1 afgeschreven M-racer?
|
Berichten: 627
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1339 x bedankt in 591 berichten
20-Sep-2023, 07:07 PM
Ik ben boos en verdrietig. Vandaag had ik, zoals vaker, mijn banaantassen mee op de M-racer. Veel spullen mee dus bolle tassen, maar niet extreem zwaar. Ik rij van 1 stoplicht naar de volgende dus heb weinig snelheid (15-20 km/u?) Als mijn fiets achter ineens ratelt en de fiets snel afremt tot stilstand. Afgestapt, ketting tussen de spaken en de cassette. Is me in 3500 km niet eerder gebeurd dus ik was al chagrijnig. En tijd aan het prutsen geweest maar uiteindelijk los gekregen. Ik wil opstappen en merk dat er voor iets niet goed zit. Ik weet niet hoe, maar op de een of andere manier is door het euvel spanning op de ketting gekomen, zoveel dat de hele voorboom voor de stuurstang is kromgetrokken tot naast het voorwiel. Ik kan wel janken, want ik kan me niet voorstellen dat dit goed te repareren is. Misschien een heel nieuw stuk aanlassen, maar dat zal economisch niet rendabel zijn denk ik... g
Gelukkig maar 2 km van huis dus de fiets bij iemand in de tuin laten staan en met de auto opgehaald. Ik weet niet of het dikke pech was of dat de tassen de ketting tegen de spaken drukten, tijdens het fietsen heb ik in ieder geval niets gemerkt.
Resten alleen de foto's nog.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2077
7416 x bedankt in 3649 berichten
Oh, wat heftig.
Kan zoiets echt gebeuren door een te grote kettingspanning. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Dat is erg, ik leef met je mee.
Berichten: 194
Topics: 13
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 18
135 x bedankt in 83 berichten
Ik heb dat met m'n eerste Amigo een keer meegemaakt. Geen schade aan het frame, maar de Amigo was ook een tank. De krachten zijn enorm, ik had daarna de ketting plat gelegd en deze was meer dan 360 graden in de lengte tot een schroefvorm (denk DNA streng) getrokken.
Daarna wist ik het wel, altijd met zo'n plastic schijfje rijden.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2077
7416 x bedankt in 3649 berichten
(20-Sep-2023, 07:59 PM)kuŝbiciklo schreef: Daarna wist ik het wel, altijd met zo'n plastic schijfje rijden.
Welk plastic schijfje?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 194
Topics: 13
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 18
135 x bedankt in 83 berichten
Een spaakbeschermer a.k.a. "dork disc"
Berichten: 1.935
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
20-Sep-2023, 08:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Sep-2023, 08:31 PM door ZoefZoef.)
Voorvork is ook krom, of niet?
Vrees dat je het frame sowieso kan afschrijven. Dat is echt niet meer rendabel te repareren. Bovendien zou het wel te repareren zijn, moet je je afvragen of je dat wel zou willen.
Dit verbaast me trouwens wel. Ik had echt wel verwacht dat zo'n buis een forse kracht zou kunnen verwerken, al gaan deze krachten bij een compleet vastgelopen en blokkerend achterwiel een andere kant op
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
(20-Sep-2023, 07:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Oh, wat heftig.
Kan zoiets echt gebeuren door een te grote kettingspanning. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen.
Ook ik kan het me nauwelijks voorstellen omdat de hoek tussen de ketting en de buis vrij klein is en er dan dus echt een enorme kracht op de ketting had moeten komen te staan. Dan zou ik eerder verwachten dat de ketting breekt.
Maar los daarvan wel balen.
Berichten: 1.631
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2037
1919 x bedankt in 751 berichten
Jammer Bob, je had je zo verheugd deze aan de kinderen te laten zien.
Berichten: 340
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 120
597 x bedankt in 305 berichten
(20-Sep-2023, 08:37 PM)datakneder schreef: (20-Sep-2023, 07:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Oh, wat heftig.
Kan zoiets echt gebeuren door een te grote kettingspanning. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen.
Ook ik kan het me nauwelijks voorstellen omdat de hoek tussen de ketting en de buis vrij klein is en er dan dus echt een enorme kracht op de ketting had moeten komen te staan. Dan zou ik eerder verwachten dat de ketting breekt.
Maar los daarvan wel balen.
De trapbuis gaat schuin naar beneden, en de ketting recht naar achteren bij een M-racer, dat geeft een best wel grote arm waaraan getrokken wordt. En een ketting kan veel hebben hoor.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
(20-Sep-2023, 08:51 PM)LigfietsWilsum schreef: De trapbuis gaat schuin naar beneden, en de ketting recht naar achteren bij een M-racer, dat geeft een best wel grote arm waaraan getrokken wordt. En een ketting kan veel hebben hoor.
Het leek mij dat de trapbuis horizontaal was (toen hij nog niet krom was), maar het kan goed zijn dat ik me hier vergis.
Berichten: 340
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 120
597 x bedankt in 305 berichten
20-Sep-2023, 09:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Sep-2023, 10:02 PM door LigfietsWilsum.)
(20-Sep-2023, 09:14 PM)datakneder schreef: [quote="LigfietsWilsum" pid='37027' dateline='1695235909']
De trapbuis gaat schuin naar beneden, en de ketting recht naar achteren bij een M-racer, dat geeft een best wel grote arm waaraan getrokken wordt. En een ketting kan veel hebben hoor.
Het leek mij dat de trapbuis horizontaal was (toen hij nog niet krom was), maar het kan goed zijn dat ik me hier vergis.
Nou OK, de hoeken tov de grond zijn iets anders, maar de hoek tussen buis en ketting is best wel groot.
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Kunnen ze bij M5 (bestaan ze nog?) niet gewoon het kapotte stuk weg slijpen en er een nieuw buisje op plakken? (lassen)
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 358
220 x bedankt in 124 berichten
De hal van M5 is leeg,geen onderdelen meer.Laat dit op het Duitse forum ( https://www.velomobilforum.de/forum/index.php ) zien,daar zitten behoorlijk wat techneuten en 'freaks' tussen.Vragen kun je altijd.
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
Oei. Dat ziet er best naar uit. De suggestie van Gideonaut klinkt eigenlijk nog wel redelijk. Het frame is van staal, toch? Maar dan moet je je fiets wel (laten) demonteren, laten lassen, opnieuw laten poedercoaten en dan weer opbouwen. Dat is nog wel wat werk en geld.
Je zou ook de mensen van Rainbow in Aalten kunnen contacteren wat zij eventueel voor je kunnen betekenen. Zij lasten voorheen de (stalen) frames van Nazca (en hun eigen Rainbow fietsen natuurlijk, ook staal denk ik?). Ook hebben ze voor mij het frame van mijn Optima Orca eens gelast van een breuk bij een bevestiging op het achterframe (dat frame is van aluminium).
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2735 x bedankt in 1283 berichten
Bram is nog wel een beetje in zaken. je kunt hem eens bellen. Ook van mijn kant positieve ervaringen met Rainbow, ze denken fijn mee. Hoewel ik uiteindelijk een andere keuze maakte en ze niet nodig had. Wel hebben ze een framepje heel mooi gepoedercoat. Ze doen ook prototypebouw.
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
Hans van Vugt, de eigenaar van Elan ligfietsen, is ook bepaald niet onhandig.
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Ik kwam trouwens op marktplaats een advertentie tegen, 400,- voor 2 M5 lowracers, waarvan 1 een opknapper is!
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...lassiekers
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat je de verwrongen trapboom pas na het losmaken van de ketting opmerkte.
Voor wat het waard is: op basis van de foto's denk ik dat ik het frame wel zou kunnen repareren als het mijn fiets was, maar ik zou er niet aan beginnen en een ander frame of een complete andere fiets zoeken.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 107
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
220 x bedankt in 94 berichten
Een paar maanden geleden had iemand diverse M5 frames te koop op marktplaats (oude voorraad van M5?). Ik weet zeker dat er M-racer hoofdframes bij zaten. Ze zijn er dus nog wel! Je zou er een "te koop gevraagd " aan kunnen wagen.
Berichten: 1.935
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
(21-Sep-2023, 08:48 PM)Victor schreef: Een paar maanden geleden had iemand diverse M5 frames te koop op marktplaats (oude voorraad van M5?). Ik weet zeker dat er M-racer hoofdframes bij zaten. Ze zijn er dus nog wel! Je zou er een "te koop gevraagd " aan kunnen wagen.
Jarno Hoogland. Zit/zat hier ook op het forum had een m-racer frame. Vermoed echter dat die al verkocht is.
Berichten: 627
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1339 x bedankt in 591 berichten
25-Sep-2023, 01:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Sep-2023, 01:34 PM door Bob Hagendijk.)
(20-Sep-2023, 08:30 PM)ZoefZoef schreef: Voorvork is ook krom, of niet?
Vrees dat je het frame sowieso kan afschrijven. Dat is echt niet meer rendabel te repareren. Bovendien zou het wel te repareren zijn, moet je je afvragen of je dat wel zou willen.
Dit verbaast me trouwens wel. Ik had echt wel verwacht dat zo'n buis een forse kracht zou kunnen verwerken, al gaan deze krachten bij een compleet vastgelopen en blokkerend achterwiel een andere kant op
De voorvork lijkt nog recht, net als de rest van het frame. Ik had ook verwacht dat het iets meer kon hebben dan dit, zeker omdat ik niet hard reed. Maar, het is maar een dunne buis, en gebouwd voor kracht de andere kant op. Ik heb het gevoel dat er bij andere fietsen die ik tot nu toe had een dikkere buisis gebruikt, maar dat weet ik nog niet met feiten te onderbouwen.
(20-Sep-2023, 11:24 PM)Lopopodium schreef: Je zou ook de mensen van Rainbow in Aalten kunnen contacteren wat zij eventueel voor je kunnen betekenen. Zij lasten voorheen de (stalen) frames van Nazca (en hun eigen Rainbow fietsen natuurlijk, ook staal denk ik?). Ook hebben ze voor mij het frame van mijn Optima Orca eens gelast van een breuk bij een bevestiging op het achterframe (dat frame is van aluminium). Daar zat ik ook aan te denken, het is redelijk bij mij in de buurt. Ik kan zelf niet lassen maar wat ik zou doen is een extra neuspijp kopen (of stalen buis van vergelijkbare dikte), de pijp afzagen net na de driekhoek waar de pijp is verbogen, dus zo ver mogelijk bij het balhoofd vandaan, pijp erin, vastlassen, afgezaagde pijp eroverheen, vastlassen, en klaar. Uiteraard afwerken etc, maar dan heb je denk ik de meest stevige reparatie.
De suggesties van Bram en Elan snap ik ook, maar zijn een stuk verder bij me vandaan.
(21-Sep-2023, 12:43 PM)Gideonaut schreef: Ik kwam trouwens op marktplaats een advertentie tegen, 400,- voor 2 M5 lowracers, waarvan 1 een opknapper is!
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...lassiekers
Heb ik ook gezien, als tijdelijke oplossing zou het wel wat zijn, maar als langdurige oplossing heb ik liever grote wielen ivm smerigheid ketting in de herfst/winter, en zit ik liever iets hoger voor in de stad, dus liever een midracer.
(21-Sep-2023, 03:23 PM)melle z schreef: Voor wat het waard is: op basis van de foto's denk ik dat ik het frame wel zou kunnen repareren als het mijn fiets was, maar ik zou er niet aan beginnen en een ander frame of een complete andere fiets zoeken. Met de suggestie die ik boven deed qua reparatie, waarom zou je er niet aan beginnen? Waarin zie jij de beperking? Dit is niet bedoeld als aanval, maar om te snappen waarom ik er misschien niet mee verder moet gaan.
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Ik weet dat de frame van de lowracer niet hetzelfde is als de midracer maar is het verschil zo groot dat het onmogelijk is om jouw midracer onderdelen op de lowracer frame te gooien?
met de Raptobike is het namelijk wel te doen, en volgens de weinigen die dit gedaan hebben fietst het prima.
Berichten: 627
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1339 x bedankt in 591 berichten
(25-Sep-2023, 02:03 PM)Gideonaut schreef: Ik weet dat de frame van de lowracer niet hetzelfde is als de midracer maar is het verschil zo groot dat het onmogelijk is om jouw midracer onderdelen op de lowracer frame te gooien?
met de Raptobike is het namelijk wel te doen, en volgens de weinigen die dit gedaan hebben fietst het prima. Bedoel je de 28" wielen van de midracer op de lowracer? Geen idee of dat past. De voorvork zal wel passen, maar ik weet niet of de geometre die je overhoudt fietsbaar is. Ik weet ook niet of de achtervork genoeg ruimte heeft voor een 28"wiel.
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
25-Sep-2023, 02:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Sep-2023, 02:41 PM door melle z.)
(25-Sep-2023, 01:28 PM)Bob Hagendijk schreef: Met de suggestie die ik boven deed qua reparatie, waarom zou je er niet aan beginnen? Waarin zie jij de beperking? Als het mooi en goed moet is het verschrikkelijk veel werk, zonder de garantie dat het ook mooi en goed wordt. Met een beetje geduld vind je een ander schadevrij frame of een complete fiets, als je het moet laten doen is dat denk ik goedkoper. Ik zou overigens om twee redenen de hele buis vervangen, dus niet een stukje laten zitten en een koppelbuis er in waar je een nieuw stuk buis overheen schuift. Eén) het is sterker omdat je een veel langere lasverbinding met het frame krijgt, twee) omdat het lichter is. Daarnaast is de vraag hoe rond de buis nog is boven de verstevigingsrib en of je er überhaupt een buis inkrijgt. Al heb ik behoorlijk wat aan fietsen gelast en ben ik over het algemeen niet bang om iets te proberen, ik ben geen framebouwer, dus wellicht heeft een professional er hele andere ideeën over.
(25-Sep-2023, 02:25 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik weet ook niet of de achtervork genoeg ruimte heeft voor een 28"wiel. Een M5 Low Racer heeft standaard een 28" achterwiel.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 288
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 68
514 x bedankt in 267 berichten
rij zowel onderstuur als aero-stuur
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
KIWA track en trace systeem
|
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM |
KIWA track en trace systeem
|
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM |
KIWA track en trace systeem
|
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM |
De Waterlandse Liggers
|
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM |
Hase pino verbouwing
|
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM |
KIWA track en trace systeem
|
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM |
KIWA track en trace systeem
|
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM |
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
|
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM |
|