Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spezi 2024
#1
https://www.spezialradmesse.de/

Zijn er toevallig nog meer die gaan?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Lijkt me leuk om een keer naar toe te gaan. Maar nog geen plannen gemaakt om daadwerkelijk te gaan
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#3
Beide zaken in Dronten gaan, ikzelf helaas niet.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#4
Eerste dag al veel gezien. Het was druk en vermoeiend
Inclusief de primeur van hydraulische SA trommelremmen bij Ginkgo
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1667599
Zag er simpel en goed uit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik ben al heel ongeduldig aan het wachten op de urenlange youtube video van Laidback Bike Report Big Grin
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#6
(28-Apr-2024, 01:00 AM)Gideonaut schreef: Ik ben al heel ongeduldig aan het wachten op de urenlange youtube video van Laidback Bike Report  Big Grin

Die lopen inderdaad rond op de Spezi.

Wel wazig toen Gary voorbij liep, je wil groeten, maar hij kent mij natuurlijk niet Shy
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(27-Apr-2024, 08:25 PM)Hoekie schreef: Eerste dag al veel gezien. Het was druk en vermoeiend
Inclusief de primeur van hydraulische SA trommelremmen bij Ginkgo
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1667599
Zag er simpel en goed uit.

Foto
[Afbeelding: Ginkgo-hydraulische-remmen.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven , 365cycle
#8
die kabel steekt wel erg ver naar achter uit, zo'n 90 graden adapter zou meer vrijheid geven denk ik?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(27-Apr-2024, 08:25 PM)Hoekie schreef: Eerste dag al veel gezien. Het was druk en vermoeiend
Inclusief de primeur van hydraulische SA trommelremmen bij Ginkgo
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1667599
Zag er simpel en goed uit.

Waarom worden velomobielen eigenlijk niet met schrijfremmen uitgerust?

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(28-Apr-2024, 07:48 PM)Raymond schreef:
(27-Apr-2024, 08:25 PM)Hoekie schreef: Eerste dag al veel gezien. Het was druk en vermoeiend

Inclusief de primeur van hydraulische SA trommelremmen bij Ginkgo

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1667599

Zag er simpel en goed uit.



Waarom worden velomobielen eigenlijk niet met schrijfremmen uitgerust?

Nou ik begreep dat het een heel gehannes was om de schijfremmen goed af te stellen in een QV, dus het advies naar mij toe was laat ze zitten als je ze niet nodig hebt.

En die trommelremmen zijn veel bedrijfszekerder. En als we gaan kijken naar de voorwielen van de meeste VM's met gesloten wielkasten, dit is gewoon verre van handig om daar schijfremmen te hebben die je om de x km moet vervangen / bijstellen. Dus eigenlijk is het gewoon dat trommelremmen veel en veel langer zonder veel gedoe meegaan.

https://www.ligfietsers.be/forum/viewtopic.php?t=10704 schreef:Remmen.

Momenteel zitten er 160mm Tektro schijven met Avid BB7 remmen op Grey Ghost. Maar het lijkt erop dat ik elke week wel een hoop tijd nodig heb om ze te reinigen, af te stellen en zo bruikbaar te houden.

Nu, mijn boeleke is zwaar belast, met alle opties die eraan hangen, maar dan nog.

Opzoekwerk geeft bijvoorbeeld de Shimano Saint M820 als "de beste optie". Maar da's een verrek dure optie. Ook is de ombouw naar Hydraulisch niet zo mijn wens.

Iemand ideen? Uitgezonderd gewoon de uren werk te aanvaarden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(28-Apr-2024, 07:48 PM)Raymond schreef: Waarom worden velomobielen eigenlijk niet met schrijfremmen uitgerust?

In basis vanwege minder koeling en meer ophoping van vuil.
Kijkende naar de hoeveelheid kilometers dan zouden trommelremmen minder gevoelig voor onderhoud zijn en minder kans op totaal falen.

Als een velonaut echter schijfremmen wil, dan kan die dat krijgen.
https://velomobile-in-hessen.de/2023/02/...enbremsen/

(28-Apr-2024, 06:21 PM)Gideonaut schreef: die kabel steekt wel erg ver naar achter uit, zo'n 90 graden adapter zou meer vrijheid geven denk ik?

Denk ik ook. Al kan de rem ook draaien om zijn as en komt de kabel dan bijvoorbeeld naar links
[Afbeelding: Ginkgo-hydraulische-remmen-links.jpg]

De stand buurman van Ginkgo Veloteile, zie posters voor hint, gaf terecht aan dat de kabels zo gelegd moeten worden dat een hydraulische kabel absoluut niet door kan schuren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(28-Apr-2024, 09:21 PM)Hoekie schreef: Denk ik ook. Al kan de rem ook draaien om zijn as en komt de kabel dan bijvoorbeeld naar links


Dat wist ik niet, en dat is super handig! nodig ook, maar ik denk dat een 90 graden adaptertje nog steeds handig zou zijn, maar we zullen zien, als het een beetje te betalen is dan zou ik dat best wel willen, ik heb Hydraulische schijfremmen op de Velayo zitten en ben er erg tevreden over.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Hydrauliek is vooral handig denk ik als de remleiding(en) meerdere bochten moet maken van remhendel tot wiel. En daardoor automatisch meer wrijving is. Daar komt wrijving door gebruik bij. Dat werd bij mijn QV op een gegeven moment zo veel zodat de remmen bleven aanlopen. Dat kan je voorkomen door vaker binnen en buitenkabel te vervangen of door hydraulische remleidingen te hebben.

Bij een snoek-L (en snoek?) lijkt het trouwens niet nodig door een ander pad met minder bochten. De demo snoek-L remde daardoor denk ik fantastisch zowel kwa remkracht als gevoel. Zeker weten doe ik dat over een paar maanden.

Voor Tiller kost de upgrade trouwens ~500 euro. De nieuw tillerremhendel komt ipv de huidige. Daar is al over nagedacht.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#14
(28-Apr-2024, 09:21 PM)Hoekie schreef: De stand buurman van Ginkgo Veloteile, zie posters voor hint, gaf terecht aan dat de kabels zo gelegd moeten worden dat een hydraulische kabel absoluut niet door kan schuren.
Mag hopen dat het wel een redundant ontwerp is; niet dat je meteen geen remmen meer hebt als er één leiding stuk is.

(28-Apr-2024, 10:42 PM)Hoekie schreef: Hydrauliek is vooral handig denk ik als de remleiding(en) meerdere bochten moet maken van remhendel tot wiel. 
Er zijn nog veel meer voordelen te bedenken voor hydrauliek. O.a. minder afstelwerk, makkelijk mogelijk om meer remkracht te leveren, beter te doseren, en - als we nog een paar stappen extra nemen - ABS.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#15
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1669923

Citaat:Ginkgo Hebel für den Tiller. dort werden dann zwei Geberzylinder mit gekoppelten Hebeln betätigt für mehr Ausfallsicherheit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#16
@Hoekie heb je ook even de Bulk4more bekeken? En hoe waren de andere nieuwe ligfietsen die er werden gepresenteerd?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#17
(30-Apr-2024, 06:52 PM)Hardloper schreef: @Hoekie heb je ook even de Bulk4more bekeken? En hoe waren de andere nieuwe ligfietsen die er werden gepresenteerd?

Heb ik bekeken. Als ook het origineel en de Urban. Ben er nog niet uit wat ik er van vind. Wel dat welke Bülk versie dan ook, je moet van de ligpositie ie hoogte schouderrand houden.

Veel andere fietsen gezien en geprobeerd al is dat bij veel fietsen door drukte niet gelukt en bij veel fietsen had ik niet de behoefte

Wat ik niet verwacht had is het heel hoog wil-ik-hebben gevoel van de ligfiets van Wolf en Wolf op. De Alpentourer AT2
https://www.wolfundwolf.ch/de/liegerad/m...ourer-at2/
Na het antwoord wat de basisversie kost, ben ik echter verder gelopen. Ik ga wel 2dehands advertenties op het Duitse forum in de gaten houden. Volgens de bouwer wordt ie op lengte gemaakt en dus moet ik bij advertenties op de maat van het frame letten.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#18
(28-Apr-2024, 05:58 PM)Hoekie schreef:
(27-Apr-2024, 08:25 PM)Hoekie schreef: Eerste dag al veel gezien. Het was druk en vermoeiend
Inclusief de primeur van hydraulische SA trommelremmen bij Ginkgo
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1667599
Zag er simpel en goed uit.

Foto
[Afbeelding: Ginkgo-hydraulische-remmen.jpg]
Ik vind het er helemaal niet goed uitzien. Het combineert de nadelen van kabelbediend en hydraulisch.

Het vuil/corrosie gevoelige draaipunt is behouden, en je moet ook nog steeds mechanisch afstellen. 
En de moer voor dat laatste zit ook nog eens bovenop (poot staat op foto ondersteboven) en daar kom je volgens mij niet/nauwelijks bij. 
De cilinder hangt ook nog eens buiten/in de viezigheid.

En fatsoenlijk hydraulisch systeem is zelfstellend (zoals bij eigenlijk alle goede mtb remsystemen, bij autos en motoren). Ik ken eigenlijk verder maar 1 andere hydraulisch systeem dat het niet is: Magura hydraulische velgremmen. En nu dus deze.. gemiste kans. 

Ze zullen mogelijk wel wat beter remmen dan kabelbediend, maar ik had dat draaipunt niet meer willen zien, en het kan ook zonder noodzaak voor mechanisch afstellen.
Antwoord }
#19
Ik ben het helemaal met Arend-Jan eens (behalve voor wat betreft Magura hydraulische velgremmen). Ik neem aan dat dit behalve de hydraulische actuator een standaard trommelrem is. Een trommelrem met een inwendige dubbelwerkende hydraulische cilinder (zoals de meeste auto's vroeger hadden) zou een stuk interessanter zijn, maar daar hangt waarschijnlijk een kostenplaatje aan dat het meteen weer een heel stuk minder interessant maakt. De hydraulische cilinder in een 90mm trommeltje kwijtraken wordt ook nog even een puzzel denk ik.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#20
Het kan altijd beter, maar hoe je dat in dit geval zou doen zonder zelf de trommelrem te maken is mij niet duidelijk. En zelf de remmen ontwikkelen is voor alleen de velomobiel ( en wellicht de trike) markt denk ik financieel niet zo haalbaar.
Belangrijkste doel hier is de problematiek van wrijving in een vaak complexe kabelloop te omzeilen. Als dit systeem in viezigheid goed blijft functioneren hebben ze dat wel voor elkaar. Dan blijft er in combinatie met thermische geoptimaliseerde 90 mm trommels denk ik niet zo heel veel meer te wensen over.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , DanceRaven
#21
Zo moeilijk zou het toch niet zijn om er een kastje omheen te maken? Of een rubber sokje? Het is dat ik de laatste paar dagen druk bezig ben geweest om mn Waw weer op te bouwen en vandaag toevallig mn veerpoten helemaal gereviseerd en ik ben van mening dat een velomobiel eigenaar best wat vaker naar z'n veerpoten mag kijken en er een doekje over mag halen.

Ik vind het verder eigenlijk wel een slim ding want het past zo te zien op elke velo, huidig of 20 jaar oud zoals mijn Waw!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#22
(30-Apr-2024, 10:19 PM)Hoekie schreef: Wat ik niet verwacht had is het heel hoog wil-ik-hebben gevoel van de ligfiets van Wolf en Wolf op. De Alpentourer AT2

Grappig, dat heb ik ook bij deze fiets. Staat al een tijdje op mijn wensenlijstje
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#23
(01-May-2024, 08:01 AM)Wim -de roetsende schreef:
(30-Apr-2024, 10:19 PM)Hoekie schreef: Wat ik niet verwacht had is het heel hoog wil-ik-hebben gevoel van de ligfiets van Wolf en Wolf op. De Alpentourer AT2

Grappig, dat heb ik ook bij deze fiets. Staat al een tijdje op mijn wensenlijstje

Bij mij ook, maar die prijs he .... Zou er zéker eerst 'n uitgebreide proefrit mee willen maken.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#24
(01-May-2024, 08:26 AM)quattrovelootje schreef:
(01-May-2024, 08:01 AM)Wim -de roetsende schreef:
(30-Apr-2024, 10:19 PM)Hoekie schreef: Wat ik niet verwacht had is het heel hoog wil-ik-hebben gevoel van de ligfiets van Wolf en Wolf op. De Alpentourer AT2

Grappig, dat heb ik ook bij deze fiets. Staat al een tijdje op mijn wensenlijstje

Bij mij ook, maar die prijs he .... Zou er zéker eerst 'n uitgebreide proefrit mee willen maken.

Daar snap ik dan weer niks van, zo op de foto's vind ik de fiets echt enorm lelijk. Dat brede stuur en die enorme stoel...
Antwoord }
#25
Fietst heerlijk,zeer ontspannen houding,stijf frame,zit is goed af te stellen via de touwen aan de achterkant,laag zwaartepunt en in mijn geval redelijk licht.
Zelf rij ik de voorloper van de Alpentourer,de zogenaamde FosVelo uit 2012.
En ja,hij is 'lelijk' maar tijdens het fietsen denk je er niet aan.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#26
(01-May-2024, 10:12 AM)LigZeeuw schreef: ..zo op de foto's vind ik de fiets echt enorm lelijk. Dat brede stuur en die enorme stoel...

Zie 'verwacht'. In het echt vind ik 'm mooi. Het past allemaal. Ik zag ook hoe 'mooi' velen er op de fietsten. Inclusief de test rijders.
Als ook iemand er mee weg rende, er op sprong en begon te trappen (a la schoolfiets) Heel gewoon, alsof die altijd zo weg rijdt.
Zoals ze zelf zeggen: niet bedoeld als de snelste en lichtste, bedoeld als een ligfiets met een hele goede balans. Letterlijk en figuurlijk.

Ook heel mooi Big Grin (de spiegel oplossing is wellicht ook een mooie oplossing voor andere ligfietsen)

Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
1 topic voor advies ...Bob Hagendijk — 02:16 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, s...bucovaina — 02:04 PM
nieuwe questpiloot
Heb je toevallige ...charhof — 02:02 PM
Welke motor in QV?
Dat is een lastige, ...Hoekie — 01:39 PM
Nieuw hier!
Alleen waarom nog ...Wim -de roetsende — 01:31 PM
Alve's minivizier
Geen commentaar. I...Wim -de roetsende — 01:29 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Waarom is dit gespli...Wim -de roetsende — 01:28 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog een...Willeke_IGKT — 01:21 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, sta...Hoekie — 01:13 PM
Welke motor in QV?
Dubbel post. Dit top...Hoekie — 12:54 PM