Welke motor in QV?
|
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
20-May-2024, 09:02 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2024, 09:44 AM door bucovaina.)
Ik zou graag een motor in mijn (toekomstige) QV willen laten plaatsen. Er is de optie tussen een 250W en 500W Bafang. Heeft iemand ervaring met beide motoren? Maakt het echt een verschil in het verkeer om vlotter mee te kunnen met de 500W of niet echt?
Ik ben me er van bewust dat je die extra 250W niet nodig hebt voor topsnelheid. Ik zou het motormanagement op hogere snelheden dan ook aftoppen. Ik zou vooral geïnteresseerd zijn om om van stilstand vlotter op snelheid te zijn.
Ik zou voor de rohloff gaan. Kan een rohloff ook 500W aan, stel dat ik daar toch voor zou gaan?Of is eerder de ketting dan het zwakke punt, dat die zodanig snel gaat slijten dat het weinig zin heeft?
Ik weet ook dat in principe een 250W het maximale toegestane is.
Misschien als toevoeging, ik wil vooral een motor om met woon-werkverkeer op de rijbaan te kunnen en geen andere auto's niet te hinderen. 35km/h bijv. vind ik te traag om op de rijbaan te gaan, dan moet je naar mijn gevoel op het fietspad, maar dan is 35km/h weer kamikaze-snelheid. Dan mag je max 25km/h (België en zijn blinde opritten)
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 435
1626 x bedankt in 792 berichten
Even voor mijn nieuwsgierigheid. Waarom wil je sneller optrekken. Ik denk niet dat het een groot effect heeft op de reistijd. Ik kan maar twee redenen bedenken:
1. Je rijdt vaak met veel bagage.
2. Er staan vaak andere fietsers bij het verkeerslicht die sneller weg zijn en jij weer moet gaan inhalen als je op snelheid bent.
Of heb je nog een andere reden om dit te willen?
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Op de rijbaan, start-stopverkeer.Ik zou zoveel mogelijk de optie willen hebben om op de rijbaan te kunnen rijden en (gevaarlijk) fietspad te kunnen mijden.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
20-May-2024, 10:04 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2024, 10:05 AM door Merijn.)
Tricky. Dan wil je dus ook de snelheids begrenzing op 25 km/ h niet. Dan rij je een illegale elektrische fiets, en daarmee ben je in ieder geval in Nederland onverzekerd.
45 km/h toelating voor de fiets regelen is geen haalbare kaart, dat kost zelfs fabrikanten veel kruim.
Ik zou het zelf nooit doen, maar ieder zijn ding.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(20-May-2024, 09:02 AM)bucovaina schreef: .......Ik zou het motormanagement op hogere snelheden dan ook aftoppen. Ik zou vooral geïnteresseerd zijn om om van stilstand vlotter op snelheid te zijn.
Misschien als toevoeging, ik wil vooral een motor om met woon-werkverkeer op de rijbaan te kunnen en geen andere auto's niet te hinderen. 35km/h bijv. vind ik te traag om op de rijbaan te gaan, dan moet je naar mijn gevoel op het fietspad, maar dan is 35km/h weer kamikaze-snelheid. Dan mag je max 25km/h (België en zijn blinde opritten)
Ik lees 2 verschillende redenen: 1. vlotter optrekken en 2. harder kunnen dan 35km/u
Daarvoor schreef je echter dat je de hogere snelheid zou willen aftoppen. Daardoor raak ik in verwarring.
Gaat het nou vooral om punt 1 of punt 2 of toch allebei?
Vlotter optrekken bereik je ook door een lichtere vm te kopen.
Harder kunnen dan 35km/u bereik je ook door meer te gaan fietsen/trainen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
20-May-2024, 10:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2024, 10:19 AM door 365cycle.)
Tip: ga nou eerst eens een paar duizend kilometer rijden in je toekomstige QV. Die motor waar ik zelf over droomde voor ik velomobielen reed heb ik de afgelopen vijf jaar nog niet gemist.
Tot 25 km/h is een auto sowieso traag, de meeste rijd je zelfs weg als je niet echt sterk bent. De uitdaging zit in 25 -> 50 km/h.
In dat laatste stuk van je acceleratie en ook als je een hogere topsnelheid wil werkt de motor je tegen, tenzij je het illegaal doet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 435
1626 x bedankt in 792 berichten
Ik begrijp nu dat je in België wilt gaan rijden. Dat je daar de fietspaden wilt mijden begrijp ik. Maar hoe ga je er voor zorgen dat je fiets 1 meter breed is, wat voor zover ik ingelicht ben de belgische norm is? Met electrische fietsen en regels in België ben ik niet bekend, maar ze zullen vast ook wel regels hebben m.b.t. verzekering en maximumsnelheid. Wees je daarvan bewust.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Misschien moet ik idd eerst wat km's maken met een standaard toegelaten 250W en zien wat het geeft. Misschien kom ik verder/sneller dan ik denk te kunnen.
Berichten: 2.716
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3202 x bedankt in 2223 berichten
20-May-2024, 11:35 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2024, 11:49 AM door Hardloper.)
Mijn advies aan topic starter: bekijk de nieuwe VM van Katenga . Die met de codenaam VM45. De Velion
Velion / Code naam: VM45 (ligfietsers.nl) / velion.bike
Je hebt toch wel een rijbewijs / brommer certificaat?
Deze komt in een 45km versie en is dan legaal een speedelec. Ik mag er niet op rijden, ik heb namelijk geen rijbewijs. Je moet hen wel verzekeren.
Maar maak je vooral niet druk om de top snelheid van de QV. Ik ben er al mee over de 50km/u gegaan. En ik ben erg blij dat ik geen motor erin heb zitten. Ik heb geen gedoe met of mijn motor maximaal wel 250 watt is en of hij niet sneller kan dan 25km/u. Ben Parker heeft daarom ook geen motor in zijn VM’s en ook in de VS is dat een dingetje. Dat begreep ik uit een van zijn filmpjes.
Als er iets gebeurd ben je heel nat. En daarbij ga je ons ook kloten. Wat nu als ze ons snelheidslimieten opleggen wegens mensen die illegale motoren in Vm leggen? Dus ofwel neem je de legale motor die bv VM.nl aanbiedt of wel je neemt de Katenga in overweging met verzekering. Of wel je gaat het zonder motor doen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
(20-May-2024, 10:03 AM)bucovaina schreef: Op de rijbaan, start-stopverkeer.Ik zou zoveel mogelijk de optie willen hebben om op de rijbaan te kunnen rijden en (gevaarlijk) fietspad te kunnen mijden.
Ik ken het probleem.
De vragen zijn eerder:
Wat is de max snelheid op de rijbaan?
Hoeveel power kan je zelf leveren?
Hoe vaak wil je dat kunnen doen?
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
En misschien nog een extra vraag, hoe is de werkelijke snelheid op de rijbaan op het moment dat jij daar wilt rijden?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Dat is een lastige, want die kan snel veranderen en heb je dan een mogelijkheid een fietspad op te rijden.(kennis omgeving)
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
(20-May-2024, 01:13 PM)Hoekie schreef: (20-May-2024, 10:03 AM)bucovaina schreef: Op de rijbaan, start-stopverkeer.Ik zou zoveel mogelijk de optie willen hebben om op de rijbaan te kunnen rijden en (gevaarlijk) fietspad te kunnen mijden.
Ik ken het probleem.
De vragen zijn eerder:
Wat is de max snelheid op de rijbaan?
Hoeveel power kan je zelf leveren?
Hoe vaak wil je dat kunnen doen?
Max snelheid is op een kort stuk na overal 50km/h. Ik sta ook om 5u 's morgens op om rustig (lees ongestoord) tte kunnen rijden. Hoeveel power ik zelf kan leveren: geen flauw idee. Geen idee hoe je dat "betaalbaar" kan meten. Hoeveel ik dat zelf wil doen: overal waar ik 50km/h kan rijden . En wat mijn conditie natuurlijk toe laat. 3 dagen/ week woon/werk. Nu ben ik een Stromer ST2 gewoon.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
20-May-2024, 02:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2024, 02:28 PM door Hoekie.)
Ik was niet helemaal duidelijk. Snelheid hoeft het probleem niet te zijn, met een gemiddelde conditie kan je met inspanning 40-50 fietsen en blijven fietsen, het gaat om acceleratie. De vraag had dus moeten zijn: Hoe vaak wil (moet) je optrekken van 0 naar >40 op je route.
Dat in combinatie met de power die je kan leveren bepaald of een velo (QV of anders) zonder assist op de rijbaan een optie is.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
20-May-2024, 02:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2024, 02:36 PM door bucovaina.)
Ik vermoed dat het dan wel los zal lopen. Ik heb zeker geen topconditie, maar fiets al wel jaren met de Stromer elke dag maar het werk. Dus een zekere vorm van basis conditie op de fiets is er wel.
Misschien moet ik ook gewoon volgende(deze) week eens afwachten wat de praktijk zegt. Ik heb een (motor loze)Quest voor een week gehuurd om een paar keer naar het werk te rijden. Zo weet ik meteen wat ik mag verwachten en hopen dat het met de maanden wel wat zal beteren.
Berichten: 539
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
984 x bedankt in 526 berichten
Zo'n bafang motor slaat toch gewoon uit als je sneller gaat dan bijv 25? dan is zo'n 250watt motortje toch prima? Je bent dan zo weg bij een stoplicht, of zo omhoog bij een heuveltje. Alleen als je met 120 over de straat wil scheuren met je QV dan zal je snel tegen een hele nare realiteit aanrijden :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
(20-May-2024, 01:21 PM)Willeke_IGKT schreef: En misschien nog een extra vraag, hoe is de werkelijke snelheid op de rijbaan op het moment dat jij daar wilt rijden?
Werkelijke snelheid is meestal ook 50km/h. In de heen rit, rijd ik tussen 05:30 en 06:30 op binnendoor wegen. Dan is het nog erg rustig over het algemeen. Soms niet in het naar huis rijden tussen 16h en 17h. Maar dan kan ik meestal nog wel op het fietspad verder.
Mocht er geen verkeer zijn, is mijn rit wel erg mooi. Heel lange rechte stukken op een voorrangsweg.
Berichten: 130
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
323 x bedankt in 130 berichten
21-May-2024, 09:34 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-May-2024, 09:37 AM door qv-tester.)
(20-May-2024, 10:03 AM)bucovaina schreef: Op de rijbaan, start-stopverkeer.Ik zou zoveel mogelijk de optie willen hebben om op de rijbaan te kunnen rijden en (gevaarlijk) fietspad te kunnen mijden. Ik rijd zelf met een QV, ongemotoriseerd en in België. Waar de maximumsnelheid 50 km/h of lager is mag je sowieso op de rijbaan. Als de regio waar je rijdt vlak is, dan gaat de kruissnelheid van een QV in de zomer niet zo gek veel onderdoen voor een SP eens je die fiets gewend bent. In de winter is dat wat anders, want dan is de rolweerstand duidelijk hoger.
Ik rijd nu 's avonds gemiddeldes rond de 37 km/h met uitschieters tot boven 40 km/h (op GPS). Op wegen waar je 50 mag kan je behoorlijk goed mee met de auto's, tenzij het bergop gaat. Bij een velomobiel ga je wel heel snel het verschil voelen tussen vals plat omhoog of omlaag. Zo heb ik naar huis toe een stuk waar ik 's morgens 30-35 haal en 's avonds in de andere richting 50-60 terwijl een gewone fietser het maar een beetje voelt (pak 23 vs 28 km/h in beide richtingen). Op "technische" stukken (rotondes, bochten, ...) waar je voldoende overzicht hebt om de verkeerssituatie op voorhand in te schatten win je gewoonlijk een behoorlijk stuk op auto's (toch met een QV, die ligt echt vast in de bochten, Quest is een stuk trager met bochtenwerk wegens risico omkiepen). Ook drempels gaan een stukje vlotter per velomobiel (vergelijkbaar met SP denk ik, zelf nooit mee gereden )
Hoe rijd ik in de praktijk? - Ben ik ongeveer even snel als de auto's? Dan rijd ik op de rijbaan, tenzij er file is, dan neem ik terug het fietspad maar let wel op voor afslaand verkeer (tempo aanpassen aan afstand waarover je kan vooruitkijken)
- Veel opritten = rijbaan (doe ik dan zelfs als 70 is toegelaten ook al mag het wettelijk niet, tenzij het over een drukke weg is waar je dan opstoppingen zou veroorzaken)
- Hagen tussen fietspad en rijbaan waar je niet of nauwelijks overheen kan kijken (in de buurt van kruisingen)? Dan rijd ik al op de rijbaan als er slechts enkele zijwegen of opritten zijn (ook weer mits niet te druk daar), want het gebrek aan overzicht maakt kruisingen te gevaarlijk.
- Fietspad te druk? Rijbaan (mag, want je mag altijd op de rijbaan rijden om in te halen)
- Rotondes? Bijna altijd rijbaan indien mogelijk en praktisch, want overzichtelijker en je bent even rap als auto's
- In de praktijk rijd ik als ik alleen ben denk ik maar in 1/3 van de gevallen op het fietspad wegens voorgaande punten, al gebruik ik wel veel trajecten waar geen fietspad ligt. Tijdens groepsritten doe ik dat veel meer wegens de lagere snelheid.
Mijn woon-werk traject bevat afhankelijk van waar ik moet zijn een stuk (5-10 km) oude spoorweg of een stuk (30 km) jaagpad, dat zijn eigenlijk de leukste stukken zolang er niet te veel onoplettende toeristen zijn. Lengte van woon-werk rit is 35 of 45 km enkel (ook afhankelijk van de bestemming)
Deze video geeft een goed idee van hoe een QV rijdt onder autoloze omstandigheden:
Met mijn QV heb ik na 141000 km geen staandehoudingen door de politie gehad en 1 ongeval (op het fietspad, door een auto uit de tegenrichting die zonder stoppen voor een rij wachtende auto's in mijn richting door reed, het fietspad over om af te slaan - enkel cosmetische schade en wat kleine schrammen)
Als je in een vlakke streek woont, dan lijkt ondersteuning mij overbodig (ik heb zelf kruissnelheden rond 35 km/h in de winter en rond 40-45 in de zomer). In een heuvelachtige streek zou ik het wel overwegen als klimhulp. In stedelijk verkeer met veel starten en stoppen misschien ook wel, al weet ik ook niet of dat de ideale omgeving is voor een velomobiel.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Een hele mooie bijdrage qv-tester. Bedankt.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
(21-May-2024, 09:34 AM)qv-tester schreef: Ik rijd zelf met een QV, ongemotoriseerd en in België. Waar de maximumsnelheid 50 km/h of lager is mag je sowieso op de rijbaan. Als de regio waar je rijdt vlak is, dan gaat de kruissnelheid van een QV in de zomer niet zo gek veel onderdoen voor een SP eens je die fiets gewend bent. In de winter is dat wat anders, want dan is de rolweerstand duidelijk hoger.
Ik dacht dat fietsers (en dus ook VMs?) in België in zone 50km/h of minder niet op de rijbaan mochten als er een fietspad is (én het bereidbaar is). Lees ik net op politie.be. Rijd je op de rijbaan omdat jouw fietspad "onbereidbaar" is? Of is er nog een andere wettelijke reden waardoor ik alsnog op de rijbaan mag met een VM?
Ik hoor het graag want het zou enorm meegenomen zijn als het wettelijk mag zoals met een SP.
Wel fijn te weten dat vergelijkbare gemiddelde snelheden haalbaar zijn.
Berichten: 1.465
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 666
2422 x bedankt in 1126 berichten
(21-May-2024, 11:42 AM)bucovaina schreef: Ik dacht dat fietsers (en dus ook VMs?) in België in zone 50km/h of minder niet op de rijbaan mochten als er een fietspad is (én het bereidbaar is).
Bedoel je dat je er soep van kan koken ofzo?
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
(21-May-2024, 12:10 PM)Frutsel schreef: Bedoel je dat je er soep van kan koken ofzo?
Van Belgische fietspaden kan je volgens mij nog het beste soep koken, erop proberen te rijden is minder nuttig .
Wat een stomme tikfout van me
Berichten: 130
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
323 x bedankt in 130 berichten
(21-May-2024, 11:42 AM)bucovaina schreef: Ik dacht dat fietsers (en dus ook VMs?) in België in zone 50km/h of minder niet op de rijbaan mochten als er een fietspad is (én het bereidbaar is). Lees ik net op politie.be. Rijd je op de rijbaan omdat jouw fietspad "onbereidbaar" is? Of is er nog een andere wettelijke reden waardoor ik alsnog op de rijbaan mag met een VM?
Ik hoor het graag want het zou enorm meegenomen zijn als het wettelijk mag zoals met een SP.
Wel fijn te weten dat vergelijkbare gemiddelde snelheden haalbaar zijn.
Bij meer dan 50 km/h mag het inderdaad officieel niet. Dat is jammer genoeg enkele jaren geleden veranderd (het mocht vroeger overal, daarna tijdelijk nergens, nu redelijk vergelijkbaar met SP) In de praktijk rijd ik toch tussen de auto's bij 70 km/h als ik merk dat het veiliger is (dat leer je met ervaring wel inschatten, hangt af van aantal kruisingen, drukte op rijbaan én fietspad en hoe snel auto's er effectief rijden) en dit het andere verkeer niet nodeloos ophoudt (zoals sommige tractoren of bussen doen). Ik heb nog een aantal stukken waar het fietspad zonder hoogteverschil tegen de rijbaan ligt, dus daar kan ik gemakkelijk switchen als het fietspad oncomfortabel of vuil, maar niet onberijdbaar is om auto's door te laten.
Als ik op een weg waar 70 mag rijd, dan zit ik meestal zelf ook al minimaal aan 45 km/h en soms gaat dat in goede omstandigheden naar 55 km/h (60 op de teller van een auto) over een langere afstand. In de praktijk levert dat geen probleem op. Omdat zowel het uiterlijk als onder die omstandigheden de snelheid op die van een auto lijken is het veiliger om je ook als een auto te gedragen. Ik heb op die manier al verscheidene ongevallen en noodstops weten te vermijden.
Bijkomend voordeel van een QV: die heeft 4 wielen en wordt daardoor al sneller als een autootje beschouwd, ik merk het verschil in reacties tegenover mijn vroegere VM met 3 wielen.
Om het kort te samen te vatten: houd rekening met wat wettelijk mag, maar kijk soms ook of de regels volgen wel veilig is, soms is een overtreding van de letter van de wet veiliger. We rijden nu eenmaal met een speciaal voertuig waar de wetgever geen praktijkervaring mee heeft. Is dat duidelijk het geval, durf het dan te doen op een verantwoorde manier, want het doel van de wet is veiligheid en duidelijkheid (in die volgorde). Met de nodige gefundeerde argumentatie gaat een rechter daarin mee als er ooit toch iets zou gebeuren (daar herinner ik me een krantenartikel over, al kan ik daar helaas niet meteen een bron meer voor vinden want het is al de nodige jaren geleden).
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
(21-May-2024, 12:50 PM)qv-tester schreef: Als ik op een weg waar 70 mag rijd, dan zit ik meestal zelf ook al minimaal aan 45 km/h en soms gaat dat in goede omstandigheden naar 55 km/h (60 op de teller van een auto) over een langere afstand. In de praktijk levert dat geen probleem op. Omdat zowel het uiterlijk als onder die omstandigheden de snelheid op die van een auto lijken is het veiliger om je ook als een auto te gedragen. Ik heb op die manier al verscheidene ongevallen en noodstops weten te vermijden.
Zie dat gevoel bedoel ik dus. Heel erg vergelijkbaar met de SP, maar dan 50km/h wegen. Het snelheidsverschil is daar zo klein dat het beter is op de rijbaan dan het fietspad. Ik heb zo ook al meerdere keren meegemaakt dat ik op het fietspad wat zag gebeuren toen ik net over de rijbaan tegen ~45m/h voorbij kwam. Iets wat ik op het fietspad nooit had kunnen ontwijken / los had op geknald. Meetal wagens die in- of uitrijden, soms ook een verdwaalde fietser in de verkeerde richting die ik hoogstwaarschijnlijk te laat had gezien.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
21-May-2024, 02:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-May-2024, 02:38 PM door 365cycle.)
Vooral verkeer uit zijstraten ziet je vaak veel te laat als je over het fietspad rijdt, en daarvoor hoef je echt niet te knallen. Aan 30 km/h (wat voor mij zelfs op m'n vouwfietsje prima als kruissnelheid haalbaar is) gaat het al vaak genoeg mis.
Met een QV kan je al behoorlijk doorrijden, met de driewielers kan je echt serieus hoge topsnelheden halen. De uitdaging zit vooral in het doortrekken.
In onderstaand filmpje (sorry voor het zwarte stuk, foutje in de edit) zie je een voorbeeld van al het bovengenoemde:
- ergens in het begin pittig optrekken. Als ik het me goed herinner ~1400W piekvermogen @ 130 kg totaalmassa, maar de bus achter me trekt ook vlot op (slaat een gat naar de auto's daarachter), en ik rijd me desondanks toch echt los op de 0-50 km/h.
- vrij snel daarna een gevaarlijke kruising in het tweerichting-bromfietspad langs een 80-weg. Ik houd daar een beetje in omdat zowel verkeer uit de zijstraat als afslaand verkeer van de 80-weg de neiging heeft je over het hoofd te zien als fietser.
- een stuk provinciale weg waar ik uiteindelijk krap over de 60 km/h kruissnelheid reed tussen de auto's (in de video volgens mij tot 57 km/h zichtbaar)
- in Oudewater, een automobilist die geen voorrang verleent aan het fietspad in de voorrang en direct daarna knetterlomp geparkeerde automobilisten
- in Gouda, een automobilist (VW Transporter) die geen voorrang verleent. Ik zag dat ze me totaal niet naar het fietspad keek en remde om die reden. Goed gegokt - ze schrok pas toen ik claxonneerde terwijl ze recht voor me reed..
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 316
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 173
474 x bedankt in 195 berichten
Jouw filmpje illustreert mooie waarom ik niet kies voor een supersnelle velomobiel (of waarom ik zelden voluit rijd). Automobilisten, maar ook mede fietspadgebruikers zijn totaal niet bedacht op snelle velomobielen.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|