Spezi 2024
|
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
https://www.spezialradmesse.de/
Zijn er toevallig nog meer die gaan?
Berichten: 2.781
Topics: 96
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3033
3280 x bedankt in 2274 berichten
Lijkt me leuk om een keer naar toe te gaan. Maar nog geen plannen gemaakt om daadwerkelijk te gaan
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.000
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29817
2922 x bedankt in 1305 berichten
Beide zaken in Dronten gaan, ikzelf helaas niet.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
27-Apr-2024, 08:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Apr-2024, 08:27 PM door Hoekie.)
Eerste dag al veel gezien. Het was druk en vermoeiend
Inclusief de primeur van hydraulische SA trommelremmen bij Ginkgo
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1667599
Zag er simpel en goed uit.
Berichten: 578
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1042 x bedankt in 563 berichten
Ik ben al heel ongeduldig aan het wachten op de urenlange youtube video van Laidback Bike Report
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
28-Apr-2024, 08:47 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Apr-2024, 06:00 PM door Hoekie.)
(28-Apr-2024, 01:00 AM)Gideonaut schreef: Ik ben al heel ongeduldig aan het wachten op de urenlange youtube video van Laidback Bike Report
Die lopen inderdaad rond op de Spezi.
Wel wazig toen Gary voorbij liep, je wil groeten, maar hij kent mij natuurlijk niet
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
(27-Apr-2024, 08:25 PM)Hoekie schreef: Eerste dag al veel gezien. Het was druk en vermoeiend
Inclusief de primeur van hydraulische SA trommelremmen bij Ginkgo
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1667599
Zag er simpel en goed uit.
Foto
Berichten: 578
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1042 x bedankt in 563 berichten
die kabel steekt wel erg ver naar achter uit, zo'n 90 graden adapter zou meer vrijheid geven denk ik?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 203
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 55
434 x bedankt in 196 berichten
(27-Apr-2024, 08:25 PM)Hoekie schreef: Eerste dag al veel gezien. Het was druk en vermoeiend
Inclusief de primeur van hydraulische SA trommelremmen bij Ginkgo
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1667599
Zag er simpel en goed uit.
Waarom worden velomobielen eigenlijk niet met schrijfremmen uitgerust?
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 2.781
Topics: 96
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3033
3280 x bedankt in 2274 berichten
28-Apr-2024, 08:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Apr-2024, 08:38 PM door Hardloper.)
(28-Apr-2024, 07:48 PM)Raymond schreef: (27-Apr-2024, 08:25 PM)Hoekie schreef: Eerste dag al veel gezien. Het was druk en vermoeiend
Inclusief de primeur van hydraulische SA trommelremmen bij Ginkgo
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1667599
Zag er simpel en goed uit.
Waarom worden velomobielen eigenlijk niet met schrijfremmen uitgerust?
Nou ik begreep dat het een heel gehannes was om de schijfremmen goed af te stellen in een QV, dus het advies naar mij toe was laat ze zitten als je ze niet nodig hebt.
En die trommelremmen zijn veel bedrijfszekerder. En als we gaan kijken naar de voorwielen van de meeste VM's met gesloten wielkasten, dit is gewoon verre van handig om daar schijfremmen te hebben die je om de x km moet vervangen / bijstellen. Dus eigenlijk is het gewoon dat trommelremmen veel en veel langer zonder veel gedoe meegaan.
https://www.ligfietsers.be/forum/viewtopic.php?t=10704 schreef:Remmen.
Momenteel zitten er 160mm Tektro schijven met Avid BB7 remmen op Grey Ghost. Maar het lijkt erop dat ik elke week wel een hoop tijd nodig heb om ze te reinigen, af te stellen en zo bruikbaar te houden.
Nu, mijn boeleke is zwaar belast, met alle opties die eraan hangen, maar dan nog.
Opzoekwerk geeft bijvoorbeeld de Shimano Saint M820 als "de beste optie". Maar da's een verrek dure optie. Ook is de ombouw naar Hydraulisch niet zo mijn wens.
Iemand ideen? Uitgezonderd gewoon de uren werk te aanvaarden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
28-Apr-2024, 09:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Apr-2024, 10:03 PM door Hoekie.)
(28-Apr-2024, 07:48 PM)Raymond schreef: Waarom worden velomobielen eigenlijk niet met schrijfremmen uitgerust?
In basis vanwege minder koeling en meer ophoping van vuil.
Kijkende naar de hoeveelheid kilometers dan zouden trommelremmen minder gevoelig voor onderhoud zijn en minder kans op totaal falen.
Als een velonaut echter schijfremmen wil, dan kan die dat krijgen.
https://velomobile-in-hessen.de/2023/02/...enbremsen/
(28-Apr-2024, 06:21 PM)Gideonaut schreef: die kabel steekt wel erg ver naar achter uit, zo'n 90 graden adapter zou meer vrijheid geven denk ik?
Denk ik ook. Al kan de rem ook draaien om zijn as en komt de kabel dan bijvoorbeeld naar links
De stand buurman van Ginkgo Veloteile, zie posters voor hint, gaf terecht aan dat de kabels zo gelegd moeten worden dat een hydraulische kabel absoluut niet door kan schuren.
Berichten: 578
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1042 x bedankt in 563 berichten
(28-Apr-2024, 09:21 PM)Hoekie schreef: Denk ik ook. Al kan de rem ook draaien om zijn as en komt de kabel dan bijvoorbeeld naar links
Dat wist ik niet, en dat is super handig! nodig ook, maar ik denk dat een 90 graden adaptertje nog steeds handig zou zijn, maar we zullen zien, als het een beetje te betalen is dan zou ik dat best wel willen, ik heb Hydraulische schijfremmen op de Velayo zitten en ben er erg tevreden over.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
28-Apr-2024, 10:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Apr-2024, 10:52 PM door Hoekie.)
Hydrauliek is vooral handig denk ik als de remleiding(en) meerdere bochten moet maken van remhendel tot wiel. En daardoor automatisch meer wrijving is. Daar komt wrijving door gebruik bij. Dat werd bij mijn QV op een gegeven moment zo veel zodat de remmen bleven aanlopen. Dat kan je voorkomen door vaker binnen en buitenkabel te vervangen of door hydraulische remleidingen te hebben.
Bij een snoek-L (en snoek?) lijkt het trouwens niet nodig door een ander pad met minder bochten. De demo snoek-L remde daardoor denk ik fantastisch zowel kwa remkracht als gevoel. Zeker weten doe ik dat over een paar maanden.
Voor Tiller kost de upgrade trouwens ~500 euro. De nieuw tillerremhendel komt ipv de huidige. Daar is al over nagedacht.
Berichten: 5.493
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10838
8366 x bedankt in 4135 berichten
28-Apr-2024, 11:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Apr-2024, 11:53 PM door 365cycle.)
(28-Apr-2024, 09:21 PM)Hoekie schreef: De stand buurman van Ginkgo Veloteile, zie posters voor hint, gaf terecht aan dat de kabels zo gelegd moeten worden dat een hydraulische kabel absoluut niet door kan schuren. Mag hopen dat het wel een redundant ontwerp is; niet dat je meteen geen remmen meer hebt als er één leiding stuk is.
(28-Apr-2024, 10:42 PM)Hoekie schreef: Hydrauliek is vooral handig denk ik als de remleiding(en) meerdere bochten moet maken van remhendel tot wiel. Er zijn nog veel meer voordelen te bedenken voor hydrauliek. O.a. minder afstelwerk, makkelijk mogelijk om meer remkracht te leveren, beter te doseren, en - als we nog een paar stappen extra nemen - ABS.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
29-Apr-2024, 12:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Apr-2024, 12:07 PM door Hoekie.
Edit Reason: Link aangepast
)
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1669923
Citaat:Ginkgo Hebel für den Tiller. dort werden dann zwei Geberzylinder mit gekoppelten Hebeln betätigt für mehr Ausfallsicherheit.
Berichten: 2.781
Topics: 96
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3033
3280 x bedankt in 2274 berichten
@Hoekie heb je ook even de Bulk4more bekeken? En hoe waren de andere nieuwe ligfietsen die er werden gepresenteerd?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
30-Apr-2024, 10:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Apr-2024, 11:52 PM door Hoekie.
Edit Reason: Spelling
)
(30-Apr-2024, 06:52 PM)Hardloper schreef: @Hoekie heb je ook even de Bulk4more bekeken? En hoe waren de andere nieuwe ligfietsen die er werden gepresenteerd?
Heb ik bekeken. Als ook het origineel en de Urban. Ben er nog niet uit wat ik er van vind. Wel dat welke Bülk versie dan ook, je moet van de ligpositie ie hoogte schouderrand houden.
Veel andere fietsen gezien en geprobeerd al is dat bij veel fietsen door drukte niet gelukt en bij veel fietsen had ik niet de behoefte
Wat ik niet verwacht had is het heel hoog wil-ik-hebben gevoel van de ligfiets van Wolf en Wolf op. De Alpentourer AT2
https://www.wolfundwolf.ch/de/liegerad/m...ourer-at2/
Na het antwoord wat de basisversie kost, ben ik echter verder gelopen. Ik ga wel 2dehands advertenties op het Duitse forum in de gaten houden. Volgens de bouwer wordt ie op lengte gemaakt en dus moet ik bij advertenties op de maat van het frame letten.
Berichten: 356
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 187
1058 x bedankt in 352 berichten
30-Apr-2024, 10:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Apr-2024, 10:41 PM door Arend-Jan.)
(28-Apr-2024, 05:58 PM)Hoekie schreef: (27-Apr-2024, 08:25 PM)Hoekie schreef: Eerste dag al veel gezien. Het was druk en vermoeiend
Inclusief de primeur van hydraulische SA trommelremmen bij Ginkgo
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1667599
Zag er simpel en goed uit.
Foto
Ik vind het er helemaal niet goed uitzien. Het combineert de nadelen van kabelbediend en hydraulisch.
Het vuil/corrosie gevoelige draaipunt is behouden, en je moet ook nog steeds mechanisch afstellen.
En de moer voor dat laatste zit ook nog eens bovenop (poot staat op foto ondersteboven) en daar kom je volgens mij niet/nauwelijks bij.
De cilinder hangt ook nog eens buiten/in de viezigheid.
En fatsoenlijk hydraulisch systeem is zelfstellend (zoals bij eigenlijk alle goede mtb remsystemen, bij autos en motoren). Ik ken eigenlijk verder maar 1 andere hydraulisch systeem dat het niet is: Magura hydraulische velgremmen. En nu dus deze.. gemiste kans.
Ze zullen mogelijk wel wat beter remmen dan kabelbediend, maar ik had dat draaipunt niet meer willen zien, en het kan ook zonder noodzaak voor mechanisch afstellen.
Berichten: 998
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1678 x bedankt in 902 berichten
Ik ben het helemaal met Arend-Jan eens (behalve voor wat betreft Magura hydraulische velgremmen). Ik neem aan dat dit behalve de hydraulische actuator een standaard trommelrem is. Een trommelrem met een inwendige dubbelwerkende hydraulische cilinder (zoals de meeste auto's vroeger hadden) zou een stuk interessanter zijn, maar daar hangt waarschijnlijk een kostenplaatje aan dat het meteen weer een heel stuk minder interessant maakt. De hydraulische cilinder in een 90mm trommeltje kwijtraken wordt ook nog even een puzzel denk ik.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Het kan altijd beter, maar hoe je dat in dit geval zou doen zonder zelf de trommelrem te maken is mij niet duidelijk. En zelf de remmen ontwikkelen is voor alleen de velomobiel ( en wellicht de trike) markt denk ik financieel niet zo haalbaar.
Belangrijkste doel hier is de problematiek van wrijving in een vaak complexe kabelloop te omzeilen. Als dit systeem in viezigheid goed blijft functioneren hebben ze dat wel voor elkaar. Dan blijft er in combinatie met thermische geoptimaliseerde 90 mm trommels denk ik niet zo heel veel meer te wensen over.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 578
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1042 x bedankt in 563 berichten
Zo moeilijk zou het toch niet zijn om er een kastje omheen te maken? Of een rubber sokje? Het is dat ik de laatste paar dagen druk bezig ben geweest om mn Waw weer op te bouwen en vandaag toevallig mn veerpoten helemaal gereviseerd en ik ben van mening dat een velomobiel eigenaar best wat vaker naar z'n veerpoten mag kijken en er een doekje over mag halen.
Ik vind het verder eigenlijk wel een slim ding want het past zo te zien op elke velo, huidig of 20 jaar oud zoals mijn Waw!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
(30-Apr-2024, 10:19 PM)Hoekie schreef: Wat ik niet verwacht had is het heel hoog wil-ik-hebben gevoel van de ligfiets van Wolf en Wolf op. De Alpentourer AT2
Grappig, dat heb ik ook bij deze fiets. Staat al een tijdje op mijn wensenlijstje
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 159
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
352 x bedankt in 158 berichten
(01-May-2024, 08:01 AM)Wim -de roetsende schreef: (30-Apr-2024, 10:19 PM)Hoekie schreef: Wat ik niet verwacht had is het heel hoog wil-ik-hebben gevoel van de ligfiets van Wolf en Wolf op. De Alpentourer AT2
Grappig, dat heb ik ook bij deze fiets. Staat al een tijdje op mijn wensenlijstje
Bij mij ook, maar die prijs he .... Zou er zéker eerst 'n uitgebreide proefrit mee willen maken.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 164
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
352 x bedankt in 159 berichten
(01-May-2024, 08:26 AM)quattrovelootje schreef: (01-May-2024, 08:01 AM)Wim -de roetsende schreef: (30-Apr-2024, 10:19 PM)Hoekie schreef: Wat ik niet verwacht had is het heel hoog wil-ik-hebben gevoel van de ligfiets van Wolf en Wolf op. De Alpentourer AT2
Grappig, dat heb ik ook bij deze fiets. Staat al een tijdje op mijn wensenlijstje
Bij mij ook, maar die prijs he .... Zou er zéker eerst 'n uitgebreide proefrit mee willen maken.
Daar snap ik dan weer niks van, zo op de foto's vind ik de fiets echt enorm lelijk. Dat brede stuur en die enorme stoel...
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
Fietst heerlijk,zeer ontspannen houding,stijf frame,zit is goed af te stellen via de touwen aan de achterkant,laag zwaartepunt en in mijn geval redelijk licht.
Zelf rij ik de voorloper van de Alpentourer,de zogenaamde FosVelo uit 2012.
En ja,hij is 'lelijk' maar tijdens het fietsen denk je er niet aan.
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
01-May-2024, 11:49 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-May-2024, 12:42 PM door Hoekie.)
(01-May-2024, 10:12 AM)LigZeeuw schreef: ..zo op de foto's vind ik de fiets echt enorm lelijk. Dat brede stuur en die enorme stoel...
Zie 'verwacht'. In het echt vind ik 'm mooi. Het past allemaal. Ik zag ook hoe 'mooi' velen er op de fietsten. Inclusief de test rijders.
Als ook iemand er mee weg rende, er op sprong en begon te trappen (a la schoolfiets) Heel gewoon, alsof die altijd zo weg rijdt.
Zoals ze zelf zeggen: niet bedoeld als de snelste en lichtste, bedoeld als een ligfiets met een hele goede balans. Letterlijk en figuurlijk.
Ook heel mooi (de spiegel oplossing is wellicht ook een mooie oplossing voor andere ligfietsen)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|