Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 M-racer opbouw
#1
Zoals jullie misschien al in het voorsteltopic hebben gelezen ga ik zelf mijn M-racer opbouwen. Het frame is inmiddels mat groen gepoedercoat en ik heb o.a. een setje Mavic Ksyrium 30 Disc wielen met tubeless banden aangeschaft.
De spec worden ongeveer als volgt:
- 2 x 28inch wielen met tubeless 28mm banden
- Shimano ultegra 2x11 schakelsysteem met een ultegra cassette en een 105 crankset
- Shimano schijfremmen (ivm de shifters van Shimano die direct op de Shimano remhendels worden gemonteerd voor een compacte opbouw)
- balhoofd lagers weet ik nog niet precies maar waarschijnlijk iets betaalbaars van FSA wel met gesealde lagers
- iets van een tailbox voor woonwerk verkeer opslag en aerodynamica
- voor verlichting zit ik te denken om een 12V lipo accu te kopen en een setje speedpedelec lampen, in ieder geval iets met een goed afgesneden lichtbundel zodat ik geen tegenliggers verblind en bij voorkeur ook grootlicht zodat ik in de winter op de donkere Zeeuwse wegen overstekende hazen op tijd kan zien.

Bij deze ook een fotootje:
[img][Afbeelding: IMG-2246.jpg][/img]
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT , hmplantinga
#2
Mooie kleur! Novosport heeft mooie bagagepunten, de meeste zijn zowel in glasvezel als carbon leverbaar.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Sportief fietsje gaat dat worden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(14-Oct-2023, 03:52 PM)melle z schreef: Mooie kleur! Novosport heeft mooie bagagepunten, de meeste zijn zowel in glasvezel als carbon leverbaar.

Die naam heb ik al vaker voorbij zien komen, ik heb ze afgelopen week gemaild maar nog geen reactie gehad.

(14-Oct-2023, 04:20 PM)Hardloper schreef: Sportief fietsje gaat dat worden.

Dat is wel het plan ja, ik hou van zo snel mogelijk  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#5
Ik heb een vraag aan de experts hier. De huidige voorvork die ik heb gekozen is eigenlijk een ATB vork, het was erg lastig om iets te vinden wat voor een redelijke prijs verkocht wordt (geen 500 euro), wat een rechte 1 1/8 buis heeft en wat geschikt is voor schijfremmen.
Maar nu ik de fiets zo half in elkaar zet vind ik de voorkant nogal hoog staan en zie ik dat de voorvork aan de bovenkant flink breder is dan een originele m-racer voorvork. Ik ben nu bang dat de ketting niet recht van trappers naar kettingrol kan lopen omdat de vork in de weg zit. Dus ik ben zekerheidshalve toch weer gaan zoeken naar eventueel een andere vork en kom dan al snel op amazon of aliexpress uit. Heeft iemand ervaring met (carbon) voorvorken van amazon/aliexpress? Zou zoiets bijvoorbeeld een kwalitatief (in de zin van 'breekt niet af als ik hard rem') goede optie zijn: Link?

Dit zijn trouwens de onderdelen die ik nu in huis heb:
- Shifters: Shimano SL-RS700 I-Spec II
- Voor derailleur: Shimano FD-F8000-F
- Achter derailleur: Shimano RD-R8000-SS
- Wielen: Mavic Ksyrium 30 Disc
- Banden: Vittoria Rubino Pro G2 28mm

Dit is wat er nu nog op het lijstje staat:
- Remmen: Shimano BL-MT501/BR-MT520
- Schijven: Shimano RT-MT800 160mm
- Crankstel: Shimano FD-R7000 52/36
- Balhoofdlagers (Iemand tips? Ik heb niet zon idee van de prijskwaliteit verhoudingen van de verschillende merken)
- Stoeltje
- Verlichting

Lijstje met want to have/nice to have:
- Fietscomputer: Sigma ROX 11.1 EVO sensor set
- Powermeter (4iii bijvoorbeeld)
- Tailbox
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Tja, dat is een bekende valkuil.

Wat je moet meten is de afstand van de as (midden) tot het balhoofdlager. Axle to crown op zijn Engels. Dat is de lengte van je vork. Mogelijk heb je een suspension corrected vork gevonden. Dus een die bedoeld is als vervanging van een veel langere geveerde vork. Een mooie richtwaarde is een lengte van ca 40 cm.
Mogelijk is de 26er disk vork van M5 nog iets korter.

Te breed is ie zeker. De ketting loopt 40-50mm uit het midden van het frame. Je hebt dus 90-100mm ruimte daar waar de ketting langs je vork loopt. De ATB vork is tamelijk zeker breder. Denk ca 13 cm. Dat past dus gewoon niet.

Punt 1 is zoeken naar een vork met een korte axle to crown afstand. Gek genoeg maakt het daarbij niet heel veel uit voor welke wielmaat. Veel 28 inch race vorkjes zijn korter dan 26 of 27,5 inch atb vorkjes waarin ook nog plek is voor hele dikke bandjes, spatbord en mogelijk dus die suspension correction, waarbij een 26er vorkje zomaar 46cm lang kan zijn. Dus 6 cm langer dan een racevorkje.

Punt 2 is zoeken naar een zo smal mogelijke vork. Kijk naar een versie met dunne vorkpootjes, ruimte voor 60mm brede bandjes heb je waarschijnlijk ook niet nodig. Ik vermoed dat je eerder in de race/ gravel hoek moet zoeken, dan in de atb hoek.

Hier wat linkjes van een Duitse budget aanbieder;

https://cnc-bike.de/gravel-cross-trekkin..._1062.html

Deze ziet er wel redelijk uit, https://cnc-bike.de/roadcross-gabel-ahea...20087.html

met 395 mm mooi kort, ruimte voor 37mm bandjes, bij een 26er wiel dus nog iets meer omdat die lager in de vork zit. Omdat er max 37 mm in past is ie dus niet heel erg breed. Omdat deze voor 28 inch is, heb je dan iets meer lucht aan de bovenkant van je band, dat gaat echter maar om de radius, niet om de diameter. Dus 1 inch, 2,5 cm extra. Dat is waarschijnlijk veel minder dan je nu hebt. Of ie in de breedte past kan ik je niet garanderen.

Een andere optie is de Surly Disc trucker fork, https://www.justpedal.nl/en/rigid-fork/3...black.html Nog iets korter en echt voor 26 bedacht. Ook hier weer geen garantie of ie in de breedte past.

Met Lowracers met de ketting langs de vork heb je heb je hetzelfde probleem. Een trucje is om dan te gaan voor een vierkante trapas, en dan zo lang mogelijk 131mm kan. Dat beweegt je ketting wat naar buiten en geeft meer ruimte voor de vork. Ook de kettingrol onder je stoel kun je iets meer naar buiten positioneren.

Daarmee win je enige ruimte, maar niet de 2-3 cm die je met deze vork nodig hebt.

succes!
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#7
(21-Oct-2023, 01:36 PM)Jeroen S schreef: Tja, dat is een bekende valkuil.

Wat je moet meten is de afstand van de as (midden) tot het balhoofdlager. Axle to crown op zijn Engels. Dat is de lengte van je vork. Mogelijk heb je een suspension corrected vork gevonden. Dus een die bedoeld is als vervanging van een veel langere geveerde vork. Een mooie richtwaarde is een lengte van ca 40 cm.
Mogelijk is de 26er disk vork van M5 nog iets korter.

Te breed is ie zeker. De ketting loopt 40-50mm uit het midden van het frame. Je hebt dus 90-100mm ruimte daar waar de ketting langs je vork loopt. De ATB vork is tamelijk zeker breder. Denk ca 13 cm. Dat past dus gewoon niet.

Punt 1 is zoeken naar een vork met een korte axle to crown afstand. Gek genoeg maakt het daarbij niet heel veel uit voor welke wielmaat. Veel 28 inch race vorkjes zijn korter dan 26 of 27,5 inch atb vorkjes waarin ook nog plek is voor hele dikke bandjes, spatbord en mogelijk dus die suspension correction, waarbij  een 26er vorkje zomaar 46cm lang kan zijn. Dus 6 cm langer dan een racevorkje.

Punt 2 is zoeken naar een zo smal mogelijke vork. Kijk naar een versie met dunne vorkpootjes, ruimte voor 60mm brede bandjes heb je waarschijnlijk ook niet nodig. Ik vermoed dat je eerder in de race/ gravel hoek moet zoeken, dan in de atb hoek.

Hier wat linkjes van een Duitse budget aanbieder;

https://cnc-bike.de/gravel-cross-trekkin..._1062.html

Deze ziet er wel redelijk uit, https://cnc-bike.de/roadcross-gabel-ahea...20087.html

met 395 mm mooi kort, ruimte voor 37mm bandjes, bij een 26er wiel dus nog iets meer omdat die lager in de vork zit. Omdat er max 37 mm in past is ie dus niet heel erg breed. Omdat deze voor 28 inch is, heb je dan iets meer lucht aan de bovenkant van je band, dat gaat echter maar om de radius, niet om de diameter. Dus 1 inch, 2,5 cm extra. Dat is waarschijnlijk veel minder dan je nu hebt. Of ie in de breedte past kan ik je niet garanderen.

Een andere optie is de Surly Disc trucker fork, https://www.justpedal.nl/en/rigid-fork/3...black.html  Nog iets korter en echt voor 26 bedacht. Ook hier weer geen garantie of ie in de breedte past.

Met Lowracers met de ketting langs de vork heb je heb je hetzelfde probleem. Een trucje is om dan te gaan voor een vierkante trapas, en dan zo lang mogelijk 131mm kan. Dat beweegt je ketting wat naar buiten en geeft meer ruimte voor de vork. Ook de kettingrol onder je stoel kun je iets meer naar buiten positioneren.

Daarmee win je enige ruimte, maar niet de 2-3 cm die je met deze vork nodig hebt.

succes!

Bedankt voor je reactie en waardevolle tips Jeroen! Deze website had ik nog niet gevonden (mijn Duits is niet denderend dus ik klik dan al snel door) maar ik vind de vork van je tweede link wel erg mooi, zeker voor die prijs. Ik denk dat ik die maar ga bestellen aangezien de vork die ik nu heb echt veel te breed en hoog is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Heb je hier ook wat aan?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(21-Oct-2023, 06:18 PM)melle z schreef: Heb je hier ook wat aan?

Helaas niet. Beide zijn 26 inch en niet geschikt voor schijfremmen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Schijfremmen is wel op te lossen met een stalen vork. Ik dacht dat je wellicht 26" zou willen overwegen om de voorkant omlaag te krijgen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
De vork uit de link is Roh, dus ongecoat, daar moet je dus nog wel iets mee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(21-Oct-2023, 06:39 PM)melle z schreef: Schijfremmen is wel op te lossen met een stalen vork. Ik dacht dat je wellicht 26" zou willen overwegen om de voorkant omlaag te krijgen.

Ik heb al 28inch wielen gekocht omdat ik graag voor en achter hetzelfde wil en omdat er meer uitzoek schijnt te zijn in banden en omdat ze minder rolweerstand hebben.
Een stalen vork zou je inderdaad een remklauwadapter op kunnen lassen maar dat zie ik mezelf nog niet direct doen en laten doen is al snel duur.

(21-Oct-2023, 08:37 PM)Jeroen S schreef: De vork uit de link is Roh, dus ongecoat, daar moet je dus nog wel iets mee.

Klopt, die zou ik kunnen laten PoederCoaten in dezelfde kleur of zelf matzwart spuiten (ik heb nog goede kwaliteit matzwarte lak liggen). Dus dat is niet zo’n probleem.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(21-Oct-2023, 08:49 PM)LigZeeuw schreef: Klopt, die zou ik kunnen laten PoederCoaten in dezelfde kleur of zelf matzwart spuiten (ik heb nog goede kwaliteit matzwarte lak liggen). Dus dat is niet zo’n probleem.
Persoonlijk denk ik dat het best wel mooi kan staan dat matzwart met dat groen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#14
(21-Oct-2023, 09:22 PM)Hardloper schreef: Persoonlijk denk ik dat het best wel mooi kan staan dat matzwart met dat groen.

Ik vind een ligfiets met een voorvork in dezelfde kleur als het frame gewoon nooit mooi. 
Mijn Fujin heeft het ook. Vind ik echt lelijk.
Dat stakerige naar beneden prikken van de voorvork vind ik dus heel lelijk, als het dezelfde kleur heeft.

Matzwart bij dat groen is echt geweldig. Dan komt de vorm van het frame dus veel mooier naar voren.
Door je zwarte wielen 'valt' je voorvork een beetje weg én dan valt de vorm van het frame nog meer op. Prachtig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
Ooit es een Valenteijn 20-28 ligfiets gehad. Een buisje rechtdoor, maar dan met een knik. De voorkant had ik signaalrood gespoten en de achterzijde zwart. Wisselen ongeveer onder het stoeltje. Met wat slecht licht, of van een afstand leek de achterkant er niet te zijn. Vond ik wel grappig.

Ik zou denk ik ook voor zwart kiezen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(22-Oct-2023, 10:36 AM)Wim -de roetsende schreef:
(21-Oct-2023, 09:22 PM)Hardloper schreef: Persoonlijk denk ik dat het best wel mooi kan staan dat matzwart met dat groen.

Ik vind een ligfiets met een voorvork in dezelfde kleur als het frame gewoon nooit mooi. 
Mijn Fujin heeft het ook. Vind ik echt lelijk.
Dat stakerige naar beneden prikken van de voorvork vind ik dus heel lelijk, als het dezelfde kleur heeft.

Matzwart bij dat groen is echt geweldig. Dan komt de vorm van het frame dus veel mooier naar voren.
Door je zwarte wielen 'valt' je voorvork een beetje weg én dan valt de vorm van het frame nog meer op. Prachtig.

Ik denk dat we beide mee eens zijn dat het ook goed is dat beide kleuren mat zijn. En dat zwart mooier bij dat groen is, dan wit.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Prioriteiten...

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(22-Oct-2023, 03:12 PM)melle z schreef: Prioriteiten...

Hoezo? LigZeeuw begon er zelf over:

Citaat:Klopt, die zou ik kunnen laten PoederCoaten in dezelfde kleur of zelf matzwart spuiten (ik heb nog goede kwaliteit matzwarte lak liggen). Dus dat is niet zo’n probleem.

En daarna praten wij er ook even over.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Als er 28" wielen op gaan dan zou ik gewoon op marktplaats kijken voor racefiets forkjes, al maak je het jezelf wel moeilijk door specifiek voor schijfremmen te kiezen terwijl je ook een heel dun forkje nodig heb. Ze zijn er zeker, maar 2de hands of "goedkoop" gaat lastig worden.

Aliexpress is een hit&mis wat carbon fietsonderdelen betreft. Ik weet niet of je daar tijdens het fietsen op fikse snelheden achter wilt komen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(22-Oct-2023, 03:24 PM)Gideonaut schreef: Aliexpress is een hit&mis wat carbon fietsonderdelen betreft. Ik weet niet of je daar tijdens het fietsen op fikse snelheden achter wilt komen...
Reviews googlen is wel de moeite. Er zitten een aantal heel goede merken tussen. 

Over dat ontdekken op fikse snelheden... Spinergy heeft wat dat betreft ook wel een interessant verhaal. Ik had dat soort wielen ook ooit op m'n fiets  Shy
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Als mijn studenten een 'mechanical engineer's report' beginnen met "Personally, I don't like [...]" krijgen ze van mij een onvoldoende... Ik heb voor de liefhebber trouwens nog wel een 451 Spinergy wieltje voor een M5 mono vork.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , PieterTrapt
#22
(22-Oct-2023, 05:00 PM)melle z schreef: Als mijn studenten een 'mechanical engineer's report' beginnen met "Personally, I don't like [...]" krijgen ze van mij een onvoldoende...
Big Grin Stukje verder omlaag scrollen voor praktijkervaringen. Als je goed gaat zoeken op Googlen zijn er ook nog wel afbeeldingen en filmpjes te vinden van zo'n knaksituatie, maar gratis advies: Niet doen voor je gaat eten  Wink

(22-Oct-2023, 05:00 PM)melle z schreef: Ik heb voor de liefhebber trouwens nog wel een 451 Spinergy wieltje voor een M5 mono vork.
Denk eerlijk gezegd dat ze op een ligger en in 451 veel minder gevaarlijk zijn.
Een 451 wieltjes is met dezelfde opbouw in verhouding sterker, en als ze al knakken, dan ga je op een low racer tenminste niet meteen met je spaghetti-ingang over de grond.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Als je even zoekt kun je ook genoeg voorbeelden vinden van gespaakte wielen die het begeven hebben, en ik heb afgelopen zomer een flinke schuiver gemaakt met mijn Low Racer toen ik de voorband lek reed. Wat zeggen deze voorbeelden in het algemeen over de veiligheid van Spinergy wielen, gespaakte wielen en banden? Heel weinig ben ik bang...

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Spinnergy maakt tegenwoordig trouwens ook rolstoel wielen :p heeft verder niets te maken met de beroerde kwaliteit carbon wielen uit de jaren 90.

(all fun and games, maar ik raadt de vintage 4 spaak carbon wielen echt wel af, ga daar aub niet serieus mee fietsen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#25
(22-Oct-2023, 05:36 PM)melle z schreef: Als je even zoekt kun je ook genoeg voorbeelden vinden van gespaakte wielen die het begeven hebben, en ik heb afgelopen zomer een flinke schuiver gemaakt met mijn Low Racer toen ik de voorband lek reed. Wat zeggen deze voorbeelden in het algemeen over de veiligheid van Spinergy wielen, gespaakte wielen en banden? Heel weinig ben ik bang...
Mwah, het zegt weinig over Spinergy in het algemeen, maar de Spinergy Rev-X heeft echt een dramatische reputatie. Ik heb zelf ook een paar slechte exemplaren gezien, genoeg om mezelf te vertellen dat ik ze niet meer wil hebben. 

(22-Oct-2023, 05:37 PM)Gideonaut schreef: (all  fun and games, maar ik raadt de vintage 4 spaak carbon wielen echt wel af, ga daar aub niet serieus mee fietsen)
En blijkbaar ben ik niet de enige  Big Grin

Degene die ze van me gekocht heeft (compleet met een fiets en een tweetal andere wielen) was ook bekend met die reputatie, en heeft ze in z'n privémuseumpje opgenomen. Ze zijn namelijk wél bloedmooi.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
For the record: ik wil die Spinergy spaakwielen ook niet op mijn fietsen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM