Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hartslagen (& ook wel cadans / vermogen)
#27
(30-May-2024, 03:58 PM)Hardloper schreef: Wat zijn eigenlijk de nadelen om in een te grote cadans rijden? 
Het is minder efficiënt; je belast je hart en longen zwaarder voor hetzelfde vermogen. 
Te lage cadans rijden is ook minder efficiënt; je belast dan je spieren, pezen en knieën zwaarder voor hetzelfde vermogen, en er is een groter blessurerisico (bij extreem hoge cadans overigens ook).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#28
En wat is een extreem hoog cadans? 130?
[Afbeelding: image.png]
Dit zal zeker te hoog hebben gelegen
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
165??? Hoe krijg je dat voor elkaar joh? Volgens mij kan ik niet veel hoger dan 135 ofzo, dan rol ik al bijna van m’n fiets af.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Nou een veel te kleine verhouding kiezen en lekker stabiel in de velo in lichtjes omlaag rijden. En dan alles eruit persen wat erin zit.
Dat topje is trouwens 169
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
Een VM scheelt dan wel tov een open ligger denk ik. En de keren dat ik zo’n hoge cadans heb is omdat ik in de hoogste versnelling rijd, op die snelheid wil je liever niet liggen schommelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#32
Nou ik verwacht eerder dat de versnelling rond het middelste blad (4 a 5?? Dus nog 7 a 6 te gaan) zat. En had wel over alles eruit persen. Maar stiekem heb ik met lopen ook rustig hartslagen die over de 200 liggen. Had er toevallige laatst nog iemand over hoe hoog de maximale hartslag is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
Als je je maximale hartslag echt wil weten moet je een test bij de sportarts doen. Na 8 min in fietsen gaat elke minuut het vermogen omhoog totdat je net niet dood gaat. Ik ben dat serieus aan het overwegen omdat ik mijn looptraining wat grondiger heb aangepakt. Er zijn helaas maar weinig plekken waar je die test op de loopband kan doen.
Een vuistformule met twijfelachtige geldigheid is 220 min je leeftijd. Voor mij lijkt dat ook nog aardig te kloppen. Ik schat op basis van veel lopen mijn max hartslag tegen de 165 ( ben 56). Meestal klopt er niks van.
Met fietsen zitten mijn hartslagen fors lager dan met lopen. Komt denk ik omdat ik pas net weer roets en de armen relatief te slap zijn, ik kom daar niet veel hoger dag 35 kruissnelheid. Ik hoop dat dat bij trekt nu het weer mijn daily driver is. Op de bukker doe ik vooral functionele tochtjes en gaat het niet veel harder dan hoog in de 20. In bij de gevallen kom ik niet veel hoger dan 130 bpm hartslag.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#34
Als je je maximale hartslag echt wil weten moet je een test bij de sportarts doen. Na 8 min in fietsen gaat elke minuut het vermogen omhoog totdat je net niet dood gaat. Ik ben dat serieus aan het overwegen omdat ik mijn looptraining wat grondiger heb aangepakt. Er zijn helaas maar weinig plekken waar je die test op de loopband kan doen.
Een vuistformule met twijfelachtige geldigheid is 220 min je leeftijd. Voor mij lijkt dat ook nog aardig te kloppen. Ik schat op basis van veel lopen mijn max hartslag tegen de 165 ( ben 56). Meestal klopt er niks van.
Met fietsen zitten mijn hartslagen fors lager dan met lopen. Komt denk ik omdat ik pas net weer roets en de armen relatief te slap zijn, ik kom daar niet veel hoger dag 35 kruissnelheid. Ik hoop dat dat bij trekt nu het weer mijn daily driver is. Op de bukker doe ik vooral functionele tochtjes en gaat het niet veel harder dan hoog in de 20. In bij de gevallen kom ik niet veel hoger dan 130 bpm hartslag.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Ik ken die test, wil die ooit nog doen met VO2 max. Maar afgelopen jaar een vergelijkbare test gedaan, maar dan door een gewone hart specialist. En hierbij werd ook de bloeddruk opgenomen. Maar ik mocht al eerder stoppen, maar ging door. Heb de getalletjes zo gelijk paraat. Maar was krachtiger dan de meeste van mijn leeftijd / BMI. Maar een paar jaar geleden voor mijn eerste marathon heb ik me een beetje verdiept in zo'n test met sportarts. Hieruit kwam dat via de loopband toch zo'n test doen nadelen bevat. Zelf vind ik een loop band ook echt niet fijn, dus kan er ook niet mee voluit gaan. Maar uiteindelijk geen test gedaan. Maar wat versta je onder serieus trainen met lopen? Welke afstanden en hoeveel daags?

Voor mij klopt die vuistregel niet, de hartslag die eruit komt hou ik wel een uurtje vol met lopen.

Maar gisteren heb ik mijn hartslag wat hoger gekregen met fietsen, maar ook de cadans lag wat hoger op diverse delen. Lees meer dan 100. Maar over de 110 was te doen voor korte momenten. Maar het momentje van die screenshot, het moment rond de 169 is wel een uitzondering. Ik heb wel het idee gehad dat ik hard heb getraind.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(31-May-2024, 07:25 AM)Merijn schreef: Met fietsen zitten mijn hartslagen fors lager dan met lopen. Komt denk ik omdat ik pas net weer roets en de armen relatief te slap zijn, ik kom daar niet veel hoger dag 35 kruissnelheid. Ik hoop dat dat bij trekt nu het weer mijn daily driver is. Op de bukker doe ik vooral functionele tochtjes en gaat het niet veel harder dan hoog in de 20. In bij de gevallen kom ik niet veel hoger dan 130 bpm hartslag.

35km/u kruissnelheid met 'slappe armpjes'  Huh  Mijn hemel, hoe hard ga je dan wel niet met 'sterke armpjes'.

Als mijn kruissnelheid 35km/u is, dan worden hier thuis de ballonnen opgeblazen én de slingers worden opgehangen én we vieren dan een week feest. Oké, dit is misschien een tikkeltje overdreven, maar ik ben altijd heel blij als het tempo weer eens lekker boven de 33km/u komt.

Meestal is het gewoon 28/30km/u. Nou ben ik nooit een racer geweest op de Roeifiets. Op een gewone ligfiets ligt mijn snelheid namelijk altijd significant hoger dan op de roeifiets.


Terug naar de hartslagen. Toen ik nog met een hartslagmeter reed, viel het mij op dat ik op de Roeifiets met geen mogelijkheid de hartslag zo hoog kon krijgen als in de vm. Toen reed ik op de Roeifiets echt wel snelheden boven de 35km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#37
Met kayakken gaat mijn hartslag ook niet zo hoog als de andere fysieke sporten. Maar ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar als mijn hart flink heeft gewerkt. Dan ben ik best wel fysiek moe. Dus als het hartslag dan lekker laag is en toch een lekkere snelheid hebt. Dan is dat positief denk ik
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
Ik heb jaren geleden ooit zo'n test gedaan omdat ik meedeed aan een medisch onderzoek.

In de uitslag van de test staat het volgende zinnetje:
Citaat:please adapt the given heart rate values to the sport being performed by adding or subtracting the following beats per minute:
+10 for running
+5 for walking
-10 for swimming

Je hartslag is dus sterk afhankelijk van de sport die je doet. Hier zijn meerdere redenen voor maar een deel is afhankelijk van waar je bloed naartoe moet en hoe makkelijk het daar komt.

Zo heeft zwemmen heeft een lagere hartslag omdat je horizontaal bent en je hart veel minder last heeft van de zwaartekracht.
verschil tussen VM en Roets zal te maken hebben dat de gemiddelde bloedsomloop naar je armen én je benen korter is dan naar je benen alleen.
Uiteraard heeft gewenning ook invloed. Als je veel traint voor een sport dan zal je bloedsomloop daar ook op inspelen met de hoeveelheid bloed die geleverd kan worden aan de spieren die je voor die sport gebruikt.

Ook het antwoord op de vraag: "wat is een hoog cadans?" is enigszins lastig te beantwoorden doordat meerdere dingen hier invloed op hebben.

- qua materiaal maakt het nogal uit hoe lang je cranks zijn, met kortere cranks rij je 'automatisch' met een hoger cadans dan met langere cranks.

- over het algemeen is een hoger cadans wat fijner voor je knieën

- En ook hier is gewenning en training een belangrijk onderdeel.
Op een hoger cadans efficient blijven trappen en niet te gaan wiebelen of jezelf in je pedaalslag tegenwerken (of "van je fiets af rollen") vergt flink wat oefening.

Een "hoog cadans" verschilt dus erg per situatie.
80rpm kan al hoog zijn voor recreatieve fietsers terwijl prof baanwielrenners op rollers ruim boven de 200 kunnen halen.



En om dan nog een stukje persoonlijke stats erbij te halen:

Qua cadans zat ik in mijn velo (155mm cranks) meestal rond de 90rpm
tijdens races gaat dat meer richting de 100-110
snel optrekken tik ik regelmatig 150 aan en max geloof ik een keer richting de 180-190

Qua hartslag zit ik waarschijnlijk ook hoger dan de meesten hier door mijn relatief lage leeftijd binnen "het wereldje"
Races van vorig jaar heb ik met hartslagen rond de 180 gemiddeld gereden met maximalen boven de 200.
comfortabel rijden doe ik met een hartslag tot ~150
toerritjes zit rond de 120
rust tik ik 40-45 aan
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Hoekie , Willeke_IGKT
#39
Maar het kan heel goed inderdaad dat door de meer horizontale houding dat mijn ligfiets hartslag lager is dan met lopen. En bij lopen moet je constant bewegen. En ook ik heb ook 155mm cranks, maar ik vind gewenning een overdreven woord op dit moment.

Ik zie hier nu dat ik vrij in het begin optrok naar 45,6km/u, 147 rpm.

Ik heb even de cadans van 0 eruit gefilterd. En had gemiddeld een cadans van 87,9 rpm. Cadans van 7-10 bv zit er nog erin.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
(31-May-2024, 10:07 AM)Boyd Maduro schreef: In de uitslag van de test staat het volgende zinnetje:

Citaat:please adapt the given heart rate values to the sport being performed by adding or subtracting the following beats per minute:

+10 for running

+5 for walking

-10 for swimming


Je hartslag is dus sterk afhankelijk van de sport die je doet. Hier zijn meerdere redenen voor maar een deel is afhangkelijk van waar je bloed naartoe moet en hoe makkelijk het daar komt.

Interessant, dat verklaart wel waarom mijn hartslag op de ligfiets structureel lager is bij eenzelfde gevoelsmatige inspanning ten opzichte van de bukfiets, die weer structureel lager is dan lopend. Al is dat laatste m.i. een heel ander soort, veel completere inspanning.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#41
Maakt dit dan ook weer dat we meer vermogen kunnen leveren en extra snel kunnen zijn? Want ik stel me zo voor dat je met 180 slagen per minuut meer kracht weet te verzetten dan met maar 150. En dan hebben we nog de lucht weerstand als voordeel. Zie allemaal voordelen voor ons.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
Als je wil trainen voor een maximaal topvermogen wordt aangeraden om beide factoren (kracht/koppel en cadans) beide, maar wel gescheiden van elkaar te trainen.

Dus zowel trainingen waarin je bewust in een veel te zwaar verzet bij lage cadans maximaal kracht op de pedalen traint, en andere trainingen waarin je juist in heel licht verzet maximale cadans draait.

Vermogen = kracht x snelheid (en bij draaien: koppel x hoeksnelheid).

Met veel kracht kom je een eind, en met een hoge cadans ook.
Als je beide combineert, kan je echt vlammen.
(zie dat filmpje hierboven... baanrenners laten zien hoe het moet Wink )

Maximaal kracht trainen wil ik wel direct bij waarschuwen: in een ligfietsstoel kan je je zo hard afzetten tegen je stoel dat je vrij makkelijk pezen en gewrichten overbelast, dus hier moet je wel vreselijk mee oppassen...!


Back on topic: ik heb meestal (bijna obsessievelijk) wel een hartslagband om, eigenlijk vooral om mezelf af te remmen en niet altijd te hard van/naar werk te fietsen.
En nu de laatste twee weken juist helemaal niet, soms ben ik het gewoon even zat, dat cijfermatige. Vermogensmeting vind ik eigenlijk veel interessanter trouwens, die waarde heb ik eigenlijk wel altijd in mn zichtveld
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , John70
#43
Goh ik denk dat ik vooral een hoger gemiddelde snelheid wil. Maar ik ben zo avontuurlijk, dat ik niet zomaar dezelfde plezier rondjes maak. Met datakneder was ik heel erg op de snelheid letten voor hem, maar het gemiddelde snelheid wijkt niet af met wat ik zelf alleen rijd. Echter heb ik dan momenten dat ik lekker gas geef, richting 45-50 km/u op rustige asfalt wegen. En toch kom ik niet uit op een gemiddelde van 30 a 35 km/u. Terwijl ik binnen 2 uurtjes rustig 7km/u kan wandelen / hiken, een uur lang over de 12km/u kan hardlopen. En ook krachten heb om 8 watt/kg weg te trappen. Maar als ik mijn tochtje van gisteren bekijk, dan heb ik geen cadans training nodig om die te verhogen. Ik denk dat het interessant kan worden om over een tijdje mee te doen aan een wedstrijdje. Zodat ik nergens hoef te stoppen, fijne ondergrond en dat ik mezelf volledige kan geven.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
Je had naar de wielerbaan in Sneek moeten komen, dat was echt de ideale locatie/gelegenheid voor een optimaal vlakke/continue rit, dus hoge gemiddelde snelheid voor matige inspanning.
24u rondjes rijden moet je wel een klein beetje gestoord voor zijn natuurlijk  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
Wie weet ga ik dat nog wel doen ter zijne tijd. En dan een of meerdere overnachtingen daar in de buurt. En dan ook daar paar tochtjes maken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
Zowel efficiency als maximaal vermogen van spieren zijn afhankelijk van de contractie snelheid en de contractie lengte. Het hangt ook nog af van het type spiervezel. Veel van wat daar over bekend is komt uit metingen op spiervezels en is opgeschaald naar hele spieren.
Er is een schat aan literatuur te vinden, waar je veelal wel behoorlijk chemisch, fysisch en wiskundig moet zijn ingesteld.
Vertalingen naar de sport praktijk blijken nog niet zo eenvoudig.

Maar kort door de bocht kunnen optimale cadans en crank lengte voor een snelle sprint en voor een 500 km nog wel eens flink verschillen. Dus komt het voor de gewone mensen onder ons er vooral neer dat je moet doen wat prettig voelt. En dat wordt in de velomobiel ook nog wel bepaald door de beschikbare plaats.

Ik begreep vroeger al nooit waarom eigenlijk iedereen met bijna de zelfde cranks reed, of je nu 1.50 m of 2 m was. Dat lijkt inmiddels veranderd. Maar ik ben een beetje OT geloof ik.


Terug naar het onderwerp: de reden dat hardloper ( en ik zelf ook) dd hartslag niet omhoog krijgt met kayakken ( in mijn geval K1, die smalle race dingen) is dat ik daarbij onvoldoende spiermassa inzet om cardiovasculair een flinke belasting te vormen , mijn basis conditie is door het lopen immers goed.

Met fietsen is het misschien ook wel psychisch: ik ga gewoon minder makkelijk echt diep op de fiets. Met lopen is dat veel simpeler. Gewoon lang genoeg doortrekken op < 4 min/km en je bent zo stuk. Dan ben je nog niet eens vol aan het sprinten.
Ik moet mezelf op de fiets misschien eens uitdagen een zondag ochtend rondje zo hard mogelijk te knallen. Kijken waar het schip strand.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70 , Hardloper
#47
Mogelijk moeten de spieren toch nog wennen aan het fietsen en is de samenwerking tussen spieren en hart nog niet optimaal. Echter bij sporten waarbij je je hele lichaam inzet, zoals roeien gaat de hartslag makkelijker omhoog.

De beste manier om je gemiddelde omhoog te krijgen is een snellere route zoeken waarbij je constant hard kunt rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70 , Hardloper
#48
Fietsen zijn gewoon heel efficiënte vervoersmiddelen en VM zijn de meest efficiënte fietsen, de meeste afstand voor de minste inspanning.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: John70 , Hardloper , 365cycle
#49
(01-Jun-2024, 01:12 AM)Jeroen S schreef: Echter bij sporten waarbij je je hele lichaam inzet, zoals roeien gaat de hartslag makkelijker omhoog.

Dit vind ik ook logisch klinken, maar mij is dit dus niet gelukt.

In de vm knalde de hartslag flink omhoog als ik ging sprinten. Met de Roeifiets dus niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70 , Hardloper
#50
Bij mij gaat de hartslag bij hardlopen ook makkelijker richting 'rood'.
Verder hangt het bij mij ook af van eventuele vermoeidheid van wat in de dagen ervoor gedaan heb qua sport. Bij teveel opgebouwde vermoeidheid zie ik dat, dan haal ik niet dezelfde max als wanneer ik hersteld ben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70 , Hardloper
#51
Roeien is een keten-sport, net als roetsen. Je benen kunnen niet harder duwen dan je armen trekken omdat de stoel op wieltjes staat. Bij de roets heb je nog wrijving op het zitje, maar dat is ook beperkt, je gaat schuiven en naar mijn gevoel kies je de balans tussen armen en benen automatisch. Ergo: als je armen en bovenlijf te slap zijn kan je niet vol trappen en kunnen je benen het vermogen niet kwijt. Dan heb je geen hoge hartslag nodig.
In jaren dat ik in de winter veel krachttraining heb gedaan, heb ik in de kano en op de roets een hogere hartslag. Dit jaar door omstandigheden dus niet.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#52
Ik was begonnen met hartslagmeting omdat ik merkte dat ik geen stabiele snelheid had. De ene dag was het stroop en de andere dag vloog ik, terwijl ik geen aantoonbare reden kon vinden. Nu rijd ik heel stabiele snelheden, dus neem ik niet meer de moeite om een band om te doen.

Wat ik merk/denk te merken bij mijn cadans dat er sweet spots zijn. Op lange stukken met goed asfalt rijd ik 37 km/h met een cadans van 78 met het gevoel dat ik dat uren kan volhouden. Het kan soms best op een cadans van 73 to 83 wisselen, maar ik merk dat 78 het meest 'ontspannen' rijd. Maar volgens mij is mijn sweet spot bij de volgende versnelling niet mer op 77, maar hoger. Vandeweek met 48 km/h op de dijk zat ik op cadans 85, maar ik denk dat dat weer net boven mijn sweet spot voor die versnelling is.

110-120 komt soms bij mij ook wel voor, als ik snel wil optrekken naar mijn kruissnelheid. Maar ik ben geen sprinter van nature, dus gebeurt dat alleen als de omstandigheden mij dwingen. Bijvoorbeeld snel willen optrekken omdat ik anders later een moeilijke inhaalmanouvre moet maken. Normaal trek ik op to net boven de 30 km/h om dan de 'zware' versnelling op te zetten. En dan ga ik stoppen met optrekken en op gevoel de juiste cadans vinden, die dan meestal uitkomt op mijn sweet spot, met de bijbehorende snelheid. Als ik na een minuut of zo niet die snelheid haal, schakel ik terug om weer in een betere cadans te komen. Vanuit een fysio-oogpunt gezien misschien niet de beste keuze, maar voelend vanuit mijn lichaam lijkt dit voor mij persoonlijk wel de juiste keuze.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Voor voor heb ik 3...qv-tester — 03:50 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles...Atrike — 02:34 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
De GoCycle is in de ...365cycle — 01:59 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles o...qv-tester — 01:57 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Maar dan nog, ik k...Hardloper — 01:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Oeps Tamelijk comp...365cycle — 01:18 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles op ...Atrike — 01:10 PM
Alpha7 en RaptoBike
Jup. De stad in pakt...365cycle — 11:47 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik lees nu pas op de...Roepers — 10:38 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... mijn benen een p...bucovaina — 09:59 AM
Alpha7 en RaptoBike
Hangt van de route e...Arend-Jan — 07:29 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Of bedoel je dez...Tom Fekkes — 11:29 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Of bedoel je deze ...365cycle — 11:08 PM
Schakelen aan de voorkant
Op de Flevo heb ik ...datakneder — 10:25 PM
Schakelen aan de voorkant
Op de Flevo heb ik d...Merijn — 10:16 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Je kan ook een zieli...Lopopodium — 10:00 PM
Schakelen aan de voorkant
Met meerdere ketti...Wim -de roetsende — 09:55 PM