Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de trike in het Boheemse Woud.
#1
Het eerste wat in mijn gedachte opkwam toen ik in mei voor het eerst onderweg was in het N.P. Boheemse Woud met mijn eigenbouw trike was; hier onderweg zijn is niet te vergelijken met Nederland, de  grote verschillen in het wegdek, van prachtige asfalt straten tot wegen met grof split, waterafvoer geulen, die schuin over de weg liggen, met wat geluk van staal, maar er zijn er ook van hout gemaakt, of nog slimmer, iemand heeft met een schop een geul gegraven dwars over de weg,  minstens 40 cm diep, daar moet je dan maar overheen zien te komen, wegen die behoorlijk schuin liggen, of waar  in het midden planten zijn gegroeid, waar je dan overheen hobbelt met het achterwiel en dan natuurlijk nog de stijgingen die men overwinnen moet, en dan de lang durende  afdalingen.

Dus het heeft geen zin een trike te maken waarmee men meer dan 25 km per uur kan halen, de overbrengingen heb ik nu zo dat ik dat halen kan , maar daar blijft het bij, want dat wordt mij ook te gevaarlijk, op een mooie straat, is er opeens een verzakking aan de rechterkant, of er ligt een zwerfkei onder het asfalt die omhoog komt, wanneer men dat overziet, kan dat verkeerd aflopen, zeker met een trike.

Lang heb ik een probleem gehad m de achtervork, de alfine 8 naaf zit direct achter de stoel in een stalen bakje, aan de achterkant open, aan de zijkanten de bevestiging v d achtervork , alleen ik had het bakje te smal gemaakt, en wilde niet weer opnieuw beginnen, dus een stuk van een as op het bakje gelast, daar draad in getapt, vork er over geschoven, bout er in klaar?  alleen bij een gelaste vork zou ik de vork niet meer kunnen verwijderen.

Dus een met schroeven deelbare vork gemaakt, dat leek een oplossing, was alleen in de praktijk niet stijf genoeg, lang over gedacht hoe dat op te lossen.
Uiteindelijk gelukt met schoorstangen   gemaakt van buis met links en rechtse draad, van uit het midden schuin naar achter, naar beide vorkhelften, daardoor is er aan beide kanten een soort driehoekconstructie ontstaan, die ik door in en uitdraaien onder spanning kan zetten.

Een paar pluspunten van mijn zelfbouw trike;

Zitcomfort;  aan mijn aangepaste autostoel is weinig te verbeteren, in combinatie met een onderstuur, heb je een natuurlijke zitpositie, de stand van je handen, dat is vergeleken met mijn stadsfiets een openbaring,  langere ritten maken geen probleem, en de volgende dag geen pijntjes die maar niet weg willen gaan.

Schakelen met een naaf , die alfine 8 naaf  met een draaischakelaar werkt prima, 8 versnellingen is ook genoeg, met 11 versnellingen kom je alleen maar in de verleiding steeds sneller te willen.

Twee motoren, de combinatie van een middenmotor en een achterwielmotor vult elkaar goed aan, het schakelen onder belasting gaat beter,  vanuit stilstand op een helling starten is geen probleem, ook niet met een aanhanger er achter.

De combinatie van een middenmotor, die via de trapas gestuurd wordt, en een achterwielmotor, die je zelf regelt met duimengas, maakt dat je comfortabel onderweg bent, die zelfcontrole vind ik prettig, en je leert ook dingen aan in de praktijk. het heeft bij voorbeeld geen zin om bij een lichte afdaling, waarbij je weinig druk op de pedalen hebt, je voeten als een malle molen snel rond te draaien, dan kun je beter je voeten stil houden, en met een klein beetje duimengas snelheid houden, en je energie voor later sparen.

Bijladen, met zonnepanelen; hoe goed dat gaat moet ik het antwoord nog op schuldig blijven,  op het dak en voor heb ik twee panelen gemonteerd, ben daar ook met onderweg, maar nog niet aangesloten, ik ben nog niet zeker over de  manier van monteren, ik heb flexibele panelen op een pvc plaat, die zijn ligt in gewicht, alleen hoe sterk vraag ik me af, of ze dat stoten en trillingen in de praktijk lang uithouden ?  ik heb nu de gedachte er poly carbonaat kanaalplaten onder te monteren, en daar de panelen op te lijmen.
Als je met die zonnepanelen onderweg bent , kun je wel op belangstelling rekenen, op parkeerplaatsen wordt je aangesproken, , armen, duimen gaan omhoog, grappig allemaal, groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#2
Prachtig verhaal weer. Dankjewel.

Jouw omgeving is echt niet met de onze te vergelijken. 

Daar kom je met zo'n snelle geavanceerde velomobiel waarschijnlijk nog niet eens één kilometer ver mee.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#3
Bedankt voor je uitgebreide verslag, en heel mooi om te lezen hoe ver je met het project bent gekomen. Gefeliciteerd.
Antwoord }
#4
Leuk om te lezen waarom je bouwt zoals je gebouwd hebt. Als op vakantie de fiets meegaat, kijk ik ook altijd eerst wat rond in de omgeving op streetview en Googlemaps. Afhankelijk van wat ik zie kies ik de fiets. Soms de Ligger, soms de mountainbike of trekkingfiets. De velomobiel is me wat te lastig, maar die is dan weer leuk voor een nachtje weg.

Zorg ervoor dat je een fiets hebt, die past bij waar jij hem voor nodig hebt, en als die niet te koop is, dan maak je hem zelf. Al doende leert men.

Veel van die kunststoffen zijn niet zo UV bestendig, het wordt dan steeds brosser en verbrokkeld uiteindelijk. Als ze in de schaduw van je zonnepanelen deels uit de straling blijven, kon dat wel eens helpen.

In veel landen zijn er rubberen trillingsdempertjes te koop, die filteren een hoop van het gerammel weg. Voor stroomlijnpuntjes gebruikte ik altijd een bepaalde maat kraanrubbertje, wat er uit zag als een grote onderlegring, met een klein gaatje. Het wordt er in ieder geval stiller van.
Antwoord }
#5
Bij mijn lampsteuntjes heb ik ook tussen de body en het steuntje een rubberen ring gelegd.

Scheelt inderdaad veel qua trillingen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#6
(28-Aug-2023, 10:18 PM)Jeroen S schreef: Leuk om te lezen waarom je bouwt zoals je gebouwd hebt. Als op vakantie de fiets meegaat, kijk ik ook altijd eerst wat rond in de omgeving op streetview en Googlemaps. Afhankelijk van wat ik zie kies ik de fiets. Soms de Ligger, soms de mountainbike of trekkingfiets. De velomobiel is me wat te lastig, maar die is dan weer leuk voor een nachtje weg.

Niet iedereen heeft die gedachte, er zijn er ook die menen dat de natuur aan de mens aangepast moet worden, voor 6 weken was ik nog in Nederland om wat te regelen, dat duurde wat langer, en ik had geen fiets bij me, dus heb ik gewandeld op de Veluwe.
Daar viel me op dat ze overal betonnen fietspaden aanleggen door de bossen en over de heidevelden?  ik heb daar ook vaak gefietst, gewoon over zandpaden, sommige met wat split erover, ging prima, met een gewone  trekking fiets, nu is bijna iedereen met een E-bike, en op die betonpaden, heeft men de gang er goed in, men heeft haast, Kooten en de Bie zouden zingen,  allemaal op weg naar niets,  er kwam ook nog een groep van die E-scooters voorbij, met van de ballonbanden, op de Hoge Veluwe mochten die niet meer komen, daar bij Epe schijnbaar nog wel? 
Naar mijn gedachten, werk je op deze manier teveel naar een soort recreatie / pretpark toe, dan loop je de kans op massa toerisme, is niet iedereen blij mee.

Zorg ervoor dat je een fiets hebt, die past bij waar jij hem voor nodig hebt, en als die niet te koop is, dan maak je hem zelf. Al doende leert men.

Veel van die kunststoffen zijn niet zo UV bestendig, het wordt dan steeds brosser en verbrokkeld uiteindelijk. Als ze in de schaduw van je zonnepanelen deels uit de straling blijven, kon dat wel eens helpen.

In veel landen zijn er rubberen trillingsdempertjes te koop, die filteren een hoop van het gerammel weg. Voor stroomlijnpuntjes gebruikte ik altijd een bepaalde maat kraanrubbertje, wat er uit zag als een grote onderlegring, met een klein gaatje. Het wordt er in ieder geval stiller van.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Hier nog even een voorbeeldje van zo'n trillingsdemper;

https://www.rubbermagazijn.nl/trillingsd...mQQAvD_BwE

Ik zie inderdaad ook langzaam de Schelpenzand/gravel paadjes verdwijnen, maar misschien dat de Gravelbike hype nog voor wat voordelen zorgt als ze ooit Gravelbike routes gaan maken, bij de VVV. De E bikers per Kudde of in slechthorende Duo's kom je overal tegen.
Antwoord }
#8
Zolang er een goede onderlaag onder ligt en het een beetje onderhouden wordt, is een splitverharding echt prima fietsen. Natuurlijk geeft een (goed) splitpad meer weerstand maar het is vooral onderhoudsintensiever dan beton of asfalt. Het probleem met veel fietspaden, eigenlijk onafhankelijk van de toplaag, is dat juist op die onderlaag en het onderhoud bezuinigd wordt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#9
(30-Aug-2023, 08:05 AM)Jeroen S schreef: Hier nog even een voorbeeldje van zo'n trillingsdemper;

https://www.rubbermagazijn.nl/trillingsd...mQQAvD_BwE

Ik zie inderdaad ook langzaam de Schelpenzand/gravel paadjes verdwijnen, maar misschien dat de Gravelbike hype nog voor wat voordelen zorgt als ze ooit Gravelbike routes gaan maken, bij de VVV. De E bikers per Kudde of in slechthorende Duo's kom je overal tegen.
   Die trillingsdempers ken ik, maar daar gaat het niet om, ik heb een frame gemaakt van ovale buis, 25 x 10 mm dat is mooie lichte buis en goed te lassen.
Het gaat om ondersteuning v d flexibele zonnepanelen,  voor een paar jaar waren die allemaal opgebouwd op een aluminium plaat, daar heb ik er nog een paar van liggen maar verkeerde maat, die zijn niet zo buigzaam, maar wel sterker.
Wat ik nu heb is opgebouwd op glasvlies, en een toplaag die de cellen moet beschermen, de cellen zijn ook anders verdeeld, als een pannendak, dit moet beter werken bij deels schaduw, wat ze ook doen is de draden steeds dunner maken, dus daar heb ik wel wat zorgen over,  er komen nog weleens berichten voorbij, dat er na een paar maand al schade is.
Die ondersteuning heb ik al klaar, ik heb 16 mm poly carbonaat, kanaalplaten genomen, aan de kopse kanten uit gefreesd, en de platen tussen de profielen geschoven, nu heb ik een stevige ondergrond waar ik de panelen op kan lijmen, en die kanaalplaten zijn ook niet zo zwaar, nu moet ik morgen nog een kit vinden met een goede lijm eigenschap, en dan kan ik de panelen verlijmen.
Goed dat ik een paar proefritjes heb gemaakt met die panelen, want ik weet nu wel zeker, dat zonder ondersteuning was het niet goed gegaan, die panelen worden ook vaak gebruikt op boten en caravans,  maar dan worden ze ook op het dak op een vaste ondergrond verlijmt .
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Wat mij altijd voor ogen heeft gestaan tijdens het werk aan mijn eigenbouw trike, is comfort, veiligheid en ruim inzetbaar, ook in de winter.
Nu zijn de winters hier ook niet meer wat het geweest is , maar een maand geleden was er veel sneeuw, en zon en min temperaturen, dus de weg was meer een ijspiste, toch  een rit naar de stad, 27 km, om inkopen te doen, alles ging goed, wel voorzichtig natuurlijk, op sommige plaatsen komt water v d rotsen wat dan op de straat bevriest, wat dan hobbelig wordt, maar door de nieuwe 4 zuiger achterrem v shimano, kun je fijn doseren zonder te blokkeren.
Rondom heb ik Swalbe maraton banden opliggen, en dat blijkt ook in de winter voldoende, nauwelijks slip v h achterwiel bergop, dus extra winterbanden hoeft niet.
Veiligheid ; mij valt op dat automobilisten zich niet of nauwelijks proberen er zich tussen te wringen bij een tegenligger op de andere weghelft, door het dakje en het hoog gemonteerde achterlicht ben je beter ziichtbaar, ik ga ook niet uiters rechts rijden, waar het wegdek soms slecht is, maar eis mijn plek op/
De hoogst genoteerde snelheid is 28 km/ h , met een briesje in de rug, meestal blijft het op 24 - 25 km steken, daar ben ik tevreden mee, want mijn gemiddelde snelheid, is veel hoger dan vroeger op de fiets.
Deze week een paar ritten naar de apotheek,  32 km, dus heen en terug rond 65 km, twee  ritjes moeten maken, want tabletten niet op voorraad, dus 130 km voor een paar tabletten, zo is het leven op het land.
Door storm en regen kon ik uitproberen hoe stabiel is de trike, wel een paar keer op een open vlakte hevige zijwind, maar met een kleine stuur correctie geen probleem, ook regen is niet echt een probleem, voor is een gebogen zonnepaneel waar de benen onder zitten, een regenscherm in twee delen, onderste op het zonnescherm, bovenste opklapbaar aan het dak bevestigd, daar tussen een opening van 13 cm, voor vrij zicht, komt wel wat regendruppels door maar niet echt een probleem, alleen bij de voorwielen spat wat water op, dat onder tegen je bovenbeen komt, en tegen de zitting, dat moet ik nog oplossen.
Meen dat Jeroen al eens schreef, dat wanneer je met hogere snelheid onderweg wil zijn, je de besturing en remmen, kortom de wegligging perfect moet hebben, daar kan ik aan toevoegen, ook gewicht kan een probleem worden.
De trike weegt rijklaar , met accu's,  twee motoren, twee zonnepanelen rond de 55 kg, sommigen denken misschien'dat is veel ? maar ik kan verzekeren, door de goede balans, achtervering, en stuureigenschappen, merk je daar tijdens het rijden niets van, door meer druk op het achterwiel door accu's e.d. is remmen zelfs veiliger, dus het heeft lang geduurd, maar vanwege het resultaat ben ik een tevreden mens,  groet uit het Boheemse Woud. 
,
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Was het WK Veldrijden van vorige week nog een beetje bij je in de buurt (Tabor)?
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Terwijl bij auto's...365cycle — 02:17 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat viel dus tegen...365cycle — 02:10 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik denk dat het ee...365cycle — 01:37 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Volgens mij maken ...twilwel — 12:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog we...Josligfiets — 11:35 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, ze gebruiken da...Arend-Jan — 11:08 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Epoxyhars is ongezon...Jeroen S — 10:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er...Arend-Jan — 10:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vanmorgen in het don...Jeroen S — 10:38 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Het gaat goedkomen m...Jeroen S — 10:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Hoe zijn de gezondhe...Willeke_IGKT — 10:17 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er ...Jeroen S — 10:17 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog wel ...Fietsbennie — 10:14 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, verdiep je er m...Arend-Jan — 10:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
omdat ik gisteren in...Josligfiets — 10:11 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Nou het gaat e...Josligfiets — 10:07 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Dus eigenlijk ku...Hardloper — 10:00 PM