Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Naar aanleiding van een vraag van Hugo in het draadje DHZ vermogens meter: “is een Flevo racer iets voor woon werk?”
Flevo racer is voor mijn een geweldige fiets, als je er eenmaal op thuis bent. Dat heeft bij mij 1500 km geduurd. Maar daarna heb ik er ook echt alles mee gedaan, tot en met fietsvakanties aan toe. Alleen als het echt glad is (ijs), is het niks: zodra je dan kracht zet om op te trekken slipt het voorwielaandrijving en ben je ook de besturing kwijt.
De enige niet- bevroren situatie waarin ik problemen heb gehad was in zuid Griekenland. Het regende voor het eerst die zomer en dan krijg je een heel glad laagje olie en banden smurrie op de weg. Dat was oppassen met klimmen, vooral omdat het daar goed stijl kan zijn.
Ik heb er een staartstroomlijn op gemaakt, veel bagageruimte en zeker 10% sneller vergeleken met tassen.
Ik rij wel de 559 versie, want voor vakanties heb ik een vrij dikke slof voor liggen. Eindeloze kinderkopjes in noord-Portugal konden daarmee op een veel lagere druk, dat scheelt een hoop tandengeklapper.
Ik zal eens een plaatje maken van mijn fiets.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
17-Mar-2024, 01:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Mar-2024, 02:28 PM door Merijn.)
Bij zelf bouwen heb je wel een puntje, die van mij komt uit een frameset van Flevobike en is daar te krap. 559 banden verdwijnen hier als sneeuw voor de zon.
Vroeger was het anders om: 25 jaar geleden kon je echt geen brede 622 banden krijgen, en ook op vakantie in Verweggistan was (is?) 559 een stuk beter verkrijgbaar.
In Nederland kan je trouwens ook prima op wat smallere banden. Maar de Flevo heeft voorwieldruk nodig en is voor ongeveerd. Daardoor heeft hij wat meer last van slecht wegdek met harde banden dan veel andere tweewielers.
Bij zelfbouw zou ik wel het rubber achter vervangen door een echte demper, vooral op drempels gaat dat een slok schelen. Staat bij mij ook op het lijstje, als ik een keer zin heb een nieuwe achtervork te bouwen.
Bij zelf bouwen heb je wel een puntje, die van mij komt uit een frameset van Flevobike en is daar te krap. 559 banden verdwijnen hier als sneeuw voor de zon.
Vroeger was het anders om: 25 jaar geleden kon je echt geen brede 622 banden krijgen, en ook op vakantie in Verweggistan was (is?) 559 een stuk beter verkrijgbaar.
In Nederland kan je trouwens ook prima op wat smallere banden. Maar de Flevo heeft voorwieldruk nodig en is voor ongeveerd. Daardoor heeft hij wat meer last van slecht wegdek met harde banden dan veel andere tweewielers.
Bij zelfbouw zou ik wel het rubber achter vervangen door een echte demper, vooral op drempels gaat dat een slok schelen. Staat bij mij ook op het lijstje, als ik een keer zin heb een nieuwe achtervork te bouwen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Foto’s zal ik deze week maken.
Mocht je een step file hebben van de achtervork dan hou ik me aanbevolen, is een leuke basis om op verder te werken. Als ik ga bouwen wordt het in carbon, tenzij ik inderdaad een lascursus gedaan krijg dit voorjaar.
Mijn huidige achtervork is onvoldoende torsiestijf. Daardoor loopt in krappe bochten het wiel aan in de stroomlijn. Het is niet de originele, er ontbreekt een plaat die bij het veer rubber de “doos” sluit. Wellicht voeg ik die uit Carbon toe, dan is het probleem ook opgelost.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 30
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 28
74 x bedankt in 27 berichten
Ik kan beamen dat de Racer een prima woon-werk fiets is. Ik heb eerder lang op een flevobike gefietst, deze is ook voor geveerd en rijd nog comfortabeler. Maar de flevobike springt met de voorkant nogal bij drempeltjes.
Nu een paar jaar fiets ik op de Racer en het rijdt weer heerlijk. Ik vind ook dat de achtervork niet heel stijf is; als ik bijvoorbeeld een erg krappe bocht neem hoor ik dat de het achterwiel tegen de remblok aanloopt. Daar had ik met de flevobike geen last van (veel kortere vork met zijn 20inch wielen)
Nog een tip voor een zelfbouwer:
Ik vind het ontwerp van de racer erg geslaagd met zijn rechte lijnen maar de fiets is wel erg zwaar.
Het zou tof zijn als een racer van aluminium al is dat weer minder stijf.
Heel veel succes met de bouw, ik ben erg benieuwd hoe het gaat verlopen.