Berichten: 355
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 135
624 x bedankt in 319 berichten
15-Feb-2024, 08:38 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Feb-2024, 09:01 AM door LigfietsWilsum.)
Hoi, gister kwamen de nieuwe skf-lagers binnen voor de achteras, maar moeten die eigenlijk nog meer smering hebben? Of zijn ze al gesmeerd?
De plastic zakjes zagen er erg schoon uit.
Ah, al gevonden:
The bearings are lubricated for life and are maintenance-free. They should not be washed or heated to temperatures above 80 °C. Shielded bearings are primarily intended for applications where the inner ring rotates. If the outer ring rotates, there is a risk that the grease will leak from the bearing at high speeds.
Berichten: 203
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 55
434 x bedankt in 196 berichten
15-Feb-2024, 12:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Feb-2024, 12:02 PM door Raymond.)
Zogenaamde industrielagers zijn inderdaad "lubricated for life" doordat het vet ingepakt zit, dat betekent uiteraard niet dat ze jouw hele leven meegaan...
Het betekent dat zodra ze niet meer goed gesmeerd zijn, ze aan het einde van hun leven zijn gekomen en jij nieuwe moet kopen en plaatsen. Doordat de industrielagers goed ingepakt zijn, is het niet mogelijk ze nog een keer te smeren.
Je zou het een vorm van "planned obsolescence" kunnen noemen, maar dat hangt van ervan af hoe goed je onderhoudt wenst te doen. Als je niet regelmatig zou smeren gaan industrielagers langer mee dan de traditionele lagering, als je wel regelmatig zou smeren gaan traditionele lager mogelijk langer mee dan industrielager.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1664 x bedankt in 893 berichten
15-Feb-2024, 02:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Feb-2024, 06:35 PM door melle z.)
(15-Feb-2024, 12:01 PM)Raymond schreef: Je zou het een vorm van "planned obsolescence" kunnen noemen
Dat is wat kort door de bocht, want dat zou betekenen dat fabrikanten de hoeveelheid smeermiddel in een lager bewust afstemmen op een geplande levensduur. In werkelijkheid hangt de levensduur van lagers vooral van de toepassing af (type omgeving, toerental, draaiuren e.d.). Heel veel kogellagers en andere veel voorkomende typen lagers zijn overigens prima na te smeren (al is het soms een beetje gepruts omdat de lagers of de toepassing er niet op ontworpen zijn), maar dat is om tal van redenen in industriële toepassingen vaak niet wenselijk. Ik kom in mijn werk regelmatig toepassingen tegen waarbij lagers periodiek, en ver voor hun technische levensduur, vervangen worden omdat dat goedkoper is dan vervangen als de nood aan de man is en er bijvoorbeeld een productielijn stil komt te liggen of een helicopter uit de lucht lazert.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 362
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
En het maakt ook nog uit of je 2rs of z lagers hebt.
Overigens kun je seals meestal wel verwijderen en nasmeren, maar de moeite waard is dat niet bij deze toepassing.
Stop making sense
Berichten: 144
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
182 x bedankt in 107 berichten
Heel lichtjes aan de buitenkant met schapenwol vet insmeren, met de nadruk op licht. Deze film zorgt ervoor dat vocht geen kans krijgt.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD