Groot Brittannië: Tips voor fietsen in...
|
Berichten: 963
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1615 x bedankt in 869 berichten
Ja, daar kom ik wel eens langs, in het echt valt het best mee (al ben ik er nooit op de fiets geweest). Er zijn er overigens meerdere, ze zijn hier sowieso gek op rotondes en 'minirotondes' (= een stip midden op een kruispunt). 's Werelds eerste rotonde was naar het schijnt The Circus in mijn woonplaats Bath, al zijn er vast meer steden die deze twijfelachtige eer claimen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.908
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28457
2783 x bedankt in 1241 berichten
12-Aug-2024, 12:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Aug-2024, 02:21 PM door Willeke_IGKT.)
Hoe ga je naar Engeland werd in een ander draadje gevraagd.
De meesten van ons zullen ofwel de fiets een veerboot op willen rijden of de fiets in/op een auto en die in de boot.
Kijk waar je wilt zijn, zoek de handigste veerverbinding en kijk hoe je van huis af daar het makkelijkst komt.
In het zuiden is Duinkerken naar Dover populair. Dan Hoek van Holland naar Harwich, Europoort naar Hull is een heel stuk noordelijker en de noordelijkste vanuit Nederland is IJmuiden naar Newcastle, die laatste is ook waarschijnlijk het beste voor Schotland.
Je kunt in principe bij de veerdiensten naar de haven komen en een kaartje voor direct vertrek kopen en vaak zijn die er nog. Maar bij de diensten die in de nacht varen, Hoek, Europoort en IJmuiden moet je ook een hut en die zijn vaker uitverkocht. Hoek heeft nog de tweede optie overdag en voetpassagiers kunnen meestal nog wel mee, volgens mij ook met een fiets.
Bij alle boten kun je ook vooruit boeken en dat is meestal goedkoper en je bent zeker van een plek.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 963
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1615 x bedankt in 869 berichten
Ik heb ruime ervaring met alle veerverbindingen (en de trein) tussen het vasteland en Groot-Brittannië, de meeste heb ik ook wel eens met een (rechtop) fiets genomen. Ik ben zelf niet zo'n fan van de ferry's vanuit/ naar België en Frankrijk vanwege de drukte en de saaie aan-/ afvoerroute vanuit NL, de langere oversteken zijn wat relaxter en je hoeft minder ver te reizen naar de veerboot (al is dat uiteraard afhankelijk van waar je vandaan komt en naartoe moet). Sinds ik in zuidwest Engeland woon maak ik het meest gebruik van de Harwich – Hoek van Holland verbinding, ik neem altijd de nachtboot. Europoort – Hull is handiger als je bijvoorbeeld in de Midlands of Noord Wales moet zijn, ook als je in één keer over wilt steken naar Ierland is deze ferry ideaal; je steekt 's nachts over naar Engeland, je kunt rusting met de auto of trein naar Holyhead (op het Welshe schiereiland Anglesey) en bent om middernacht in Dublin. Newcastle – IJmuiden was mijn vaste ferry toen ik in Aberdeen (Schotland) woonde; treinverbindingen vanuit Newcastle zijn uitstekend (al laat de kwaliteit van de dienstverlening nogal te wensen over als je verwend bent met de NS). Vroeger (je weet wel, toen alles beter was) zijn er ook een paar jaar ferry's naar Rosyth (Edinburgh, Schotland) geweest vanuit NL (Eemshaven en IJmuiden als ik het me goed herinner), zou mooi zijn als die weer terug zouden komen. Ook een heel aantal andere ferryverbindingen is ondertussen opgeheven, zoals Vlissingen – Sheerness, evenals de ferry's tussen GB en Noorwegen (Aberdeen – Bergen) en Denemarken (Harwich – Esbjerg). De laatsten waren ideaal voor een fietsrondje Noordzee.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 315
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 167
473 x bedankt in 194 berichten
12-Aug-2024, 02:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Aug-2024, 03:18 PM door Atrike.)
Afgelopen vakantie hebben wij de ferry IJmuiden-Newcastle genomen voor een trein/busreis door Schotland. Ik vond het ideaal: eind van de middag op de boot, lekker dineren, slapen en ontbijten en 's morgens fris weer verder. Er waren ook aardig wat fietsers op de boot. Het lijkt mij wel wat om ook nog eens in Schotland te gaan fietsen.
Lang geleden heb ik eens gefietst in Zuid-Engeland (via de boot Vlissingen-Harwich, die bestaat niet meer geloof ik). Ik vond het daar niet fijn fietsen. Veel tussen hoge heggen, zodat je niets ziet, veel korte, steile hellingen en sommige stukken over de snelweg omdat er geen alternatief was. Maar wellicht is er veel veranderd sinds die reis in 1990.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Berichten: 963
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1615 x bedankt in 869 berichten
(12-Aug-2024, 02:33 PM)Atrike schreef: Maar wellicht is er veel veranderd sinds die reis in 1990. Nee, helaas.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 337
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1004 x bedankt in 333 berichten
Nee, ik vond het ook niet prettig fietsen daar. De vakantie was top, en het evenement in Betteshanger Park ook, maar de (korte!) route van/naar Dover vond ik maar niets. Smalle en slechte wegen, en inderdaad flink steile stukjes. Was erg blij dat ik een remparachute bij me had voor de afdaling terug naar Dover, richting ferry, die had ik écht nodig (met de zwaar-beladen verlengde QV-met-dochter).
Alleen daarom al zal een volgende keer weer via Duinkerken (of Calais) gaan, want de afstand daar vanaf Harwich naar Kent zou ik echt geen pretje vinden.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|