Hi all
Even kijken of iemand dit al zelf opgelost heeft.
Ik heb een 20" luchtgeveerd challenge voorvork met de composiet scharnier wat de kroon van het vork en de stuurbuis wat in de balhooft zit verbindt. (veerbuis is 100% rond)
Deze scharnier heeft nu met slijtage in de loop der jaren wat laterale richtingspeling gekregen.
Op vlak en open stukken heb ik hier geen last van, maar bij echt inleunen en hoge snelheid / scherpe bochten, geeft deze ~ 1 a 2 graden slag van speling een best onrustig en moielijk met precisie te besturen fiets. Een soort fietsen op zand gevoel, heel extreem moeten corrigeren en weer bijcorrigeren....
De scharnier is met een ingeponst stalen asje in elkaar gezet - er lijkt een verzonken kop inbus als borgpen in de schanier te zitten voorhet demonteren van deze as.
Ik denk aan het invoegen van een ring / pakking van 0,1mm of 0,2mm aan elke kant van de scharnier tussen de mannelijk en vrouwelijk scharnierdelen aan allebei de kanten, om de speling op te nemen en stuurprecisie weer terug te krijgen (Shimano paste een soortgelijk oplossing toe in de jaren 90 toen de XT en XTR v-brakes in hun schanieren speling opliepen). Het zal wellicht aan alledrie de schanierpunten, niet alleen de middelste moeten worden uitgevoerd. Deze hebben wellicht allemaal dezelvde verzonken kop allen borgpen.
Is dit een allang bekend en besproken probleem (met zoektermen heb ik niets kunnen vinden) en kan iemand me naar een bestaand post verwijzen?
Of heeft iemand anders deze probleem al met falen en opstaan goed op weten te lossen? Ik hoor graag input / leer graag van andermans fouten voordat ik dit uitvoer....
Elan lijkt op vakantie te zijn, tleefoonnummer belt door tot voicemail?
Even kijken of iemand dit al zelf opgelost heeft.
Ik heb een 20" luchtgeveerd challenge voorvork met de composiet scharnier wat de kroon van het vork en de stuurbuis wat in de balhooft zit verbindt. (veerbuis is 100% rond)
Deze scharnier heeft nu met slijtage in de loop der jaren wat laterale richtingspeling gekregen.
Op vlak en open stukken heb ik hier geen last van, maar bij echt inleunen en hoge snelheid / scherpe bochten, geeft deze ~ 1 a 2 graden slag van speling een best onrustig en moielijk met precisie te besturen fiets. Een soort fietsen op zand gevoel, heel extreem moeten corrigeren en weer bijcorrigeren....
De scharnier is met een ingeponst stalen asje in elkaar gezet - er lijkt een verzonken kop inbus als borgpen in de schanier te zitten voorhet demonteren van deze as.
Ik denk aan het invoegen van een ring / pakking van 0,1mm of 0,2mm aan elke kant van de scharnier tussen de mannelijk en vrouwelijk scharnierdelen aan allebei de kanten, om de speling op te nemen en stuurprecisie weer terug te krijgen (Shimano paste een soortgelijk oplossing toe in de jaren 90 toen de XT en XTR v-brakes in hun schanieren speling opliepen). Het zal wellicht aan alledrie de schanierpunten, niet alleen de middelste moeten worden uitgevoerd. Deze hebben wellicht allemaal dezelvde verzonken kop allen borgpen.
Is dit een allang bekend en besproken probleem (met zoektermen heb ik niets kunnen vinden) en kan iemand me naar een bestaand post verwijzen?
Of heeft iemand anders deze probleem al met falen en opstaan goed op weten te lossen? Ik hoor graag input / leer graag van andermans fouten voordat ik dit uitvoer....
Elan lijkt op vakantie te zijn, tleefoonnummer belt door tot voicemail?