Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw of tweedehands?
#1
Ik twijfel of ik voor een nieuwe of een tweedehandse velomobiel zal gaan. Denk aub even met me mee!

Dit zie ik als voor/nadelen van beide opties:

NIEUW:
+ nieuwste/beste/modernste modellen
+ nieuw, dus technisch in orde. 
+ garantie
+ tweedehands-prijzen zijn hoog, dus op een nieuwe schrijf je weinig af
- duurder

TWEEDEHANDS:
- minder keuze
- oudere modellen, die soms minder goed/efficiënt zijn
- ik kan de kwaliteit niet goed beoordelen. Heb geen ervaring met velomobiels, mij kun je alles wijsmaken, heb geen zin om "andermans ellende" te kopen
+ goedkoper, "de kop is er af"

Ik moet nog gaan proefrijden, maar denk (voor nieuw) aan SnoekL, Tuna of B4M.

Doel is woon-werk verkeer (14 km enkele reis, ongeveer half door buitengebied, half door woonwijken van een stad)



Wat zeggen jullie?
- "Ga voor nieuw: beter en nauwelijks duurder, omdat de VMs behoorlijk hun waarde houden"
of
- "Ga voor tweedehands: goedkoper, de kop is er af, en je weet toch nog niet exact wat voor VM je wilt, en je kunt hem desnoods met weinig verlies weer verkopen"


Denk even met me mee! Dank.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik ben voor 2 gegaan en denk nu pas, na 3 jaar, aan een nieuwe.

Je weet nooit zeker wat je tweedehands koopt maar een fiets uit Dronten of van een van onze andere handelaren, heeft wel garantie en is goed nagekeken.
Ik merk na een jaar fietsen dat er slijtage is aan sommige onderdelen die bij een nieuwe fiets nog lang niet vervangen hoeven worden. Maar leren VM rijden in een fiets waar wat krasjes geen probleem zijn is mij veel waard gebleken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Oliver
#3
Zou je eerste velo worden toch?
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#4
Gulden middenweg: tweedehands uit Dronten. Als je 'm een keer op z'n kant legt schrijft een nieuwe wel flink af Wink

Aankoopkeuring afspreken kan natuurlijk ook nog. Als ik je een fiets zou verkopen rijd ik m zonder problemen naar Dronten voor een checkup Smile de Bülk staat daar nu soort van om die reden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Oliver , Hoekie , Willeke_IGKT
#5
(16-May-2024, 03:01 PM)Hoekie schreef: Zou je eerste velo worden toch?

Ja
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Op de handelaars en gekke joppies na zijn tweedehands velo's heel aantrekkelijk geprijsd hoor.

Als die specifiek voor die 14km werk ritjes is dan heb dan is een Snoek van 10 duizend euro echt overkill, een tweedehands Strada of Mango zou meer dan genoeg zijn.

Maar de B4m is nieuw al heel netjes geprijsd, en die is een stuk praktischer voor de korte ritjes, en niet zo heel veel trager dan de grotere broer die gelijk 2x zoveel kost.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL #? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Oliver , Willeke_IGKT
#7
Ik had ook nog nooit in een velomobiel gereden en heb gekozen voor een tweedehands om te kijken of het me wel zou bevallen en wat, later, ik in een nieuwe anders zou willen. Ik ben heel blij dat ik deze route gekozen heb. Pas na een flink aantal kilometers kun je iets zeggen over wat je echt wil. Omdat velomobielen hun waarde niet snel verliezen, kun je de tweedehands na een jaar o.i.d. tegen bijna dezelfde prijs verkopen als waar je hem voor kocht.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073 - klaar maar nog in Roemenië: Quatrevelo
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Hoekie , Willeke_IGKT
#8
Is een tweedehands DF (XL) een optie met al dan niet wielrokken of noem je die niet zo? Ik opper dit wegens je idee voor de Tuna.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#9
(16-May-2024, 03:09 PM)Gideonaut schreef: Maar de B4m ..

Niet zomaar wat roepen graag. Een Bülk tot B4M is eerder iets van 8 staat tot 6.


(16-May-2024, 03:08 PM)PieterTrapt schreef:
(16-May-2024, 03:01 PM)Hoekie schreef: Zou je eerste velo worden toch?

Ja

Dan neig ik eerder aan een 2de hands en dan een uit Dronten of goed bekend staande dealer. Scheelt je een berg uitzoeken, stoel instellen, domweg fouten maken of überhaupt geen kat in een zak kopen. Pas na een tijdje rijden weet je veel beter wat je in een velo zoekt.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#10
Dank iedereen! Tweedehands ligt het meest voor de hand, mooi om dat te weten. Ook beter voor de PAF (Partner Accceptance Factor) ;-)

Nu kan ik op zoek.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
En dat binnen een uur tijd. Goed bezig allemaal  Big Grin

Nu kijken welke. Heb je al proefgereden? Een Strada is wat mij betreft een perfect starters model.

Edit: die van Atrike komt binnenkort vrij bij vm.nl Toch, Atrike? Wellicht een mooie kandidaat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#12
(16-May-2024, 03:56 PM)Hardloper schreef: Is een tweedehands DF (XL) een optie met al dan niet wielrokken of noem je die niet zo? Ik opper dit wegens je idee voor de Tuna.

Hosen (pants) hebben MI. alleen zin als je gaat racen. Tijdens normaal dagelijks gebruik heb je meer na- dan voordelen.

Ik kan wel een gebruikte DF XL aanraden. Zeker als je een oranje met blauwe wieldeksels zoekt Big Grin
Antwoord }
#13
Euro middenweg: een gebruikt exemplaar overnemen van @365cycle.

Dan heb je:
-een jong exemplaar,
-waar de kinderziektes uit zijn,
-waar de kop vanaf is,
-voorzien van leuke accesoires
-waarvan je weet dat ie hard kan gaan
-geregeld in Dronten is geweest voor onderhoud Wink

En de jaren erna schrijf je dan in verhouding tot soortgelijke velomobielen of een nieuwe exemplaar heel weinig meer af.

Keerzijde: je moet nog even wachten op de Tuna of Snoek L Big Grin

(16-May-2024, 04:34 PM)PieterTrapt schreef: Dank iedereen! Tweedehands ligt het meest voor de hand, mooi om dat te weten. Ook beter voor de PAF (Partner Accceptance Factor) ;-)

Nu kan ik op zoek.

Sowieso als je snel een velomobiel wilt.. tenzij je ergens een showroommodel kan kopen. Er is nog immer een periode die je moet overbruggen tot een nieuw besteld exemplaar eindelijk eens geleverd wordt.

Nieuw hoeft niet eens zoveel duurder te zijn.  Het ligt er helemaal aan hoeveel je er uiteindelijk op af zal schrijven en wat je aan onverwachte onderhoudskosten krijgt bij een gebruikt exemplaar die je bij een nieuw exemplaar niet of nauwelijks zal hebben.  En of je het geluk hebt om een net gebruikt exemplaar te kopen voor een nette prijs.  Ik zie ze volop staan voor prijzen waarvan ik denk dat die niet heel realistisch zijn. Vooral particulieren op marktplaats vragen nog weleens prijzen waarvan ik denk dat die een beetje te hoog ingeschat zijn. Het is mij meermalen opgevallen dat een gebruikt exemplaar bij velomobiel/intercitybike goedkoper wordt aangeboden, dus als je relatief snel een velomobiel wilt rijden zou ik me tot hen wenden.

Dat gezegd hebbende: ik denk dat als je nu zo'n instap-Bulk besteld, dat je daar best voordelig je woon-werk kilometers mee kan gaan maken. Die zie ik echt niet rap in waarde verminderen straks dus ik gok dat je daarmee een paar jaar voor een paar honderd euro per jaar aan afschrijiving mee kan rijden. En dat kun je prima compenseren met je woon-werkvergoeding als je die krijgt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#14
En in Dronten staan vaak VM die niet op hun website staan, heb ik gemerkt.
Even bellen en op hun wachtlijst komen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#15
Ook dat ja. Velomobiel heeft soms velomobielen staan feit ze zelf nog moeten nakijken en waar ze nog niet aan toegekomen zijn.

Als je het niet erg vind om zelf de handen uit de mouwen te steken qua onderhoud of schadeherstel zou je daar best weleens een leuke deal kunnen maken.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#16
Voor jouw woon-werkroute zou ik zelf denk ik niet voor een velomobiel kiezen, ik vermoed dat je er qua snelheid amper iets mee opschiet (zeg ik zonder enige velomobielervaring).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR
#17
Altijd nieuw bestellen. Liefst een kleine Snoek en een Tuna. Dan schade rijden, en voor een mooi bedragje met net 230 km op het klokje aan mij verkopen, precies zoals met de roze SL gebeurd is  Angel Rolleyes  Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Veloquest , Hoekie
#18
(16-May-2024, 05:15 PM)melle z schreef: ik vermoed dat je er qua snelheid amper iets mee opschiet 
Behalve dat ik naar de stad bij ongunstige omstandigheden het snelst ben met de DF, is een vm meer dan snelheid alleen.
Het is o.a. ook droog (kunnen) zitten, je bagage makkelijk meenemen, en een stuk stabiliteit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , Hoekie
#19
Ik ken de omgeving waar Pieter fietst vrij goed en ik zie de voordelen van een vm op zijn ww traject niet zo. Ik begrijp dat een vm meer is dan snelheid alleen, maar ik ben er niet van overtuigd dat de voordelen die jij noemt op een willekeurige route tussen zijn huis en werk opwegen tegen de nadelen die er ten opzichte van een tweewielige lig- of rechtopfiets ook zijn (prijs, spoorbreedte, hitte in de zomer, etc.). Dat gezegd hebbende, ik laat me graag van het tegendeel overtuigen!

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#20
(16-May-2024, 04:08 PM)Hoekie schreef: Niet zomaar wat roepen graag. Een Bülk tot B4M is eerder iets van 8 staat tot 6.

Sorry maar ik volg je niet helemaal hier.



365cycle schreef:je bagage makkelijk meenemen

Dit was een plezante verrassing, de DF kan aardig wat meenemen, je moet het alleen een beetje creatief plaatsen. (berg ruimte onder de muts!)
Is de body van de DF sterk genoeg voor zo'n fietskar adapter? die van VelomobielNL bijvoorbeeld?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL #? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(16-May-2024, 05:17 PM)365cycle schreef: Altijd nieuw bestellen. Liefst een kleine Snoek en een Tuna. Dan schade rijden, en voor een mooi bedragje met net 230 km op het klokje aan mij verkopen, precies zoals met de roze SL gebeurd is  Angel Rolleyes  Tongue

en dan zit ik straks met een 5de velomobiel. Dus doe maar niet xD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#22
(16-May-2024, 05:15 PM)melle z schreef: Voor jouw woon-werkroute zou ik zelf denk ik niet voor een velomobiel kiezen, ik vermoed dat je er qua snelheid amper iets mee opschiet (zeg ik zonder enige velomobielervaring).

Is ook vooral voor het comfort en om wat droger te blijven. Het Nieuwe Nederlandsche Klimaat kent namelijk een zeer natte herfst/winter/voorjaar.

(16-May-2024, 05:17 PM)365cycle schreef: Altijd nieuw bestellen. Liefst een kleine Snoek en een Tuna. Dan schade rijden, en voor een mooi bedragje met net 230 km op het klokje aan mij verkopen, precies zoals met de roze SL gebeurd is  Angel Rolleyes  Tongue

Ha ha ha!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(16-May-2024, 04:08 PM)Hoekie schreef: Een Bülk MK1/Urban tot Bülk 4M is eerder iets van 8 staat tot 6.

Prijsverhouding. Die is meer 8 staat tot 6 (helemaal kaal 8 staat tot 5.5) en niet 2 staat tot 1.
Prijs is een lokkertje, wat uiteraard de bedoeling is, tot je gaat rekenen.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Een van de voordelen van woon-werk met de velomobiel rijden terwijl dat voor de afstand eigenlijk niet nodig is, je traint alle ritten een beetje voor als je wel lange ritten gaat maken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#25
Mijn woonwerk is maar 10 km. Ik heb de velomobiel ook vooral vanwege de weersbescherming gekocht. Maar bij mooi weer stap je van het zweten al snel nat uit. Snelheidsvoordeel haal ik niet heel veel op die 10km. Maar ik fiets iedere dag naar het werk, het hele jaar door zonder al te veel ellende met het weer.

Daarnaast merk ik dat het een soort 2e autootje is. Een mobiliteitsoplossing die niet heel veel langzamer is als de auto, hier veel sneller als het openbaar vervoer, en op langere afstanden bij mij duidelijk sneller als de gewone ligfiets. Mijn actieradius voor een middagje fietsen is een heel stuk groter. Ook een lange rit gaat me makkelijker af, veel comfort, stabiliteit, probleemloos zooi mee slepen.

Ik zou ook zeggen, ga voor 2e hands. Velomobiel rijden is echt iets anders als gewoon fietsen. Je zou niet de eerste zijn die ergens in het leerproces een foutje maakt en schade rijdt. Verder helpt dat om de ervaring op te doen die je nodig hebt om te beoordelen welke Velomobiel het beste bij jou past.
Het kan best zijn dat je op grond van draaicirkel problemen vastloopt in de bebouwing. Of die gewoon wilt mijden vanwege de infrastructuur die prima is met 15 km/h maar niet met 35 km/h.

In jouw geval, zou ik kijken naar een tweedehandsje uit betrouwbare bron. ICB, Velomobiel.nl, Peter de Rond. Of iemand die je op een ligfietsforum in beeld krijgt, waarvan je een positief beeld hebt. Mij is dat zeer goed bevallen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , PieterTrapt , Willeke_IGKT
#26
(16-May-2024, 05:33 PM)melle z schreef:  Dat gezegd hebbende, ik laat me graag van het tegendeel overtuigen!

Mijn mening:
Een vm biedt ook een stukje rust. Het is een driewieler en je bent dus minder energie kwijt aan het in balans houden van de fiets en het fietst dus meer ontspannen. Ook op slecht wegdek of bijvoorbeeld los grind fietst het rustiger. Minder risico op schuifpartijen. Het biedt rust qua kledingkeuze, je kunt meestal dezelfde kleding aantrekken. Het biedt rust wat betreft het meenemen van spullen. Je gooit het namelijk gewoon snel achterin.

Een vm biedt ook bescherming tegen de regen, fel zonlicht en harde wind.

Een vm biedt dus echt flink wat voordelen t.o.v. een open ligfiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaring eerste rit naar het werk
Na 2 dagen niks geda...bucovaina — 07:01 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... mijn QV vroeger ...bucovaina — 06:53 AM
Hartslagen
Mogelijk moeten de s...Jeroen S — 01:12 AM
Hartslagen
Zowel efficiency als...Merijn — 11:22 PM
manhole cover omhoog zetten voor toch w...
365cycle: ik heb h...365cycle — 10:39 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Beide gekoppeld via ...Hardloper — 09:44 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Dat is allemaal al g...bucovaina — 09:37 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Vandaag is een Pol...Hardloper — 09:32 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Waarom doe je in...Bart Verbeek — 09:32 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag in het Limbu...Thijs OO — 09:32 PM
Hartslagen
Wie weet ga ik dat n...Hardloper — 09:24 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Vandaag is een Polar...bucovaina — 09:19 PM
Hartslagen
Je had naar de wiele...Arend-Jan — 09:18 PM
Medeliggers onderweg
Hoeveel open lig...ZoefZoef — 09:18 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Klusje uiteindelij...Lopopodium — 09:17 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik vannacht niet ges...ZoefZoef — 09:09 PM
Hartslagen
Goh ik denk dat ik v...Hardloper — 09:09 PM