Loszittende spaken
|
Berichten: 627
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1339 x bedankt in 591 berichten
13-Feb-2024, 10:57 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Feb-2024, 10:58 AM door Bob Hagendijk.)
Ik heb weer wat...
Een week of 3 geleden had ik een lekke band in mijn voorwiel (20"). Na vervangen en terugplaatsen viel me op dat de velg wel erg beweeglijk was. Bleek dat er een heel stel spaken los tot heel erg los zaten, waardoor de velg erg veel bewegingsruimte had. Terugkijkend vond ik de fiets ook al "zoeken" bij rechtuit en bij het aansturen van bochten. Alle spaken aangedraaid tot een spanning die op gevoel goed leek. Sommige spaken 3 volle slagen moeten geven voor deze weer op spanning waren. Hierna geen slag in het wiel en geen zijdelingse beweging meer, dus ik was best tevreden met mezelf.
Nu, 500km later, krijg ik dat "zoekende" gevoel weer in het voorwiel. Ik bekijk het wiel, rammel er wat aan en ik kan de velg zonder veel kracht 1,5 cm links en rechts uit het midden drukken in de voorvork, weer veel spaken los. Voorzichtig doorgefietst naar het werk, en hopen dat ik met een rechte velg thuiskom straks. Thuis kan ik de spaken weer aandraaien, maar om te voorkomen dat ik dit over 3 weken weer heb, wat doe ik verkeerd? Moeten ik alle nippels loshalen en met loctite oid insmeren?
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 2
69 x bedankt in 35 berichten
In principe zou er geen Loctite aan de spaken moeten, als ze kruislings zijn gespaakt. Een paar vragen:
- Weet je zeker dat je de spaken op de juiste spanning zet? Te los en ze borgen niet goed.
- Hoe is je velg eraan toe? Rekken je spaakgaten niet uit?
- Hoe lang heeft je velg het voorheen volgehouden? Je ontdekte het nu bij toeval, maar als je daarvoor duizenden km's zonder problemen hebt gefietst, ligt het waarschijnlijk aan de spaakspanning.
Als je met Loctite gaat vastzetten, zou ik niet sterker dan 222 of 243 aandurven. Vooral bij 243 en sterker zul je een föhn nodig hebben om het ooit weer los te krijgen en op spanning te zetten.
Berichten: 627
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1339 x bedankt in 591 berichten
13-Feb-2024, 12:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Feb-2024, 12:58 PM door Bob Hagendijk.)
(13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: - Weet je zeker dat je de spaken op de juiste spanning zet? Te los en ze borgen niet goed. Geen idee... Ik heb er geen ervaring mee en ik heb geen aparatuur, dus het ging op gevoel. Zo strak dat ik flinke weerstand voelde in de nippel en na aandraaien van alle spaken zat de velg zo stabiel dat ik die niet heen en weer kon bewegen zonder flink kracht te zetten.
(13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: - Hoe is je velg eraan toe? Rekken je spaakgaten niet uit? Niet aan gedacht en zover had ik ook nog niet gekeken omdat ik het probleem opgelost dacht te hebben. Ik zal vanavond als ik terug ben beter kijken.
(13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: - Hoe lang heeft je velg het voorheen volgehouden? Je ontdekte het nu bij toeval, maar als je daarvoor duizenden km's zonder problemen hebt gefietst, ligt het waarschijnlijk aan de spaakspanning. Ik heb de fiets pas een half jaar, maar in die tijd heb ik ca 3000km gefietst voordat dit probleem zich 3 weken geleden voordeed.
Berichten: 130
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
323 x bedankt in 130 berichten
Check eens op corrosie rond de spaakgaten in de velg (aan de binnenkant, waar de nippels zich vastklemmen). Bij mijn QV leek dat een gedeelte van de reden waarom de wielen daar na zo'n 120000 km ook niet meer stevig te houden waren. Ook in mijn geval waren de spaken binnen een paar weken weer behoorlijk los. Ik heb er nieuwe wielen op gezet, want na die afstand zullen zowel de velg als de spaken niet veel meer waard zijn. De naven lijken nog in herbruikbaar.
Berichten: 5.858
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2080
7423 x bedankt in 3653 berichten
(13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: In principe zou er geen Loctite aan de spaken moeten, als ze kruislings zijn gespaakt. Een paar vragen:
Velomobiel.nl en ICB zetten alle spaken vast met Loctite. Ik weet niet met welk nummer.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 190
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 48
395 x bedankt in 176 berichten
Met een spaakspanningsmeter alles nalopen, als de spanning niet gelijkmatig verdeeld is, kun je dit soort dingen krijgen. Met loctite vastzetten zou ik liever niet doen.
Berichten: 2.692
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2835
3167 x bedankt in 2201 berichten
(13-Feb-2024, 07:49 PM)Wim -de roetsende schreef: (13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: In principe zou er geen Loctite aan de spaken moeten, als ze kruislings zijn gespaakt. Een paar vragen:
Velomobiel.nl en ICB zetten alle spaken vast met Loctite. Ik weet niet met welk nummer.
QV_Demonteren-achterbrug-NL.pdf (velomobiel.nl) schreef:6. Draai de centrale bout los door het wiel rond te draaien, beide kanten hebben rechtse (gewone) draad. De wielbouten moeten geborgd worden met Loctite 243 bij het vastzetten zeker als je schijfremmen hebt. Kan het zijn dat het Loctite 243 is?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 106
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 6
155 x bedankt in 76 berichten
(13-Feb-2024, 10:03 PM)Hardloper schreef: (13-Feb-2024, 07:49 PM)Wim -de roetsende schreef: (13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: In principe zou er geen Loctite aan de spaken moeten, als ze kruislings zijn gespaakt. Een paar vragen:
Velomobiel.nl en ICB zetten alle spaken vast met Loctite. Ik weet niet met welk nummer.
QV_Demonteren-achterbrug-NL.pdf (velomobiel.nl) schreef:6. Draai de centrale bout los door het wiel rond te draaien, beide kanten hebben rechtse (gewone) draad. De wielbouten moeten geborgd worden met Loctite 243 bij het vastzetten zeker als je schijfremmen hebt.
Kan het zijn dat het Loctite 243 is?
Eh, dit gaat over wielbouten. Dat zijn weer andere dingen dan spaken.
Misschien toch maar navragen.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 2
69 x bedankt in 35 berichten
(14-Feb-2024, 10:29 AM)Theo Mol schreef: Eh, dit gaat over wielbouten. Dat zijn weer andere dingen dan spaken.
Misschien toch maar navragen.
Ik denk dat vooral bedoeld wordt dat ze hier Loctite 243 gebruiken, dus dat het aannemelijk is dat ze datzelfde middel gebruiken voor de spaken.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 433
1625 x bedankt in 791 berichten
(14-Feb-2024, 12:02 PM)Grrrrrene schreef: Ik denk dat vooral bedoeld wordt dat ze hier Loctite 243 gebruiken, dus dat het aannemelijk is dat ze datzelfde middel gebruiken voor de spaken.
Dat aannemelijk trek ik in twijfel. Als ze schrijven dat de wielmoeren met een sleutel 15 worden aangedraaid, kan ik ook niet concluderen dat ze de spaken ook met sleutel 15 aandraaien.
Berichten: 193
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 51
407 x bedankt in 185 berichten
14-Feb-2024, 02:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2024, 02:02 PM door Raymond.)
(14-Feb-2024, 12:02 PM)Grrrrrene schreef: Ik denk dat vooral bedoeld wordt dat ze hier Loctite 243 gebruiken, dus dat het aannemelijk is dat ze datzelfde middel gebruiken voor de spaken.
Gevalletje 'als je alleen een hamer hebt, ziet alles eruit als een spijker'?
Loctite zoek je specifiek uit voor de toepassing die je hebt, anders ben je een slechte mechanicus.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 5.363
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10514
8122 x bedankt in 4012 berichten
Even offtopic, maar jij lijkt al net zo'n betatester als ik
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
Wat voor velg/ naaf/ spaken hebben we het over?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.428
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 239
2745 x bedankt in 1287 berichten
Anderhalve centimeter speling is wel veel, en zo snel opvolgende problemen zijn een verdere indicatie dat er echt iets mis is. Ik zou er niet meer op willen fietsen.
Je velg van buiten en binnen eens goed controleren op haarscheurtjes, lijkt me verstandig. De spaakspanning is waarschijnlijk veel te laag en na drie rondjes aandraaien mogelijk nog steeds. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit wiel mooi rond loopt.
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 2
69 x bedankt in 35 berichten
(14-Feb-2024, 02:02 PM)Raymond schreef: (14-Feb-2024, 12:02 PM)Grrrrrene schreef: Ik denk dat vooral bedoeld wordt dat ze hier Loctite 243 gebruiken, dus dat het aannemelijk is dat ze datzelfde middel gebruiken voor de spaken.
Gevalletje 'als je alleen een hamer hebt, ziet alles eruit als een spijker'?
Loctite zoek je specifiek uit voor de toepassing die je hebt, anders ben je een slechte mechanicus.
Dat ben ik met je eens. In mijn ervaring is Loctite 243 niet geweldig met kleine diameter schroefdraad. De viscositeit is te hoog, waardoor het het schroefdraad niet benat. Al te vaak meegemaakt dat kleine schroefjes dus helemaal niet goed vastzaten met 243 en met 222 (een andere standaard bij ons op werk) juist veel beter vastzaten.
Maar goed, je moest eens weten hoe vaak er maar gewoon het bekende product gebruikt wordt, terwijl er betere alternatieven voor een specifieke situatie zijn.
Berichten: 5.363
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10514
8122 x bedankt in 4012 berichten
Als je dan met Loctite aan de slag gaat - 243, 222... allemaal prima. Maar 270/271 zou ik overslaan, tenzij je die spaken nooit meer wil kunnen draaien
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 249
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 337
737 x bedankt in 245 berichten
Ik zou eens op YouTube gaan neuzen hoe je een wiel spaakt. De spaken dienen zo strak te zijn dat je een mooie heldere toon hoort als je ze aanslaat. Dat is een aardige indicatie dat je in de buurt van de juiste spaakspanning bent. Heb je de juiste spanning ongeveer dan zou ik even per 4 spaken flink knijpen zodat ze wat oprekken. Dat rekken gebeurt toch wel en zo ben je ongecontroleerd rekken door dagelijks gebruik vóór en gaan de spaken niet meer zo snel los lopen. Zo krijg je een strak wiel en zou je in principe ook geen loctite nodig hebben. Ik ben geen fan van loctite op nippels. Natrekken/centreren is dan onmogelijk.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Azub Max
|
Welkom bij de ligfie...Raymond — 07:05 AM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Bedankt ZoefZoef,
...Tom Fekkes — 03:13 AM |
Azub Max
|
Welkom Fatbiker!
To...365cycle — 02:37 AM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Geef Bianca gewoon ...ZoefZoef — 02:25 AM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Dus de boodschap i...365cycle — 02:20 AM |
Azub Max
|
Welkom hier Fatbik...Frutsel — 02:07 AM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Geef Bianca gewoon a...Tom Fekkes — 01:11 AM |
Azub Max
|
Welkom hier Fatbiker...Jeroen S — 10:53 PM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Waarom koop je w...Wim -de roetsende — 10:45 PM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Ik blijf dus gew...Bianca F — 10:39 PM |
Azub Max
|
Welkom op dit foru...Hardloper — 09:07 PM |
Azub Max
|
Welkom op dit forum....Wim -de roetsende — 09:00 PM |
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
|
Vragen aan de conduc...ZoefZoef — 08:42 PM |
Azub Max
|
Mooie fiets. Prima v...GHOOGEN — 08:16 PM |
Azub Max
|
Ik vind het een mooi...Lopopodium — 07:01 PM |
Azub Max
|
Sinds kort ben ik de...fatbiker — 06:53 PM |
Hase pino verbouwing
|
Leuk om dit te lezen...Raymond — 06:14 PM |
|