VM'ers in Zuid-Limburg?
|
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 3
6 x bedankt in 2 berichten
Hallo iedereen,
Als fervent bukfiets (Isaac Vitron) en recreatief ligfietser (M5 shockproof 559) kriebelt het mij steeds vaker om de overstap te maken naar een VM.
Echter.. zie ik maar heel weinig (tot eigenlijk geen) VM tijdens mijn tochten..
Daarom mijn vraag.. zijn er VM'ers rondom de Parkstad gemeenten en wat is jullie ervaring met de VM?
Is de VM überhaupt zinvol in ons heuvelachtig gebied? De Amstelgoldrace of Limburgs Mooiste zijn niet de tochten die ik snel zou maken op mijn ligfiets.
Ik hoor heel graag jullie ervaringen, wellicht dat het mij toch over de streep kan trekken om een mede-VM'er te worden
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
16-Feb-2024, 09:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Feb-2024, 09:29 PM door 365cycle.)
Een Shockproof is geen lichtgewicht, zo'n ding weegt al gauw een kilo of 17 geloof ik.
Een velomobiel met een redelijk rechte rijding en goede kettinglijn kan in jouw regio best wel lekker zijn. M'n vroegere Milan klom er niet zo prettig en ging wel heel makkelijk hard bergaf, maar een Alpha7 (~21 kg) of DF (~24 kg) scheelt qua klimsnelheid denk ik niet zo heel veel met de M5, en je kan bij zo'n lage snelheid niet omvallen, wat ook handig is.
Het voelt wel veel langzamer... omdat je op het vlakke en bergaf heel veel sneller kan. Je hebt daarnaast minder windkoeling.
PS: Welkom hier!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.716
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3202 x bedankt in 2223 berichten
Welkom Pauler op het forum.
Toevallige heb ik paar maanden terug nog met de organisatie gemaild van de Amstelgoldrace. Zou die wel een keer willen rijden met mijn VM.
Dit wil ik nog weleens doen. Ken je toevallige Grensrijder? Volgens mij is dit wel iets voor jou. Volgens mij hebben die tochten in en rondom NL/BE Limburg en aangrenzend Duitsland.
Zelf heb ik een Mountain Drive erin zitten en denk dat dit best handig is in heuvelachtige gebied. Heb ze al eens gebruikt met een wat langere viaduct. Maar misschien kun je ook wel toekomen met goed gekozen cassette en dubbele tandwielen voor. Misschien is dit ook wel een rellevante topic voor je: Welk verzet kiezen? (ligfietsers.nl). Maar daar kunnen andere beter mee helpen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 117
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
90 x bedankt in 46 berichten
Heb afgelopen oktober nog een paar dagen in zuid Limburg gefietst met mijn velomobiel DF
Limburg mooiste, drielanden punt bezocht etc.
Was prima te doen, wel af en toe bij afdalingen last van drempels daar buts je hard tegenaan met je 20 inch wielen.
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 3
6 x bedankt in 2 berichten
Bedankt iedereen!
Het klopt, de m5 is een kleine 15kg en ik pak hem helaas ook niet vaak. Grotere tochten richting het 'noorden' is wel een plezier.
De Grensrijders ken ik! Alleen vertrekken (en rijden) ze veelal vanuit het Midden-/Noord-Limburg dus vandaar mijn vraag of er VM'ers uit het zuiden zijn, ik heb het gevoel dat het een zeldzaam soort rijder is.
Ik kan overigens wel Limburgs Mooiste aanraden in plaats van de Amstel Gold, dan zie je toch net iets meer dan constant een heuvel op klimmen
Bedankt Marnix, zou jij het aanraden als je hier zou wonen om de overstap te doen naar een velomobiel?
Ik ben slechts 33 jaar en ooit wil ik een poging doen om een velomobiel ombouwen voor de Sun Trip.. ach, dromen mag
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
16-Feb-2024, 10:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Feb-2024, 11:00 PM door 365cycle.)
Tsja vergeleken met de Isaac... gaat een velomobiel heel langzaam naar boven en heel hard omlaag
Als je een beetje vermogen hebt en niet al te licht bent, kan je tot zo'n 4 a 5% helling sneller zijn op de klim met een met beleid geladen velomobiel.
Wordt het steiler en ga je met wielrenmaatjes, dan is de vraag of je ze bij kan houden onlosmakelijk verbonden met de vraag hoeveel lef je hebt. Bergaf gaat een velomobiel namelijk echt belachelijk hard. In de Heinenoordtunnel kon ik met wat goed getimede traphulp >90 km/h.
Toen ik een keer van een klant in jouw regio vandaan kwam reed ik de Hopelerweg in Kerkrade af. De 90mm remmen van m'n Milan destijds vonden dat echt niet grappig, ondanks dat het maar een kort stukje was (de fiets was wel zwaar geladen met spullen voor een overnachting, laptop en nog veel meer).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.716
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3202 x bedankt in 2223 berichten
Hoe bedoel je ombouwen voor de Sun Trip? Wat betreft zeldzaamheid. Ik heb hier in Noord Brabant nog maar 1x een VM gespot en dat wat tijdens hardlopen. 1x een roeifiets denk ik toen ik buiten yoga deed. En 1x een open ligger. Echter heb ik contact met iemand hier in de buurt die ruime ervaring heeft met VM's. Ook wist hij te vertellen dat iemand met een VM bij mij in de buurt komt te wonen. Ze rijden er wel en volgens mij was er ook een andere lid in het zuiden van Limburg. Maar je moet elkaar maar net tegen komen. Kijk eens naar hoe vaak je zo' n zogenaamde speedelec ziet. Ik zie ze ook niet zo vaak. Maar je kan eens kijken of je bekende plaats namen ziet staan in de rijderslijst van velomobiel.nl en intercitybike.nl. Mocht je serieuze plannen hebben voor een VM, kun je bij beide terecht. Maar EMVelomobiel in België zit dichter bij verwacht ik: https://emvelomobiel.jimdofree.com/ Zelf ben ik doel bewust naar Dronten gegaan, omdat ik graag bij de ontwerpers zelf langs ging.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|