Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe ketting schoonhouden op open fiets in de winter?
#1
Sinds jaar en dag maak ik kettingen schoon met dieselolie, daarna afdrogen met een lap en evt. een beetje olie of teflon er op. 

Maar misschien zijn er veel betere methodes. 

Wat is jullie aanpak bij een open fiets?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
paar keer per jaar met een chain cleaner setje en ik vind het prima.

[Afbeelding: park-tool-cg-2.4-chain-gang-chain-cleaning-system.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#3
Ik ontvet de ketting met deze ontvetter. Na insprayen tien minuten in laten trekken en daarna de ketting ontdoen van vuil door de ketting met een droge doek af te nemen. Eventueel een keer herhalen. Daarna de ketting schoonspoelen met water. Droog maken en een uurtje laten staan. Daarna elke schakel van de ketting een drup olie geven. Een uur laten staan en dan de ketting, alleen aan de buitenplaten ontdoen van overtollige olie. Dan na drie uur de hele ketting ontdoen van overtollige olie. Klaar!!! Je schakels zijn weer gesmeerd!!
Overigens kun je voor het ontvetten ook prima Dasty Ontvetter gebruiken. Vele malen goedkoper. Alleen verkrijgbaar bij Wibra.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#4
Zo'n cyclone cleaner is leuk voor de buitenkant, maar de interne loopvlakken van de ketting worden niet bereikt. Alle smeermiddelen die gebaseerd zijn op dunne olie (ook teflon, want de dragervloeistof van de teflondeeltjes is een dunne olie) transporteren aangetrokken vuil naar de binnenste loopvlakken waar het een schuurpasta wordt. Om dit te vermijden kan je wax gebruiken. Ik pas deze methode toe op al mijn fietsen met open ketting.

Men neme:
- een Wippermann Connex quicklink: https://www.connexchain.com/en/connector...onnex-link
- goedkope inductieplaat die ingesteld kan worden op 80 graden
- een goedkope inductiepan (bijv. van de Blokker)
- een "frituurmandje" op maat, heb ik zelf gemaakt van fijnmazig muizengaas
- "b kwaliteit" korrels kaarsvet (puur paraffine) om de pan voldoende te vullen.

Het mooie van deze methode is dat je een ketting in elke toestand (vuil, nat) in het mandje in de wax kan laten zakken. Het vuil zakt naar de bodem, het interne vocht verdampt naar boven.
Het enige dat je niet moet doen is de ketting nat in de kettingbuizen laten zitten. Na een natte rit is het 2 minuten werk om de ketting eraf te trekken en in de wax te laten zakken. Half uurtje later uit laten lekken in het mandje en weer op de fiets leggen.

Het klinkt als veel werk, maar altijd een zilveren ketting en nooit vies loopwerk is het wat mij betreft waard. Het is zulk schoon werk dat ik het gewoon op m'n bureau doe waar ik werk op de PC.

Zie een plaatje: https://imgur.com/a/N8SyPOA (niet erotisch maar de Imgur AI vindt van wel)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#5
Schoonspuiten met de hogedrukspuit, de ketting draait door de waterkracht zelf rond. Niet in de lagers spuiten; water in de lagers is funest.
De ketting is brandschoon; afdrogen en ergens binnen een paar uur laten nadrogen. Dan invetten (wax, olie, wat je smaak ook is) en vaak rond laten draaien zodat het vet overal in de ketting tussen zit.
Dit doe ik al jaren zo; nooit gemerkt dat er roest komt tussen de scharnieren van de ketting, waar sommige voor waarschuwde.

Wel een tip: je wilt vuil weg hebben, geen vet. Gebruik dus geen afwasmiddel. Dit haalt ook het vet weg.

Niels, korreltje, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#6
In mijn werkplaats in NL heb ik een ontvetterbak met een 60l vat Kroon Cleansol Bio reinigingsvloeistof. Thuis doe ik kettingen met biologisch afbreekbare ontvetter in een glazen pot met een metalen deksel, beetje schudden (niet te hard, dan vliegt de bodem eruit weet ik uit ervaring...) en als er nog veel vuil achterblijft schoonmaken met een oude tandenborstel en eventueel nog een keer ontvetten. Daarna afspoelen onder de kraan en goed laten drogen, alvorens (zuinig) te smeren met wet lube en de buitenkant van de ketting schoon te maken met een doek (ik draai de ketting door een doek in mijn hand als 'ie weer op de fiets zit).

Kettingen die niet echt vies worden, zoals kettingen van fietsen die ik vrijwel alleen bij droog weer gebruik, smeer ik zelden en als ik dat doe gebruik ik teflon dry lube. Als ze na een paar jaar kleverig/ stoffig beginnen te worden maak ik ze een keer schoon in een ultrasoonreiniger.

Zolang een ketting op een fiets zit krijg je hem niet schoon waar het er toe doet (aan de 'binnenkant'), ik zie het nut van die bakjes met borsteltjes niet.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#7
Als ik in de regen heb gefietst maak ik mijn ketting zsm droog met een oude badstof handdoek. Als hij nog voldoende vettig is doe ik er verder niets aan, anders vet ik hem in met kettingolie, een drupje op ieder rolletje. Meestal neem ik de goedkope olie van de decathlon. Alleen als er echt stevige regen wordt verwacht gebruik ik meer plakkerige olie voor slecht weer. Die regent er minder snel uit, maar trekt wel meer vuil aan.
Het is vooral discipline om ook als je zeiknat van de fiets eerst de ketting wat aandacht te geven :-) Op mijn werk heb ik ook zo'n doek in de fietsenstalling hangen. Overigens neem ik met een niet te vettige hoek van de doek ook mijn velgen even af zodat ze niet te snel slijten (velgremmen)
Als ik niet in de regen fiets doe ik verder niets aan de ketting, dat gaat vele duizenden km goed.
Antwoord }
#8
Echt niet flauw of akelig bedoeld, maar nu weet ik weer waarom ik ooit op een vm overstapte voor mijn woon-werk-verkeer en slecht weer.

Mijn Open Liggers zijn voornamelijk mooi-weer-fietsen en de Roeifiets heeft geen ketting   Big Grin  


Als ik kettingen schoonmaak mocht ik toch in de regen hebben gereden, dan doe ik dat ook met een droge doek en dan bij iedere schakel kettingolie druppelen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#9
(30-Oct-2023, 07:46 PM)Victor schreef: Als ik in de regen heb gefietst maak ik mijn ketting zsm droog met een oude badstof handdoek.

Zeer verstandig. Het gelijk droog maken van de ketting na een 'natte' toch voorkomt dat er vuil blijft kleven. Daar gebruik ik oude vaatdoekjes voor. Die mogen vies en zwart worden.

Niels, hergebruik, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#10
(30-Oct-2023, 07:58 PM)Wim -de roetsende schreef: Echt niet flauw of akelig bedoeld, maar nu weet ik weer waarom ik ooit op een vm overstapte voor mijn woon-werk-verkeer en slecht weer.

GreenMachine Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(30-Oct-2023, 08:06 PM)kuŝbiciklo schreef:
(30-Oct-2023, 07:58 PM)Wim -de roetsende schreef: Echt niet flauw of akelig bedoeld, maar nu weet ik weer waarom ik ooit op een vm overstapte voor mijn woon-werk-verkeer en slecht weer.

GreenMachine Tongue

Dat is ook een hele goede oplossing.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Ik heb een soort van kettingkast om mijn achterderailleur heen gemaakt. Daarmee wordt mijn ketting een stuk minder snel vies. Gemaakt van een polypropyleen klapper van de HEMA. Als ik met regenachtig weer fiets dan zit de kettingafscherming binnen de kortste keren van boven en van onder vol met prut die anders deels in de ketting terecht gekomen was. Het ding is zeker nog niet perfect, ik hoop deze herfst tijd en inspiratie te vinden voor een betere opvolger.

Ik gebruik bio-afbreekbare wax om de ketting te smeren, en bio-afbreekbare kettingontvetter om de ketting schoon te poetsen. Ik heb ook een tijdje zo'n borstelbakje gebruikt, maar ben er op overgestapt om de ketting eraf te halen als ik deze ga poetsen en smeren. Nadelen van het borstelbakje vond ik dat ik het buiten moest doen, het gedoe om mijn fiets met het voorwiel op een bankje te plaatsen om een horizontaal stuk ketting te krijgen, en dat het drogen na het poetsen en het drogen na het waxen niet opschoot, behalve bij mooi weer in de zomer. Bij koud weer ging het drogen van de ketting na de schoonmaak vaak zo langzaam dat deze al roestplekken kreeg.

Ik gebruik een oude steelpan, een grote met een vlakke bodem. Daar doe ik nu het schoonboenen en het smeren van de ketting in. Het schoonpoetsen doe ik met heet water en een scheut kettingontvetter, en dan met de borstel de ketting aan alle kanten schakel voor schakel schoenboenen. Dan de ketting een paar keer schoon spoelen. Daarna de pan met ketting erin een paar keer op een laag pitje kort opwarmen, ongeveer handwarm of iets warmer, zodat al het vocht uit de ketting verdampt. Het drogen duurt zo ongeveer een half uur. Daarna smeer ik de kettingwax met mijn blote handen stukje voor stukje aan alle kanten over de ketting uit, ik wrijf het er als het ware in. Als ik klaar ben met het waxen van de ketting dan gebruik ik weer de zelfde procedure met een paar keer opwarmen van de ketting in de pan, dit keer om het wateraandeel van de waxemulsie te laten verdampen.

Het fijne van wax vind ik dat ik er geen probleem mee hem mijn gesmeerde ketting aan te raken of vast te pakken. Daarna even handen wassen en klaar. Onderweg veeg ik mijn handen aan een papieren zakdoek af, dat is ook al redelijk effectief. Het fijne van bio-afbreekbare kettingontvetter en kettingwax vind ik dat ik geen giftige stoffen in de omgeving loos. Ik heb eerst zo'n flesje wax van Squirt gehad, en nu een van Cyclon. Ik merk niet echt verschil, het werkt gewoon goed.

Er wordt van wax beweerd dat daarmee minder vuil dat tegen je ketting komt er aan blijft plakken. Ik heb de indruk dat dat wel klopt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#13
Ach: hoe erg is het om even in een paar minuten je ketting droog te wrijven? En eventueel nog 5 minuten extra om hem in te vetten... De simpelheid van een tweewieler heeft ook wel wat ;-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#14
(30-Oct-2023, 08:06 PM)kuŝbiciklo schreef: GreenMachine

Die vind ik te zwaar, niet mooi om te zien, en de zitting staat me te rechtop.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(30-Oct-2023, 07:58 PM)Wim -de roetsende schreef: Echt niet flauw of akelig bedoeld, maar nu weet ik weer waarom ik ooit op een vm overstapte voor mijn woon-werk-verkeer en slecht weer.

Zo'n VM komt er hier ook nog wel een keer...  Big Grin
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(30-Oct-2023, 08:34 PM)Martin van Mourik schreef:
(30-Oct-2023, 08:06 PM)kuŝbiciklo schreef: GreenMachine

Die vind ik te zwaar, niet mooi om te zien, en de zitting staat me te rechtop.

De zitting is traploos te verstellen hoor Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(30-Oct-2023, 06:09 PM)kuŝbiciklo schreef: ....
- een "frituurmandje" op maat, heb ik zelf gemaakt van fijnmazig muizengaas
- "b kwaliteit" korrels kaarsvet (puur paraffine) om de pan voldoende te vullen.

.......Na een natte rit is het 2 minuten werk om de ketting eraf te trekken en in de wax te laten zakken. Half uurtje later uit laten lekken in het mandje en weer op de fiets leggen.

Het klinkt als veel werk, maar altijd een zilveren ketting en nooit vies loopwerk ....

Maar de ketting gaat door de derailleur(s) dus die moet je steeds open maken, toch? Ga ja na iedere rit in de regen met een kettingponsje in de slag? Of begrijp ik het verkeerd?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(31-Oct-2023, 10:26 AM)PieterTrapt schreef: Ga ja na iedere rit in de regen met een kettingponsje in de slag?

Geen kettingpons, want dankzij de Connex Quicklink kan ik de ketting loshalen door deze met vingers (deze blijven schoon) te knikken. https://youtu.be/UqGMPAFtWgo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#19
(30-Oct-2023, 07:58 PM)Wim -de roetsende schreef: Echt niet flauw of akelig bedoeld, maar nu weet ik weer waarom ik ooit op een vm overstapte voor mijn woon-werk-verkeer en slecht weer.

Je fiets dus in een grote kettingkast.

Niels, flauw, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#20
Moet ik al iets doen met mijn relatief nieuwe ketting? Buiten 1x in de 2 maanden of na x km oliën?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(31-Oct-2023, 11:43 AM)Hardloper schreef: Moet ik al iets doen met mijn relatief nieuwe ketting? Buiten 1x in de 2 maanden of na x km oliën?
Ik zou dit even opzoeken op het forum, en als het er niet staat in een apart topic oppakken. Dit heeft namelijk niets te maken met open fietsen en mogelijk niet eens met "winter".
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#22
(31-Oct-2023, 11:43 AM)Hardloper schreef: Moet ik al iets doen met mijn relatief nieuwe ketting? Buiten 1x in de 2 maanden of na x km oliën?

Volgens mij hoef je bij een open nog gesloten fiets iets bijzonders te doen bij een nieuwe ketting, anders dan genieten van de soepele loop.

Wat in dit topic nog niet genoemd staat, is dat bij een open fiets er pekel op de ketting komt, als er gestrooid is. Pekel is zout; zout vreet door de kettingsmeer heen en zorgt voor roest. Het is dus zeer verstandig de ketting schoon te maken na een fietstocht over gestrooide wegen.
Een dichte fiets zal hier weinig last van hebben.

Niels, soepel, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#23
Ik ben dit jaar overgegaan om mijn ketting te waxen met een slowcooker.
Ik heb dit gedaan n.a.l.v. een artikel in fiets.
Het bevalt mij prima, de ketting wordt bijna niet meer smerig en ook mijn fiets blijft veel schoner.
Je moet even wat moeite doen maar dan heb je ook wat.
Ik was voor de slowcooker, wax, teflonpoeder, en molybdeensulfide  ongeveer 50 euro kwijt.
Ik kan hier de komende jaren mijn fietskettingen mee smeren.


https://www.fiets.nl/nieuws/maak-zelf-de...tingsmeer/
Antwoord }
#24
Ik heb jaren met de fiets in de winter gefietst en inderdaad wel eens de ketting op het werk schoon gemaakt met een doek, binnen een mum zit je dan zelf ook onder de smeer. Dat was geen succes. Ketting wax uit een flesje werkte ook niet. Bij mooi weer is het allemaal prima, maar bij een beetje regen, laat staan pekel, of de mooie zoute slush van half gesmolten sneeuw met pekel  is een ramp voor wax. Geen schijn van kans naar mijn mening. Bij vijf keer woon werk in de week is dat 10 keer de ketting reinigen, als de straten nat zijn. Ik heb geen recept gevonden waarmee de ketting het wel een winter overleefd, als het vochtig is, regen, sneeuw, maar vooral het strooizout is een ramp. ik heb 80% prachtig saai fietspad langs een provinciale weg wat met een Landrover met strooi ding geveegd en gestrooid wordt. Zelden of nooit problemen, maar wel veel pekel.

Ik heb de strijd op gegeven, houdt de ketting heel goed in de olie, af en toe eens afwissen met een lap, liefst handdoek, en dan weer olie. Moest dan wel ieder jaar een nieuwe ketting, wat ik dan meest aan het eind van het strooiseizoen inplan. In april ofzo. Ca 6000 km met een ketting.

Maar ook ik rijd in mijn eigen kettingkast en daarin gaat de ketting nu de 4e winter in. Ben niet heel nauwkeurig met de kilometers bijhouden, maar het moet richting de 25.000 km lopen. 

Dat is ook een erg effectieve manier om je ketting in de winter schoon te houden, gewoon een andere fiets gebruiken. Rolleyes
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , PieterTrapt
#25
Conclusie uit dit alles: de één doet bijna niets aan de ketting, een ander stooft hem in een magische formule en een derde stopt hem in een kettingkast en gaat er zelf bij zitten.... prachtig :-D
Antwoord }
#26
En nog een ander fietst gewoon helemaal niet (met de ligfiets) in de winter. De laatste groep is mogelijk het verstandigst.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM