Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 M-racer opbouw
#27
(14-Oct-2023, 03:27 PM)LigZeeuw schreef: Zoals jullie misschien al in het voorsteltopic hebben gelezen ga ik zelf mijn M-racer opbouwen. Het frame is inmiddels mat groen gepoedercoat en ik heb o.a. een setje Mavic Ksyrium 30 Disc wielen met tubeless banden aangeschaft.
De spec worden ongeveer als volgt:
- 2 x 28inch wielen met tubeless 28mm banden
- Shimano ultegra 2x11 schakelsysteem met een ultegra cassette en een 105 crankset
- Shimano schijfremmen (ivm de shifters van Shimano die direct op de Shimano remhendels worden gemonteerd voor een compacte opbouw)
- balhoofd lagers weet ik nog niet precies maar waarschijnlijk iets betaalbaars van FSA wel met gesealde lagers
- iets van een tailbox voor woonwerk verkeer opslag en aerodynamica
- voor verlichting zit ik te denken om een 12V lipo accu te kopen en een setje speedpedelec lampen, in ieder geval iets met een goed afgesneden lichtbundel zodat ik geen tegenliggers verblind en bij voorkeur ook grootlicht zodat ik in de winter op de donkere Zeeuwse wegen overstekende hazen op tijd kan zien.

Bij deze ook een fotootje:
[img][Afbeelding: IMG-2246.jpg][/img]

Ik heb een carbon tailbox van Novosport op mijn fiets.
Bevalt prima maar ik ervaar geen snelheidswinst.
Ik heb ook al een paar carbon voorvorken bij Alie gekocht en dat is mij goed bevallen.
Ik heb er al zeker 10000 km me gereden.
Gewoon even op Alie zoeken en
Kijken  wat de reviews zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#28
(23-Oct-2023, 12:13 AM)GHOOGEN schreef:
(14-Oct-2023, 03:27 PM)LigZeeuw schreef: Zoals jullie misschien al in het voorsteltopic hebben gelezen ga ik zelf mijn M-racer opbouwen. Het frame is inmiddels mat groen gepoedercoat en ik heb o.a. een setje Mavic Ksyrium 30 Disc wielen met tubeless banden aangeschaft.
De spec worden ongeveer als volgt:
- 2 x 28inch wielen met tubeless 28mm banden
- Shimano ultegra 2x11 schakelsysteem met een ultegra cassette en een 105 crankset
- Shimano schijfremmen (ivm de shifters van Shimano die direct op de Shimano remhendels worden gemonteerd voor een compacte opbouw)
- balhoofd lagers weet ik nog niet precies maar waarschijnlijk iets betaalbaars van FSA wel met gesealde lagers
- iets van een tailbox voor woonwerk verkeer opslag en aerodynamica
- voor verlichting zit ik te denken om een 12V lipo accu te kopen en een setje speedpedelec lampen, in ieder geval iets met een goed afgesneden lichtbundel zodat ik geen tegenliggers verblind en bij voorkeur ook grootlicht zodat ik in de winter op de donkere Zeeuwse wegen overstekende hazen op tijd kan zien.

Bij deze ook een fotootje:
[img][Afbeelding: IMG-2246.jpg][/img]

Ik heb een carbon tailbox van Novosport op mijn fiets.
Bevalt prima maar ik ervaar geen snelheidswinst.
Ik heb ook al een paar carbon voorvorken bij Alie gekocht en dat is mij goed bevallen.
Ik heb er al zeker 10000 km me gereden.
Gewoon even op Alie zoeken en
Kijken  wat de reviews zijn.

Welk model heb jij precies? En welke fiets?
Goed om te weten, ik ga voor nu denk ik die aluminium vork kopen omdat die net zo duur is als de carbon vorken op Alie en het gewicht mij niet zo heel veel uitmaakt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(23-Oct-2023, 10:27 AM)LigZeeuw schreef: Welk model heb jij precies? En welke fiets?
Goed om te weten, ik ga voor nu denk ik die aluminium vork kopen omdat die net zo duur is als de carbon vorken op Alie en het gewicht mij niet zo heel veel uitmaakt.

https://a.aliexpress.com/_mNr3NHq
Kwam ik een vork tegen van 53 euro.
Allen het duurt even.
Ik heb de sport mini van Novosport.
Deze zit nu op mijn Challenge chamsin.
Ik heb de box ook op een Performer Goal gehad.
Je kunt de fietsen zien op dit forum bij Showcase.
De box heb ik daar nog niet gemonteerd.
Je moet wel geduld hebben bij Novosport.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Ik heb de geneste quotes verwijderd en alleen het laatste bericht laten staan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: GertBr , Hoekie
#31
Apart kleurtje, maar staat wel mooi zo.

Bij het zien van de foto valt me wel een ding op: twee gaten naast het balhoofd. Die zitten er niet standaard. Waarom zitten die er op?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Haha je bent de eerste die er wat van zegt. Dit frame is volgens de vorige eigenaar een testframe geweest van M5, hier is schijnbaar een andere kettingloop getest door een kettingrol/kettingrollen boven het voorwiel te monteren. Ik twijfel zelf nog of ik daar ook een kettingrol ga plaatsen of dat ik ze gewoon afdicht met een rubber dopje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
Speed holes. Cool

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#34
(24-Oct-2023, 11:37 AM)LigZeeuw schreef: Haha je bent de eerste die er wat van zegt. Dit frame is volgens de vorige eigenaar een testframe geweest van M5, hier is schijnbaar een andere kettingloop getest door een kettingrol/kettingrollen boven het voorwiel te monteren. Ik twijfel zelf nog of ik daar ook een kettingrol ga plaatsen of dat ik ze gewoon afdicht met een rubber dopje.

Heb meerdere M5'jes gehad en dus ook twee keer de M5 m-racer. Geen van mn fietsen heeft op die plek gaatjes dus dat valt dan wel op Smile

Hoe is deze gepoedercoat? Eenlaags of zit er nog een afwerking overheen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Twee lagen, een grondlaag en een groene laag. Er zit geen blanke laag oid overheen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(24-Oct-2023, 11:37 AM)LigZeeuw schreef: Haha je bent de eerste die er wat van zegt. Dit frame is volgens de vorige eigenaar een testframe geweest van M5, hier is schijnbaar een andere kettingloop getest door een kettingrol/kettingrollen boven het voorwiel te monteren. 

Dat dit een testframe was, kan wel een kloppen. Ik reed het corbon-prototypte; zo (op mijn maten) ontworpen dat er geen kettingrol nodig was. (Omdat een kettingrol rolweerstand geeft, en dus snelheid kost, liep de ketting vanaf het voorblad; vlak onder de zitschaal naar de kettingwielen achter. Het metalen productieframe bleek een kettingrol nodig te hebben. Waar deze gemonteerd werd moest dus nog bekeken worden.
Niet op deze plaats dus :-)

Niels, ontrolt, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Het volgende stapje is weer gemaakt. De nieuwe voorvork matzwart gespoten. Nu nog achter de juiste boutjes aan dan kan het geheel gemonteerd gaan worden en de stuurbuis worden ingekort.
[Afbeelding: IMG-2300.jpg]
Antwoord }
#38
Mooi hoor, een zwarte voorvork  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#39
Dat ziet er een stuk beter uit. Bij een digitale zoektocht kom ik vaak bij RVS paleis uit, die hebben erg veel soorten en maten. Ik geloof dat ik er wel eens wat gekocht heb. RVS a4 heeft de voorkeur ondanks de iets hogere prijs. A2 is niet roestvrij in erg vijhandige omgevingen. Denk aan zeewater, zweet, pekel.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#40
(11-Nov-2023, 11:32 AM)Wim -de roetsende schreef: Mooi hoor, een zwarte voorvork  Wink

Ja ik vind het zelf ook wel mooier dan die groene eerlijk gezegd.

(11-Nov-2023, 12:27 PM)Jeroen S schreef: Dat ziet er een stuk beter uit. Bij een digitale zoektocht kom ik vaak bij RVS paleis uit, die hebben erg veel soorten en maten. Ik geloof dat ik er wel eens wat gekocht heb. RVS a4 heeft de voorkeur ondanks de iets hogere prijs. A2 is niet roestvrij in erg vijhandige omgevingen. Denk aan zeewater, zweet, pekel.

Klopt, RVS paleis is een goeie en ik heb ook rvsland gezien. Maar eerst maar eens op het werk in de werkplaats kijken of ze wat hebben. Het liefst wel RVS 316/a4.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Weer een korte update, de volgende zaken zijn inmiddels aangepakt:
- stuurpen ingekort, stuur gemonteerd
- crankset gemonteerd
- derailleur voor en achter aangesloten
- stoeltje gemonteerd
- remmen inclusief schijven gemonteerd

Bij het monteren van de voor derailleur viel me op dat deze in de laagste stand nog niet in de buurt komt van de hoogte tov de tandwielen die shimano aangeeft. Shimano heeft het over iets van 1-3mm maar het is bij mij wel 2cm, zijn er meer die dat hebben? Gaat het wel gewoon werken op deze manier?

Ik zal proberen zsm wat fototjes te plaatsen, ook ter verduidelijking van de te hoog geplaatste voorderailleur.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#42
Vergeten een fotootje te plaatsen bij bovenstaande post. Inmiddels is de fiets klaar om mee te rijden, er moeten nog wel wat zaken aangepakt worden zoals het plaatsen van de verlichting en spiegel(s). Heeft iemand misschien goede tips voor een spiegel? Zou dit bijvoorbeeld wat zijn? Daarnaast moet de bevestiging van de stoel nog netjes worden gemaakt (juiste lengte van boutjes en spacers), de bagagedrager moet nog netjes vast worden gezet (zit nu met een tywrap aan de stoel vast), de handvaten moeten worden ingekort, de voorvork moet worden voorzien van een krimpkous, etc.
De fiets staat er nu zo bij:
[img][Afbeelding: temp-Imagejj9g-Oq.jpg][/img]

Vanmorgen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik gaan oefenen bij ons in de straat. Na een aantal pogingen kon ik al een paar meter rijden, daarna ben ik 1 keer gevallen met gelukkig minimale schade (schaafplekje op de derailleur) en na een 30 minuutjes heen en weer door de straat heb ik al een rondje rond het dorp gereden, dat viel me al helemaal niet tegen! Het voelt allemaal nog wat onwennig aan en het is nog een beetje eng als er auto's tegemoet komen. Maar het is wel enorm leuk, en je merkt dat deze fiets echt ontworpen is om hard te gaan, als je even wat harder trapt vliegt de snelheid omhoog en gaat de fiets veel lekkerder/stabieler rijden. Hopelijk hebben we binnenkort wat meer mooi weer om lekker te gaan oefenen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Hardloper
#43
Ziet er mooi uit, daar ga je vast veel plezier van hebben! Helaas doet je 'dit' hyperlink het niet; ik gebruik altijd Busch + Müller spiegeltjes, ze zijn er met verschillende voetjes (bar-end bevestiging/ kort steeltje/ lang steeltje).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#44
Doe je er geen spatborden op?

Ik heb trouwens dit spiegeltje al jaren: https://shop.zweirad-stadler.de/Fahrrad-...-lang.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#45
Ziet er goed uit! Ik heb sinds kort deze spiegel. Is vrij groot, maar omdat je behoorlijk plat ligt kan je slecht achteruit kijken, dus ik vind het fijn dat ik zekerheid heb dat ik alles zie. Is breed genoeg dat ik om mijn lichaam heen naar achteren kan kijken, is stevig en trilt niet. Is ook in alle richtingen verstrlbaar. Kwaliteit van de spiegel is goed en hij is inklapbaar bij parkeren. Ziet er misschien wat sullig uit zo'n grote spiegel op een racer, maar het geeft mij veel meer zekerheid dan het kleine spiegeltje waar ik amper wat in zag.
Ik kan er morgen wel een foto van maken als je wilt zien hoe het eruit ziet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#46
(26-Dec-2023, 11:24 PM)LigZeeuw schreef: Vergeten een fotootje te plaatsen bij bovenstaande post. Inmiddels is de fiets klaar om mee te rijden, er moeten nog wel wat zaken aangepakt worden zoals het plaatsen van de verlichting en spiegel(s). 
Maar het is wel enorm leuk, en je merkt dat deze fiets echt ontworpen is om hard te gaan, als je even wat harder trapt vliegt de snelheid omhoog en gaat de fiets veel lekkerder/stabieler rijden. Hopelijk hebben we binnenkort wat meer mooi weer om lekker te gaan oefenen.

Ziet er mooi uit. En ook goed dat het al lukt om er op te fietsen en dat je er lol in hebt.

Je noemt verlichting. Dan is het misschien ook wel raadzaam om aan zijwaartse reflectie te denken. Ik zie al wat zitten op de stoel. Ik heb geen idee hoe dat er uitziet met een berijder. Een jas kan er overheen vallen of misschien zitten je armen er voor. Wielreflectie is verplicht, maar ik denk dat je niet zozeer aan de verplichting moet denken als aan je eigen veiligheid. Kan natuurlijk ook in de vorm van reflectie op kleding.

Ik wens je in ieder geval veel plezier toe.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#47
(26-Dec-2023, 11:40 PM)Lopopodium schreef: Doe je er geen spatborden op?

Ik heb trouwens dit spiegeltje al jaren: https://shop.zweirad-stadler.de/Fahrrad-...-lang.html

In eerste instantie nog niet, ik wil even aanzien hoe erg het is als ik op nat wegdek rij.

(27-Dec-2023, 12:30 AM)datakneder schreef:
(26-Dec-2023, 11:24 PM)LigZeeuw schreef: Vergeten een fotootje te plaatsen bij bovenstaande post. Inmiddels is de fiets klaar om mee te rijden, er moeten nog wel wat zaken aangepakt worden zoals het plaatsen van de verlichting en spiegel(s). 
Maar het is wel enorm leuk, en je merkt dat deze fiets echt ontworpen is om hard te gaan, als je even wat harder trapt vliegt de snelheid omhoog en gaat de fiets veel lekkerder/stabieler rijden. Hopelijk hebben we binnenkort wat meer mooi weer om lekker te gaan oefenen.

Ziet er mooi uit. En ook goed dat het al lukt om er op te fietsen en dat je er lol in hebt.

Je noemt verlichting. Dan is het misschien ook wel raadzaam om aan zijwaartse reflectie te denken. Ik zie al wat zitten op de stoel. Ik heb geen idee hoe dat er uitziet met een berijder. Een jas kan er overheen vallen of misschien zitten je armen er voor. Wielreflectie is verplicht, maar ik denk dat je niet zozeer aan de verplichting moet denken als aan je eigen veiligheid. Kan natuurlijk ook in de vorm van reflectie op kleding.

Ik wens je in ieder geval veel plezier toe.

Bedankt voor de tip, ik ga nog eens goed nadenken over reflectie!

Iedereen ook bedankt voor de tips over spiegels  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#48
[/quote]
Iedereen ook bedankt voor de tips over spiegels  Wink

[/quote]


Nog een tip:
Ik rijd op een M5-medium met polsspiegel. Het voordeel is dat je niets kwetsbaars aan je stuur hebt en dat je alle kanten op kunt kijken door je pols te bewegen of je arm op te tillen.
Waarschijnlijk te verkrijgen bij: https://elan.cc/

Niels, van der Wal, Niels

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
(Idee van Bram: Zéfal Spin spiegeltje aan de Tektro remhendel geschroefd
https://ligfietsers.nl/thread-771.html (Niet mijn fiets)
(Maar dan zonder dat aluminium plaatje)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#50
Achter heb ik altijd graag een spatbord. Anders wordt je hoofd zo nat. of petje  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
Van Cat eye heb je nog een stuureind spiegeltje, past mogelijk ook wel. https://www.rosebikes.nl/cateye-bm-45-sp...nde-857966

Voor de montage van een drager kun je een strip aluminium halen. Voor een drager vind ik 30x3mm een erg stabiele maat. Eerst nog even te lang laten en buigen zodat je een mooi bochtje krijgt waarvan de ene kant horizontaal aan je drager kan en de andere kant plat aan de stoel. 30x3 gaat met de hand ook nog wel. Probeer een beetje een bochtje te maken, een scherpe knik zal geheid in die knik afbreken. Er zit nog wel een beetje beweging in de bovenkant van je stoeltje. Het deel aan je stoeltje iets langer nemen en daar twee gaatjes met enige tussenruimte gebruiken. Dichtbij de bocht en dan nog 1 een 5 cm ofzo lager. Aan de andere kant werken met een grote onderlegschijf (carrosseriering). Wat ik zelf prettig vind is bouten met verzonken kop gebruiken en de onderlegring dan 1 maat groter te pakken. Voor de m6 stoelbout een m8 onderlegring. Dat past toch nog en de kop valt er erg diep in, zodat ie niet uitsteekt in je rug.
Met een kleine ring komt er per cm carbon best een hoge belasting uitrollen. Voor een achterdrager is 2x m5 ook wel genoeg. Die kun je soms vinden met een vrij platte kop. Op "race" velgremblokjes zitten er ook wel eens met een mooie grote platte kop.

Het lijkt erop dat Bram voor de derailleur zelf al een Roadlink heeft ingebouwd. https://racefietsblog.nl/doe-een-tandje-...adlink-dm/
Zou moeten werken. Ik denk wel dat je nog even naar de B schroef op je achterderailleur moet kijken, of als er zo'n beweegbaar bevestigingsoogje op zit, dan moet deze in de 9uur positie gebracht worden, dus horizontaal naar achteren. Kan ik op de foto niet helemaal scherp zien. Er staat nu wel erg weinig spanning op de ketting.

Mijn ervaring met de m5 Lowracer is ook dat ie op hogere snelheid beduidend beter te hanteren is als bij langzame snelheid. Het voelt wel wat tegennatuurlijk om harder te rijden als je nog het gevoel hebt de fiets niet perfect te beheersen. Zoek fietsplekken waar je de ruimte hebt, en geen dicht voorbij razende vrachtauto's.

Bij sommige m5 fietsen zit er voor aan de trapas een klein oogje met een m5 schroefgat, daar past netjes een lampje aan. De derailleurmast is ook een optie. Wat erg irritant kan zijn is als je lampje op je schoenen reflecteert. Dat kan irritante flitsen geven. Met de zwarte cranks heb je daar alvast geen last van. Een positie voor of net boven de trapas vind ik het prettigste. Op je stuurtje is niet handig, conflict met je been, en daar schijnt ie dan ook tegenaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
(26-Dec-2023, 11:24 PM)LigZeeuw schreef: Vergeten een fotootje te plaatsen bij bovenstaande post. Inmiddels is de fiets klaar om mee te rijden, er moeten nog wel wat zaken aangepakt worden zoals het plaatsen van de verlichting en spiegel(s). Heeft iemand misschien goede tips voor een spiegel? Zou dit bijvoorbeeld wat zijn? Daarnaast moet de bevestiging van de stoel nog netjes worden gemaakt (juiste lengte van boutjes en spacers), de bagagedrager moet nog netjes vast worden gezet (zit nu met een tywrap aan de stoel vast), de handvaten moeten worden ingekort, de voorvork moet worden voorzien van een krimpkous, etc.
De fiets staat er nu zo bij:
[img][Afbeelding: temp-Imagejj9g-Oq.jpg][/img]

Altijd leuk een fiets opbouwen. Ben nu ook weer aan het opbouwen/zoeken naar een nieuw project. Kleine opmerking, je ketting lijkt mij aan de lange kant op de foto. 

Veel plezier met de fiets

Groet,
Piet
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM