Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen en vraag over vermogen
#1
Beste allen,

Na jaren dagdromen heb ik deze zomer om het ligfietsen eindelijk eens te gaan proberen een oude mooie grijze Nazca Cruiser gekocht op Marktplaats. En jawel, ik vind echt het te gek! De wat later eveneens op Marktplaats gekochte nog oudere (denk ik) lichtblauwe M5 Street Legal krijgt intussen de nodige liefde om straks het ondersturen erbij te leren en ik begin daarmee te begrijpen hoe sommige schrijvers hier aan zoveel fietsen komen, er lonkt van alles :-). 
Veel oefenen, stadscentrum, donker, polders en braaf het forum doorlezen natuurlijk, de ambitie is niet indrukwekkend lang of hard fietsen maar heel blijven en genieten.
Dat gezegd hebbende, heb ik toch een vraag (hoop dat dit in een moeite door mag): ik zit echt heerlijk comfortabel maar al metende (vak&hobby-deformatie :-)) valt me op dat ik op lange stukken mijn hartslag nauwelijks boven de 125-130 handhaaf. Van fiets- en roeiergometers weet ik dat dat voor mij hoogstens 180W is, niet bepaald veel (op de Nazca rij ik dan nog maar 24-25/u of zo, en een uur HF165 kan ik echt wel op die andere vehikels). Toch krijg ik dus niet echt meer weg zonder dat de benen vollopen, ook na de 1000km van dit jaar of zo, met meestal maar 25km ritjes. Doe ik iets fout of is dit gewoon nog beginnersfase?  Dank jullie wel alvast!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Welkom op het forum jacobkerssemakers . Ik vind heel moeilijk je vraag te begrijpen. Ik heb ergens de indruk dat je zorgen maakt omdat je hartslag niet omhoog gaat en op andere fietsen wel.

Maar als ik naar me eigen velotochtjes / hardloop sessies kijk. Met hardlopen zit ik zo makkelijk rond de 225 watt en hartslag rond de 150-185 ofzo. Met ligfietsen haal ik deze waardes minder snel. Misschien het wattage wel af en toe als uitschieter en ook veel meer. Maar mijn hart / wattage zijn veel minder constant.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#3
Welkom Jacob!
Wat je ervaart is helemaal niet vreemd. Ik houd m'n hartslag probleemloos heel hoog, maar toen ik vandaag ging hardlopen kwam ik op gemiddeld 139 bpm voordat ik onwijs kramp in m'n rechterkuit kreeg.

Het is eenvoudig: M'n hart kan prima leveren, maar m'n spieren zijn deze belasting niet gewend.
Bij jou zijn de spieren mogelijk redelijk aanwezig, maar de houding is duidelijk anders.

Geef het een paar maanden tijd!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#4
Welkom op het forum en geniet van het liggen!
Antwoord }
Bedankt door: jacobkerssemakers
#5
Jacob, veel lees- en nog meer schrijfplezier gewenst op dit forum.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: jacobkerssemakers
#6
Hallo Jacob, Welkom hier.

Het kan twee kanten op.

Zeker als die 1000 km in een kalenderjaar met ritjes van ca 25 km bij elkaar gesprokkeld zijn, dan heb je gewoon te weinig training gehad. Da's nog niet eens in de week een uurtje.
De spieren zijn er wel, maar ze zijn waarschijnlijk op iets anders getraind, de conditie is er ook wel. Maar bepaalde spieren moeten echt nog groeien.

Kijk eens of je ergens een wat informatie kan vinden over fietstraining, hoe je het gaat opbouwen. Voor de inhoud van je trainingen maakt het niet heel veel uit dat je ligt en niet zit. Het is nu buiten niet echt weer wat uitnodigt om te gaan fietsen. Dat maakt het trainen niet makkelijker. Maar goed het gaat niet vanzelf.

Optie twee; Het zou ook kunnen dat je jezelf met enthousiasme overtraind hebt. Na belasting moet ook herstel volgen, als je lijf daarvoor niet de kans krijgt, dan gaat het alleen maar achteruit met de prestaties. Ook van een uurtje een onbekende sport met hf 160 kan je lijf wel effe moeten herstellen.
Probeer de ligfiets, als dat past, voor onbenullige korte ritjes te gebruiken. Die 3 km naar de winkel voor een vergeten boodschapje. Onderweg vooral niet je best doen, geen hartslag of snelheid meten. Fietsen zoals je zou wandelen. Voorzichtig aan de tijdsduur en afstand wat opvoeren. Maar probeer meerdere keren per week eventjes op de ligfiets te zitten.

Tegen de tijd dat het dan weer mooi weer wordt, zul je zien dat je lijf toch aan deze belasting gewend geraakt is.

Ik bleef als startende ligfietsen eindeloos last van zware benen houden, totdat ik overschakelde naar klikpedalen, en een veel lichter verzet kon trappen zonder dat ik bij de eerste de beste boomwortel van de pedalen schoot. Dat maakte bij mij een heel erg groot verschil en ik rijd geen lange ritjes meer op een ligfiets zonder klikpedalen.
Antwoord }
#7
(20-Dec-2023, 08:32 PM)Jeroen S schreef: Zeker als die 1000 km in een kalenderjaar met ritjes van ca 25 km bij elkaar gesprokkeld zijn, dan heb je gewoon te weinig training gehad. Da's nog niet eens in de week een uurtje.
De spieren zijn er wel, maar ze zijn waarschijnlijk op iets anders getraind, de conditie is er ook wel. Maar bepaalde spieren moeten echt nog groeien.

Bij mij zullen ze ook nog wel moeten groeien.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Hoi mensen, dank voor het welkom en de goeie tips!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Citaat:Toch krijg ik dus niet echt meer weg zonder dat de benen vollopen, ook na de 1000km van dit jaar of zo, met meestal maar 25km ritjes. Doe ik iets fout of is dit gewoon nog beginnersfase?  Dank jullie wel alvast!

Als het inderdaad klopt dat je een jaar gedaan hebt over deze 1000km, dan begrijp ik het wel.

1000:50 weken = 20km per week.

Dat is echt heel weinig. Bij 20km per dag/100km per week begint het allemaal serieuzer te worden. Gewoon meer gaan fietsen dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Denk dat de NS hie...Willeke_IGKT — 06:21 AM
montage standaard
Ik kan ook de versne...LigZeeuw — 05:59 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook getekend, we wil...Arno boogaart — 12:31 AM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ik ben vandaag terug...Martin van Mourik — 11:56 PM
Spezi 2024
De stand buurman v...365cycle — 11:51 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod...ZoefZoef — 11:13 PM
Foto's Fietsbennie
Nu ik 1499 bijdragen...Fietsbennie — 10:56 PM
Spezi 2024
Hydrauliek is vooral...Hoekie — 10:42 PM
montage standaard
Het voordeel van een...melle z — 10:07 PM
Spezi 2024
Denk ik ook. A...Gideonaut — 10:07 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod v...Merijn — 09:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
25 km per uur gemi...Tom Fekkes — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ook, met commenta...Tom Fekkes — 09:33 PM
montage standaard
Jouw oplossing is ee...Duncan — 09:24 PM
Spezi 2024
Waarom worden velo...Hoekie — 09:21 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb ook getekend.Willeke_IGKT — 09:20 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen...Willeke_IGKT — 09:19 PM