een soort "rijvaardigheidstraining" is nmm niet eens zo'n slecht idee, er rijden nu gewoon een boel mensen rond met een 250 watt elektromotor op hun rijwiel die dat totaal niet gewend zijn: slechte controle, stuur op schouderhoogte, joekel van een ongebruikte spiegel, naast elkaar slingerend de bocht door, geen benul van overig verkeer, enfin jullie kennen het wel.
Antwoord }
#6
Of het een betrouwbare bron is of niet. Het zou hoe dan ook een bedenkelijke idee blijven.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik zie het nog wel gebeuren, net als een verplichte helmplicht ervoor.
Dr zijn altijd van die politici die ergens dr naampje op gedrukt willen hebben of met de eer ergens voor willen strijken. Bovendien is Nederland een land van regeltjes. Bureaucratie te over.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Maar hoe willen ze voorkomen dat mensen rijbewijsloos gaan fietsen?
En moeten kinderen van vier hier ook al aan voldoen?
En mensen op een step of in een rolstoel of scootmobiel, die ook aan een rijbewijs?

Als je het fietsvervoer kapot wil maken als politicus, moet je vooral dit soort dingen gaan invoeren. Ik hoop dan oprecht dat heel Nederland vast staat in de file en investeringen van tientallen jaren van fietspaden voor niets zijn doordat deze met onkruid overgroeid raken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(07-Aug-2023, 09:01 AM)Victor schreef: Voor mij hoeft een rijbewijs ook niet, maar een soort "rijvaardigheidstraining" is nmm niet eens zo'n slecht idee, er rijden nu gewoon een boel mensen rond met een 250 watt elektromotor op hun rijwiel die dat totaal niet gewend zijn: slechte controle, stuur op schouderhoogte, joekel van een ongebruikte spiegel, naast elkaar slingerend de bocht door, geen benul van overig verkeer, enfin jullie kennen het wel.

Ik kan me nog herinneren dat we op de lagere school een fietstraining kregen. Fietsen, slalom, stoppen, check of de bel te horen was op afstand...
Goed, die rijvaardigheidtest was grote onzin, want iedereen fietste toendertijd naar school, zelfs als je maar 1 straat verderop woonde, maar de mensen op ebikes met slechte controle zijn ouder dan ik, en hebben dus dat vroeger ook gehad.

Aan de andere kant: Dat was natuurlijk zó lang geleden voor ze dat ze het allang vergeten zijn Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Uit de categorie:
Fietsers moeten een rijbewijs, anders rijden ze automobilisten in de weg.
Wordt vervolgt.

Niels, 0_0, van der wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , Frutsel
#11
Citaat:Aan de andere kant: Dat was natuurlijk zó lang geleden voor ze dat ze het allang vergeten zijn Smile

Fietsen verleer je nooit. Zegt men.

(07-Aug-2023, 09:06 AM)Hardloper schreef: Of het een betrouwbare bron is of niet. Het zou hoe dan ook een bedenkelijke idee blijven.

Een onbetrouwbare bron kan zorgen voor een discussie over een onderwerp terwijl het misschien totaal niet relevant is of waar.

Opmerkingen in de trant van "Misschien gaat het toch ooit gebeuren." zijn dus ook niet relevant als het niet is gebaseerd op een betrouwbare bron.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Wim krijgen eigenlijk de groep 8’ters nog een verkeersexamen ??? Voor de theorie had  ik een score van 40 op 40. Dus ik kreeg als enige van de klas een speldje.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Wat ik wel zie is dat bij enkele ouderen het fietsen net aan gaat, door hulpmotor. Alleen als ze en de fiets moeten controleren, en de verkeerssituatie moeten beoordelen en op de gegeven situatie moeten handelen dat ze dan de neiging hebben of links of rechts de berm in te gaan. Die mensen hebben dus problemen met het verwerken en er naar handelen van veel informatie en het wordt alleen maar drukker op de weg. Daarnaast blijken ze vaak geen benul te hebben van de regeltjes.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Als je gebruik maakt van het water met een vervoermiddel geldt de regel van goed zeemanschap. Dat betekent dat iedere gebruiker gevaarlijke situaties MOET VOORKOMEN. Ongeacht de voorrangsregels.
Misschien is het goed dit principe ook op te nemen in het wegenverkeersreglement. Dat verplicht iedereen na te denken over zijn/haar verantwoordelijkheid. Te denken valt aan een oudere op een e-bike die de vaardigheden niet meer heeft om te hoge snelheden aan te houden. Ook de gewone fietser en automobilist mogen daar over nadenken. En ook u, velonauten, met vaak te hoge snelheden in bepaalde situaties!!

Dat geldt dus voor iedere weggebruiker.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(07-Aug-2023, 01:29 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Aan de andere kant: Dat was natuurlijk zó lang geleden voor ze dat ze het allang vergeten zijn Smile

Fietsen verleer je nooit. Zegt men.

(07-Aug-2023, 09:06 AM)Hardloper schreef: Of het een betrouwbare bron is of niet. Het zou hoe dan ook een bedenkelijke idee blijven.

Een onbetrouwbare bron kan zorgen voor een discussie over een onderwerp terwijl het misschien totaal niet relevant is of waar.

Opmerkingen in de trant van "Misschien gaat het toch ooit gebeuren." zijn dus ook niet relevant als het niet is gebaseerd op een betrouwbare bron.
Terecht, de site klept uit zijn nek, probeert iets interessants op de website te zetten om meer bezoekers te trekken voor de  reclame inkomsten. En verder leven we hier in Europa, dus als er zoiets ingevoerd zou moeten worden moet dat eerst door de unie heen en dat duurt wel even. Als ze dat dan vervolgens willen gaan doen zijn de burgers aan zet, ga maar duidelijk maken waar die rot helm nu aan moet voldoen en welke ik moet kiezen. En wat mij betreft ga ik daarmee door tot aan de rechter. Ironisch genoeg weten ze in EU verband wel dat er fietsen bestaan op drie en vier wielen, maar gaat onze eigen wetgeving daar volledig aan mank inclusief elkaar tegensprekende onderdelen. De wet moet duidelijk zijn voor de burger en niet op twee manieren uitlegbaar, welnu daar voldoet dat stuk proza nog lang niet aan.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
#16
(07-Aug-2023, 02:09 PM)Hardloper schreef: Wim krijgen eigenlijk de groep 8’ters nog een verkeersexamen ??? Voor de theorie had  ik een score van 40 op 40. Dus ik kreeg als enige van de klas een speldje.

Yep. Bij ons in groep 7 het theoretisch verkeersexamen en in groep 8 het praktisch verkeersexamen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(07-Aug-2023, 12:07 PM)Frutsel schreef:
(07-Aug-2023, 09:01 AM)Victor schreef: Voor mij hoeft een rijbewijs ook niet, maar een soort "rijvaardigheidstraining" is nmm niet eens zo'n slecht idee, er rijden nu gewoon een boel mensen rond met een 250 watt elektromotor op hun rijwiel die dat totaal niet gewend zijn: slechte controle, stuur op schouderhoogte, joekel van een ongebruikte spiegel, naast elkaar slingerend de bocht door, geen benul van overig verkeer, enfin jullie kennen het wel.

Ik kan me nog herinneren dat we op de lagere school een fietstraining kregen. Fietsen, slalom, stoppen, check of de bel te horen was op afstand...
Goed, die rijvaardigheidtest was grote onzin, want iedereen fietste toendertijd naar school, zelfs als je maar 1 straat verderop woonde, maar de mensen op ebikes met slechte controle zijn ouder dan ik, en hebben dus dat vroeger ook gehad.

Aan de andere kant: Dat was natuurlijk zó lang geleden voor ze dat ze het allang vergeten zijn Smile


Aan de andere kant: Dat was natuurlijk zó lang geleden voor ze dat ze het allang vergeten zijn .

(demente) bejaarden hebben meestal een slecht korte termijn geheugen!

kom over dertig jaar nog eens terug !!!

vgl freek de jonge

(07-Aug-2023, 03:29 PM)Wim -de roetsende schreef:
(07-Aug-2023, 02:09 PM)Hardloper schreef: Wim krijgen eigenlijk de groep 8’ters nog een verkeersexamen ??? Voor de theorie had  ik een score van 40 op 40. Dus ik kreeg als enige van de klas een speldje.

Yep. Bij ons in groep 7 het theoretisch verkeersexamen en in groep 8 het praktisch verkeersexamen.

vaak worden er in de diverse gemeenten fiets cursussen gegeven voor mensen die de kunst van het fietsen nog niet volledig machtig zijn.
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Mijn vader is nu op het punt dat hij het fietsen op gaat geven.
Tot zijn 85ste op een gewone fiets, de laatste 4 jaren electrisch.

Maar met het stoppen met fietsen komt hij ook nauwelijks het dorp nog uit, dat doet pijn.

Maar een rijbewijs zou hem niet gestopt hebben, dat had hij allang gehad.
En een jaarlijkse rijvaardigheidstest?

Laat ze eerst maar alle bejaarde automobilisten echt keuren en van de weg halen voor ze echt te slecht rijden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(07-Aug-2023, 03:57 PM)Willeke_IGKT schreef: Mijn vader is nu op het punt dat hij het fietsen op gaat geven.
Tot zijn 85ste op een gewone fiets, de laatste 4 jaren electrisch.

Maar met het stoppen met fietsen komt hij ook nauwelijks het dorp nog uit, dat doet pijn.

Maar een rijbewijs zou hem niet gestopt hebben, dat had hij allang gehad.
En een jaarlijkse rijvaardigheidstest?

Laat ze eerst maar alle bejaarde automobilisten echt keuren en van de weg halen voor ze echt te slecht rijden.

Die keuring is er al voor senioren. Boven 75 geloof ik.

Kan je pa ook niet met een driewiel ligfiets op pad? Een kettwiesel ofzo? Die zijn ook ondersteund te maken immers
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(07-Aug-2023, 08:48 AM)datakneder schreef:
(07-Aug-2023, 08:36 AM)Bacchus schreef: Op de dag dat in Nederland honderden mensen worden doodgereden door fietsers, voeren we een rijbewijsplicht in.

En een jaar later worden er per dag honderden mensen doodgereden door fietsers met rijbewijs.

.. en noemen we dat de prijs van mobiliteit, stellen een doel van nul verkeersdoden in jaar zoveel en verhogen de snelheidslimiet en keuren nog zwaardere en minder overzichtelijke autos euh fietsen goed. Wink
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(07-Aug-2023, 04:13 PM)ZoefZoef schreef: Die keuring is er al voor senioren. Boven 75 geloof ik.

Kan je pa ook niet met een driewiel ligfiets op pad? Een kettwiesel ofzo? Die zijn ook ondersteund te maken immers

Die keuring is een wassen neus, de meeste mensen die ik ken die gekeurd moeten worden worden elk jaar goed gekeurd, ondanks zeer slechte ogen en hart stilstand in de laatste paar maanden. Er was in IJmuiden zelfs een gepensioneerde arts die de keuringen deed en waar iedereen goed gekeurd werd.

Mijn vader heeft zijn fiets nog goed onder controle, het is de snelheid van het verkeer om hem heen waardoor hij het gevoel heeft dat het niet veilig meer is.
Zijn helm, eigen besluit, heeft hem een paar maanden extra fietsen gegeven.
Een trike zou ook niet meer dan een korte tijd extra geven, of zelfs niets, daar je op een trike nog steeds moet reageren op de anderen op de weg.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik ben wel voor een verbod op nieuwsartikelen met een vraagteken in de titel.

Verder ben ik tegen oplossingen voordat het probleem duidelijk is. Iedereen veronderstelt iets, vooral over ouderen, maar niemand weet wat er eigenlijk aan de hand is. Misschien gaat het wel om botontkalking, waardoor een val van een bejaarde meer schade teweeg brengt. Een vitamine D pilletje zou dan een betere oplossing zijn. Waarmee ik maar wil zeggen, we hebben geen flauw idee wat er aan de hand is. Misschien maken we wel meer fietskilometers met minder ongelukken. Maar ook dat kan eruitzien als een absolute toename.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#23
(07-Aug-2023, 04:38 PM)Bacchus schreef:
(07-Aug-2023, 08:48 AM)datakneder schreef:
(07-Aug-2023, 08:36 AM)Bacchus schreef: Op de dag dat in Nederland honderden mensen worden doodgereden door fietsers, voeren we een rijbewijsplicht in.



En een jaar later worden er per dag honderden mensen doodgereden door fietsers met rijbewijs.



.. en noemen we dat de prijs van mobiliteit, stellen een doel van nul verkeersdoden in jaar zoveel en verhogen de snelheidslimiet en keuren nog zwaardere en minder overzichtelijke autos euh fietsen goed. Wink

Meerkeuzevraag:
A Rijbewijzen zijn levensgevaarlijk.
B Fietsen zijn levensgevaarlijk.
C Fietsers zijn levensgevaarlijk.

Niels, levensgevaarlijk, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#24
(07-Aug-2023, 07:11 PM)Niels van der Wal schreef: A Rijbewijzen zijn levensgevaarlijk.

In absolute zin klopt dat wel, denk ik. Het zijn meestal mensen met een rijbewijs die ongelukken veroorzaken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#25
(07-Aug-2023, 07:11 PM)Niels van der Wal schreef: C Fietsers zijn levensgevaarlijk.


Ik heb nog nooit gehoord van iemand die is overleden door een rijbewijs. Fietsers plachten nogal eens om te komen dus kies ik voor:

C Fietsers zijn levensgevaarlijk, (voor zichzelf).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(07-Aug-2023, 05:34 PM)Bart Verbeek schreef: Ik ben wel voor een verbod op nieuwsartikelen met een vraagteken in de titel.

Verder ben ik tegen oplossingen voordat het probleem duidelijk is. Iedereen veronderstelt iets, vooral over ouderen, maar niemand weet wat er eigenlijk aan de hand is. Misschien gaat het wel om botontkalking, waardoor een val van een bejaarde meer schade teweeg brengt. Een vitamine D pilletje zou dan een betere oplossing zijn. Waarmee ik maar wil zeggen, we hebben geen flauw idee wat er aan de hand is. Misschien maken we wel meer fietskilometers met minder ongelukken. Maar ook dat kan eruitzien als een absolute toename.

Hear hear.

Zo lang er geen fatsoenlijke bron is wat betreft dit 'nieuws' beschouw ik het als stemmingmakerij.

Er over discussiëren of 'eroverheen plassen' heeft wat mij betreft geen nut.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM