Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Loszittende spaken
#1
Ik heb weer wat... 

Een week of 3 geleden had ik een lekke band in mijn voorwiel (20"). Na vervangen en terugplaatsen viel me op dat de velg wel erg beweeglijk was. Bleek dat er een heel stel spaken los tot heel erg los zaten, waardoor de velg erg veel bewegingsruimte had. Terugkijkend vond ik de fiets ook al "zoeken" bij rechtuit en bij het aansturen van bochten. Alle spaken aangedraaid tot een spanning die op gevoel goed leek. Sommige spaken 3 volle slagen moeten geven voor deze weer op spanning waren. Hierna geen slag in het wiel en geen zijdelingse beweging meer, dus ik was best tevreden met mezelf.
Nu, 500km later, krijg ik dat "zoekende" gevoel weer in het voorwiel. Ik bekijk het wiel, rammel er wat aan en ik kan de velg zonder veel kracht 1,5 cm links en rechts uit het midden drukken in de voorvork, weer veel spaken los. Voorzichtig doorgefietst naar het werk, en hopen dat ik met een rechte velg thuiskom straks. Thuis kan ik de spaken weer aandraaien, maar om te voorkomen dat ik dit over 3 weken weer heb, wat doe ik verkeerd? Moeten ik alle nippels loshalen en met loctite oid insmeren?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Fietsbennie
#2
In principe zou er geen Loctite aan de spaken moeten, als ze kruislings zijn gespaakt. Een paar vragen:

- Weet je zeker dat je de spaken op de juiste spanning zet? Te los en ze borgen niet goed.
- Hoe is je velg eraan toe? Rekken je spaakgaten niet uit?
- Hoe lang heeft je velg het voorheen volgehouden? Je ontdekte het nu bij toeval, maar als je daarvoor duizenden km's zonder problemen hebt gefietst, ligt het waarschijnlijk aan de spaakspanning.

Als je met Loctite gaat vastzetten, zou ik niet sterker dan 222 of 243 aandurven. Vooral bij 243 en sterker zul je een föhn nodig hebben om het ooit weer los te krijgen en op spanning te zetten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: - Weet je zeker dat je de spaken op de juiste spanning zet? Te los en ze borgen niet goed.
Geen idee... Ik heb er geen ervaring mee en ik heb geen aparatuur, dus het ging op gevoel. Zo strak dat ik flinke weerstand voelde in de nippel en na aandraaien van alle spaken zat de velg zo stabiel dat ik die niet heen en weer kon bewegen zonder flink kracht te zetten.
(13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: - Hoe is je velg eraan toe? Rekken je spaakgaten niet uit?
Niet aan gedacht en zover had ik ook nog niet gekeken omdat ik het probleem opgelost dacht te hebben. Ik zal vanavond als ik terug ben beter kijken.
(13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: - Hoe lang heeft je velg het voorheen volgehouden? Je ontdekte het nu bij toeval, maar als je daarvoor duizenden km's zonder problemen hebt gefietst, ligt het waarschijnlijk aan de spaakspanning.
Ik heb de fiets pas een half jaar, maar in die tijd heb ik ca 3000km gefietst voordat dit probleem zich 3 weken geleden voordeed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#4
Check eens op corrosie rond de spaakgaten in de velg (aan de binnenkant, waar de nippels zich vastklemmen). Bij mijn QV leek dat een gedeelte van de reden waarom de wielen daar na zo'n 120000 km ook niet meer stevig te houden waren. Ook in mijn geval waren de spaken binnen een paar weken weer behoorlijk los. Ik heb er nieuwe wielen op gezet, want na die afstand zullen zowel de velg als de spaken niet veel meer waard zijn. De naven lijken nog in herbruikbaar.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Fietsbennie
#5
(13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: In principe zou er geen Loctite aan de spaken moeten, als ze kruislings zijn gespaakt. Een paar vragen:

Velomobiel.nl en ICB zetten alle spaken vast met Loctite. Ik weet niet met welk nummer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Met een spaakspanningsmeter alles nalopen, als de spanning niet gelijkmatig verdeeld is, kun je dit soort dingen krijgen. Met loctite vastzetten zou ik liever niet doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(13-Feb-2024, 07:49 PM)Wim -de roetsende schreef:
(13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: In principe zou er geen Loctite aan de spaken moeten, als ze kruislings zijn gespaakt. Een paar vragen:

Velomobiel.nl en ICB zetten alle spaken vast met Loctite. Ik weet niet met welk nummer.

QV_Demonteren-achterbrug-NL.pdf (velomobiel.nl) schreef:6. Draai de centrale bout los door het wiel rond te draaien, beide kanten hebben rechtse (gewone) draad. De wielbouten moeten geborgd worden met Loctite 243 bij het vastzetten zeker als je schijfremmen hebt.
Kan het zijn dat het Loctite 243 is?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(13-Feb-2024, 10:03 PM)Hardloper schreef:
(13-Feb-2024, 07:49 PM)Wim -de roetsende schreef:
(13-Feb-2024, 12:18 PM)Grrrrrene schreef: In principe zou er geen Loctite aan de spaken moeten, als ze kruislings zijn gespaakt. Een paar vragen:



Velomobiel.nl en ICB zetten alle spaken vast met Loctite. Ik weet niet met welk nummer.



QV_Demonteren-achterbrug-NL.pdf (velomobiel.nl) schreef:6. Draai de centrale bout los door het wiel rond te draaien, beide kanten hebben rechtse (gewone) draad. De wielbouten moeten geborgd worden met Loctite 243 bij het vastzetten zeker als je schijfremmen hebt.

Kan het zijn dat het Loctite 243 is?


Eh, dit gaat over wielbouten. Dat zijn weer andere dingen dan spaken.
Misschien toch maar navragen.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#9
(14-Feb-2024, 10:29 AM)Theo Mol schreef: Eh, dit gaat over wielbouten. Dat zijn weer andere dingen dan spaken.
Misschien toch maar navragen.

Ik denk dat vooral bedoeld wordt dat ze hier Loctite 243 gebruiken, dus dat het aannemelijk is dat ze datzelfde middel gebruiken voor de spaken.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(14-Feb-2024, 12:02 PM)Grrrrrene schreef: Ik denk dat vooral bedoeld wordt dat ze hier Loctite 243 gebruiken, dus dat het aannemelijk is dat ze datzelfde middel gebruiken voor de spaken.


Dat aannemelijk trek ik in twijfel. Als ze schrijven dat de wielmoeren met een sleutel 15 worden aangedraaid, kan ik ook niet concluderen dat ze de spaken ook met sleutel 15 aandraaien.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(14-Feb-2024, 12:02 PM)Grrrrrene schreef: Ik denk dat vooral bedoeld wordt dat ze hier Loctite 243 gebruiken, dus dat het aannemelijk is dat ze datzelfde middel gebruiken voor de spaken.

Gevalletje 'als je alleen een hamer hebt, ziet alles eruit als een spijker'? 

Loctite zoek je specifiek uit voor de toepassing die je hebt, anders ben je een slechte mechanicus.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Even offtopic, maar jij lijkt al net zo'n betatester als ik Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Wat voor velg/ naaf/ spaken hebben we het over?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Anderhalve centimeter speling is wel veel, en zo snel opvolgende problemen zijn een verdere indicatie dat er echt iets mis is. Ik zou er niet meer op willen fietsen.

Je velg van buiten en binnen eens goed controleren op haarscheurtjes, lijkt me verstandig. De spaakspanning is waarschijnlijk veel te laag en na drie rondjes aandraaien mogelijk nog steeds. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit wiel mooi rond loopt.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(14-Feb-2024, 02:02 PM)Raymond schreef:
(14-Feb-2024, 12:02 PM)Grrrrrene schreef: Ik denk dat vooral bedoeld wordt dat ze hier Loctite 243 gebruiken, dus dat het aannemelijk is dat ze datzelfde middel gebruiken voor de spaken.

Gevalletje 'als je alleen een hamer hebt, ziet alles eruit als een spijker'? 

Loctite zoek je specifiek uit voor de toepassing die je hebt, anders ben je een slechte mechanicus.

Dat ben ik met je eens. In mijn ervaring is Loctite 243 niet geweldig met kleine diameter schroefdraad. De viscositeit is te hoog, waardoor het het schroefdraad niet benat. Al te vaak meegemaakt dat kleine schroefjes dus helemaal niet goed vastzaten met 243 en met 222 (een andere standaard bij ons op werk) juist veel beter vastzaten. 

Maar goed, je moest eens weten hoe vaak er maar gewoon het bekende product gebruikt wordt, terwijl er betere alternatieven voor een specifieke situatie zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Raymond , Willeke_IGKT
#16
Als je dan met Loctite aan de slag gaat - 243, 222... allemaal prima. Maar 270/271 zou ik overslaan, tenzij je die spaken nooit meer wil kunnen draaien Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ik zou eens op YouTube gaan neuzen hoe je een wiel spaakt. De spaken dienen zo strak te zijn dat je een mooie heldere toon hoort als je ze aanslaat. Dat is een aardige indicatie dat je in de buurt van de juiste spaakspanning bent. Heb je de juiste spanning ongeveer dan zou ik even per 4 spaken flink knijpen zodat ze wat oprekken. Dat rekken gebeurt toch wel en zo ben je ongecontroleerd rekken door dagelijks gebruik vóór en gaan de spaken niet meer zo snel los lopen. Zo krijg je een strak wiel en zou je in principe ook geen loctite nodig hebben. Ik ben geen fan van loctite op nippels. Natrekken/centreren is dan onmogelijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor gee...Frutsel — 09:25 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Na lang speuren heb ...Lopopodium — 07:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor geen ...melle z — 07:05 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock....Frutsel — 06:47 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Bij de M5 Blueglide ...De tovenaar — 06:27 PM